Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: AF574 - 07.02.2011, 22:38:02
-
Moro, on ongelmaa noitten etupyörän anturien kanssa ja myöskin nopeusmittarin näyttö on tai sitten ei, vaatii vähintään 20km:n ajon herätäkseen. Kyselisin mistä olette hankkinut noita antureita, itse en löytänyt/osannut hakea? Tarkoituksena olisi saada absit toimimaan tai sitten tehdä katsatusviritys.
t. R.
-
Moro, on ongelmaa noitten etupyörän anturien kanssa ja myöskin nopeusmittarin näyttö on tai sitten ei, vaatii vähintään 20km:n ajon herätäkseen. Kyselisin mistä olette hankkinut noita antureita, itse en löytänyt/osannut hakea? Tarkoituksena olisi saada absit toimimaan tai sitten tehdä katsatusviritys.
t. R.
Biltemasta ostin etunapojen anturit, mutta putsaten noita elvyttelin monet kerrat ennen uusimista. Nopeustieto tulee taka-anturista eli onko se tai sen johdotus sökö?
-
Nopeustieto tulee taka-anturista eli onko se tai sen johdotus sökö?
Varmaan se johdotus. Katoppa ne johdot sieltä perämutikan läheltä, tai sitten mittarin takaa liitos.
Se mittari vaatii siis 20km matkan ennen heräämistä, eikä 20kmh nopeuden? Kuhan varmistelen. :))
-
Moro.
[/quote]Varmaan se johdotus. Katoppa ne johdot sieltä perämutikan läheltä, tai sitten mittarin takaa liitos.
Se mittari vaatii siis 20km matkan ennen heräämistä, eikä 20kmh nopeuden? Kuhan varmistelen. :))
Jep, siis vähintään tuon matkan, jos on lämmin ilma, niin saattaapi herätä vähän nopeammin...
-
Sulla on huono liitos mittaristossa.
-
Monasti etupyörien antureissa on johto murtunut/hapettunut eristeiden sisältä siltä kohtaa jossa joutuu jatkuvasti liikkumaan. Uusii piuhaa vähän matkaa ja katsoo toimiiko.
-
Moro.
Tähän alkuperäiseen ABS-ongelmaan liittyen.: Missä sijaitsee ABS:n elektroniikka laatikko, kyseessä onkin 760farkku turbo tiisseli vm -89.
Pakkasessa suoritetun etsinnän aikana älylaatikkoa emme löytäneet -takakontin oikeasta sivusta -edestä vasemmalta A-pilarista. Nämä olivat netistä jostain enlanninkielisiltä sivuilta löytyneen ohjeen mukaisia paikkoja ja sitten iski vilu, kun pakkasta oli riittävästi. Katsomatta jäi A-pilari oikealta, joka ei kyllä ollut ohjeessa. Vai pitääkö laatikkoa ruveta etsiskelemään kojetaulun uumenista/rintapellistä? Olisiko jollakulla kokemusta asiasta?
-
Moro.
Toinen ongelma.: Nopeusmittari kuulemma toimi pariviikkoa sitten yhtäsoittoa ajetun reilun 800 km:n ajon jälkeen neljä päivää täysin moitteetta ( sai varmaankin shokin ? ).
Sitten entiset oireet palasivat, nyt mittaristo on tossa pöydällä saamassa valohoitoa ja edottaa päivemmällä alkavaa optista tarkastelua ja tinojen vaihtoa.
-
Kuittausta: Vasemman etupyörän anturi rikki, uusi hankittu Biltemasta. Yllätys sinänsä, anturia ei saanut asennettua ilman väkivaltaa, koska siinä oli prässin jäljiltä "kaulus" tyvipäässä. Piti viilailla saman paksuiseksi muun anturin kanssa, halkaisijassa oli eroa 0,4mm ja siksi se ei olisi asentunut ilman väkivaltaa tarpeeksi syvälle.
Nopeusmittarin anturin johdot ovat ehjät anturin liitoksiin asti, elikäs vika on anturissa. Se vaihdetaan uuteen, mutta hinta ihmetyttää: etufillarin anturi n.40€ ja tämä taka-akselin anturi yli 150€????
ABS:n älylaatikko löytyi kuskin jalkatilasta ( rintapellistä ) rattiputken vierestä. Nyt siis ABSit toimivat, kunhan ajelee tuon about 20km ensin ja nopeusmittarin herättyä startaten uudestaan. Taka-akselin anturissa on siis katkos, joka perän hieman lämmittyä katoaa...
Voin laittaa linkin ( kunhan löydän sen taas ) mistä löytyy pätevät mittausohjeet ABSien vian hakuun, ainakin meidän tapauksessa vian haku oli naurettavan helppoa ( vähän yleismittarilla ohmeja ja jännitteitä ). Aikaisemmin on ollut suorastaan ABSi-kammo, mutta nyt tuntuu siltä, että niitä voisi korjailla vasemmalla kädellä pimeässä navetan takana.
t.R
-
Tietysti unohtui.: Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille...