Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: peehoi - 20.09.2012, 18:12:57
-
Hei kuulkaas...
Tutullani (ei pyöri täällä) on ongelmia öljynpaineen kanssa.
Mitatut paineet on alle normaalin tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla toimii joinki, eikä öljynpaineenvalo pala.
Ensihoitona vaihdettiin tietenkin painekello, mutta mittauksen jälkeen paine liian matalalla tyhjäkäynnillä.
Auto on 940 b230ft ja siihen nyt tarttis ilmeisesti öljypumpun.
Kellää sellaasta lohkoa, josta vois irrottaa öljypumpun?
Voiko toisesta siirtää toiseen ja onko kukaa perehtyny asiaan?
-
Laita uusi pumppu, käytetty ei ehkä toimi.
-
Minä uskaltaisin laittaa käytetyn, tietysti jos joku virimosa kallilla osilla niin harkitsisin uutta.
Onko koneessa varmasti laakerit kunnossa, myös apuakselilla?
-
kannesta kannattaa kattoa nokan laakeripinnat
tai sitten ö-pumpun putken o-rengas pehmenny ja maholliseti revenny
-
Minä uskaltaisin laittaa käytetyn, tietysti jos joku virimosa kallilla osilla niin harkitsisin uutta.
Onko koneessa varmasti laakerit kunnossa, myös apuakselilla?
omasta katosi paineet seuraavana kun käytti öljypohjan auki, meni pumppu uusiin. Vanhan jos laitat, tarvii uusia pari tiivistettä o-rengas ja oliko joku muu, en muista varmaksi
-
omasta katosi paineet seuraavana kun käytti öljypohjan auki, meni pumppu uusiin. Vanhan jos laitat, tarvii uusia pari tiivistettä o-rengas ja oliko joku muu, en muista varmaksi
Joo uudet tiivisteet tottakai.
-
Joskus joltain jenkkifoorumilta luin vastaavanlaisista ongelmista ja oireet oli tismalleen samat. Syynä oli pumpulta lähtevän putken rikkonaiset tiivisteet. Oli murentuneet aivan kokonaan. Mikäli oikein muistan niin taisi olla suurinpiirtein samannäköiset ku ahtimen paluuputken tiivisteet...
-
Hajosiko sitten omasta seuraavana päivänä tiiviste vai vaikuttiko öljypohjan puhdistus paineiden katoamiseen, jää arvoitukseksi. Pumppua ei irroitettu öljypohjan tiivisteen vaihtoa varten. Tiivisteet oli sinisellä vajaa 30e. Pohjan tiiviste oli 20e. Muut muutaman euron. Moottoria pitää kannatella, palkki pois ja vaatii kai vielä rattiakselin irrotuksen, nämä ainakin pumpun vaihdon takia.
-
Juu näin mä sen ajattelin ittekki....
Ei sen pumpun mikää tuu, vaikka käyttääski pakkaasilla osasynteettistä, mutta tässä ko koneessa on käytetty aina nk täyssynteettistä.
Joo nuo o renkaat täytyy varmaanki hommata ja näkööhän ne tarvittavat tiivisteet kuvastaki "sinisellä".
Ei kellää olisi sellaasta räjäytyskuvaa laittaa, mistä näkis tarvittavat tiivisteet öljypumpun korjaamiseen??
Kiitos kuiteski jo näistäki.
T: Puntaripelle Jurvan miitingistä
-
pitäs riittää ne o-renkaat ja avaas ö-pumppu samalla, ettei siellä ole yllätys.
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1114936&ukey_assembly=235543
osa 17 kertaa kaks
-
Volvosta katos paineet ja syyksi selvisi tuo öljypumpun putken toinen o-rengas.
Kummin päin noi tiivisteet pitää asentaa?
Tiivisteen toisella puolella on tuommoinen ura ja toinen puoli on lähes tasainen
(http://cleanflametrap.com/oilpan/images/oilpan44.jpg)
-
En muista, että pumpun tiivisteissä ois uraa. Se on vain putkessa olevan levityksen painama.