Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: D5GT - 22.09.2012, 11:07:53
-
Volvo taitaa kieltää biodieselin käytön, jos sitä kuitenkin uhmaisi. Tarkoitus ei ole siirtyä 100% ratkaisuun, joku sekamalli..
Ranskisrasvoista saa polttoainetta, mutta miten? Naftan hinnan noustessa ajatus vanhojen ranskisrasvojen suodattamisesta / käsittelystä houkuttelee.
Topikkia saa käyttää muutoinkin aihepiiriin liittyviin juttuihin..
-
Ei kai biodiesel ole tätä paistorasvaa? Paistorasva ei taida toimia uusissa commonrail vehkeissä.
Edit: eikä taida olla suomessa sallittua ajaa muulla kuin ns. virallisella dieselillä. Kotitekoisesta polttoaineesta taitaa napsua vastaavat sakot kuin löpöllä ajosta.
-
Biodieselissä taitaa olla jotain ongelmaa öljyn seasta haihtumisessa??
Nykyiset hiukkassuodatinta regeneroivat autot, kun tekevät öljylaimentumaa ja vaikutus pahentuu, mitä vähemmän polttoaine haihtuu öljystä pois.
Jostain näin joskus luin.
-
Joo ei ihan biodiesel ja paistorasva kuulu yhteen, tai oikeastaan kyllä.
Jotain vanhempia 80-90 luvun mersuja on ajettu jotenkin käsitellyllä ranskisrasvalla - en vain saa päähäni missä juttu oli ja miten rasvat suodatettiin/käsiteltiin.
Tollanen ranskisrasva ei varmaan haihdu.. hiukkassuodattimesta pääsee eroon helpolla, mutta onko jotain muita syitä miksi ei? Talvella varmaan jäätyy palikaksi, ellei liukene jotenkin dieseliin.?
-
joskus muinoin landiassa oli juttua ja tännekkin se keskustelu johonki varmaan tullu ?
ainakin kerran suodattamalla käytetty rasva ja sekaan muutama desi metanoolia tai jotain oli se kikka.
-
Äkkiä haettuna ei juttua löytynyt - landiassa oli jotain, silloin joskus.. Toisaalta tieto lisääntyy vuosittain.
-
http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-40669.html
nopsaan googletettu.
-
Tällä reseptillä kokeilin.
http://www.youtube.com/watch?v=soHtXZHkn_Q (http://www.youtube.com/watch?v=soHtXZHkn_Q)
Ja tuntui onnistuvan.
Edit: Painotan, että oma tarkoitukseni on joskus valmistaa tätä isompi setti ja polttaa se ÖLJYLÄMMITYSKATTILASSA.
Edit2: Onko palstalla rypsiöljytuottajia? Olisin kiinnostunut ostamaan 1000 litraa rypsiöljyä. YV:llä tavoittaa.
-
Tällä reseptillä kokeilin.
http://www.youtube.com/watch?v=soHtXZHkn_Q (http://www.youtube.com/watch?v=soHtXZHkn_Q)
Edit: Painotan, että oma tarkoitukseni on joskus valmistaa tätä isompi setti ja polttaa se ÖLJYLÄMMITYSKATTILASSA.
Onko ihan normi kattila vai niin sanottu "jäteöljypoltin" en tiedä oikeaa nimea,mut voi polttaa jäteöljyä ym.hydrayliöljyssä muuten paras lämmitysteho
-
Onko ihan normi kattila vai niin sanottu "jäteöljypoltin" en tiedä oikeaa nimea,mut voi polttaa jäteöljyä ym.hydrayliöljyssä muuten paras lämmitysteho
Normikattilalle meinasin syöttää tuotoksen.
Ns. jäteöljykattilaanhan tuo rypsiöljy menisi ilman prosessointia.
-
Joo ei ihan biodiesel ja paistorasva kuulu yhteen, tai oikeastaan kyllä.
Jotain vanhempia 80-90 luvun mersuja on ajettu jotenkin käsitellyllä ranskisrasvalla - en vain saa päähäni missä juttu oli ja miten rasvat suodatettiin/käsiteltiin.
Tollanen ranskisrasva ei varmaan haihdu.. hiukkassuodattimesta pääsee eroon helpolla, mutta onko jotain muita syitä miksi ei? Talvella varmaan jäätyy palikaksi, ellei liukene jotenkin dieseliin.?
Ei sitä ole mitenkään käsitelty. Suoraan pikaruokalasta rasva pytty, suodatin paperin läpi isoimmat roskat pois ja tankkiin.
Top gearissa muistaakseni ainakin kahdesti w124:sella, kerran D24 volvolla, myytinmurtajissa ja ajopahan nuo kaverit transitillaankin ;D
-
Pitäisköhän käydä pytyllinen, suodattaa se ja työntää tankkiin dieselin sekaan. Kai noissakin öljyissä on eroja, mikä sopii paremmin ja jota voi blandata enemmän dieselin joukkoon.
-
Pitäisköhän käydä pytyllinen, suodattaa se ja työntää tankkiin dieselin sekaan. Kai noissakin öljyissä on eroja, mikä sopii paremmin ja jota voi blandata enemmän dieselin joukkoon.
Jos nurkista löytyy joku vanha diesel-auto jolla ei ole kuin käyttöarvo, niin sinne vaan.
Tuon prosessoinnin idea on erottaa glyseroli pois. Eli viskositeetti pienenee ja samalla vältytään siltä, että polttoainejärjestelmä ja palotilat syöpyvät akroleiinin vaikutuksesta.
Edit: Ja luonnollisesti suurimmat partikkelit putoavat erotussuppilon pohjalle.
-
Pari artikkelia.. V70 ja XC70 kasviöjy muunnokset ja kokemukset.
V70
http://www.hqracing.nl/ppo_pagina_eng.html (http://www.hqracing.nl/ppo_pagina_eng.html)
XC70 -08
http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive_UK.html (http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive_UK.html)
-
Onko mitään uutta tällä rintamalla? Edellisten linkkien mukaan ei ihmeitä ole, normaaleja lastentauteja tekniikassa. Auto käy ja kukkuu kasvirasvalla. Virisoftan jälkeen tomaatti alkoi käyttäytyä oudosti kasvirasvalla, dieselillä pelaa normaalisti. eli vakiosofta toimii ranskisrasvan kanssa, mutta virisoftat ei?
Taidan käydä ekat rypsiöljypytyt, jos ne ei hirveästi maksa ja kaadan tankkiin dieselin sekaan n. 20-30% seokseksi. Sekoittuuko noi muuten pysyvästi, vai erottuuko toisistaan kun auto seisoo?
-
entinen pomo ajoi vakituisesti (lämpimät ajat) munkkirasvalla, autona oli v70 d5 koneella, kylläkin tämä vanhempi missä ei hiukkas suodatinta ollut. niillä kyllä oli oma "laboratoorio", missä tekevät about 10 000l vuodessa. 1e/l puhuivat että voisivat tuotosta myydäkkin. heillä kävi myös sillointällöin tullin miehet tarkastamassa paikat. sanoi että ei vaadi mitään muutosta, hetken kun on ajanut tuolla munkkirasvalla niin kannattaa vaihtaa kuulemma dieselsuodatin, on niin puhdasta tavaraa että irroittaa kaikki liat tankista, putkista ym.
-
Miten tämäkin kuulostaa samalta kuin re85:n kohdalla. Iso joukko kieltää, epäilee ja sitten todellisuudessa ongelmat on harvinaisia, jos muistaa vaihtaa polttoainesuodattimen pa-tyypin vaihduttua ;D
-
entinen pomo ajoi vakituisesti (lämpimät ajat) munkkirasvalla, autona oli v70 d5 koneella, kylläkin tämä vanhempi missä ei hiukkas suodatinta ollut. niillä kyllä oli oma "laboratoorio", missä tekevät about 10 000l vuodessa. 1e/l puhuivat että voisivat tuotosta myydäkkin. heillä kävi myös sillointällöin tullin miehet tarkastamassa paikat. sanoi että ei vaadi mitään muutosta, hetken kun on ajanut tuolla munkkirasvalla niin kannattaa vaihtaa kuulemma dieselsuodatin, on niin puhdasta tavaraa että irroittaa kaikki liat tankista, putkista ym.
Jostain muistan lukeneeni että pitemmällä aika välillä munkkirasvalla ajaminen aiheutti jonkinmoisen töhnän kertymistä turboon, joka jumitti vnt systeemiä ahtimessa.
-
Jostain muistan lukeneeni että pitemmällä aika välillä munkkirasvalla ajaminen aiheutti jonkinmoisen töhnän kertymistä turboon, joka jumitti vnt systeemiä ahtimessa.
Kyseisellä autolla ajettu 80 000km munkkirasvalla eikä ollut ongelmia, nykyään hän asuu austraaliassa, niin tuskimpa siellä valmistaa enää biokiisseliä. itse ajattelin keväällä ostaa hänen kaveriltaan 1000l säiliön kyseistä polttoainetta ja kokeilla. livenä olen sitä nähnytkin ja on se vain vahvempaa sitkosteetiltään kuin normi diesel, vaikkakin on käsiteltyä ja lisätty jotain aineita. energiaa siinä pitäisi olla 20-30 enemmän, näin puhuivat.
-
Energiaa enemmän? eli kulutuksen pitäisi selvästi laskea..
Noita turbo-ongelmia en aiemmin ole kuullut. Aiemmin oli linkki sen yhden Hollantilaisen(?) muunoksiin. Ajoi biodieselillä ensin v70:llä ja nyt uusikorisella XC70:llä. Blogissa oli lähinnä rinnakkaisen polttoainejärjestelmän lastentaudeista. Pitää jossain välissä kaivaa päivitykset asiaan.
-
Energiaa enemmän? eli kulutuksen pitäisi selvästi laskea..
Noita turbo-ongelmia en aiemmin ole kuullut. Aiemmin oli linkki sen yhden Hollantilaisen(?) muunoksiin. Ajoi biodieselillä ensin v70:llä ja nyt uusikorisella XC70:llä. Blogissa oli lähinnä rinnakkaisen polttoainejärjestelmän lastentaudeista. Pitää jossain välissä kaivaa päivitykset asiaan.
kyllä kuulemma tippuikin kulutus about litran verran /100km. kiinnostaa myös nuo tiedot jos viittit kaivaa ! :)
-
En ehdi nyt lukea päivityksiä, alla linkit.
Pari artikkelia.. V70 ja XC70 kasviöjy muunnokset ja kokemukset.
V70
http://www.hqracing.nl/ppo_pagina_eng.html (http://www.hqracing.nl/ppo_pagina_eng.html)
XC70 -08
http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive_UK.html (http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive_UK.html)
-
En ehdi nyt lukea päivityksiä, alla linkit.
mielenkiintosta! ;)
-
Tuo ei sisällä FAMEa ollenkaan http://www.tuulilasi.fi/uutiset/maailman-parasta-dieselia (http://www.tuulilasi.fi/uutiset/maailman-parasta-dieselia)
Mutta ei tuokaan pakkasen kestävyydessä pärjää arktiselle laadulle, jota pohjoisessa saatetaan tarvita.
-
Koskahan tulee ensimmäiset "ranskisrasvojen" keräyspisteet? Vai tuleeko tee-se-itse pienjalostamot ensin..
-
Eilinen kauppalehti tiesi kertoa, että UPM:n bioVernoksi ristitty mäntypohjaisen dieselin jakelusta on tehty sopimus. Onko kenelläkään sisäpiirin tietoa, milloin ja missä tuota ihmettä aletaan oikeasti myymään?
http://www.upm.com/FI/UPM/biofore-toiminnassa/tahteesta-uusiutuvaksi-dieseliksi/Pages/default.aspx (http://www.upm.com/FI/UPM/biofore-toiminnassa/tahteesta-uusiutuvaksi-dieseliksi/Pages/default.aspx)
-
Koskahan tulee ensimmäiset "ranskisrasvojen" keräyspisteet? Vai tuleeko tee-se-itse pienjalostamot ensin..
kummasti ainakin tampereelta katoaa ravintoloiden ranskisrasvat.
-
Aina silloin tällöin jonkun vanhemman dieselin perässä haisee snagarilta, mutta minne noi öljyt katoaa. kun myynnissä ei kuitenkaan näy.
-
Yli 180 pv on kulunut edellisestä ajatusten vaihdosta:
Neste My on saatavana muutamasta pistoolista ja samaan aikaan dieselin loppua ennustetaan autonvalmistajien toimesta. Edelleenkään sähköautorintamalla ei ole valmista, kuin tesla, joka ei ihan hirveästi houkuttele. Lupasin itselle jo taannoin, että seuraava on sähköauto, no onko sen jälkeen tullut vielä 1 tai 2 dieseliä, pitääkö sortua vielä yhteen dieseliin, silläkin uhalla, että se elinkaaren aikana muuttuu ongelmajätteeksi?
My diesel kuitenkin olisi Suomen talouden kannalta vähintään yhtä hyvä kuin sähkö.
-
Yli 180 pv on kulunut edellisestä ajatusten vaihdosta:
Neste My on saatavana muutamasta pistoolista ja samaan aikaan dieselin loppua ennustetaan autonvalmistajien toimesta. Edelleenkään sähköautorintamalla ei ole valmista, kuin tesla, joka ei ihan hirveästi houkuttele. Lupasin itselle jo taannoin, että seuraava on sähköauto, no onko sen jälkeen tullut vielä 1 tai 2 dieseliä, pitääkö sortua vielä yhteen dieseliin, silläkin uhalla, että se elinkaaren aikana muuttuu ongelmajätteeksi?
My diesel kuitenkin olisi Suomen talouden kannalta vähintään yhtä hyvä kuin sähkö.
Eikös esim. Golf E ja Renault Zoe ole jo kohtuu valmiita oikeita sähköautoja ::)
Itse olen alkanut tankkaamaan tuota My Dieseliä. Pirkanmaalta löytyy ainoastaan yhdestä paikkaa tuota, joten tulee jonkin verran ajoa, kun Kangasalta ajelee Pirkkalaan. Muut asemat onkin sitten pääkaupunkiseudulla.
-
Itse olen alkanut tankkaamaan tuota My Dieseliä.
Paljonko on pistoolihinta?
-
Paljonko on pistoolihinta?
Pari viikkoa sitten kun tankkasin, niin 1,419€/l. Kalleimmillaan oli 1,459€ Espoossa kk sitten 8)
-
Eikös esim. Golf E ja Renault Zoe ole jo kohtuu valmiita oikeita sähköautoja ::)
;D Ei ihan tarjonta kohtaa kysyntää mun kohdalla. Itse tankkaisin myös tuota kotimaista versiota, jos sitä ei tarvitsisi metsästää toiselta puolelta kaupunkia. Mikähän logiikka on viedä takkauspisteet kehän ulkopuolelle.
-
;D Ei ihan tarjonta kohtaa kysyntää mun kohdalla. Itse tankkaisin myös tuota kotimaista versiota, jos sitä ei tarvitsisi metsästää toiselta puolelta kaupunkia. Mikähän logiikka on viedä takkauspisteet kehän ulkopuolelle.
Golf kelpaisi kyllä itselle 2-autoksi, jos hinta alkaisi kakkosella. Ilmeisesti pitää olla uusi kenttä mihin tuon version tuovat. Espoossa oli uusi ja täällä Pirkanmaalla Pirkkalassa asema on aivan uusi. Eilen kävin tankkaamassa, niin 1,329€/l oli MY Diesel :)
-
Eilen kävin tankkaamassa, niin 1,329€/l oli MY Diesel :)
Jos saisivat tuota ainetta levitettyä kaikkiin "isoihin" kaupunkeihin niin siirtyisin heti tankkaamaan tuota jos sitä tuolla hintaa saa. On saman hintaista Vaasalaisen tusinadieselin kanssa. Tuo 1.419e/l on dieselistä hiukan liikaa
-
Jos saisivat tuota ainetta levitettyä kaikkiin "isoihin" kaupunkeihin niin siirtyisin heti tankkaamaan tuota jos sitä tuolla hintaa saa. On saman hintaista Vaasalaisen tusinadieselin kanssa. Tuo 1.419e/l on dieselistä hiukan liikaa
Kun tuota aloin käyttämään, niin polttoainelämmittimessä huomasin sen ettei sammuttaessa tule sellaista "palaneen" katkua, kuin tavallisella ABC Smart Dieselillä. Ilmeisen puhtaasti palaa, joten lisälämmittimen osalta lupaa hyvää tulevaisuudessa, lämmittimen karstoitumisesta :)
Puhumattakaan koneesta...
-
Muuten pelaa hyvin, mutta ei kannata tankkailla paljon seisoviin/vähällä ajolla oleviin autoihin(kesällä). Alkaa säiliössä kasvamaan levää.
-
Muuten pelaa hyvin, mutta ei kannata tankkailla paljon seisoviin/vähällä ajolla oleviin autoihin(kesällä). Alkaa säiliössä kasvamaan levää.
Sen verran, että tavallinen dieselikään ei Suomessa sisällä tuota yhdistettä mikä kasvattaa mahdollisesti levää ;)
En tiedä, että onko edes työkoneiden löpössä enää Fame yhdisteitä.
-
Sen verran, että tavallinen dieselikään ei Suomessa sisällä tuota yhdistettä mikä kasvattaa mahdollisesti levää ;)
En tiedä, että onko edes työkoneiden löpössä enää Fame yhdisteitä.
Eipä tuota ongelmaa tule varmaan missään muussa kuin esim. asuntoautoissa. Levän kertyminen on kuitenkin biodieselillä mahdollista ja tapahtuukin kun lämpötila on sopiva :)
-
Kun tuota aloin käyttämään, niin polttoainelämmittimessä huomasin sen ettei sammuttaessa tule sellaista "palaneen" katkua, kuin tavallisella ABC Smart Dieselillä. Ilmeisen puhtaasti palaa, joten lisälämmittimen osalta lupaa hyvää tulevaisuudessa, lämmittimen karstoitumisesta :)
Puhumattakaan koneesta...
Jostakin vagarenan keskustelusta löysin nesteen prujun, jossa oli tutkittu tuota karstoittumista lisälämmittimissä. My Dieselillä karstaa ei kertynyt juuri ollenkaan ja toisella Nesteen normi dieselillä karstaa kertyi niin maan p***eesti.
-
Eipä tuota ongelmaa tule varmaan missään muussa kuin esim. asuntoautoissa. Levän kertyminen on kuitenkin biodieselillä mahdollista ja tapahtuukin kun lämpötila on sopiva :)
Veneenomistajathan tuosta ovat olleet ihan hysteerisiä.
-
Veneenomistajathan tuosta ovat olleet ihan hysteerisiä.
Ihan syystäkin. Kannattaa silloin tankata vain normaalia dieseliä.
-
Veneenomistajathan tuosta ovat olleet ihan hysteerisiä.
Saahan sinne sekaan kaadettua jotakin levänestoa?
-
Sen verran, että tavallinen dieselikään ei Suomessa sisällä tuota yhdistettä mikä kasvattaa mahdollisesti levää ;)
En tiedä, että onko edes työkoneiden löpössä enää Fame yhdisteitä.
Varavoimakoneen tankissa seisova diesel rupesi kasvamaan jotain levän tapaista. Diesel oli haettu Nesteen tai ABC:n mittarista.
-
Tuo levän kasvaminen on mahdollista eloperäisessä(bio)dieselissä. Varmasti jossain vaiheessa kehittävät aineen joka estää tuon levän kasvun vaikuttamatta toimintaan. Tuo mainittu levä vetää tosi väkevästi suodattimet tukkoon sopivilla keleillä. Ainakin jakelumittareissa ;)
-
Traktorista kun vaihdan PA-suodattimia joka toinen vuosi, niin siihen ainakin on muodostunut jotain limaista levän tapaista aina suodattimiin. Siinä on käytetty aina ihan peruspunaista löpöä tai normaali dieseliä. Ei se tukkoon ole tuosta mennyt tai hyytynyt kertaakaan.
-
Traktorista kun vaihdan PA-suodattimia joka toinen vuosi, niin siihen ainakin on muodostunut jotain limaista levän tapaista aina suodattimiin. Siinä on käytetty aina ihan peruspunaista löpöä tai normaali dieseliä. Ei se tukkoon ole tuosta mennyt tai hyytynyt kertaakaan.
On niihinkin sitten vissiin laitettu jotain muutakin kun originaalia diiseliä tai kerkeää muuten kertyä jotain muuta diiseliin. 8 vuotta sitten tarkistetussa löpösäiliössä ei ollut levästä tietoakaan. Sitä levää ei tarvi olla kovinkaan näkyvästi niin vetää tiuhan suodattimen tukkoon niin,että pistooli ei toimi kunnolla.
-
Edelleenkään sähköautorintamalla ei ole valmista, kuin tesla, joka ei ihan hirveästi houkuttele. Lupasin itselle jo taannoin, että seuraava on sähköauto, no onko sen jälkeen tullut vielä 1 tai 2 dieseliä, pitääkö sortua vielä yhteen dieseliin, silläkin uhalla, että se elinkaaren aikana muuttuu ongelmajätteeksi?
My diesel kuitenkin olisi Suomen talouden kannalta vähintään yhtä hyvä kuin sähkö.
Noi on pahoja kysymyksiä! Itse olen ajanut 60000km sähköllä duuniajoa, tossa (sydän)talvella tapoin jääkarhunpentuja jäteöljyvatkaimella, kun tuon sähkiksen range jäi vähän pieneksi :-\
Mielestäni tärkeintä (Big Picture) on kokonaisuus - onko sähkö riittävän edullista / millä (oma suosikkini on ydinvoima, parasta!) se on tuotettu? Varsinkin kaupunkien keskustoissa pitäisi välttää saastuttavia menopelejä... kaikki duunihommat sähkiksille 8)
Mutta, kansantalouden kannalta on todella tärkeää olla riippumaton (tai ainakin mahdollisimman riippumaton) tuontiöljystä, joten nämä ranskis / jäte-jutskat ovat *taavih->
-
MY Diesel ei sisällä aineosia mitkä aiheuttaisivat levääntymistä ;)
Neste uusiutuvan dieselin käyttäjän ei tarvitse pelätä epäpuhtauksista johtuvaa mikrobikasvustoa, joka saattaisi tukkia auton polttoainesuodattimia. Neste uusiutuvan dieselin käyttö ei myöskään lisää auton huoltotiheyttä tai esimerkiksi öljynvaihtotarvetta, kuten jotkut perinteiset biopolttoaineet saattavat tehdä. Sen käyttö ei vaadi mitään muutoksia auton polttoainejärjestelmiin auton iästä tai merkistä riippumatta. Se on otettavissa käyttöön saman tien.
Neste uusiutuva diesel on tehty kylmiin, jopa arktisiin oloihin. Ominaisuuksiltaan se vastaa parhaita fossiilisia dieseleitä. Autoilijan ei tarvitse pelätä auton jättävän tien päälle kovimmillakaan talvipakkasilla.
Neste uusiutuvan dieselin korkea setaaniluku, 75-95, tarkoittaa, että polttoaine palaa puhtaasti ja auton moottori saa siitä enemmän tehoja irti. Se myös helpottaa auton moottorin käynnistymistä kylmässä ja vähentää polttoaineen kulutusta etenkin kaupunkiajossa.
Perinteisen biopolttoaineen setaaniluku on tyypillisesti 50-60. Sen kylmäkestävyys ja säilyvyys ovat uusiutuvaa dieseliä huomattavasti heikompia; kylmäkäytettävyysongelmia on havaittu jo +5 °C lämpötilassa.
Perinteisen biodieselin käyttö rajataankin dieselin EN 590 -polttoainestandardissa enimmillään 7 prosenttiin. Tätä suuremmat pitoisuudet saattavat aiheuttaa ongelmia, mm. polttoainejärjestelmän kumi- ja muoviosien vaurioitumista tai karstaa moottorin polttoainesuuttimiin. Lisäksi perinteinen biodiesel kykenee sitomaan itseensä vettä, mikä voi aiheuttaa herkemmin biokasvustoa polttoainetankkiin varastoinnin aikana.
Erinomaiset kylmäominaisuudet, korkea setaaniluku ja moottorin käyttöikää pidentävä puhtaampi palaminen takaavat, että moottori toimii moitteettomasti ja tehokkaasti. Neste My uusiutuvan dieselin käyttö ei lisää huoltotoimien tarvetta ja sen säilyvyys tankissa on erinomainen.
-
Aikalailla samaa tekstiä oli, kun Pro Diesel lanseerattiin.
Onko nyt mydiisseli siis entistä Prota tavallaan ja Pro jotain muuta ja normidiisseli vielä muuta.? Ainakin omassa Pron pakokaasun tuoksu tuntuu muuttuneen. Mutta voi johtua partikkelisuodattimen poltosta.
-
Aikalailla samaa tekstiä oli, kun Pro Diesel lanseerattiin.
Onko nyt mydiisseli siis entistä Prota tavallaan ja Pro jotain muuta ja normidiisseli vielä muuta.? Ainakin omassa Pron pakokaasun tuoksu tuntuu muuttuneen. Mutta voi johtua partikkelisuodattimen poltosta.
Pro on sekoitus fossiilista ja juurikin tuota my: tä eli NexBTL:ää
-
Ns. dieselbakteeri on dieselin kirous, ilmiö on ollut aina olemassa. Säännöllisessä käytössä olevissa ei ole ongelmia, mutta pitkään/paljon seisovissa veneissä tuoi on todellinen vaiva. Lisää esim. tuolla: https://www.dieselbakteeri.fi/ (https://www.dieselbakteeri.fi/)
Jos ja kun bioversiossa ei ole enempää haasteita, niin tankkiin vaan. Niin korjataan vaihto- ja ympäristötasetta oikeaan suuntaan.
-
Tuolta näkee tuon suppean My Diesel verkoston.
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-hyva-ymparistolle-erinomainen-moottorille
-
Puhdistaakohan tuo biodiesel karstoittunutta moottoria, niinkuin 95E10 tekee?
-
Puhdistaakohan tuo biodiesel karstoittunutta moottoria, niinkuin 95E10 tekee?
Puhdistaa varmaankin siltä osin, kun tuo My Diesel palaa puhtaammin.
https://www.youtube.com/watch?v=e-bb6zss4sg
-
Puhdistaa varmaankin siltä osin, kun tuo My Diesel palaa puhtaammin.
https://www.youtube.com/watch?v=e-bb6zss4sg
Aikamoinen ero :o
Ne dieselautoilijat varmasti kiittää, keillä on auton päästöt muutenkin jo rajoilla.
-
Aikamoinen ero :o
Ne dieselautoilijat varmasti kiittää, keillä on auton päästöt muutenkin jo rajoilla.
Tuo todella korkea setaaniluku (80 vs Pro diesel 60) tekee tuon. En tiedä, että voiko korkea setaaniluku aiheuttaa ongelmia?
Neste MY:n setaaniluku on 80, mikä on merkittävästi fossiilista dieseliä suurempi. Korkeampi setaaniluku tarkoittaa polttoaineen nopeampaa syttymistä, pienempiä päästöjä ja vähemmän moottorimelua. Puhdas palaminen vähentää moottorin karstoittumista merkittävästi. Neste MY on varma valinta ankarimpiinkin olosuhteisiin, ja sen säilyvyys tankissa on erinomainen.
-
Täytyypä kokeilla tuota mikrodieseliä, kun sattuu tankki taas joskus tyhjäksi. Ehkä parilla tankkauksella jo huomaa eroa, jos on huomatakseen.
-
Täytyypä kokeilla tuota mikrodieseliä, kun sattuu tankki taas joskus tyhjäksi. Ehkä parilla tankkauksella jo huomaa eroa, jos on huomatakseen.
Polttoainelämmittimen toiminnassa itse huomasin, kun tuo tietyissä olosuhteissa manuaalisesti sammutettu lämmitin ei enää tuoksahdakkaan nenään :)
-
Mikähän jarruttaa jakelupisteiden lisäämistä? Ollaanko vielä koekaniineja vai eikö tuotantokapasiteetti riitä.
-
Mikähän jarruttaa jakelupisteiden lisäämistä? Ollaanko vielä koekaniineja vai eikö tuotantokapasiteetti riitä.
Tuskin on kapasiteetista kiinni. Neste tuottaa vuosittain 3mrd litraa kyseistä nestettä.
Varmaankin vaan investointikysymys lisätä säiliöitä maan alle
-
Jos tuota lientä voi laittaa samaan pyttyyn, jossa aiemmin oli dieseliä niin ei pyttyjen puute tuskin on ongelma. Tuskin isoimmilla asemilla ollaan yhden pytyn varassa?
-
Soveltuuko MY Diesel kaikille moottoreille?
-
Soveltuuko MY Diesel kaikille moottoreille?
Sopii kaikkiin dieselautoihin 8)
Se vastaa tai ylittää parhaiden fossiilisten dieseleiden ominaisuudet, ja se sopii kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin.
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-hyva-ymparistolle-erinomainen-moottorille
-
Sopii kaikkiin dieselautoihin 8)
Se vastaa tai ylittää parhaiden fossiilisten dieseleiden ominaisuudet, ja se sopii kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin.
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-hyva-ymparistolle-erinomainen-moottorille
Olet varmaankin Nesteellä töissä kun postailet vain noita Nesteen tuoteselosteita. Voi ollakkin parempi dieseli kun aikaisemmat, mutta katsotaan kesän jälkeen uudelleen. Mikrobikasvusto on bioodieselin isoin ongelma(alkaa elämään vasta kun on tarpeeksi lämmin).
-
Porukat lukee näköjään netistä, nämä jutut? Lapsellista. Tankkaan aina halvinta ja hyvin toimii! 2v tulee kuitenkin yli 400tkm.
-
Jos netissä on VTT:n tutkimus, on se paha? Esson baari ja elämäm koulu parempi? Ikään kuin yleensä siis.
-
Olet varmaankin Nesteellä töissä kun postailet vain noita Nesteen tuoteselosteita. Voi ollakkin parempi dieseli kun aikaisemmat, mutta katsotaan kesän jälkeen uudelleen. Mikrobikasvusto on bioodieselin isoin ongelma(alkaa elämään vasta kun on tarpeeksi lämmin).
Valitettavasti olen metallimies Pirkanmaalta millä ei ole kytköksiä Nesteeseen muuta kuin, että tankkaan kyseistä tavaraa.
Maksan myös liemen itse, että valitettavasti kukaan ei edes sponsoroi tuota mun ajoani ;)
Ilmeisesti pitää vieläkin postata, kun ei vieläkään ole mennyt perille, että tuo uusi My Diesel EI sisällä Fame yhdisteitä, jotka voivat aiheuttaa tuota mikrobikasvua!
Neste MY kuormittaa pakokaasujen puhdistusjärjestelmää vähemmän, mikä auttaa pitämään arvokkaan laitteiston kunnossa pidempään. Neste MY:llä puhdistusjärjestelmän regenerointiväli pidentyy. Regenerointi kuluttaa polttoainetta, joten pienempi kuormitus tarkoittaa myös pienempää kulutusta.
Neste MY ei sisällä FAMEa tai RMEtä.
Nyt en laittanut linkkiä, ettei syytetä Nesteen työntekijäksi ;D
-
Porukat lukee näköjään netistä, nämä jutut? Lapsellista. Tankkaan aina halvinta ja hyvin toimii! 2v tulee kuitenkin yli 400tkm.
Mikäs tuossa My Dieselissä nyt noin porukkaa ärsyttää :o
-
Mä olen alkanut ajamaan tolla MY:llä.
En ole kyllä huomannut mitään eroa.
Mutta uskon tohon aineeseen silti.
-
Sopii kaikkiin dieselautoihin 8)
Se vastaa tai ylittää parhaiden fossiilisten dieseleiden ominaisuudet, ja se sopii kaikkiin dieselautoihin ja -moottoreihin.
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-hyva-ymparistolle-erinomainen-moottorille
Ei käy kaikkiin autoihin, MY ei täytä EN590 standardia, joka on suosituksena mm. VAG:n dieseleissä.
-
Sori OT
joka on suosituksena mm. VAG:n dieseleissä.
Tulee liian hyvät päästöt ja liian ympäristöystävällinen? ??? :D
Mutta kylmäkäynnistys oli parempi ainakin Hiacessa talvella -22 asteessa
-
Ei käy kaikkiin autoihin, MY ei täytä EN590 standardia, joka on suosituksena mm. VAG:n dieseleissä.
Kyllä voi, jos siltä tuntuu ja tankkausasemia löytyy 8)
Sataprosenttisesti uusiutuva Neste MY perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan, joka mahdollistaa lähes minkä tahansa kasviöljyn tai jäterasvan käytön dieselin valmistuksessa. Ko. polttoaine ei sisällä lainkaan "perinteistä" biodieseliä, FAMEa.
Volkswagen, Audi ja Seat suosittelevat käytettäväksi aina dieseliä, joka täyttää diesel-polttoaineelle asetetun EN 590 -standardin. Neste MY ei kuitenkaan täytä EN 590 -normia, vaan se on uusiutuvalle dieselille tehdyn, EN 15940 -standardin mukainen polttoaine. Mikäli EN 590 -standardin mukaista polttoainetta ei kuitenkaan ole saatavilla, on mahdollista käyttää dieseliä, joka täyttää EN 15940 -standardin.
Tämän seurauksena Neste MYn käytölle ei Volkswagenin, Audin tai Seatin osalta ole estettä.
Ystävällisin terveisin,
VV-Auto Group Oy, asiakaspalvelu
-
Kauppiksen juttu vanhasta transportterista joka siirtyi käyttämään Nesteen MY:tä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-tankkasi-uusiutuvaa-dieselia-vanhaan-pakuunsa-ja-hammastyi--nain-kavi-paastotestissa/aFwaVL7F
-
Itse kyllä siirryn tohon biodieselin käyttöön heti kun sitä saa matkan varrelta, kyllä perse kestää toistaiseksi tuon hinnan siitä että pääsee moraaliseen ylämaastoon ;)
-
Saisivat vaan rakentaa noita asemia tänne perähikiällekin. Metrejä tulee vuodessa n.25tkm niin kyllä tuon jossakin näyttävä jos puolet lähtee päästöistä -muuallakin kuin lompakossa.
-
Kauppiksen juttu vanhasta transportterista joka siirtyi käyttämään Nesteen MY:tä https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-tankkasi-uusiutuvaa-dieselia-vanhaan-pakuunsa-ja-hammastyi--nain-kavi-paastotestissa/aFwaVL7F
Klikkiotsikoita postaillessa olis ihan kiva kertoa myös se pihvi jutusta. Muuten tulee oletettua ettei siinä sitä ollutkaan. Veikkaan että "hämmästys" tuossa oli sitä että rohjo savutti aivan samalla lailla kuin ennen.
-
Turkulainen Mika katsastutti tammikuussa 22 vuotta vanhan pakettiautonsa. Volkswagen Caravelle 1,9 TD:n mittarissa oli tuolloin kilometrejä 263 955.
Katsastuksessa mitattu savutus eli K-arvo oli 1,42.
Mika, joka ei halua sukunimeään julkaistavan, oli ajanut katsastukseen asti perinteisellä, fossiilisella dieselillä. Katsastuksen jälkeen hän alkoi tankata autoon Neste MY uusiutuvaa dieselpolttoainetta.
Huhtikuussa Mika ajoi samalle katsastusasemalle ja mittautti K-arvon uudelleen samalla laitteella. Mittarissa oli nyt kilometrejä 265510, eli ajoa oli kertynyt reilut puolitoistatuhatta kilometriä. Nyt K-arvo oli 0,82.
"Se lähes puolittui, voi sanoa, että romahti. Hämmästyttävää. Uusi arvo vastaa pari vuotta vanhan dieselpakettiauton päästöjä", sanoo Mika.
Trafin katsastusohjeen mukaan Euro4 tai Euro5 -päästöluokan dieselautojen K-arvon on oltava 1,5 tai sen alle, joten nyt 22 vuotta vanhan, ilman hiukkassuodatinta olevan dieselpakettiauton K-arvo on modernien dieseleiden vertainen.
Vuosimallin 1995 Caravellelle ei oltu mittausten välissä tehty mitään korjauksia eikä muutoksia, pelkästään vaihdettu polttoainelaatua.
Caravellen polttoaineenkulutus on uusiutuvalla dieselillä ollut alle 8,5 litraa sadalla kilometrillä. Mika pitää kulutusta pienenä, etenkin kun autolla on ajettu pääasiassa kaupunkiajoa ja kuorma päällä.
Mikan mielestä auton moottori käy nyt aiempaa nätimmin, pehmeämmin.
"Kaveri kiinnitti auton vetokoukkuun peräkärryä auton käydessä, ja sanoi, että sinulla on moottorissa jotakin vikaa, kun pakokaasut ei haise miltään", kertoo Mika.
Tämän vuoden alussa lanseerattu Neste MY uusiutuva diesel on valmistettu täysin jätteistä ja tähteistä.
-
Onhan tuosta oikein komia uutinen ja repäisevä otsikko tempaistu. ::) Harmi, ettei kummassakaan mittaustuloksessa ole mitään epätavallista, ja tuskin polttoaineen vaihto siihen on millään tapaa vaikuttanut. :)
-
Onhan tuosta oikein komia uutinen ja repäisevä otsikko tempaistu. ::) Harmi, ettei kummassakaan mittaustuloksessa ole mitään epätavallista, ja tuskin polttoaineen vaihto siihen on millään tapaa vaikuttanut. :)
VTT on tehnyt käytännön kokeita uusiutuvalla dieselillä jo kymmenen vuoden ajan.
”Hiukkaspäästöjen todettiin alenevan keskimäärin 30 prosenttia. Se, että savutus vähenee samassa suhteessa on aivan loogista”, sanoo Nylund.
Selitys löytyy uusiutuvan dieselin ja fossiilisen dieselin erilaisesta polttoainekemiasta. Uusiutuvassa dieselissä on pelkästään parafiinisia hiilivetyjä, kun taas fossiilinen diesel on sekoitus lukuisista hiilivedyistä.
Näistä hiilivedyistä etenkin aromaattiset yhdisteet muodostavat palaessaan helposti nokea, eli hiukkaspäästöjä. Nämä näkyvät dieselautojen savutustestissä.
Nylund kertoo, että kun uusiutuvaa ja tavallista dieseliä poltetaan avoimessa astiassa, perinteinen diesel muodostaa näkyvää savua, mutta uusiutuva diesel palaa savuttomasti.
”Uusiutuva diesel on kirkas, väritön neste, melkeinpä hajuton. Maallikonkin on helppo mieltää, että se palaa puhtaammin kuin perinteinen diesel”, sanoo Nylund.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vttn-professori-vahvistaa-diesel-mikan-vaitteen-lahipaastot-vahenevat-uusiutuvalla-dieselilla/Qt68yhY3
-
Rohkeasti eilen tankkasin tällä Deekun tyhjästä täyteen=n. 46 litraa.
Näytti todellakin kirkkaalta ja ehkä hiukan 'rasvaiselta', no on nyt sitte eko mieli ;)
T: Antti R.
-
Tuli eilen tankattua ensimmäistä kertaa tätä MyDieseliä. Ero normibensaan oli 0,15 euroa, joten hetken joutui miettimään... Mutta kokeiltua tuli.
Ei ainakaan moottoritiekulutuksessa havaittavaa eroa. En käyntiäänestäkään osaa sanoa. Pakokaasuja en pahemmin päässyt haistelemaan, mutta kyllä nekin vielä tutuksi tulee, kun auto käy ja lastaa rattaita kyytiin.
-
Itsekin tein jo periaatepäätöksen ettei pelkkää fossiilista syövää kulkinetta enää tule.
Nyt on käytössä E85 ja harkinnassa kaasuauto. Näiden (oikeassa ajossa) 300+km sähköautojen hinnan laskua odotellessa MyDiesel on nyt tuonut ensimmäistä kertaa dieselmoottorit mukaan peliin.
Harmi sinänsä, että useampi valmistaja, Volvo mukaanlukien, on jo lyönyt hanskat tiskiin dieselmoottorin kehittämisessä ja tunnustaneet, ettei hintaa saada uusissa henkilöautoissa enää kilpailukykyiseksi. Useampi vuosikymmenhän tässä kuitenkin on vielä tehokasta käyttöikää dieselhenkilöautoillakin.
-
Tuli tuolla väärässä topicissa asiaa sivuttua, joten ajattelin tänne tulla kertomaan ajatuksiani. Biodiesel on kylläkin vielä kokeilematta itseltä, kun ei sitä näiltä suunnilta ole saanut. En usko, että tuon eroa ajossa huomaa millään tavalla, mutta ajattelin kyllä siirtyä siihen täysin kunhan tulee näille suunnille saataville.
Kun tuolla toisaalla kerroin Nesteen raportin mukaan tämän tosiaan tiputtaneen aika paljon partikkeli, CO ja HC -päästöjä, jäin miettimään syytä tälle. Syy selvisi, ja syyllisenä on se fakta, että biodieselit sisältävät pääasiassa tyydyttyneitä paraffiinisia hiilivetyjä, kun fossiili-diesel sisältää paljon myös aromaattisia hiilivetyä. Kemiallisesti en ole riittävän pätevä selittääkseni syytä, mutta se on havaittu, että paraffiiniset hiilivedyt vähentävät partikkeli, CO ja HC-päästöjä aromaattisiin verrattuna. Selvisi myös, että paraffiinisiä hiilivetyjä, kuten biodieseliä, lisätään fossiili-diisselin sekaan parantamaan sen ominaisuuksia, eli se on ollut eräänlainen lisäaine.
Sekin on fakta, että paraffiiniset hiilivedyt omaavat korkeamman setaaniluvun kuin aromaattiset. Nesteen MY omaa omaa noin 25 pykälää korkeamman setaaniluvun kuin perus Nesteen kesädiesel (ero pienempi verrattuna heidän Pro diisseliin, joka käsittääkseni sisältää tätä MY dieseliä, jonka avulla tämä Pro on sitten parempaa kuin perusdiesel). Mistä siten voi johtua, että kun se syttyy paremmin ja nopeammin, ei NOx-päästöt muka kasva? Palaako se hitaammin? Jotain sellaista täytyy tapahtua, sillä raportin mukaan MY laskee vääntömomenttia verrattuna fossiiliin, joskin erittäin lievästi. Suunnilleen samassa suhteessa NOx-päästöjen raportoituun alenemiseen verrattuna. Mutta mikäli sillä on lyhyempi sytytysviive, pitäisi tulokset olla päinvastaiset (olettaen että sama ajoitus), sillä kun paine kohoaa nopeammin, pitäisi vääntömomentin ja NOx-päästöjen kohota. Uutta tavaraa tämä MY niin tässä on henkilökohtaisesti vielä vähän pihalla sen ominaisuuksista. Pitäisi saada Nesteen porukka tänne selventämään asioita. Ymmärrän kyllä etteivät halua liikaa paljastaa, mutta kun samalla tulee mainoksia niin menee sekaisin, kun ei ole riittävän tarkkaa faktatietoa saatavilla. Mainokset kun aina antavat väärän kuvan ja hankaloittavat asian ymmärtämistä.
Ja itselleni selvennän myös, että Nesteen tavara ei sisällä happea toisin kuin perinteiset esteri-biodieselit. Ja se on tuotettu käsittääkseni hydraamalla rasvoja, jotka ovat peräisin biojätteestä. Tämä myös lisää polttoaineen vetypitoisuutta ja täten selittää puhtaampaa palamista. Mutta kuinka uusiutuvasta lähteestä tämä vety on peräisin? Metaanista? Onko tämä metaani sitten biokaasua vai maakaasua?
-
NOx:ia muodostuminen on enempi riippuvainen lämpötiloista eli kuumissa kohdissa typpi hapettuu muodostaen NOx päästöjä. Mistä olet saanut tiedon , että MY alentaa vääntöjä ? Syynä ehkä MY:n alempi tiheys kuin normi kesälaadun, mutta talvilaadun kanssa aika tasoissa.
ja en ole Nesteellä ;)
-
NOx:ia muodostuminen on enempi riippuvainen lämpötiloista eli kuumissa kohdissa typpi hapettuu muodostaen NOx päästöjä. Mistä olet saanut tiedon , että MY alentaa vääntöjä ? Syynä ehkä MY:n alempi tiheys kuin normi kesälaadun, mutta talvilaadun kanssa aika tasoissa.
ja en ole Nesteellä ;)
Näinhän se on. Paine kehittyy sen lämpötilan kasvamisen seurauksena, kun jotain poltetaan. Eli palamisen kehittämä lämpöenergia saa palamistuotteet laajenemaan, suljetussa tilassa nostaen painetta. Tällä paineella sitten luodaan se vääntömomentti, ja lämpötilalla kehittyy NOx. Siksi ne seuraavat toisiaan. Muitakin tekijöitä ja vaikuttajia toki löytyy.
Sitä tässä vaan yrittänyt selittää itselleni, että mikä tuossa polttoaineen koostumuksessa aiheuttaa NOx:n vähenemisen verrattuna EN 590:iin. Nyt kun käsittänyt jotenkuten alkeellisesti miksi se mm. partikkeleita vähentää. Mutta NOx:iin vaikutus on vielä auki. Pitäisi ajan kanssa käydä noita tutkimuksia läpi että pääsisi jyville.
MY:llä on korkeampi lämpöarvo kiloa kohden, mutta pienempi tilavuutta kohden, kuin EN 590 kesädieselillä. Tiedot olen saanut Nesteen itse julkaisemasta koosteesta, jossa oli listattuna erinäisiä mitattuja parametrejä heidän MY vastaan normaali EN 590 (eli fossiili) diesel. Väännön laskemisen suuruutta hankala arvioida, kun se on listattu vain kuvaajissa, ei ole taulukoita tarjottu. Nimeltä mainitsemattomassa linja-autossa, jossa perinteinen rivipumppu, mitattu teho oli eräässä pisteessä suunnilleen 4-9 % väliltä alempi MY:llä kuin fossiilidiisselillä. Common railissa ero niin mitätön että ei lukuja kuvaajasta saa, ja erokin saattaa jo hyvinkin mahtua mittausvirheisiin.
Perinteisissä pumpuissa tuo ero on ymmärrettävä, kun se ei osaa kompensoida, kun polttoaineen tiheys muuttuu, jolloin ruiskutetaan volumetrisesti sama määrä, mutta kilollisesti eri määrä, johtaen vääntömomentin alenemiseen. Tämä toisaalta selittää kenties hieman myös tuota NOx:ia.
Common railin suhteen oli raportissa maininta, että mitattiin suurempi polttoaineen volumetrinen virtaus suhteessa EN 590:iin samalla suuttimen aukiololla ja paineella. Mahdollista syytä ei tälle kuitenkaan mainittu, eikä sitä että miten tuohon tulokseen päädyttiin tai miten mittaus toteutettiin. Äkkiseltään ajattelisi, että se vain osaisi kompensoida anturitietojen perusteella tuon polttoaineen muutoksen ja lisätä syöttöä korvatakseen tiheysmuutoksen, mutta tähän ei oltu otettu kantaa. Raportissa mainittiin, että common raililla ero momenttiin jää mitättömäksi, ja koosteessa on mainittu että todennäköisesti common railissa vääntömomentti kasvaisi MY:llä, mikäli verrataan EN 590 talvidiisseliin.
-
Hankin pari viikkoa sitten Volvo S40 1.6d DrivE mallisen kulkineen. Aiemmin Toyotalla tankkailin asiaa sen enempiä miettimättä Neste MY uusiutuvaa dieselpolttoainetta. Kohta olen Volvollakin pari tankillista MY dieseliä kulutellut.
Pari päivää sitten Volvo nykäisi ohitustilanteessa ja meni vikatilaan. Vikakoodeista löytyi jotain polttoainesuodattimeen liittyvää herjaa. Alkoi sitten mietityttämään että voiko tuosta biopolttoaineesta olla autolle jotain haittaa, vai onko suodatin muuten vain jo vaihdon tarpeessa (n. 50 tkm ajettu).
Kysäisin asiaa Volvon asiakaspalvelusta. Sieltä vastattiin että ei voida suositella koska Neste MY ei täytä eurooppalaisen dieselpolttoainestandardin EN 590 vaatimuksia. Tutkin asiaa ja Nesteen sivuilla onkin paljon materiaalia ko. polttoaineesta. Neste MY täyttää kaikilta muilta osin EN 590 vaatimukset, paitsi aineen ominaispainon osalta. Amerikkalainen dieselstandardi ei edes esitä vaatimusta polttoaineen ominaispainolle.
Itse en näkisi suurtakaan estettä Neste MY:n käyttämiselle, vaikka Volvo ei sitä suosittelekaan.
Millaisia kokemuksia muilla on tästä polttoaineesta?
-
Siis ympäristösyistä käytät tuollaista vai onko se edullisempaa? Tuntuisi että löytyy parempiakin tapoja säästää luontoa kuin että tankkaa löpöä jota autonvalmistaja ei suosittele ja joka on jo aiheuttanut ongelmia
-
Itse olen tankkaillut satunnaisesti MyD:tä, noin joka viides tankillinen. En huomaa missään, paitsi hajussa, eroa normaalisti tankkaamaani ABC:n SmartDieseliin tai ProDieseliin. Kulutus pysyy jotakuinkin samana, 0,3 litraa / 100 km kulutustarkkuudella tankkailujen välisessä erossa. ProDiesel välissä siksi, koska sillä oli ainakin edellisen ajoneuvon kanssa todistetusti hyviä vaikutuksia polttoainejärjestelmän sekä hiukkassuodattimen osalta. MyD lorahtaa yleensä tankkiin kun tekee mieli vihertää urakalla (V60 hybrid alla).
-
Kyllä se suodatin voi noillakin kilsoilla tarvita vaihtoa.
Otan my:tä kun saatavuus paranee
-
Pari päivää sitten Volvo nykäisi ohitustilanteessa ja meni vikatilaan. Vikakoodeista löytyi jotain polttoainesuodattimeen liittyvää herjaa. Alkoi sitten mietityttämään että voiko tuosta biopolttoaineesta olla autolle jotain haittaa, vai onko suodatin muuten vain jo vaihdon tarpeessa (n. 50 tkm ajettu).
Mulla oireili ohitustilanteissa siten, että välillä nykäys ja moottori sammui, välillä taas ei löytynyt tehoja ohitukseen. Moottorin uudelleen käynnistyksellä tehot palasi. Mitään valoja ei koetauluun syttynyt. Vikakoodina antoi polttoaineen paine. Suodattimen vaihdolla korjaantui, vanhalla oli ajettu n.40tkm ABC:n aineella, suodatin oli Bosch.
-
Kallista. :-\
-
My Dieselillä ajellaan. Saatavuus surkea. Pirkanmaalla 1 paikka (Pirkkalassa) mistä tavaraa saa. 1,354€/l näkyisi nyt olevan hinta.
-
Tankataan työautoa (2015 mallinen Renault pakettiauto) pelkästään MyDieselillä. Ollaan ajettu keväästä saakka jo useampi tankillinen eikä olla huomattu mitään eroa tavalliseen. Ei ainakaan mitään negatiivista vaikka aluksi oltiinkin epäilevällä kannalla.
-
Polttoainelämmittimestä ei tule sellaista katkua, kun sen sammuttaa. Ilmeisesti palaa puhtaammin. Eli olettaa voi, että karstoittaa konetta vähemmän ::)
-
Hyvinhän tuota näkyisi saavan. 5km säteellä 3 asemaa. Mihin moottoreihin Volvo on tuon hyväksyny vai onko virallisesti mihinkään?
-
Hyvinhän tuota näkyisi saavan. 5km säteellä 3 asemaa. Mihin moottoreihin Volvo on tuon hyväksyny vai onko virallisesti mihinkään?
Asutko lentokentällä? https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_9%5B1%5D=1 (https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_9%5B1%5D=1)
Vai onko jossain paremmin ajan tasalla oleva kartta?
-
Asutko lentokentällä? https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_9%5B1%5D=1 (https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest=&field_geofield_distance%5Borigin%5D=&field_station_tuotteisto_value_9%5B1%5D=1)
Vai onko jossain paremmin ajan tasalla oleva kartta?
Jos lentoaseman vierellä asustaa, niin sitten on asemia "hyvin" ;D
Tällä hetkellä Neste MY:tä voi tankata seuraavilla Neste-asemilla:
Helsinki: Express Konala
Espoo: Neste K Olari, Express Piispanmäki & Express Otaniemi
Vantaa: Express Ilmakehä & Neste K Varisto
Turku: Express Skanssi
Pirkkala: Express Linnakallio
https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin
-
Siis ympäristösyistä käytät tuollaista vai onko se edullisempaa? Tuntuisi että löytyy parempiakin tapoja säästää luontoa kuin että tankkaa löpöä jota autonvalmistaja ei suosittele ja joka on jo aiheuttanut ongelmia
Ympäristösyistä ja puhtaamman palamisen takia tuota käytän. Polttoainelämmitin luultavasti tykkää myös tuosta aineesta, eikä se haise varmaan niin kitkerälle kun normi dieselillä. Kylmäominaisuudet tuossa MYd:ssä pitäisi olla paremmat kuin normikamassa. Kalliimpaahan tuo on.
Mulla oireili ohitustilanteissa siten, että välillä nykäys ja moottori sammui, välillä taas ei löytynyt tehoja ohitukseen. Moottorin uudelleen käynnistyksellä tehot palasi. Mitään valoja ei koetauluun syttynyt. Vikakoodina antoi polttoaineen paine. Suodattimen vaihdolla korjaantui, vanhalla oli ajettu n.40tkm ABC:n aineella, suodatin oli Bosch.
Juuri samalla tavalla teki, eli nykäisi ja sammui. Käynnistyksen jälkeen ei mitään ongelmaa. Ennen eikä jälkeen ko. episodin ei mitään vikavaloja tms. Vaihdan pa-suodattimen viikonloppuna. En oikein usko että tuo johtuu MYd:stä.
Saatavuus on kyllä erittäin kehnoa, mutta mulla sattuu olemaan kaksi asemaa parin kilsan säteellä joista tuota saa. Lisäksi sitä myydään Lahden motarin varrella Tuuliruusussa, mutta vain rekkapumpulla. En ainakaan viimeksi saanut siitä tankattua kun ei kortti kelvannut automaatille. Vaatineeko jonkun rahtarikortin jolla sitä saa.
-
Appiukolla oli sähkömiesfirmalla truck-kortti rekka-asemille, ei ollut rekkaa ihan vaan jenkki-kuorma-autoa ja d5:ttä tankkasi.