Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvossavoimaa - 19.09.2012, 16:18:42
-
Iskarien yläpäässä väliää. Siellä on varmaankin jonkinlaiset kumet,näin olen ymmärtänyt.
Millaisessa järjestyksessä kannattaa purkaa?
-
Ota tietysti fillari irti ekakana,koiranluu yläpäästä irti,iskaritolppa irti ja ruustukkiin kiinni,ota ylälaakerin mutteri auki ja laakeri pois,ota jousipuristimet,mielellään käytä hyvälaatuisia purista jousi tarpeeksi paljon kasaan ja avaa nelisakarainen mutteri.näin saat yläkumin käteesi.katsosamalla jousen alapään ja lautasen välissä oleva kumilätty.jos risa aiheuttaa kolinaa,laita siinä tapauksessa uusi,ei maksa sinisellä paljoakaan tai puutarhaletkun pätkä jousen päälle.se nelisakarainen mutteri lähtee vaikka putkareilla auki,ei ole yleensä kovassa.ja käytä tarpeeksi tukevaa tunkkia,älä auton omaa,ja mielellään pukki alle tai jotain muuta protia tunkin pettämisen varalta..ja sen iskarin alapään laitat paikalleen niin katso että ratti on suorassa ja alapään painat pohjaan saakka eli luihin ettei camperikulma isommin muuttuisi.varovaisuutta peliin ettei satu vahinkoa.etköhän näillä pärjää.niin ja tsekkaat tietenkin ylälaakerien kunnon ettei pykällä kun pyöriitelet niitä ja iskarien vuodot.
-
Noilla mennään. Täytys varmaankin hommata kunnon puristimet. Onko kellään tietoa mistä sais ?
-
Ite tein just äsken tuon iskaritolpan irroituksen, niin tässä lisäkommentteja: jousipuristimia saat biltemasta ja motonetista, ehkä muistakin varaosaliikkeistä saattaa löytyä. Sitten kannattaa ottaa siihen olkatukeen menevä piuha (pyörimistunnistin kai) irti, saa lisää tilaa kun pujottaa tolppaa irti. Siinä yläpäässä on siis kaksi kuluvaa osaa, toinen on se kumilätkä mihin jousi tulee ja sitten on semmoinen laakerilla varustettu peltilämiskä, mikä tukee iskarin yläpään kiinni koriin. Jos kumilätty on huonossa kunnossa, niin siitä voi tulla natinoita ja kolinaa, jos tukilaakeri on sökö, niin siitäkin voi tulla ääntä, mutta välys vaikuttaa jopa pyörän asentoon. Tuo camberi ei mielestäni tolla aikaisemmalla ohjeella pysy kohdillaan. Pitää mitata iskaritolpan ja olkatuen asento työntömitalla auton poikkisuunnassa vaakatasossa ja tällätä takaisin samaan mittaan. Siinä on aika paljon säätövaraa mun mielestä, niin en ymmärrä, miten se tuolla aikaisemmin mainitulla ohjeella pysyy kohdallaan. Tai voi sen asennon merkata jollain terävällä piikillä, niin saa takaisin samaan kohtaan missä olikin. Kahdella tunkilla kun pelaa, niin saa passailtua tolppaa ja koiranluuta paremmin kohdilleen, kun käyttää toista tunkkia alatukivarren alla apuna.
-
Täytynee ensi viikonloppuna purkaa ja kuvata ennen purkua ja mittailla,kun on tällä hetkellä hyvä ajolleen,ettei menis ajonautinto. Kyselin tuossa tommoisia lautas mallin puristimia,joilla sais puristettua koko jousen kerralla ilman suurempia riskejä,mutta hintaa 200e ja ylöspäin. Ei ois Oulussa kellään vuokrata tuommosia puristimia.
-
Kyllä tuon jousen saa puristettua kasaan ihan tavallisilla ruuvattavilla puristimilla, kun vaan kattoo, että ne on hyvin paikoillaan ja sitten tasaisesti kiristää eri puolilta. Alle kakskytä euroa pari ja niillä pärjää.