Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: csell - 08.02.2011, 16:34:28
-
Moro,
Eli, auto, Volvo 740 GLE B230F ja automaatti, lähtee ensinnäkin käyntiin oudosti. Kaapeleilla pyörii ja lähtee kauniisti käyntiin mutta ilman kaapeleita se ei edes sano "klick". Sitten kun on tyhjäkäynnillä ja antaa kunnolla kierroksia se vain sanoo pruut pruut-put-put-put ja melkein tyssähtää ja on sammuvinaan kunnes taas helppaa polkimesta. Kun ihan varovasto hiupaisee kaasua se antaa kivasti kierroksia mutta sentin verran enemmän kaasua niin taas häviää kierrokset.
Taisi muuten myös haista vähän käryneelle kun viimeksi kokeilin. Taitaa isänätkin vähän käryneelle haista kun päreet palaneet :idiot2:
Mahtaako olla laturi ja akku loppu, IMM, vai sytytyksessä vaiko ruiskun rele vai missä kenkä puristaa?
Jakopään hihna ja rulla ja muutkin remmit, öljyt, öljysuodatin ja ilmafiltteri vaihdettu viime viikolla...
Kiitos avusta etukäteen!
-
No niin, nyt olen vähän mittaillut. Mahtaako mennyt mittaukset oikein :o
Eli latasin toisen akun vuorokauden sisätiloissa ja vaihdoin sen volvoon. Lähti käymään. Mittasin akun navoista muistaakseni about 12V ja kun laitoin kaapelit kiinni toiseen autoon nousi 14,3V:iin. Laturin plus navasta runkoon antoi 11-12.4V ja kuormitettuna vähän laski. Mutta kierroksia nostaessa Voltit mielestäni tippui...Hmmm. Joku vihjasi että vois olla jännitteensäätimessä vika ???
Menen kohta mittaamaan uudestaan..
-
mites olisko laturi sökö?
-
Laturista pitäsi kyllä lähteä se ~14V, 11V aivan liian vähän.
-
Tuo tarkoittaa sitä että laturi ei lataa. Syttyykö latauksen merkkivalo kun laitat virrat päälle?
-
Eli tässä vähän tarkempia mittaustuloksia. Ja mittaristo ei ole paikalla joten laturin valosta en osaa sanoa...
Auto ei käynnissä: Akku 12,89 V
Auto käynnissä: Akku 11,87 V
Tyhjäkäynnillä laturi + ja runkoon 11,81 V ja kierroksilla 11,76
Akku kuormitettuna (kaikki laitteet päällä) 11,35.
Mistä sais uuden laturin jos se on rikki? vai olisko jännitteensäätimessä vikaa? miten sen vois korjata?
Edullisin ratkaisu hakusessa :-[ Ei kuitenkaan paaliin ihan vielä :nohnoh
-
Oiskohan laturista hiilet loppu tai diodisilta kärähtänyt. Eihän tuo lataa yhen yhtään.
-
Ja mittaristo ei ole paikalla joten laturin valosta en osaa sanoa...
Ei lataa koska laturi ei saa herätevirtaa. Laturin heräte kulkee latauksen merkkivalon kautta ja jos polttimo (saati koko mittaristo) puuttuu ei heräte luonnillisestikaan mene laturille. Ihan vain testaksesi voisit kytkeä kahden johdon väliin pienitehoisen polttimon (3-5W), toinen johto laturin perässä olevaan lattaliittimeen ja toinen akun plus-napaan ja auto käyntiin. Lampun pitäisi sammua kun auto käynnistyy ja mittarin pitäisi näyttää yli 13 volttia akun napojen välistä mitattuna.
-
Ei lataa koska laturi ei saa herätevirtaa. Laturin heräte kulkee latauksen merkkivalon kautta ja jos polttimo (saati koko mittaristo) puuttuu ei heräte luonnillisestikaan mene laturille. Ihan vain testaksesi voisit kytkeä kahden johdon väliin pienitehoisen polttimon (3-5W), toinen johto laturin perässä olevaan lattaliittimeen ja toinen akun plus-napaan ja auto käyntiin. Lampun pitäisi sammua kun auto käynnistyy ja mittarin pitäisi näyttää yli 13 volttia akun napojen välistä mitattuna.
Tässäpä tämä tärkein.
-
Wow!
Olin jo aloittanut laturin etsimistä. Täytyypä kokeilla noilla konsteilla ensin!! Mistä ihmeestä opitte näitä niksejä?
Eli jos olette oikeassa, niin koko ongelma voi olla siitä kiinni ettei mittaristo ole autossa kiinni??
Hitsi, se olisi mahtavaa!!!
Kiitos!
Ai niin, mikä on diodisilta?? :-[
-
Diodisilta muuttaa laturin tuottaman vaihtovirran tasavirraksi.
Itsekkin opin tuon laturin herätteen tässä kuukaus-kaksi sitten seuraamalla täällä keskusteluja ;)
-
Allright!
Now I know WHAT the problem is! How do I find WHERE the problem is? :pomo:
Eli mistä löydän diodisillan ja voiko sen vaihtaa helposti?
Olet selvästi askeleen tai kaksi edellä minua :D
-
Ei tarvitse vaihtaa diodisiltaa kun pistät sen mittariston kiinni että laturi herää henkiin :).
-
Joo, se oli hyvä idea! Helppo nakki, sen osaan jopa minä tehdä :pomo:
Jos tämä tosiaan toimii niin olisi mulle ensimmäinen ongelma minkä korjaaminen käy kädenkäänteessä ja kustannuksitta!! Jess!!
Ei sulla sattuis olemaan yhtä hyvää vinkkiä miten tuulilasipyyhkijän moottorin sais pyyhkimään kahdella nopeuksilla tai miten mädän etulokasuojan sais ehjäksi...kustannuksitta ;)
-
Tuulilasinpyyhkijöiden vika on huono kytkentä. Joko katkaisijassa, johdoissa tai itse moottorissa, sähkökynä käteen. Etulokasuoja kannattaa vaihtaa kokonaan, ilmaista ei välttämättä :D. Mutta kaikki käytetyt volvojen osat ovat edullisia ja tarjonta on suurta :)
-
Eli mistä löydän diodisillan ja voiko sen vaihtaa helposti?
Se on laturin takapuolella parilla ruuvilla kiinni, jännitteensäätäjän kanssa samassa paketissa muistaakseni näissä vehkeissä. Helppo vaihtaa, mutta ei tosiaan tod.näk. tarvi kun se laturin herätehän sulta puuttuikin.
-
Asennat vain sen latausvalon niin luultavasti rupeaa toimimaan.
Diodisillan vaihto vaatisi laturin halkaisun, on laturin takapäässä sisäpuolella kiinni. Tuossa kuva laturin sisäkaluista
(http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_119.gif).
Jos ei pelitä mittariston ja latausvalon asentamisen jälkeen niin lataussäädin irti laturin perästä. Tuossa kuvassa oikealla näkyvä kahdella ristipääruuvilla kiinnitetty osa jonka pyöreässä osassa tekstiä
(http://juubi.hlan.net/car/325i/alternator/e36alternator03.jpg)
ja tuon näköinen säädin irrallaan
(http://juubi.hlan.net/car/325i/alternator/e36alternator20.jpg)
Jos säätimessä kiinni olevat hiilet ovat kuluneet lyhyiksi (alle sentti) niin säädin vaihtoon. Pelkät hiiletkin saa vaihdettua tinaamalla mutta koko säädin on halpa osa.
Kun säädin on irti niin katsot siitä säätimen aukosta sisään, keskellä näkyy kaksi kuparista liukurengasta, joihin hiilet ovat kosketuksissa. Jos liukurenkaat ovat pahasti urilla niin laturi kouraan ja varaosaliikkeestä tehdaskorjattu tilalle. Liukurenkaatkin saa uusittua mutta kun ne ovat loppu ovat myös muut laturin osat vaihtotarpeessa.
Tuolla http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/325i/alternator (http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/325i/alternator) on hyvät kuvin varustetut ohjeet Volvoissakin käytetyn Boschin laturin korjaamiseen.
Muista myös laittaa maadoitusjohto laturin rungosta moottorin kylkeen. Monet ovat raapineet päänsä puhki takkuilevan latauksen kanssa ja vika onkin ollut vain puuttuva maadoitus laturin ja moottorin väliltä.
-
Super Suuri kiitos kaikille vastaajille! Ja kuvat kertoivat tosi paljon! Olinkin tänään huomannut tuon merirosvokarkin näköisen mustan tötsän ja mietin mitä virkaa sillä on :D
Thanks kaikille!
Ja eikun pakkaseen kikkailemaan mittaristo paikoilleen.... :hello:
-
Tuulilasinpyyhkijöiden vika on huono kytkentä. Joko katkaisijassa, johdoissa tai itse moottorissa, sähkökynä käteen. Etulokasuoja kannattaa vaihtaa kokonaan, ilmaista ei välttämättä :D. Mutta kaikki käytetyt volvojen osat ovat edullisia ja tarjonta on suurta :)
Hmmmh,
Sähkökynä löytyy, mutta kokemusta sen käytöstä ei. :-[ Enkä ole ihan selvillä mistä lähteä etsimään ongelmaa... Eli pyyhkijät toimivat ainoastaan täysillä. Vipu ylöspäin ei tee mitään, pissapoikien kanssa eivät toimi, ja yksi alaspäin ei toimi. Ja kun tämä nyt taisi vaihtaa otsikkoa, niin samall voin todeta että nopeusmittarin korjaus (kaikki juotokset ja vähän komponentteja vaihdettu) EI korjannut mykkää nopeusmittaria tai matkamittaria >:(
Kellään ideoita...suht nopeasti, sillä kohta on nukkumaanmenoaika ;)
-
nopeusmittarin vikaa voisit lähteä purkamaan sitten perästä päin jos kerran mittari varmasti on ehjä..eli anturi liitin johto jne...
-
No niin,
Laturi toimii, akku toimii!!! Se oli se mittaristo mikä piti laittaa paikoilleen, se auttoi!! Nopeusmittari ei kylläkään toimi vieläkään >:(...
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!!