Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Alvari - 18.09.2012, 12:29:45
-
Tuoreessa hankinnassa, 2009 vuotisessa V70 takalasin pyyhkimen asento on alkanut ihmetyttämään, eli lepoasennossa pyyhkimen ala-asento on takalasin alapuolella. Kuva selventää asiaa. Pyyhin toimii normaalisti. Mitä tuolle kannattaisi alkaa tekemään jotta saisi tuon pois peltiä naarmuttamasta.
(http://i1246.photobucket.com/albums/gg618/Lapamoottori/fce10770.jpg)
-
Pyyhkijä on ehkä ollut jäässä tai joku on vääntänyt. Ei tuossa muuta kannata tehdä kuin löysätä varren mutteria säätää varsi uusiksi.
-
Mistä tuo varren mutteri löytyy, ilmeisesti joutuu purkamaan sisäpuolelta verhoilut? Auto on tällä hetkellä toisella paikkakunnalla niin en pääse tutkiskelemaan.
-
Ei mitään pureta.
Varren akselin kohdalla on noin 2cm halkaisijainen muovitulppa joka on noin 2cm syvä. Varren alla on pienenpieni muoviklipsu joka painetaan varren suuntaan. Sitten liu'utetaan se pyöreä tulppa suoraan ulospäin. Avuksi tarvitaan terävä puukonreuna.
Kannen alta paljastuu 13mm avaimella avattava mutteri. Sitä ei kannata kiristää liikaa ettei se muovinen varsi hajoa.
-
Käytin tuon mutterin irti mutta varsi ei liikkunut akselin suhteen mihinkään, liekö ollut sitten hapettunut kiinni. Sen verran tuota katselin että pyyhin menee pyyhittäessä normaalia liikerataa mutta lepoasennossa ei jaksa pysyä paikoillaan ja valuu muutaman sentin alaspäin. Eli voiko moottorissa olla väljyyttä muutaman sentin liikkeen verran vaikka moottori muuten toimiikin.
-
Joku pieni ulosvetäjä tms varmaan auttaisi.
-
Tuossa oli käynyt juuri niinkuin Nortti epäili, jäässä ollut pyyhkijä lienee jumittanut ja pyyhkijän varren boorit oli kärsineet. Siirsin pyyhkijän eri asentoon mutta täytynee käydä tiskiltä uusi varsi, hintaa kuulemma n.50e. Lähti helposti ulosvetäjän avulla irti.
Pitääkö viedä merkkihuoltoon koodattavaksi että saa tuon automaattipyyhkäisyn peruutusvaihteen yhteydessä poiskytkettyä?
-
Rihloitus on lähes olematon eikä uudessakaan varressa ole kovin kummoisia rihloituksia, jos ollenkaan. Kyllä se sillä mutterilla pitäisi kiilautua senverran tiukkaan että normaalipyyhkimisessä pysyy. Parempi niin että esim väkisin väännettäessä antaa tuosta periksi eikä esim muovisista hammasrattaista ;).
Tuota pyyhkimistä pakilla ei tietääkseni saa mistään menuista muutettua.
-
Tuota pyyhkimistä pakilla ei tietääkseni saa mistään menuista muutettua.
Pitää paikkansa, vaatii vida testerin, eli merkkiliikkeeseen tai sitten vaikkapa meille Carcom:lle, niin homma ainakin onnistuu.
-
Pitää paikkansa, vaatii vida testerin, eli merkkiliikkeeseen tai sitten vaikkapa meille Carcom:lle, niin homma ainakin onnistuu.
"Tee-Se-Itse" menetelmällä voisi pakkivalolla ohjata relettä joka olisi kytketty pyyhkijän virtajohtoon niin että pakki päällä katkaisee pyyhkijänmoottorilta sähkön.
-
"Tee-Se-Itse" menetelmällä voisi pakkivalolla ohjata relettä joka olisi kytketty pyyhkijän virtajohtoon niin että pakki päällä katkaisee pyyhkijänmoottorilta sähkön.
Näin menetellessä pyyhkijää ei saisi toimimaan edes viiksestä auton ollessa pakilla?
Eiköhän tuo automaattipyyhkäisyn poisto ole käytännöllisempi vaihtoehto.
-
Joku pieni ulosvetäjä tms varmaan auttaisi.
Ainakin V70MK3 näyttää olevan tyyppiominaisuus, että mekaniikanvälys antaa varren laskeutua lasin rajalle ja rupeaa syömään maalia.
Rakentelin ulosvetäjän, mutta usko loppui kesken. Muutama päivä on ollut WD40:stäkin.
Suojatulppa lähetee lukituskynttä painamalla. Samalla tasolla akselilla on on ura, pitäisikö ulosvetäjän tarttua ko. uraan ja varren lähteä sitä myöten irti?
-
Uusi pyyhkijän varsi maksaa kympin tai kaksi,ei kannata tuhlata aikaa entisen irrotukseen.
Otin entisen särkemällä, puristelin muoviosat pihdeillä kappaleiksi. Sitten siellä on metalliholkki akselia vasten ja taas pihdeillä puristelua niin sekin oli irti.
Uusi paikoilleen ja kovaa ajoa.
-
Olen irrottanu varret avaamalla mutteria pari kierrosta ja puristamalla kaksilla pienehköillä siirtopihdeillä vastakkaisilta puolilta mutterin reunoilta sekä varren alta. Voi vaatia hieman nytkyttelyä, mutta lähtee kyllä.