Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hapsu - 15.09.2012, 13:45:30
-
Terve,
omassa autossani alkaa olla 400tkm mittarissa ja alkanut hieman mietityttää tuo D5:sen kestävyys. Hyvinhän tuo käy ja kukkuu, mutta missä vaiheessa voi odotella ongelmia? Ja ehkäpä vielä keskeisempi kysymys on se, että miten tuon saa kestämään mahdollisimman pitkään?
Tietenkin hihnojen vaihdot pitää tehdä ajallaan ja öljyt olen pyrkinyt vaihtamaan 15tkm välein. Koneeseen on kaadettu minun toimestani ja ilmeisesti edellisten omistajien toimesta Mobilia. Suuttimet tuossa taitaa olla vielä alkuperäiset. Turboon ei ole koskettu ilmeisesti ainakaan pariin sataan tuhanteen. Ainoa "vika" on venttiilikopan tiivisteen vuotaminen. Ilmenee siten, että suuttimien kourussa ja jakopäänpuoleisessa moottorin kyljessä on öljyä. Öljyä ei juurikaan kulu.
Muiden näkemykset ja mahdolliset isommat ongelmat tuon moottorin kanssa olisi mielenkiintoista kuulla.
-
Sanoisin, että mitä sitä turhaan tuollaisia miettimään. Ongelmia tulee varmasti aikanaan mutta turha niistä murehtia etukäteen. Tosin autosi on jo melko paljon ajettu ja heikkohermoisimmat olisivat jo vaihtaneet ajat sitten vähemmän ajettuun ;)
Jatkat vaan ajoa ja laitat koneeseen riittävän laatuluokituksen omaavaa öljyä (Mobiliakin on monenlaista).
Itsellä 100tkm ajettu D5, öljyt vaihtuneet kerran vuodessa eli n. 25tkm vanhoina.
-
Jos vain pitää auton kunnossa niin ei siinä tarvi alkaa vielä nuilla kilometreillä huolestumaan. Elikkä huollot ajallaan ja jos jotain vikaa tulee niin heti kuntoon, esim. nivelet tai letkut putket. Heti vain uusiin ja jatkaa ajelua.
Kohta 380tkm tulee tuohon omaan D5:seen. Lastutettu talvella eikä ole mitään ongelmia tullu senkään jälkeen. Turbo ei pidä ylimääräsiä ääniä. Öljyt olen vaihtanu 10tkm välein ja käyttäny mobilin litkuja, kuten oli jo edellinenki omistaja käyttäny.
-
465tkm on rullattu ja hyvin edelliset huoltaneet, joten antaa mennä vaan. :)
-
Vuosimallia 2002 ja mittarissa 295tkm. Huollettu huoltovalon syttyessä ja korjattu kun ollut aihetta. Kone käy ja kukkuu hyvin.
-
-02 D5 mittarissa 350tkm,ja käy,ja kukkuu hyvin. Pieniä vikoja,mutta ei mitään mikä ois yllättäny. Lastutettu -05 jolloin kilometrejä oli alla 150tkm. Tomaattikin kestänyt,vaikka moitittu huonoksi. Itse olen sitä mieltä,että öljynvaihto säännölisesti laatikkoon pidentää ikää...
-
Tuohon omaani oli tehty noin 200tkm kohdilla kansiremontti. Ilmeisesti oli koko kansi vaihdettu jostain syystä.