Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: vilsua - 09.02.2011, 10:21:20

Otsikko: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: vilsua - 09.02.2011, 10:21:20
Eli ongelmana on kun pistää seinästä piuhan autoon niin polttaa suoraan sulakkeen talosta (automaattisulake). Kokeilin esimerkiksi rälläkkää samasta pistorasiasta ja hyvin toimi - eli pistorasiassa ei pitäis olla ongelmaa. Muttakun laittaa piuhan autoon niin suoraan menee sulake alas.

Tuolla pakkasessa en kehtaa turhaa rueta kömyämään eli jos jollain on ollut samallaista vikaa niin vois valaista missä vika voisi olla. Ja millasia arvoja pitäs tulla yleismittarilla noista 3 piikistä ?

Sisätilalämppäri löytyy ja joka päivä on ollu lämmityksessä aamuisin 2-3 tuntia näihi päiviin asti. Melkonen muutos kun ennen sai mennä suoraan lämpimään autoon mutta nyt saapi kalista kylmässä autossa ekat pari kilsaa ennenku auto on lämmin. Onneks toi auto lämpiää muutenkin nopeasti ja lähtee käyntiin kylmänä vaikka millasilla pakkasilla mutta olishan se kiva lähtee aamulla töihin lämpimään autoon  :)
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: tomimikael - 09.02.2011, 11:21:36
Vastus lohkossa on oikosulussa/palanut/sökö. Uuutta vaan kehiin. Volvolla on ollut brako merkkiset vastukset, iso piuhan pää volvo-tekstillä. 
Defat ja Calixit ei käy ristiin tän Brakon kanssa, eli hommattava koko setti näiltä kahdelta nykyiseltä, tai löydettävä Brakon lämmitysvastus jostain.. (ei valmisteta enää = käytettynä siis)

Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: vilsua - 09.02.2011, 12:51:05
Iso duuni vaihtaa ?
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: tomimikael - 12.02.2011, 11:06:52
Periaatteessa (!)  Vesiä alaletkusta poies, yksi vastuksen kiinnitysmutteri auki, ja surutta koputellen kammeten vanha vastus lohkosta irti.

Reiän reunojen puhdistus lohkosta ja uuden vastuksen varovainen naputtelu reikään. Mutteri ja johdot kiinni ja avot.

Vanha vastus voi olla tiukassa, mutta ei sitä tarvi varoakaan.

Mulla on yksi vastus jouten jos tarvetta on.
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: vesseli - 20.10.2011, 16:52:38
Vieläkö löytyy vastus?? olisi tarvetta.
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: Gorgane - 20.10.2011, 20:28:02
Defaakin on näissä ollut, että kannattaa kuitenkin ensin tarkistaa, että mikä siellä lopulta on.
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: Jule - 25.10.2011, 13:49:34
Mä en väitä etteikö olisi mahdollista että se lämmitysvastus on oikarissa, mutta mä en ole koskaan nähnyt vastaavaa. Aina kun auton lohkolämmittimet on olleet oikarissa on vika ollut johdossa, tarkemmin ottaen niissä jatkoksissa. Erityisesti se T haara josta lähtee haara sisälle tuntuu olevan herkkä hajoamaan.

Yleensä se lohkon lämmitysvastus hajoaa niin että se ei vaan lämmitä.

Toinen ongelma voi olla vikavirtasuoja. Jos siinä talon seinässä olevassa töpselissä on vikavirtasuoja, niin pelkkä kosteus siellä lohkolämppärin liitoksissa riittää laukaisemaan sen suojan. VVS:n tunnistaa siitä että siinä laukeavassa "sulakkeessa" on testipainike.

Yleismittarilla jos testaat sitä niin auton liittimessä pitäisi olla kahden nastan välillä jokin 80-100ohmin vastus, ja kolmannelta nastalta näille kahdelle nastalle mielelään ääretön, käytännössä voi jäädä joihinkin satoihin kilo-ohmeihin.
Otsikko: Vs: 244 b200f vm.91 lohkolämmitin ongelma
Kirjoitti: Gorgane - 25.10.2011, 21:05:41
Varmista muuten sekin, että syynä ei ole se käyttämäsi sisätilalämmitin. Jos onkin mennyt rikki ja paukauttaa sen sulakkeen.