Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jarham - 17.09.2012, 13:53:02
-
Mitähän liimaa tuohon vetonivelen booreihin tulisi laittaa... linkki selventää asiaa
http://www.clickskf.com/fi/technical_bulletins_fi/chassis/source/tb_vkba_3415_sv.html
Alfamerin korjausopaskin siihen sellaista kehoittaa laittamaan ja on tullut nyt huomattua että jos siinä ei mitään ole aiheuttaa se pientä tärinää.
SKF edustaja jyväskylässä ei osannut asiaan sanoa mitään, samoin volvon varaosatiskin myyjä ei ollut moisesta liimasta koskaan kuullutkaan vaikka kaikki mahdolliset opukset siihen liimaa käskeekin laittamaan.
Itse ajattelin kokeilla CRC:n Extra lock laakerilukitetta. Olisikohan se OK ?
Autohan on volvo v70 mk1
-
Varmaan ihan sininen lukite käy, tuo loctite siis.
Ite en ole tuota koskaan laittanut enkä ole mitään tärinöitä huomannut.
Jos on tuollainen tiukka poori ja se vedetään sikakireälle mutterilla, en millään usko sen vapinoita aiheuttavan.
-
Katoppas vaan, on sitten myyjällä ollut rokulipäivä tuon asiakas PALVELU oppitunnin aikaan>ei oo enkä tiiä mistään mittään ku olen vaan palkan nauttijana firmassa?> Valitettavasti en nyt tiedä mistä on kysymys, mutta pieni hetki niin selvitän asian kuuluu vastata tai ,nyt on vähän kiire ,mutta voisinko ottaa myöhemmin yhteyttä vaikkapa puhelimitse/sähköpostiin mistä lukitetta saa ja mitä maksaa.....
Ei tuommosta pidä hyväksyä...ei edes Jyväskylässä tai missään muuallakaan......hajeppas jannu nyt tiskille se sinun esimies jos et kerran ole kuullu moisesta ja se esimies voi sitten hakea sen asentajan jolla se tieto ainakin on.....jos ei ole tietoa suosittelen karttamaan paikkaa kuin ruttoa ja käyttämään kilpailevan firman tuotteita...kyllä se palvelu sana pitää muuttaa itsepalveluksi jos ei
asiakkaan ongelmat kiinnosta palvelu tai varaosapalvelu tiskin myyjää tuon taivaallista >:(!!
Niin, se mutterihan pitäis olla kiinni tietenkin... ja varmaan onkin, vaan voipihan noissakin pooreissa jne, olla koneistus eroja jolloin se väljempi versio vaatii tilkettä väliin......onneksi mullakin riitti ku hautatervan kanssa kasasin nuo kasipätkän vetarin kilkkeet....enyway kyllähän sinisen tiskillä PITÄÄ olla tieto moisesta asiasta...asenne ongelma tuo on enemmänkin jos ei oota ehdotellaan...viestiä vaan esimiestasolle, että se palvelu ei enää tuostakin huonone jos annetaan olla vaan ja painetaan villasella kuin kreikan velat konsanaan, niin porukka veltostuu pian tiskin alle kuorsaamaan ;)?
-
Ja tietoahan oli yhtäpaljon kun soitin helsinkiin Bilialle, mutta palvelu sentään oli parempaa..
Varsinkin tuo motonetin vetonivel / napa ovat toisiinsa nähden sen verta väljiä, että niitten väliin todellakin tuota tarvitsee. Tärinä on hetken poissa kun avaa keskimutterin ja vääntää uudelleen annettuihin arvoihin.
Ja ompahan se liima niissä ihan alkuperäisenäkin ja muummoassa tuossa laittamassani skf:n linkissä lukee kohtalaisen selvästi että se sinne tulee ehdottomasti ja aina laittaa mettalliliimaa laakeriäänien, tärinän ja ennenaikaisen laakerin rikkoutumisen takia.
Jyväskylän SKF:n kaveri tosin sanoi että kyllähän asia selville saadaan, mutta oli juuri niin kiireinen ettei kerennyt nyt juuri sitä tietoa kaivamaan.
Pitää kokeilla tuota crc extralockia niin sittempä tietää auttaako.
-
Jep,mikähän siinä on ,jotta mitään ei saa nykyisin kunnollisena? Ei autoja ,osia tai palvelua laskuista ja hinnoittelusta puhumattakaan... :).>siis se liima sen vetarin mukana...jne.
Taas markkinatyypit saa bonusta myynnin kasvusta?
-
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.
Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.
-
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.
Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.
Kyllähän tuo uudemmissa oleva napapultti on yksi isoista riesoista :-\ sekä ittellä että monella muullakin, joten väärin kertoa, että I korisen loppupäässä tuo vaihtunut mutteri tuohon pulttiin ei vaikuta tilanteeseen.
3.5kg + 90 astetta ei tuossakaan saa pulttia pysymään ikuisesti piukassa,,,ja taas kolisee.
-
Kyllähän tuo uudemmissa oleva napapultti on yksi isoista riesoista :-\ sekä ittellä että monella muullakin, joten väärin kertoa, että I korisen loppupäässä tuo vaihtunut mutteri tuohon pulttiin ei vaikuta tilanteeseen.
3.5kg + 90 astetta ei tuossakaan saa pulttia pysymään ikuisesti piukassa,,,ja taas kolisee.
Se on vähän niinkuin tuo jakohihnankiristimen päivitys, ihan pers*estä koko tuo uusi laitos vrt vanha hydraulinen.
Tämä mun mielipide. :knuppel2:
Aina ei edes insinööri pysty suoritustaan parantamaan... :D
Kaasuläppä samaa sarjaa... :hello:
-
Kertaakaan en ole liimaa laittanut kasatessa vaan rasvaa. Eikä kertaakaan ole ollut sen jäljiltä mitään ongelmia. Kuten hevonen sanoi, mutterin kiristysmomentti on sen verran iso ettei siellä mitään välyksiä ole. I-korisen loppupäässä tuli toki pieni kiinnityspultti pienemmällä momentilla, mutta ei ole vaikutusta tilanteeseen.
Silloin tällöin näkyy olevan liimaa booreissa, mutta osassa on jo sen verran ajettuja ettei ole välttämättä tehtaan jäljiltä. Muutamaan kertaan on joutunut harkitsemaan navan irrotusta autosta ja prässiä vetoakselin irroittamiseksi, koska ruoste ja boorissa oleva liima tekevät niin tiukan ettei lähde edes ns. sievästi lämmittämällä jottei laakeri hajoa. Tiukassa ovat monesti muutenkin vaikkei olisi liimaa tai juurikaan ruostetta.
Juuri näin, mä en oo ikinä edes kuullut että liimaa laitettais pelkästään rasvaa koska se momentti on niin kova ja usein sinne tulee vielä sokka mutterin jälkeen..
-
Se on vähän niinkuin tuo jakohihnankiristimen päivitys, ihan pers*estä koko tuo uusi laitos vrt vanha hydraulinen.
Tämä mun mielipide. :knuppel2:
Aina ei edes insinööri pysty suoritustaan parantamaan... :D
Kaasuläppä samaa sarjaa... :hello:
O0 Juurikin näin.
-
SKF:n laakeriohjeissa on isolla, että aina pitäis laittaa liimaa tuohon.
http://ebookbrowse.com/tb-vkba-3415-en-0211-pdf-d340678440
volvon ohjeissa ei tuollaista mistään löytynyt.
en sitten laittanut, paksut vaseliinit vaan, että saa joskus udelleen aukikin.
EDIT: niin joo tuo sama pumaska olikin tuolla alussa jo svenskiks...
-
Niin ja Skf varmaan haluaa myös myydä sitä liimaa. ;D
-
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan
-
Ei omassa -98 /mutterinapa, ole ollut mitään ongelmia koskaan. Taitaa kaikki noi ongelmat olla niissä 99-> pulttivirityksissä, joka on selvästikin huonompi rakenne.
-
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan
Jos on nk: "Napapultti " eli pultti, ei mutteri, niin sitä ei saa koskaan kiristää uudelleen momenttiin, koska on venyvä pultti, ja uusinta kiristys tuohon 3.5kg:n + 90 asteen voimaan voi saada tuon pultin katkeamaan jopa kesken ajon,,,,, 8)
Napapultti on aina vaihdettava, jos se löystyy/avataan, eli hyvän neuvon on sulle Bilia antanut, ja tehtaalta tullessaan autossa ei tuota liimaa/lukitetta ole koskaan ollut. ;)
-
Olin tästä asiasta bilialle asti yhteydessä ja keskusteltiin pitkä tovi... Tulimme siihen tulokseen että vetoakselin napapulttien uusintakiristykset, joita volvon merkkihuoltoon tulee paljon , saattaisivat vahentyä oleellisesti tällä liimaamisella.. Olivat sielläkin loppujen lopuksi sitä mieltä ettei sitä jo tehtaalla ole laitettu sinne turhaan
ei mun autossa ollut kyl tehtaan jäljiltä mitään lukitetta.
-
Jos sinne nyt pakko on jotain liimaa tunkea että saa yönsä nukuttua, niin eikö olisi helpompaa laittaa siihen ruuviin kierreliimaa? Mediumia mielellään niin saa vielä ehjänä aukikin. Jos booriin jyräyttää liimaa niin aika ihanaa on varmaan vetaria irrottaa navasta...
-
Jos sinne nyt pakko on jotain liimaa tunkea että saa yönsä nukuttua, niin eikö olisi helpompaa laittaa siihen ruuviin kierreliimaa? Mediumia mielellään niin saa vielä ehjänä aukikin. Jos booriin jyräyttää liimaa niin aika ihanaa on varmaan vetaria irrottaa navasta...
skf:n paketissa tulleessa pultissa oli liimaknööli valmiina
-
Ainoa tapaus jossa boori aiheutti tärinää johtui siittä, että napapultissa ei ollut käytetty liimaa ja se oli lentänyt huitsin nevadaan. Ehkä n.100kpl on tullut noita purettua ja niputettua. Joku on ehkä noita enemmänkin hiplannut? Onko muille tullu vastaan ongelmia boorin väljyydestä (unohdetaan Motonet laatuiset nivelet)?
-
Ainoa tapaus jossa boori aiheutti tärinää johtui siittä, että napapultissa ei ollut käytetty liimaa ja se oli lentänyt huitsin nevadaan.
No, tuo pultti ei pääse lähtemään mihinkään, jos on aluvanne, tai peltivanteissa pölykapselit, sinne se jää paikkaansa, ja ei ole vastaan tullut yhtään jossa olis irronnut kokonaan, vaan löystynyt hieman.
Harvoin tuo tärinää aiheuttaa, koska ei se pääse niin paljoa liikkumaan, kolahtaa vaan liikkeelle lähdössä, ja vapaalta kaasua painaessa.
-
skf:n paketissa tulleessa pultissa oli liimaknööli valmiina
Mahtaako olla " liimaa " vai onkohan ihan pikkanen muovipinta muutamassa kierteessä ( sininen kohta ) on samaa tavaraa kun nylock muttereissa, mutta löystyy se pultti siitä huolimatta :)
-
Mahtaako olla " liimaa " vai onkohan ihan pikkanen muovipinta muutamassa kierteessä ( sininen kohta ) on samaa tavaraa kun nylock muttereissa, mutta löystyy se pultti siitä huolimatta :)
No näytti ihan joltain Loctiten ruuvilukiteknööliltä, eikä miltään muovilta.
Samaa tavaraa, kuin esim alkuperäisissä jarrusatulapulteissa on.
Tuskin löystyy, jos on oikeeseen pänniin vedetty. Piukassa se alkuperäinenkin oli.
Niin ja tuo SKF:n laakeri on FAG:n valmistama, sama kuin volvon alkuperäinen.
-
Vanha juttu jo mutta...
Siis kyllä se ihan lukitetta on ja sitä on jopa bilian hyllyssäkin. Ne vaan ei bilialla ees tienny mihin tarkoitukseen ko liima on.
Kyllä ne hämeen autovarusteessa ja bilialla kertoivat ,että varsinkin uudemmassa versiossa jossa pulttikiinnitys on tullut erittäin paljon vastaan tapauksia missä ko pultti on ihan auki. Ja auennut kiristyksen jälkeenkin.
En todellakaan usko että se liima niissä booreissa huvikseen on.
-
Eli navan ja vetarin booriliitoksessa on vai ei ole liimaa? Siis tehtaan jäljiltä
-
Eli navan ja vetarin booriliitoksessa on vai ei ole liimaa? Siis tehtaan jäljiltä
No ei ainakaan meidän -99 C-70 ollut kun siihen laakeria vaihdoin. Napapulttiin kylläkin lukite.
Olisko tässä nyt kyse jostain käännöskukkasesta?
-
Tehtaan jäljiltä TDI:ssä oli booreissa liimaa. Kun laakerit on kahteen kertaan vaihdettu ja ulkonivelien kumit kertaalleen, ei liimaa ole laitettu eikä mitään liimaamisen tarvetta ole 700 000 km:n aikana ilmaantunut.
-
No ei ainakaan meidän -99 C-70 ollut kun siihen laakeria vaihdoin. Napapulttiin kylläkin lukite.
Olisko tässä nyt kyse jostain käännöskukkasesta?
Ei ollut minullakaan saman moisessa laitoksessa.
Vetarin pultti löystyi kertaalleen kuskin puolelta vaikka siinä pieni liimatippa olikin. Uuden pultin laitoin niin siinä oli valmiina kans se tippa liimaa.
SKF:n ohjeessa käsketään liimaamaan vetari ja napa, mutta muistaakseni volvon ohjeessa ei siitä ole mitään mainintaa tuohon vuosimalliim. Vaseliinia laitoin väliin, että saa joskus vielä aukikin.