Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Säxä - 09.02.2011, 00:02:17
-
Joo elikkäs kun seisoo yli pari tuntia niin ei kirveelläkään käyntiin enää oisko ideoita mistä vikaa lähtis etsimään?
-
Pyörittääkö vaiko eikö pyöritä? Jos pyörittää niin lähtee halvimmasta liikkeelle eli polttoainesuodattimesta..sitten vikakoodit ja kalleinpana, vaihtaa kaikki suuttimet.
-
Paineet tippuu verkosta ja imasee hieman ilmaa sekaan?
-
sitten vikakoodit ja kalleinpana, vaihtaa kaikki suuttimet.
Kannattaa testata ne suuttimien ohivuodot ennenkuin mitään rupeaa vaihtelemaan.
Eli moottorin koppa nostamalla pois, ja paluuletkut irti, tilalle läpinäkyvää letkua,
ja ripustaa letkut konehuoneeseen.
Starttaa normaalisti muutaman kerran.
Katso tuliko joihinkin letkuihin moninkertainen määrä dieseliä muihin verrattuina.
Tuon voi testata myös esim. vedätyttämällä auton käyntiin, jos on manuaali.
Suutinvikainen lähtee yleensä käyntiin vetämällä hyvin,
startti vaan ei kylmässä jaksa pyörittää riittävästi jotta railipaine nousisi niin korkeaksi että
suuttimia yritettäisi edes avata...
Käytetyt, toimivat suuttimet maksaa n. satasen kipale,
ja suuttimia on 3 eri luokkaa tuon ikäisissä.
Suuttimien päällä on ympyrä ja sen sisällä numero 1,2 tai 3.
Minulta löytyy 1-luokan suuttimia toimivia 3 kpl jos on tarve...
Kaikkia ei siis tarvi vaihtaa kerralla, luokan vaan pitäisi olla sama kuin muissa.
-
niitä suuttimia voi myös huollattaa. suuttimeen vaan uudet tiivisteet ja ohivuoto on historiaa. mutta pitää muistaa kun irrottaa niin pitää olla uus kiinnitys sarja suutimille...
-
Joo koodit luettu ahtopaineensäädintä ja eegeeärrää herjaa ja kone jopa näytti et egr vuotaa läpi kokoajan
-
Joo koodit luettu ahtopaineensäädintä ja eegeeärrää herjaa ja kone jopa näytti et egr vuotaa läpi kokoajan
Egr:n voisi alkajaisiksi tulpata laittaamalla siihen imuputken mutkaan (paikka josta takaisinkierrätys tulee imuputkeen) vaikkapa teräksisen pakkelilastan väliin. Aukioleva EGR ei mielestäni ainakaan paljon haittaa käynnistystä.
Ahtopaineensäädintä vastaavat vikakoodit voivat johtua mm. vuotavista moottorin alatyynyistä tai vuotavista letkuista. Tälläkään ei pitäisi olla juurikaan tekemistä itse käynnistymisen kanssa. Sensijaa tehot katoavat kesken ajon kun säätö ei toimi ja moottori menee vikatilaan.
Suuttimien ohivuoto on hyvä arvaus, kun riittävän paineen aikaansaaminen starttausvaiheessa saattaa kestää kauan.
-
Ahtopaineensäädintä herjaavat koodit voivat tulla myös vuotavasta coolerista, jos on haljennut, kannattaa tsekata.
-
Ahtopaineensäädintä herjaavat koodit voivat tulla myös vuotavasta coolerista, jos on haljennut, kannattaa tsekata.
Niin joo tai vuoto muualla mut ku toi kuiteski kulkee normaalisti tekee välillä ku polkasee kunnolla ni menee vikatilaan :buck2:
Niibnn ja nyt pari kertaa kello on alkanu vetää ralliii eli pyörii ja sit pysähtyy johki
-
Niibnn ja nyt pari kertaa kello on alkanu vetää ralliii eli pyörii ja sit pysähtyy johki
Tuo nyt on ihan ominaisuus noissa vanhemmissa V70N malleissa. :D
-
Osaako joku antaa vinkkiä missä voisi olla vika. Oma Volvoni XC70 D5 -03. Nyt ajettu 530tuh. Talvella ilmestyi ongelma
käynnistyksessä. Jos ei lämmitä moottoria polttoainelämmittimellä niin todella vaikeaa/lähes mahdotonta saada käyntiin esim. +-0 kelissä, jopa vaikka lämpötila vähän plussan puolella. Mutta kun polttoainelämmitintä pitää päällä esim. nolla kelillä n.10-15 min. niin käynnistyy kuin kesällä. Lämpöisenä käynnistyksessä ei ongelmaa.
Starttaa hyvin ja akussa riittää virtaa mutta ei käynnisty ilman lämmittämistä.
-
Osaako joku antaa vinkkiä missä voisi olla vika. Oma Volvoni XC70 D5 -03. Nyt ajettu 530tuh. Talvella ilmestyi ongelma
käynnistyksessä. Jos ei lämmitä moottoria polttoainelämmittimellä niin todella vaikeaa/lähes mahdotonta saada käyntiin esim. +-0 kelissä, jopa vaikka lämpötila vähän plussan puolella. Mutta kun polttoainelämmitintä pitää päällä esim. nolla kelillä n.10-15 min. niin käynnistyy kuin kesällä. Lämpöisenä käynnistyksessä ei ongelmaa.
Starttaa hyvin ja akussa riittää virtaa mutta ei käynnisty ilman lämmittämistä.
Suuttimet kusee. Lämpimänä pyörittää sen verran paremmin että raili-paineet nousee riittävän ylös. Kylmänä ei nouse ja suuttimia ei avata.
-
Suuttimet kusee. Lämpimänä pyörittää sen verran paremmin että raili-paineet nousee riittävän ylös. Kylmänä ei nouse ja suuttimia ei avata.
Voiko suuttimia siis huollattaa jossakin? Missä?
Vai saako suuttimia käytettynä jostakin? Mistä?
-
Voiko suuttimia siis huollattaa jossakin? Missä?
Vai saako suuttimia käytettynä jostakin? Mistä?
Kyllä molempiin. Uudet maksaa sinisellä hunajaa (300-400 €).
Palstalle olen moneen kertaan kirjoittanut testausohjeet...
Suuttimia on 3 eri luokkaa, suuttimen päällä on rengas ja numero 1, 2 tai 3.
Käytetyt maksaa yleensä n. satasen ja voi katsella vaikka markkinapaikalta tai kysellä allekirjoittaneelta...
-
Osaako joku antaa vinkkiä missä voisi olla vika. Oma Volvoni XC70 D5 -03. Nyt ajettu 530tuh. Talvella ilmestyi ongelma
käynnistyksessä. Jos ei lämmitä moottoria polttoainelämmittimellä niin todella vaikeaa/lähes mahdotonta saada käyntiin esim. +-0 kelissä, jopa vaikka lämpötila vähän plussan puolella. Mutta kun polttoainelämmitintä pitää päällä esim. nolla kelillä n.10-15 min. niin käynnistyy kuin kesällä. Lämpöisenä käynnistyksessä ei ongelmaa.
Starttaa hyvin ja akussa riittää virtaa mutta ei käynnisty ilman lämmittämistä.
hehkutulpia ensin tarkistamaan.
omassa oli 2kpl viallisia ja sen huomasi kylmänä käynistäessä. Käynnistyessä piti hetken karkeaa käyntiääntä.
jos on mittari, niin hehkujen pitäisi antaa lähellä 0 ohm arvoja.
tosin jos vika ilmestyi yht äkkiä, niin vika voisi olla jossain muualla ellei sitten jostain syystä ole lakannut antamasta virtaa hehkuille.
-
Mikähän mahtaisi olla -02 d5 2.4 volvossa vikana kun kylmänä ei ole starttauksessa mitään ongelmaa mutta lämpimänä ei lähde käyntiin kirveelläkään. Startti pyörittää muttei yritäkkään käynnistyä ja välillä starttikaan ei yritä... Sitten hetken yrittämisen jälkeen lähtee käyntiin aivan normaalisti. Ongelma ilmenee kun auto on seissyt ~10 minsaa.
-
Missäs kunnossa hehkut ym.?
-
Hehkut ei vaikutta lämpösenä lähtöön. Antaako mitään vikakoodia? Tuntus että ei saa lainkaan keittoa, mut siitä pitäs ymmärtääkseni kyl tulla polttoainetukin paineista valitusta.
Voiskohan ajoneston temppuilu ilmetä myös tällätavalla. Antaa välillä pyörittää muttei lähde ja välillä ei edes pyöritä... ???
-
Auto ei ole minun vaan vanhempieni joten en ole vielä oikein perehtynyt ongelmaan... Maanantaina autoa käytettiin korjaamolla ja starttimoottoria epäilivät. Isältä kysyin sitten niistä vikakoodeista niin en saanut mitään vastausta joten niistä ei ole mitään tietoa. Minkälainen mahtaa kyseinen startti olla? Vähän vain epäilyttää tuo koska kylmänä ei koskaan ole ongelmaa käynnistyksessä mutta "lämpimänä" saa arpoa lähteekö käyntiin vai ei... Muutaman yrityksen jälkeen saattaa startata ilman minkäänlaista ongelmaa. Voisin vähän nauhoittaa starttausta ja linkittää sen tänne niin saisi vähän käsitystä minkälaista ääntä se pitää...
-
Kunnostettu vaihtostartti kustantaa noin 250 - 300 eur + vaihto. Kuinka paljon autolla/startilla on ajettu ? Mahdollinen vikakohde saattaa olla myös virtalukko.
-
Virtalukon pohja tai ajonesto on toki mahdollista. Koittakaa toisella avaimella, edellyttää tosin että starttimoottori pyörii kivuttomasti. Onhan yhtenä mahdollisuutena rikkana rokassa että esim. startin virtakaapeli löysällä ja tästä syystä ei aina lähde pyörimään -> tuli vaan mieleen kun juuri törmäsin vähän samanlaiseen...
-
siis eikö startti pyöritä lainkaan?
mulla teki sitä että ei pyörittäny lainkaan välillä
välillä lähti kun yritti pari kertaa kunne sekään ei enään auttanut
otin startista sen solenoidin herätevirta johdon irti (siis se työnnettävä abico)
tökkäsin takasin ja nitkuttelin
sen jälkeen on lähteny aina käyntiin
-
Oireet vaikuttavat juuri samoilta hejasverigen kanssa... Välillä pyörittää ja välillä ei, kylmänä ei mitään ongelmaa... Täytyypä sitä käydä nitkuttelemassa ja kokeilla mitä tapahtuu. Autolla on ajettu vähän alle 300 tuhatta ja tähän asti siinä on ilmenny kaikki tuon ikäsen tyyppiominaisuudet :)
-
Oireet vaikuttavat juuri samoilta hejasverigen kanssa... Välillä pyörittää ja välillä ei, kylmänä ei mitään ongelmaa... Täytyypä sitä käydä nitkuttelemassa ja kokeilla mitä tapahtuu. Autolla on ajettu vähän alle 300 tuhatta ja tähän asti siinä on ilmenny kaikki tuon ikäsen tyyppiominaisuudet :)
Oliskos mahdollista että autossasi on kaksi erillistä vikaa mitkä molemmat vaikuttavat kuten kuvasit? Tuo herätevirtapiuha ja sen kontakti on tietty eka mahdollinen, mutta silloin kun startti pyörittää hyvin ja auto ei silti käynnisty, niin silloin piuha on tietysti kiinni mutta joku toinen juttu estää käynnistymisen? Tulisi mieleen polttoaineen syöttö, mitäköhän suodattimia siinä välissä on, ja seuraavaksi vielä ajoneston pottuilu?
-
Terve, mikähän voisi olla d5 02vm v70 vikana kun kylmänä ei lähde käyntiin jos ei pidä lisälämppäriä päällä. Keli esim nollassa tai muutaman asteen pakkasella niin 3min articia päällä niin lähtee käyntiin. Kesällä tai lämpimällä kelillä ei ongelmaa. Hehkut vaihdettu 80tkm sitten, suuttimet testattu ei vuoda, välijäähdytin vaihdettu, ilmamassamittari vaihdettu..Autolla ajettu 445tkm.
-
käyppäs lukemassa vikakoodit, tuolta voi löytyä suoraan.
Esim. lämpötila-anturi, kampiakselin/nokka-akselin asento yms..
itsellä oli runsas ohivuoto paluupuolelle kun samaa vikaa tutkin
-
Laitetaanpa tähän lankaan kun samalla asialla ollaan.
V70 D5 -03 alkoi kylmänä vaatia pitempää starttausta, lopulta sai sahata oikein reilusti, ja nyt sitten ei enää lähtenyt ollenkaan. Kuitenkin jos auto lähti käymään ja ajoin vähänkin matkaa niin uudestaan starttasi kyllä hyvin. Arvelin hehkuja viallisiksi, olivatkin ja vaihdoin kaikki uusiin ja sinne tulee virtaakin mutta ei lähe. Kokeilin lohkolämmittimellä lämmittää mutta ei vaikuta asiaan. Nyt on akku latauksessa jos kokeilis uudestaan. Mutta onko ideoita mikä voisi olla syynä, onko suutinvika tai polttoainepumppu tms. Virrat päälle laittaessa takaa kuuluu pumpun surina että tankin puolen pumppu kai on ok. Pa-suodattimen vaihdosta on jo aikaa, oisko silä osuutta. Ajossa on myös hiukan pöläytellyt mustaa kiihdyttäessä osakaasulla, tehoton ei ole. Mittaristo on ollut jonkun aikaa hengetön niin en tiedä onko yrittänyt ilmoitella vikoja.
-
Laitetaanpa tähän lankaan kun samalla asialla ollaan.
Vikakoodinlukua vaan. Hyvä ois samalla saada katsottua startatessa railipaine.
Oireiden perusteella voisi veikata yhtä tai useampaa viallista suutinta. Yksinkertaisin testi on irrottaa ylivuotoletkut suuttimien päältä ja painaa niiden tilalle läpinäkyvää letkua ~20cm pätkät. Ylivuotoletku täytyy myös tukkia alkupäästä jottei vuoda sieltä, painaa vaikka lukkopihdeillä kevyesti kasaan. Joskus riittää kun kääntää virrat päälle ja katsoo miten polttoainetta tulee letkuun jos joku suutin vuotaa ohi reilusti. Jos silloin ei vielä näy mitään, niin starttaa jonkin aika, ehkä useamman kerrankin ja seuraa tilannetta. Eniten vuotava ensin vaihtoon.
-
Joo. Vien ensi viikolla pajalle rengasjumppaan muutenkin niin lupasivat vähän tutkia mikä mättää. Nyt kun olin akkua vähän ladannut niin lähtikin käyntiin vähän sahaamalla. Ulkolämpötila oli kyllä jotain 17, viimeksi kun jäi lähtöruutuun niin oli vaan 6 astetta. Joskus mittasin tuota ohivuotoa ja letkut vois vielä jostain löytyä. Silloin ei pahasti vuotanut, mutta sen jälkeen on tullu kyllä kilometriä aika paljon.
-
Hehkutkin ois hyvä mittailla.
-
Saahan suuttimet huollettua/korjautttua. Ainakin VAASASSA. :P
-
Hehkutkin ois hyvä mittailla.
Hehkut vaihdoin uusiin pari päivää sitten ja virtakynällä katsoin että virtaa tulee hehkuille.
-
Välillä pyörittää - välillä ei:
Maadoituskaapeli joka menee moottorin kylkeen, startin viereen, on poikki liittimen sisällä. Itse ottaisin kaapelista kiinni ja nykäisisin. Jos lähtee irti, oli poikki.
-
Vikakoodinlukua vaan. Hyvä ois samalla saada katsottua startatessa railipaine.
Oireiden perusteella voisi veikata yhtä tai useampaa viallista suutinta. Yksinkertaisin testi on irrottaa ylivuotoletkut suuttimien päältä ja painaa niiden tilalle läpinäkyvää letkua ~20cm pätkät. Ylivuotoletku täytyy myös tukkia alkupäästä jottei vuoda sieltä, painaa vaikka lukkopihdeillä kevyesti kasaan. Joskus riittää kun kääntää virrat päälle ja katsoo miten polttoainetta tulee letkuun jos joku suutin vuotaa ohi reilusti. Jos silloin ei vielä näy mitään, niin starttaa jonkin aika, ehkä useamman kerrankin ja seuraa tilannetta. Eniten vuotava ensin vaihtoon.
No suutinvikahan sieltä löytyi, kolmospytyn suutin vuoti paluupuolelle niin ettei railipaine päässyt nousemaan tarpeeksi. Se huollettiin ja ykkössylinterin suuttimeen tuli uusi tiiviste. Nyt starttaa hyvin. Tosin nyt ilmeni sellainen asia että kun kiihdyttää niin alkaa kuulua selkeä nakutus. Pienellä kaasulla ei kuulu, puolella kaasulla kuuluu selvästi mutta kun lyö kaasun pohjaan niin nakutus loppuu? Tasaisessa ajossa ei kuulu vaan vain kiihdyttäessä ja lämpimällä koneella selvästi vähemmän kuin kylmällä.
-
No suutinvikahan sieltä löytyi, kolmospytyn suutin vuoti paluupuolelle niin ettei railipaine päässyt nousemaan tarpeeksi. Se huollettiin ja ykkössylinterin suuttimeen tuli uusi tiiviste. Nyt starttaa hyvin. Tosin nyt ilmeni sellainen asia että kun kiihdyttää niin alkaa kuulua selkeä nakutus. Pienellä kaasulla ei kuulu, puolella kaasulla kuuluu selvästi mutta kun lyö kaasun pohjaan niin nakutus loppuu? Tasaisessa ajossa ei kuulu vaan vain kiihdyttäessä ja lämpimällä koneella selvästi vähemmän kuin kylmällä.
Tekeekö se tuota jollain tietyillä kierrosluvuilla? Lakkaa ja alkaa taas?
-
Tekeekö se tuota jollain tietyillä kierrosluvuilla? Lakkaa ja alkaa taas?
Tietyllä kaasupolkimen asennolla, eli puolella kaasulla kiihdyttäessä, loppuu kun painaa lapun lattiaan ja täysi hönkä on päällä. Lueskelin vanhoja lankoja niin vois olla palotilaan vuotava suutin joka joskus tekis just noin.
-
Itsellä oli juuri vuotavan suuttimen kanssa tuollaista ongelmaa,että tietyllä kierrosluvuilla nakutti. Suuttimen/suuttimien vaihdolla tuli kuntoon.
-
Itsellä oli juuri vuotavan suuttimen kanssa tuollaista ongelmaa,että tietyllä kierrosluvuilla nakutti. Suuttimen/suuttimien vaihdolla tuli kuntoon.
Miten selvisi mikä suutin vuotaa?
-
Ostin lähes uudet suuttimet ebaystä saksalaiselta purkaamolta ja ainakin heidän mukaansa vähän ajetusta kolari pelistä. Mene ja tiedä :) Ainakin loppui nakutuset ja mielenrauhakin palasi :)
-
Tilannepäivitys, huollettu suutin ei ollut oikeissa arvoissa, takuutyönä laitettiin kuntoon ja nakutus loppu.