Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ihmisparsa - 22.09.2012, 16:02:26

Otsikko: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: Ihmisparsa - 22.09.2012, 16:02:26
Asiantuntijaraadilta pyydän nöyrimmin apua XC90 -05 D5 sähköongelmaan..
Vika ilmaantui pari viikkoa sitten nelivedon testausepisodin (maastoajo) jälkeen, käytännössä ajotietokone ilmoitti aluksi epäsäännöllisesti ajonvakautuksen ja parkkitutkan huollon tarpeesta. Väliaikoina molemmat toimivat mielestäni ongelmitta.
Sittemmin ilmoitus ei enää kuittaantunut virta-avaimen poistolla vaan keltainen kolmio paloi jatkuvasti. Niinpä puhdistelin ylimääräisen paskan pois pyörien ja antureiden läheisyydestä. Kun sekään ei auttanut, päätin turvautua paikallliseen merkkihuoltoon, jossa asiaa selviteltiin päällisin puolin varsin asiantuntevasti, mutta vika jäi korjaamatta ja tunnistamatta.

Käteen jäi:
- vikakoodit: BCM-0094 ohjausyksikön välinen tiedonsiirto, tiedonsiirto-ongelmat DEM:n kanssa
CEM-1A64 Yhteys AOC - ohjausyksikköön, signaali puuttuu
CEM-1A53 Tiedonsiirtoyhteys DDM- ohjausyksikköön. Signaali puuttuu
REM-DD10 LIN tiedonsiirtoyhteys. Yhteysvika
Näitä koodeja ei pystytty nollaamaan.

No, Sulakkeet käytiin läpi, löydöksenä REM F23 sulakkeelta puuttui jännite. Ilmeisesti REM ohjausyksikkö yritettiiin koodata ohjelmistopäivityksellä uudelleen, se ei kuitenkaan ongelmaa poistanut. Vidalla ei verkkotestissä saatu yhteyttä DEM yksikköön.

Käytännössä volvo laukkaa villinä ilman luistonestoa ja nelivetoa, parkkitutka on myös mykkänä. Muu sähkölaitteisto pelaa ongelmitta, samoin abs.

Löytyykö raadilta vinkkejä tai valistuneita arvauksia, mistä kannattaa vikaa etsiä?
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: (Miksu) - 22.09.2012, 18:29:26
SItä REM:ä pitäisi tutkailla tarkemmin, jos DEM:n sulakkeelta puuttuu jännite, niin vika on sitten siinä, että sinne ei tule jännitettä

Sille DEM:n sulakkeelle nro. 23  tulee jännite pääsulakkeen nro. 27 (30A) kautta, myös PAM:lle, eli peruutustutkalle tulee jännite saman pääsulakkeen kautta.

Tuleeko siis sulakkeelle nro. 27  jännite?
Jos se puuttuu siitäkin, niin sitten täytyy kytkentäkaavion avulla seurata piiriä edemmäs.
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: Ihmisparsa - 23.09.2012, 21:09:05
Käsittääkseni tuo sulake no 27 sytytti valon, eli jännite löytyy. Mitä kaikkea tuo REM sitten ohjaa? koko takapään elektroniikkaa?
Testasin tänään mm vetokoukun johdotuksen, joka näyttää toimivan. Valaistus takapäässä toimii myös normaalisti, lukuunottamatta oikean puolen jarruvaloa, joka temppuilee. Polttimo näyttää ehyeltä, mutta välillä ei pala, kopautuksella valo syttyy.
Nämä huomioiden koko ohjausyksikön väsähtäminen tuntuu jotenkin epäloogiselta, mutta kai sekin on mahdollista?
Ensi vkon lopulla pitänee auto viedä uudelleen tutkimusjaksolle merkkihuoltoon.
Pystyykö sitä REM yksikköä muuten korjaamaan/testaamaan jotenkin ja kuka sitä tekee oulun seudulla?
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: (Miksu) - 23.09.2012, 22:04:10
Käsittääkseni tuo sulake no 27 sytytti valon, eli jännite löytyy. Mitä kaikkea tuo REM sitten ohjaa? koko takapään elektroniikkaa?
Testasin tänään mm vetokoukun johdotuksen, joka näyttää toimivan. Valaistus takapäässä toimii myös normaalisti, lukuunottamatta oikean puolen jarruvaloa, joka temppuilee. Polttimo näyttää ehyeltä, mutta välillä ei pala, kopautuksella valo syttyy.
Nämä huomioiden koko ohjausyksikön väsähtäminen tuntuu jotenkin epäloogiselta, mutta kai sekin on mahdollista?
Ensi vkon lopulla pitänee auto viedä uudelleen tutkimusjaksolle merkkihuoltoon.
Pystyykö sitä REM yksikköä muuten korjaamaan/testaamaan jotenkin ja kuka sitä tekee oulun seudulla?

Jos sulakkeelle nro 27 siis tulee jännite, mutta sulakkeelle 23 ei, niin silloin niiden sulakkeiden välillä on vika

Mikäli noita sulakkeita ei ole kytketty ihan suoraan johdoilla toisiinsa, niin sitten piirilevyn kautta ja uskon, että se tapahtuu aika suoraan, kulkematta minkään muun komponentin kautta.

Suosittelisin tuon asian tiimoilta ottamaan yhteyttä esim. tänne  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1252.0
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: jussin78 - 23.09.2012, 22:13:52
CEM-puolelle tuo saattaisi viitata. Itsellä siis samat viat välillä. vaikkakaan ei noita vikakoodeja olekkaan. Omalla kohdalla ainakin tullut siihen johtopäätökseen että cem releissä tai piirikortissa vika ja uusi CEM (käytetty) odottaakin asennusta kunhan saa auton joskus vietyä VMS-Racingiin... Taitaa olla vähissä paikat joissa noita käytettyjä saavat laitettua.
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: (Miksu) - 23.09.2012, 22:34:07
CEM-puolelle tuo saattaisi viitata. Itsellä siis samat viat välillä. vaikkakaan ei noita vikakoodeja olekkaan. Omalla kohdalla ainakin tullut siihen johtopäätökseen että cem releissä tai piirikortissa vika ja uusi CEM (käytetty) odottaakin asennusta kunhan saa auton joskus vietyä VMS-Racingiin... Taitaa olla vähissä paikat joissa noita käytettyjä saavat laitettua.

Eihän CEM vika voi aiheuttaa sitä, että REM:ltä on yhden sulakkeen syöttö kateissa, vianhan täytyy olla siis REM:ssä.
CEM:llä ja REM:llä on kutakuinkin vain väyläyhteys, lukuunottamatta jotain esim. lisäjarruvalon sytytystä varten olevaa analogista tietoa
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: jussin78 - 23.09.2012, 23:23:14
Eihän CEM vika voi aiheuttaa sitä, että REM:ltä on yhden sulakkeen syöttö kateissa, vianhan täytyy olla siis REM:ssä.
CEM:llä ja REM:llä on kutakuinkin vain väyläyhteys, lukuunottamatta jotain esim. lisäjarruvalon sytytystä varten olevaa analogista tietoa

 "BCM-0094 ohjausyksikön välinen tiedonsiirto, tiedonsiirto-ongelmat DEM:n kanssa
CEM-1A64 Yhteys AOC - ohjausyksikköön, signaali puuttuu
CEM-1A53 Tiedonsiirtoyhteys DDM- ohjausyksikköön. Signaali puuttuu
REM-DD10 LIN tiedonsiirtoyhteys. Yhteysvika"
Näiden perusteella sitä mutta juu tuo jäi huomioimatta että olikin rem:millä syöttö kateissa!!  :-\
Tosin kyllähän cem kauttakin menee virransyöttöjä mutta...
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 24.09.2012, 19:12:32
Kyllähän tämä minustakin vaikuttaisi vikakoodien ja puuttuvien jännnitteiden perusteella ilmiselvältä REM-yksikön vialta. :juhau:

Kannattanee yrittää korjauttaa REM jossakin, ellei halua uutta ostaa Volvolta.
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: jussin78 - 24.09.2012, 21:17:31
Autionet pirkkala löytyi apu edelliselle REMmin rikkoneelle  ;)
Kannattanee tiedustella josko löytyisi vielä yksi...
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: Ihmisparsa - 30.10.2012, 11:17:36
Tarina sai onnellisen lopun..Kiitos kaikille vinkin antaneille. Vika löytyi REM:n sisältä, jonkinlainen sähköinen pieru oli mykistänyt ohjausyksikön. REM:n korjaus onnistui ja neliveto+ajonvakautus ja tutka saatiin toimintakuntoon sopivasti ennen talviliukkaita.
Korjauksen teki takuutyönä Keminmaan Sercap. Suosittelen.
 
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 30.10.2012, 11:23:35
Mulla termit vähän hukassa ja kysyisinkin mitä lyhenteet REM, CEM, DEM tarkoittavat?  :-[
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: (Miksu) - 30.10.2012, 16:38:33
Mulla termit vähän hukassa ja kysyisinkin mitä lyhenteet REM, CEM, DEM tarkoittavat?  :-[

EM on Erotiikan Maailma, tai sitten Electronic Module
Alkukirjain noissa on :    R   Rear, eli taka,  C   Central, eli keskus, D  Differential, eli eli eli.. *suomenkielen vastine tähän*, nelivedon yksikkö.
DEM ohjaa tuota haldex kytkintä, CEM on auton pääyksikkö, joka hallitsee isoa osaa auton toiminnoista ja se myös valvoo muita yksiköitä, REM ohjaa takapään sähköjä, kuten valot, lukot ym.
Otsikko: Vs: Mystinen sähkövika: "ajonvakautus ja parkkitutka vaatii huollon"
Kirjoitti: Kaasuvolvo - 31.10.2012, 13:11:16
 :) :) :)  Silti ihan liikaa tietokoneita nykyvolvossa. Kuulostaa kalliilta. Onneks mulla vielä toimii kaikki.