Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lassii - 20.09.2012, 09:22:03

Otsikko: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: lassii - 20.09.2012, 09:22:03
Onko tuohon jotain nopeeta  ohjetta heittää?

Löysin tälläsen.

http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/ect_sensor_coolant_replacement.html

Täytyykö toi termarikote ottaa kans auki vai onnistuuko vaihtaa pelkkä anturi? Niukasti on tilaa eikä nääkkään juuri.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: hevonen - 20.09.2012, 09:30:41
En tiiä saako sitä ilman kotelon irroitusta. Siinähän on se johto kiinteesti niin ei pääse vääntämään kuin kiintoavaimella tai sitten lambdahylsyn tapasella, jos vaikka ite tekee...
(http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/23909.jpg)
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: lassii - 20.09.2012, 09:47:31
Kiintoavaimella ajattelinkin. Mut eikös sieltä tuu sitte vedet niskaan kummiski, tai ainaki jonkin verran vai?
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Axu85 - 20.09.2012, 17:14:23
Kiintoavaimella ajattelinkin. Mut eikös sieltä tuu sitte vedet niskaan kummiski, tai ainaki jonkin verran vai?

ei sieltä montaa desiä tule, se mitä termarissa ja yläletkussa on.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: lassii - 20.09.2012, 17:58:17
Joo, niin mietinkin. Huomen vaihan romut.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: voge850 - 23.09.2012, 17:30:34
Itse tein kyseisen operaatio kesäkuun alussa, ja homma meni ihan näin:
Laskin nestettä syylärin pohjaropusta sen verran että ylävesiletkusta ei tullut nestettä, noin 2litraa.
Termarin kotelo pois+termari.
Näin pääsi ihan normi lenkkiavaimella vaihtamaan anturin.
Kasaan päinvastaisessä järjestyksessä.
Termarinkoteloon uusi tiiviste ja uutta nestettä tuo puuttuva 2l, ei tarvinnut edes ilmailla pahemmin, kun tiesi kuinka paljon nestettä puuttui järjestelmästä.
Vikakoodien tarkistus, OK ja kovaa ajoa.
Anturi tuli mallia Motonet, taisi olla hinnaltaan 22€, kun sinisellä anturi olisi maksanut yli 50€.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: lassii - 24.09.2012, 07:50:11
Näin se meni mullakin. Tosin se anturin kanta on vähä ilkeen lähellä imusarjaa joten purin sen liittimen niin et sai pujotettua lenkin anturille. Termarin kotelo oli melkei irti, siis ruuvit aivan löysällä. Nyt tulee jo lämpöö koppiin ihan eri lailla ja mittarikin toimii kunnolla, nousee puoleen väliin ja siinä pysyy.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 30.11.2015, 21:41:58
Vaihdettu kyseinen anturi. Edelleen heittää välillä vikakoodia, lämpötila-anturi, sammuilee joskus risteyksissä,  Testerissä näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa .  50 astetta ja mittarin viisaita ei nouse yhtään.

Auto -00 S70 103 kW bensakone
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.12.2015, 05:47:02
Kuittasitko vikakoodin pois? Jää hätäjäähdytys päälle jos et kuittaa.

Mittaa johdot että on ok. Ilman anturiakin mittari nousee vähän. Muistaakseni käyttää jotain toista anturia vielä mittaukseen.
Oma -972.5T ainakin toimii näin.

Termarikotelosta piuha irti ja silti viisari nousi.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 08:09:51
Hätäjäähdytys? Mitenkäs se toimii kun kyseessä on mekaaninen termostaatti? Voiko tämä viitata myös mittaristovikaan?
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: rocktie - 01.12.2015, 09:54:15
Hätäjäähdytys? Mitenkäs se toimii kun kyseessä on mekaaninen termostaatti? Voiko tämä viitata myös mittaristovikaan?
Tietyssä vikatilassa flekti pyörii aina kun ei saa luotettavaa infoa.
Pyöriikö?
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 10:55:29
Termarikopan anturi antaa 1.38 kohdin vatuksen ja toisin päin tulee 2,3 mV jännitettä.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 11:30:15
Ei pyöri fiekti kokoajan. Kabiini viileä.  Laitan uuden termapärin.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 13:03:41
Taas syttyi moottorin merkkivalo ja vikakoodia ECM-200 Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin. Ja siitä 4 km ajon jälkeen auto sammui vapaalla rullatessa. Ei meinannut käynnistyä ja heitti vikakoodin ECM-720A Yhteys Ajonestolaite.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: rocktie - 01.12.2015, 13:40:15
Ei pyöri fiekti kokoajan. Kabiini viileä.  Laitan uuden termapärin.
Se hätäjäähjdytys tark. sitä että jäähdyttimen flekti pyörii kokoajan, ei se sisäpuhallin.
tzekkaapa tuo.

Enempää en tähän osaa sanoa.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 13:47:17
Ymmärsin kyllä. Mikä ohjaa hätäjäähdytystä? Vikakoodia kun ei ole.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.12.2015, 16:43:18
Ilmeisesti Imm antaa toisen lämpötilatiedon.
Jos se olisi rikki ja yhteys moottorin lämpötula-anturiin pätkii niin saattaa sammua kun seokset sekaisin.

Tuo ajonestokin lisäksi niin haiskahtaa kyllä johtosarjan vialta.

Nollasithan vikakoodit? Lämpötilavikaa ei saa muuten pois ja käynnistyy todennäköisesti huonosti liiasta bensasta tai liian vähästä bensasta. Omassa käynti ei muuttunut mutta starttaus yski. Aivan kuin vajailla olisi käynyt alkuun.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.12.2015, 16:44:40
Hätäjäähdytys lienee ecussa. Jos tieto puutteellista esim. Anturivika. Poistuu vain nollaamalla.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 17:07:15
Nollailen Delphi/Autocomilla aina  kun tulee häiriötila. Viimeksi häiriö tila tuli päälle rampista täysillä kiihdytyksen aikana.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.12.2015, 20:29:36
Mullakin vika tuli esille kun tein täyskiihdytyksen. Tiedä sitten mikä sen rikkoi. Laitoitko alkuperäisen osan vaiko tarvikkeen? Omaan lykkäsin Facet-merkkisen.

Tässä kun miettinyt tätä niin IMM vialta alkaa tuntua. Senhän voisi mitata tai testata että ottaa irti käydessä.
Olikos vuosimallissa kaasuläpän asentotunnistimen kanssa häikkää? Sehän voisi sammuttaa konetta.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 20:38:54
Tarvike anturin AD:lta. Mutta kabiinikin on viileä vaikka säädöt on tapissa. Huomenna vaihdan termarin.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: AnteroV70 - 01.12.2015, 21:52:58
Kabiiniin ei tule lämmintä jos keulassa flektit huutavat. Mittarikaan ei silloin nouse juuri.

Termarin vaihdosta tuskin on haittaa kuhan moittorin hätäjäähdytys ei ole käynnissä. Muutoin vaihdosta ei ole hyötyä.
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 01.12.2015, 22:14:53
No mikä sen hätäjäähdytyksen kytkee päälle jos järjestelmässä ei ole vikakoodia ja  härövalo ei pala
Otsikko: Vs: 850 lämpötila-anturin vaihto.
Kirjoitti: Jouscar - 02.12.2015, 15:17:57
Termostaatti vaihdettu ja lämmöt nousee ajossa n 86 asteeseen.
Johtopäätelmä, en tiedä pitääkö ollenkaan kuti.
Termarikopan kun oli "rikki" ja lämmöt ei nousseet riittävästi moottorin usean minuutin käyttämisen jälkeen auto ilmoitti että Lämpötila ongelma  :2funny: