Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lassii - 20.09.2012, 09:22:03
-
Onko tuohon jotain nopeeta ohjetta heittää?
Löysin tälläsen.
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/ect_sensor_coolant_replacement.html
Täytyykö toi termarikote ottaa kans auki vai onnistuuko vaihtaa pelkkä anturi? Niukasti on tilaa eikä nääkkään juuri.
-
En tiiä saako sitä ilman kotelon irroitusta. Siinähän on se johto kiinteesti niin ei pääse vääntämään kuin kiintoavaimella tai sitten lambdahylsyn tapasella, jos vaikka ite tekee...
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/23909.jpg)
-
Kiintoavaimella ajattelinkin. Mut eikös sieltä tuu sitte vedet niskaan kummiski, tai ainaki jonkin verran vai?
-
Kiintoavaimella ajattelinkin. Mut eikös sieltä tuu sitte vedet niskaan kummiski, tai ainaki jonkin verran vai?
ei sieltä montaa desiä tule, se mitä termarissa ja yläletkussa on.
-
Joo, niin mietinkin. Huomen vaihan romut.
-
Itse tein kyseisen operaatio kesäkuun alussa, ja homma meni ihan näin:
Laskin nestettä syylärin pohjaropusta sen verran että ylävesiletkusta ei tullut nestettä, noin 2litraa.
Termarin kotelo pois+termari.
Näin pääsi ihan normi lenkkiavaimella vaihtamaan anturin.
Kasaan päinvastaisessä järjestyksessä.
Termarinkoteloon uusi tiiviste ja uutta nestettä tuo puuttuva 2l, ei tarvinnut edes ilmailla pahemmin, kun tiesi kuinka paljon nestettä puuttui järjestelmästä.
Vikakoodien tarkistus, OK ja kovaa ajoa.
Anturi tuli mallia Motonet, taisi olla hinnaltaan 22€, kun sinisellä anturi olisi maksanut yli 50€.
-
Näin se meni mullakin. Tosin se anturin kanta on vähä ilkeen lähellä imusarjaa joten purin sen liittimen niin et sai pujotettua lenkin anturille. Termarin kotelo oli melkei irti, siis ruuvit aivan löysällä. Nyt tulee jo lämpöö koppiin ihan eri lailla ja mittarikin toimii kunnolla, nousee puoleen väliin ja siinä pysyy.
-
Vaihdettu kyseinen anturi. Edelleen heittää välillä vikakoodia, lämpötila-anturi, sammuilee joskus risteyksissä, Testerissä näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa . 50 astetta ja mittarin viisaita ei nouse yhtään.
Auto -00 S70 103 kW bensakone
-
Kuittasitko vikakoodin pois? Jää hätäjäähdytys päälle jos et kuittaa.
Mittaa johdot että on ok. Ilman anturiakin mittari nousee vähän. Muistaakseni käyttää jotain toista anturia vielä mittaukseen.
Oma -972.5T ainakin toimii näin.
Termarikotelosta piuha irti ja silti viisari nousi.
-
Hätäjäähdytys? Mitenkäs se toimii kun kyseessä on mekaaninen termostaatti? Voiko tämä viitata myös mittaristovikaan?
-
Hätäjäähdytys? Mitenkäs se toimii kun kyseessä on mekaaninen termostaatti? Voiko tämä viitata myös mittaristovikaan?
Tietyssä vikatilassa flekti pyörii aina kun ei saa luotettavaa infoa.
Pyöriikö?
-
Termarikopan anturi antaa 1.38 kohdin vatuksen ja toisin päin tulee 2,3 mV jännitettä.
-
Ei pyöri fiekti kokoajan. Kabiini viileä. Laitan uuden termapärin.
-
Taas syttyi moottorin merkkivalo ja vikakoodia ECM-200 Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Ja siitä 4 km ajon jälkeen auto sammui vapaalla rullatessa. Ei meinannut käynnistyä ja heitti vikakoodin ECM-720A Yhteys Ajonestolaite.
-
Ei pyöri fiekti kokoajan. Kabiini viileä. Laitan uuden termapärin.
Se hätäjäähjdytys tark. sitä että jäähdyttimen flekti pyörii kokoajan, ei se sisäpuhallin.
tzekkaapa tuo.
Enempää en tähän osaa sanoa.
-
Ymmärsin kyllä. Mikä ohjaa hätäjäähdytystä? Vikakoodia kun ei ole.
-
Ilmeisesti Imm antaa toisen lämpötilatiedon.
Jos se olisi rikki ja yhteys moottorin lämpötula-anturiin pätkii niin saattaa sammua kun seokset sekaisin.
Tuo ajonestokin lisäksi niin haiskahtaa kyllä johtosarjan vialta.
Nollasithan vikakoodit? Lämpötilavikaa ei saa muuten pois ja käynnistyy todennäköisesti huonosti liiasta bensasta tai liian vähästä bensasta. Omassa käynti ei muuttunut mutta starttaus yski. Aivan kuin vajailla olisi käynyt alkuun.
-
Hätäjäähdytys lienee ecussa. Jos tieto puutteellista esim. Anturivika. Poistuu vain nollaamalla.
-
Nollailen Delphi/Autocomilla aina kun tulee häiriötila. Viimeksi häiriö tila tuli päälle rampista täysillä kiihdytyksen aikana.
-
Mullakin vika tuli esille kun tein täyskiihdytyksen. Tiedä sitten mikä sen rikkoi. Laitoitko alkuperäisen osan vaiko tarvikkeen? Omaan lykkäsin Facet-merkkisen.
Tässä kun miettinyt tätä niin IMM vialta alkaa tuntua. Senhän voisi mitata tai testata että ottaa irti käydessä.
Olikos vuosimallissa kaasuläpän asentotunnistimen kanssa häikkää? Sehän voisi sammuttaa konetta.
-
Tarvike anturin AD:lta. Mutta kabiinikin on viileä vaikka säädöt on tapissa. Huomenna vaihdan termarin.
-
Kabiiniin ei tule lämmintä jos keulassa flektit huutavat. Mittarikaan ei silloin nouse juuri.
Termarin vaihdosta tuskin on haittaa kuhan moittorin hätäjäähdytys ei ole käynnissä. Muutoin vaihdosta ei ole hyötyä.
-
No mikä sen hätäjäähdytyksen kytkee päälle jos järjestelmässä ei ole vikakoodia ja härövalo ei pala
-
Termostaatti vaihdettu ja lämmöt nousee ajossa n 86 asteeseen.
Johtopäätelmä, en tiedä pitääkö ollenkaan kuti.
Termarikopan kun oli "rikki" ja lämmöt ei nousseet riittävästi moottorin usean minuutin käyttämisen jälkeen auto ilmoitti että Lämpötila ongelma :2funny: