Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo96 - 15.09.2012, 08:27:44
-
Eli kysyisin ihan mielenkiinnosta,että mites paljon on tuon mallin volleen jouduttu vaihtamaan noita hammastankoja.Eli onko miten ylleinen vaiva sen kuluminen >:( >:( >:(,itellä pieni pelko persiissä asian suhteen >:(
-
Taitaa olla ollut "muotia" lähinnä dieseleissä ja suurinpiirtein vuosimallien 2004-2006 välissä.
-
S80 -99 T6 sama vika, sähköohjaus, kysele useista varaosaliikkeistä hintaa, hinnoissa paljon eroja, noin 1000e, korjaamot laskuttaa 5-8h työstä.
-
Taitaa olla ollut "muotia" lähinnä dieseleissä ja suurinpiirtein vuosimallien 2004-2006 välissä.
Juu itsellä on niitä ensimmäisiä pulleakylkisiä ja katsastusmies eppäili,että joko haamstanko tai raidetangon pää sisempi väljä...sillä hieman utelin,mut selviää kunhan vien kotteron pajalle...
-
Eli kysyisin ihan mielenkiinnosta,että mites paljon on tuon mallin volleen jouduttu vaihtamaan noita hammastankoja.Eli onko miten ylleinen vaiva sen kuluminen >:( >:( >:(,itellä pieni pelko persiissä asian suhteen >:(
Rupeaa yleensä vuotamaan öljyä sieltä rattiakselin luolta, ja sen takia vaihdetaan. n.300 Tkm paikkeilla yleensä menee rikki.
-
Omassa autossa meni n. 220000 km ajettuna.
-
S80 -99 T6 sama vika, sähköohjaus, kysele useista varaosaliikkeistä hintaa, hinnoissa paljon eroja, noin 1000e, korjaamot laskuttaa 5-8h työstä.
Saako tämmöiseen vielä semmoista tankoa jonka tehostus muuttuu nopeuden mukaan? Tuoreemmissakin ne jäi tuotannosta ja korvattiin vakioilla.
Seköhän selittäisi hintaerotkin?
-
Rupeaa yleensä vuotamaan öljyä sieltä rattiakselin luolta, ja sen takia vaihdetaan. n.300 Tkm paikkeilla yleensä menee rikki.
Juu,omassa traktorissa n 399 tkm mittarissa ja onnistuin särkemään tehostimen pumpun,kun annoin vuotaa tarpeeksi,ja voi olla etten ala vaihtamaan uutta tankoa,vaan pistän kiertoon,ei huvita taasen korjata autoa yli 1000 eurolla,kuten edellistä kulkinetta.... >:( >:(
-
Omasta -06 V70 Jumiuitui se alempi ohjauksen ristinivel jonka seurauksena alkoi tihkumaan öljyä >:(
Oli jo niin jumissa ettei jaksanut käsin sitä vanhaa kääntää... Luulisi että menisi ennemmin väljäksi...
-
Taitaa tämä hammastanko olla aika yleinen tyyppivika näissä. Minkälaisia asennushintoja olette maksaneet korjaamoille?
Kävin eilen AD:lta kysymässä hammastankoa, niin 347 euroa oli ZF:n tangolla hintaa. Ei mielestäni paha siihen nähden, että sinisellä sama osa maksaa yli tonnin. Itse voisi muuten tuon vaihtaakin, mutta kun etuapurungon takareunan näköjään joutuu tiputtamaan tunkin varaan, niin käytännössä nosturihommiksi menee että sen järkevästi saa tehtyä.
-
Taitaa tämä hammastanko olla aika yleinen tyyppivika näissä. Minkälaisia asennushintoja olette maksaneet korjaamoille?
Kävin eilen AD:lta kysymässä hammastankoa, niin 347 euroa oli ZF:n tangolla hintaa. Ei mielestäni paha siihen nähden, että sinisellä sama osa maksaa yli tonnin. Itse voisi muuten tuon vaihtaakin, mutta kun etuapurungon takareunan näköjään joutuu tiputtamaan tunkin varaan, niin käytännössä nosturihommiksi menee että sen järkevästi saa tehtyä.
Muistaakseni tulee -05 tai -04 joku muutos jolloin muuttuu myös se rattiakselin ja raidetangon välinen nivelakseli... Käsittääkseni muuten ne käy kyllä keskenäänkin... Jos ei vuoda niin aksiaalinivelet kannattaa tarkistaa jos siis välystä tuntuisi olevan reippaasti... Lisäksi ainakin facelifteissä pystyy kerran kiristämään raidetangon jonka jälkeen sinne laitetaan värimerkki. Tämä työ vain merkkiliikkeiden toimesta.
-
Välystä on ja vuotaa sieltä rattiakselin puolelta tehostimen öljyä, joten joutunee koko tangon vaihdattamaan. Se nyt on melkein sama jo vaihdattaakin jos tangon saa 347 esalla ja joku ei-merkkiliike tekee työt. Merkkiliikkeeseen en vie kun siellä saa satasen laskun kouraan kun sanoo hyvää päivää.
-
Välystä on ja vuotaa sieltä rattiakselin puolelta tehostimen öljyä, joten joutunee koko tangon vaihdattamaan. Se nyt on melkein sama jo vaihdattaakin jos tangon saa 347 esalla ja joku ei-merkkiliike tekee työt. Merkkiliikkeeseen en vie kun siellä saa satasen laskun kouraan kun sanoo hyvää päivää.
Niin siis siksi vain siitä nivelakselista kerroin kun se ei tule sen ohjausvaihteen mukana... Eli jos on se vanhemman mallinen niin joutuu hommaamaan...
-
Kyselin tuossa paikalliselta AD varaosaliikkeltä hammastankoa,niin SMI:n valmistama ohajusvaihde maksaa 795 e ja TRW:n valmistama 515e... melko suolaisia hintoja >:(
-
[
Rupeaa yleensä vuotamaan öljyä sieltä rattiakselin luolta, ja sen takia vaihdetaan. n.300 Tkm paikkeilla yleensä menee rikki.
[/quote]
Pelkän öljy vuodon voi korjata stefan vaihdolla ZF osanumero 0770080483
mitat 20-30-5 tiivistekeskuksella noin15€ ,ei paha siis jos osaa itse vaihtaa on useemman tunnin homma mulla meni n.8tuntia :) nosturi auttas paljon ;),mut onnistu tunkin kanssakin >:(
-
En ole vielä tarkemmin katsonut tuota rattiakselin vuotoa ja hammastangon rakennetta, mutta jos siihen saa pelkän stefan vaihdettua, niin eikö sitä stefaa pysty vaihtamaan hammastankoa irrottamatta? Eli ottaisi rattiakselin vaan liitoksesta irti, vai eikö sitä mahdu vaihtamaan?
Jos se on ihan perus stefa noilla mitoilla, niin tuolta sen saisi 2,50€ hintaan
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/6557 (https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/6557)
-
En ole vielä tarkemmin katsonut tuota rattiakselin vuotoa ja hammastangon rakennetta, mutta jos siihen saa pelkän stefan vaihdettua, niin eikö sitä stefaa pysty vaihtamaan hammastankoa irrottamatta? Eli ottaisi rattiakselin vaan liitoksesta irti, vai eikö sitä mahdu vaihtamaan?
Jos se on ihan perus stefa noilla mitoilla, niin tuolta sen saisi 2,50€ hintaan
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/6557 (https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/6557)
"Ehkä"on mahdollista vaihtaa irrottamatta koko tankoo ,pesä missä stefa sijaitsee on parilla 6mm ruuvilla kiinni +pari putkee yhden ruuvin takana
tilaa ei ole kyllä yhtään liikaa ,oli vielä joku kannake minkä irrotus antaa vähän lisä tilaa,autona V 70 -04 ZF tangolla,sit on SIM ja TRW erikseen
-
Mistähän sen tietää,minkä valmistajan hammastanko on ja pitää selvittää onko hammastanko vaiko raidetangon pää väljä,kun kerta vuotaa,niin se varmaan taitaa olla hammastanko ehken.....vai oletteko mitä mieltä asiasta...
???
-
Mistähän sen tietää,minkä valmistajan hammastanko on ja pitää selvittää onko hammastanko vaiko raidetangon pää väljä,kun kerta vuotaa,niin se varmaan taitaa olla hammastanko ehken.....vai oletteko mitä mieltä asiasta...
???
Se vuoto ei välttämättä tarkoita, että hammastanko olisi väljä. Raidetangon väljyyden voit varmistaa nostamalla etupyörän ilmaan, avaat raidetangon ulkopään mutterin, kopsautat pään irti ja sitten pyydät kaveria heiluttamaan rattia edestakaisin. Samalla puristat hammastangon ja raidetangon liitosta haitarikumin läpi, niin siitä kyllä tuntee jos raidetangon sisäpäässä on välystä.
Omassa autossani on hammastanko hieman väljä (raidetangot testattu) ja stefa vuotaa. Olisi kyllä hyvä jos hammastangon saisi kiristettyä ja pelkän stefan vaihdettua.
-
Se vuoto ei välttämättä tarkoita, että hammastanko olisi väljä. Raidetangon väljyyden voit varmistaa nostamalla etupyörän ilmaan, avaat raidetangon ulkopään mutterin, kopsautat pään irti ja sitten pyydät kaveria heiluttamaan rattia edestakaisin. Samalla puristat hammastangon ja raidetangon liitosta haitarikumin läpi, niin siitä kyllä tuntee jos raidetangon sisäpäässä on välystä.
Omassa autossani on hammastanko hieman väljä (raidetangot testattu) ja stefa vuotaa. Olisi kyllä hyvä jos hammastangon saisi kiristettyä ja pelkän stefan vaihdettua.
Kiitoksia tiedosta,tuotapa pitää kysellä hieman,eräs autokorjaamon pitäjä sanoi,että hammastangon voi kertaalleen kiristää,mut pitää vaan saada vuoto pois sitten myös...
-
No kyllä alkaa jo Volvon "ominaisuudet" riittämään.. Mitenkähän tuo hammastangon kiristäminen tapahtuu? Tarviiko sitä irrottaa vai onnistuuko paikallaan?
-
Onnistuu paikoillaan. Tarkistettava ensin onko jo tehty koska saa tehdä vain kerran. Punaisella värillä merkitty jos tehty(siis jos tehty oikein ja merkkiliikkeen toimesta). Tuo säätö kiristää vain sen hammastuksen välyksen! Ei akselin heloissa olevaa välystä! Onko varma ettei ole aksiaalinivelissä tai siinä lyhyessä nivelakselissa välys????
-
Tul vua mieleen,että omassa autossa vuoto on todella runsasta,tiputtaa paikallaan ollessa alle ison lammikon,ja kun rattia kääntää,niin ruikkii nesteet pihalle kaaressa,eli onko vuoto ehkä jossain muualla,kuin ehkä stefalla ??? ???
-
Tul vua mieleen,että omassa autossa vuoto on todella runsasta,tiputtaa paikallaan ollessa alle ison lammikon,ja kun rattia kääntää,niin ruikkii nesteet pihalle kaaressa,eli onko vuoto ehkä jossain muualla,kuin ehkä stefalla ??? ???
Kannattaa toki tarkastaa ettei putket ole murtunut tai liitos löystynyt/ liitoksen o-rengas pettänyt...
-
Kannattaa toki tarkastaa ettei putket ole murtunut tai liitos löystynyt/ liitoksen o-rengas pettänyt...
Juu;ensi pe olen viisaampi asian suhteen,kun vien traktorin pajalle,pitää toivoa,ettei hampitanko ole menny,muuten jiäp korjoomatta,tulloo turhan kalliiksi sen korjaaminen... :(
-
No kyllä alkaa jo Volvon "ominaisuudet" riittämään..
Vanha auto on vanha auto. Eiköhän tuo normaali kuluminen ja ikä aiheuta tuon vuotamisen. Kilometrit ei pelkästään sitä sinällään tee, koska autot joilla rullataan paljon lyhyessä ajassa, kuten taksit ei seiso pajalla hammastangon vaihdossa.
Ja kyllä se periaatteessa ihan samanlainen tietyn valmistajan esim ZF hammastanko kestää ihan yhtä pitkään volvonkin alla, kuin esim Audissa. Eli
Toki olihan jossakin vaiheessa silloin 05 kantturoilla tehtyjen autojen kanssa jotakin ihan oikeaa ongelmaa muistaaakseni ohjausvaihteen putkien vuotamisen kanssa, mutta eiköhän ne korjattu pääosin takuuna silloin.
-
Onpahan tutustuttu tuohonkin aiheeseen paremmin tänään. Eli vuoti omasta -06 V70 siitä rattiakselin stefasta aika reilusti.
Purin todella vähän ajetusta (n10tkm) englantiautosta orbitrolin irti ja ajattelin vaihtaa sellaisenaan omaan mutta tietenkin jopa se hammastuskin oli vääränkätinen joten purin myös sen kokonaan ja otin orbitrolin kuoret, stefat ja laakerit omaan. Ja ainakin vielä näyttäisi siltä että toimii. Mahtaakohan jostain muuten saada sitä pienempää stefaa? Itse en tarvitse mutta nyt on yhdet osat irrallaan joista näkisi numerot. Se ulompi stefa on vähän erikoisen näköinen mutta pitäisi varmaan irroittaa ja tutkia miltä näyttää. (ainakin toistaiseksi näyttäisi korjaus onnistuneen) :hello:
-
Jep,menee hammastanko uusiks,eli sellainen tonnin remppa tiedossa >:(,noh kelpaa ajella sitten taasen,kun ei viisti myydä,kun ei ole katsastuksesta menny läpi,niin todella vaikea laittaa kiertoon.......ja eikä ole vasta kuin 400tkm mittarissa,niin sehän vasta ole kuin sisäänajettu ;)
-
[
Rupeaa yleensä vuotamaan öljyä sieltä rattiakselin luolta, ja sen takia vaihdetaan. n.300 Tkm paikkeilla yleensä menee rikki.
Pelkän öljy vuodon voi korjata stefan vaihdolla ZF osanumero 0770080483
mitat 20-30-5 tiivistekeskuksella noin15€ ,ei paha siis jos osaa itse vaihtaa on useemman tunnin homma mulla meni n.8tuntia :) nosturi auttas paljon ;),mut onnistu tunkin kanssakin >:(
Kannattaa varmaan samalla vaihtaa se toinenkin stefa ettei ala vuotamaan hammastangon sisälle!! Ei nyt ole sen numeroa tässä mutta jos on jollain mitat tai numero niin olisi varmaan hyvä laittaa sekin tänne... Nosturilla meni kolmisen tuntia.. Ehkä kaksikin tuntia riittää jos ei ihmettele vaan tekee!!
-
Moi
Itsellä sama vaiva autossa, että vuotaa rattiakselin juuresta hiukan öljyä. Mitähän tuossa tiivisteiden vaihdossa tarvii oikein autosta purkaa, että pääsee ne vaihtamaan. Olisi hienoa, että joku joka on tuon vaihdon/remontin tehnyt, niin laittaisi jonkunlaista ohjetta tänne foorumille. Ohjeet auttaisi varmaan aika monia, jotka aikoo ryhtyä tuota hommaa tekemään. Tuntuu aika hurjalta lähteä maksamaan reilua tonnia merkkikorjaamolle uudesta ohjausvaiheesta, jos itse tiivisteiden vaihdolla saa vanhalle tangolle vielä rutkasti lisää kilometrejä ;)
PS. Morjens vaan kaikille foorumilaisille uudelta käyttäjältä :hello:
-
Moi
Itsellä sama vaiva autossa, että vuotaa rattiakselin juuresta hiukan öljyä. Mitähän tuossa tiivisteiden vaihdossa tarvii oikein autosta purkaa, että pääsee ne vaihtamaan. Olisi hienoa, että joku joka on tuon vaihdon/remontin tehnyt, niin laittaisi jonkunlaista ohjetta tänne foorumille. Ohjeet auttaisi varmaan aika monia, jotka aikoo ryhtyä tuota hommaa tekemään. Tuntuu aika hurjalta lähteä maksamaan reilua tonnia merkkikorjaamolle uudesta ohjausvaiheesta, jos itse tiivisteiden vaihdolla saa vanhalle tangolle vielä rutkasti lisää kilometrejä ;)
PS. Morjens vaan kaikille foorumilaisille uudelta käyttäjältä :hello:
Kannattaa hakea volvolta uudet o-renkaat (4kpl hydr putkiin) Tokihan ne saa mittojenkin mukaan mutta... ;)
1. Moottorin ylätuki irti poikkitangon päistä (muuten estää moottorin nostamista)
2. Raidepäät irti
3. Ohjausakseli irti raidetangosta
4. Moottorin takakumi irti ja moottoria pitää nostaa ylöspäin sen verran että saa se kumityynyn kokonaan pois
5. hydr putket irti orbitrolista( siis ne isommat, ja nehän on kiinni yhdellä pultilla)
6. raidetanko irti (4mutteria) ja ainakin itsellä lähti kun ensin työnsi apukuskin puolelle sen verran että vasen raidepää kääntyi laatikon ali ja sitten siitä kuskin puolelle pois.
7. Merkitse orbitrolin yläreunaan kohta jossa akseli on ja kannattanee myös mitata raidepäistä kohta jotta se varmasti pysyy paikoillaan jotta saa sitten kasattua sen niin että rattikin jää suoraan jne...
8. orbitrolista pienemmät putket irti yhdellä torxilla ja sitten 2 torx ruuvia auki jonka jälkeen se lähtee irti raidetangosta. Saattaa olla hieman jämäkkä kun laakeri osittain raidetangon puolella.
9. Akseli orbitrolin sisällä on kiinni vain sen alemman laakerin ulkokehältä ja pitäisi lähteä muutamalla kopautuksella sieltä pois.
Ja jos vaihtaa molemmat stefat mikä lienee järkevintä niin irroitettava myös se lukkorengas jonka jälkeen laakerin saa vedettyä esim ulosvetäjällä irti.
10. Kasaus luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä.
11. Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen että jos öljy on päässyt käymään vähissä ja öljyn seassa paljon metallihiukkasia niin olisi syytä putsasta putket ja säiliö...
-
onko näissä hammastangoissa jotkin puslat siinä päissä kumin jälkeen kun oma on toiselta puolelta väljä. ja tämä välys on poikittais suuntainen ja ei ole sisä raidetangon pää. toinen pää ei ole väljä! vai auttaako muuta kuin tanko vain vaihtoon???
-
Säätämällä saa poikittaisvälyksen kuriin. Tein itse tuon kiristyksen viime viikonloppuna, oli katsastussedälle liian väljää kuskin puolella.
-
onko siinä hammastangon alla jokusuoja kuppi minkä sisältä paljastuu kiristys mutteri? vai mitenkä tuo kiristys operaatio tapahtuu??
-
Hammastangon "takapuolella" on suojus / lukkorengas niitattuna säätöpalikkaan. Säädön saa tehtyä hyvällä tuurilla vakaajatangosta huolimatta.
Itse säädin pöydällä, kun muutenkin tarkistelin hammastankoa.
-
Dodii,oma traktori sai joululahjan,eli "uuden" hampitangonmännä viikolla ja uuden tehostimen pumpun myös,on höyhenen kevyt pyöritellä rattia,mut hiukan tunnoton kun ajaa motarilla :(,rahhoo mäni osiin ja työhön n.1000 e :(,mutta onpahan kunnossa nyt... 8)
-
Mitä kaikkia piti purkaa että sai hammastangon pois? Itellä alkaa huomenna sama operaatio. Onko mitään erityistä mitä pitää huomata?
-
Tuohon en osaa vastata,kun teetätin sen yleiskorjaamolla,en edes harkinnut tekeväni sitä itse,korjaamolla tekivät 4,5 tuntia töitä sen kanssa....eiköhän joku täällä osaa vastata tuohon :)
-
Tuolta löysin jotain tiivistesarjaa, sopiiko ne tähän. ??? Ei tuo kieli oikein taivu, www.skandix.de
-
Moi.
Mulle vaihdettiin tänään tuohon 06 v70 hommaamani korjattu vaihto hammastanko. Työtä oli laskutettu 4.5h. Ratti tuntuu aavistuksen raskaammalta käännellä, onkohan ihan normaalia? Ja ennen ratissa oli pieni "välys" nyt sitä ei ole enää...
-
Kannattaa varmaan samalla vaihtaa se toinenkin stefa ettei ala vuotamaan hammastangon sisälle!! Ei nyt ole sen numeroa tässä mutta jos on jollain mitat tai numero niin olisi varmaan hyvä laittaa sekin tänne... Nosturilla meni kolmisen tuntia.. Ehkä kaksikin tuntia riittää jos ei ihmettele vaan tekee!!
Isompi stefa ZF 0770080470
mitat 29-43-7
-
Isompi stefa ZF 0770080470
mitat 29-43-7
Onnistuuko noiden akselitiivisteiden (stefojen) vaihto, niin että ohjausvaihde on paikallaan. Mikäli onnistuu, niin jos joku voisi laittaa tarkempaa ohjetta, mitä tarvii purkaa, niin ei tulisi tehtyä turhaa työtä. Omassani vuoto on vielä kohtuu pientä ja hammastanko vaikuttaa muuten hyvältä, että jos noilla tiivisteiden vaihdolla vielä selviäisi edes jonkun matkaa.
t. apa75
-
Terve,
itsellä rattiakselin steva kuolaa sen verran että vaihto täytyy suorittaa ennen katsastusta.
Täällä jo tulikin nuo stefojen mitat, eli 20x30x5mm näitä 1kpl rattiakselin juureen ja 29x43x7mm näitä ilmeisesti tarvitaan 2kpl hammastangon päihin?
Onko määrät oikein ja sopiiko ne molempiin hammastankoihin, kun näitähän on kahdelta eri valmistajalta?
-
Noniin, autona 10/2003 rekisteröity, 2004:ksi runkonumeron perusteella luokiteltu 2.5T ZF:n servotronic tangolla. Vuotaa öljyä ja välystäkin tuntuu olevan ihan kohtuu paljon. Kävin kysymässä hintoja vaihdolle, niin sinisellä 1300€ osat ja 1700€ töineen. Nyrkkipajalta 1060€ osat ja 300€ työt. Perkele!! >:(
-
Noniin, autona 10/2003 rekisteröity, 2004:ksi runkonumeron perusteella luokiteltu 2.5T ZF:n servotronic tangolla. Vuotaa öljyä ja välystäkin tuntuu olevan ihan kohtuu paljon. Kävin kysymässä hintoja vaihdolle, niin sinisellä 1300€ osat ja 1700€ töineen. Nyrkkipajalta 1060€ osat ja 300€ työt. Perkele!! >:(
Ritariauto (http://www.ritariauto.fi/)ssa tampereella osa ~700€
Työtä siihen meni ~4tuntia (oliko a/85€)
Ja 4pyörä suuntaus 60€
Samalla vaihdettiin eteen iskarit ja jouset(ja niihen kuuluvat osat, kun kerran joutuu purkaan irti valmiiksi), koiranluut ja 1 alapallo joka oli väljä (olihan se ollut autossa jo perätii 5kk)
-
Noitakin hammastankoja tuntuu olevan useampaa erilaista kun katsoo vaikkapa www.autonvaraosat24.fi (http://www.autonvaraosat24.fi) Esimerkiksi allekirjoittaneen autoon löytyy ZF:n tankoa servotronicilla ja ilman (joista luonnollisesti jälkimmäinen ei käy kun servotronic on autossa) ja sitten on vielä kahdenlaisella kierteellä ainakin noita raidetangon sisäpäitä. Tarvikeosana pelkän tangon hinta seilaa siellä 400-500 euron nurkilla, mutta eipä tuota uskalla summassa mennä itse tilaamaan kun käy sitten pajalle viedessä nolosti jos tanko on vääränlainen.
-
Itellä meni remontti ihan vähän vaa vituksi "auto 05 D5 . Paikallisesta tarviketorista hommasin hammastangon joka otettiin vanhan numerosarjan mukkaan ja väärähän se oli sit. Huomattiin sit ku otettiin vanha irti nii siinähän oli sit sähköliitin, elikkäs ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus. No sen mukkaan sit hommattiin uusi hammastanko ja tulihan se sieltä oikeanlainen, paitti että tanko johon tullee tehostajalta putket nii olivat kierteellä, ku vanhassa oli toisissaan kiinni ja yhellä pultilla molemmat kiinni. No sit ruvettiin miettimään että miten ne putket saahan siihen kiinni, nii eipä siihen kuulemma ollu minkäänlaista ongelmanratkaisua. No jos oltas vaihettu putkisarja nii eipä olis sit pumppuun sopinu ne putket koska siellä on kans samanlainen ku alapäässä. Pumppu olis pitäny vaihtaa ja kuulemma ei olis pelannu "ammattimiesten mukkaan". Autolla kiire olla ajossa nii menin sit Wetterille ja tilasin uuden hammastangon runkonumeron mukan ja pitäsi olla siihen sopiva. Hintahan sillä oli lähtö. 1350€+ rattiakseliin joku uus, koska malli muutunu 90€. Myyjä sano että pittäähän siitä vähän hintaa tiputtaa koska onhan se aivan helevetin kallis, eipä se siltikkään hirveesti lämmittäny.
Ja vanha akseli vuoti öljyä ja kuulu kolina kun käänsi rattia paikallaa, välystä oli aika helevetin paljo. Tässä tilanteessa ei varmaankaan olis selvinny pelkillä uusilla stefoilla? Mielssä kävi myös että vanha akseli takasin ja auto vaihtoon, mut eipä se nyt tähän rahatilanteeseen olis ollu mahdollista. Kiitos ja anteeks ;D
-
Onkos kukaan tehnyt hammastangon vaihtoon ohjeita?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84508.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84508.0) auttaako tuo
-
Hieman joo. No eiköhän tuossa työ tekijäänsä neuvo. Tarkoitus vaihtaa pian
-
Onkos kukaan tehnyt hammastangon vaihtoon ohjeita?
Eturenkaat pois, apurungon taaemmat pultit auki, että saa rakoa sinne koneen taakse ja sitten hammastangosta nestelinjat auki, raidetangon ulommat päät irti ja lopuksi rattiakselin liitos hammastangosta.
Oma autoni on 2.4T -01 ja se tanko tulee sieltä välistä vaikka ahdasta näytti olevan :)
Noin 300tkm kohdalla meni myös tässä, uuden ostin Skruvatilta, olikohan n.350€, ei paha :)
Itse vaihdoin nosturilla, meniköhän n. 3 tuntia aikaa?
-
Ok, itellä D5 -04. Ilmeisesti moottori nostimen varaan ja takimmainen alipainetyyny irti. Sitten roikotella apurunkoa tuen varassa takapäästä ja etupäästä apurungon pultteja joku 10mm auki. Moottoria pitänee käsittääkseni nostaa hieman, että saa alipainetyynyn pois. Itsellä tuli Skandixilta ZF tanko ohjausvaihteineen myös 350€. Onneksi on itsellä putket kierteellä niin säästyy putkisarjan ostolta. Tosin lähtö-/tuloreikä on eripäin ohjausvaihteessa, mutta niin ne ovat myös tangolle menevissä putkissa. Eli no problem.