Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: vkona - 09.02.2011, 07:58:50
-
Hei,
1981 242:n lohkossa sen takaosassa on vauhtipyörää kohti ilmeisesti joku anturi josta lähtee kolmen johdon "nippu" kiertäen lohkon takaa ja tuli imusarjan luo. Johdon päässä on liitin, mutta liittimeen ei ollut kiinni mitään.
http://kuvablogi.com/nayta/2931990 (http://kuvablogi.com/nayta/2931990)
Mikä tarkoitus tuolla johdolla on?
Vesa
-
auton käytössä sillä ei ole mitään käyttöä,se on testeriä varten oleva pistoke jota käytettiin volvotesteriin kun säädettiin kosketuskulma/sytytys.
-
Kiitoksia selvennyksestä.
Auton toimintaan sillä ei todellakaan ollut vaikutusta, koska johdon päässä olevassa liittimessä ei ollut mitään kiinni.
Jotain tietoa sieltä siis tulee jos kerran sitä voi käyttää sytytyksen säätöön, ja tuota tietoa voi käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen....
Vesa
-
Kiitoksia selvennyksestä.
Auton toimintaan sillä ei todellakaan ollut vaikutusta, koska johdon päässä olevassa liittimessä ei ollut mitään kiinni.
Jotain tietoa sieltä siis tulee jos kerran sitä voi käyttää sytytyksen säätöön, ja tuota tietoa voi käyttää johonkin muuhun tarkoitukseen....
Vesa
Siellä vauhtipyörän takana on 4 reikää ilmeisesti tuon anturin kohdalla mistä sitä ajotusta kai luetaan?
Oiskohan tuo anturi jääny jossain huollossa tuonne?
-
Näyttää samanlaiselta kuin B28E:ssä oleva vastaava vehje, ja ainakin pervooon se anturi asennettiin ihan tehtaalla sinne. Ei ole huoltomieheltä unohtunut.
Kampiakselin asennosta kertovaa pulssia sieltä töpselistä tulee, ehkä sitä voi käyttää jos rakentelee moottoriin omia virityksiä kuten moottorinohjausta. Vakiokoneessa ei tarvi mutta ei se siellä mitään haittaakaan, antaa olla vaan.
-
Mietin vaan kun uudemmissakin lohkoissa tuo kierteytetty reikä on ja aina ihmetelly mikä siihen tulee.. Varmaan vuosimalli/volvontehtaan päivästä riippuva juttu, taas. ;D
-
B19assa on yleensä näkyn tota, liitin on "kulmaraudalla" venakopan päässä kiinni.
-
Kulmaraudalla se oli venttiilikopan takaosassa kiinni ja muovihattu liittimen päällä.
Kolme johtoa tuossa kokonaisuudessa siis on ja kyllä se on ollut autossa koko ajan paikallaan.
Anturin hödyntäminen tapahtuu varmaan niin, että jotain johtoa pitkin sille annetaan sähköä ja jostain johdosta tulee ulospäin joitain singnaalia.
Osaako kukaan sanoa tästä tarkemmin?
Vesa
-
kyllä,siihen laitettiin testerin pistoke kiinni päästiin katsomaan viisarinäytöllisestä mittarista arvot suoraan,mutta nämä mittarit on hävitetty jo aikaa sitten ainakin sen pisteen biliasta missä itse työskentelin noin 20v koska nämä autot ei ole käyneet huolloissa enään vuosiin niin niitä mittareitakaan ei tarvitse kuin tekniikanmuseo.
-
Anturin hödyntäminen tapahtuu varmaan niin, että jotain johtoa pitkin sille annetaan sähköä ja jostain johdosta tulee ulospäin joitain singnaalia.
Veikkaan että se on ihan vaan magneettinen induktanssianturi. Eli kun vauhtipyörän nasta/reikä menee anturin ohi niin kahden piuhan välillä näkyy nopea jännitepiikki, ensin yhteen ja sitten toiseen suuntaan. Kolmas piuha on signaalia suojaava maakarva.