Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaro - 23.09.2012, 12:39:29
-
Moro,kunstarttaan auton kylmänä,nousee kierrokset 1700-1800 korville,pudoten kohta kylläkin tonniin ja hetken päästä noin 6-700 kiekkaan,voiko nuo ohjelmoida esim sinisellä sen niin että ei nostaisi sinne1800 asti niitä runtuja?nyppi kun kone ns huutaa vaikka cse ei kauaa kestäkkään. auto v70 t5 -05.ei varmaan kovilla pakkasilla tee gutaa koneelle,olkoonkin vaikka mitkä syteettiset litkut koneessa.kiitos vastauksista etukäteisesti.
-
Ei ole ohjelmoitavissa, noin korkealle kierrosten nousu ei ole normaalia, vaan vika jossain.
Korotetut kierrokset kylmänä käynnistettynä sen pitäisi kyllä siellä tonnin kieppeillä pysytellä
-
Kyllä minullakin 2.5T:ssä kierrokset nousee jonnekin 1500 tuntumaan jos kylmänä käynnistää ja vähän ajan päästä alkaa laskea. Samaa tekee monet muutkin automerkit / mallit. Tästä oli joskus juttua erään toisen merkin harrastelijafoorumilla ja joku tiesi kertoa, että se on tehty ihan tarkoituksella siksi, että öljy lähtisi heti kiertämään moottorissa. Jos moottori laitetaan käymään kylmänä 800 rpm, niin öljypumppu ei nosta paineita, eikä öljy lähde kunnolla kiertämään läheskään niin nopeasti normaalisti kuin jos moottori pyörii vähän aikaa 1500 rpm. Toki kaikissa autoissa tätä ominaisuutta ei ole.
-
Samaa tekee monet muutkin automerkit / mallit. Tästä oli joskus juttua erään toisen merkin harrastelijafoorumilla ja joku tiesi kertoa, että se on tehty ihan tarkoituksella siksi, että öljy lähtisi heti kiertämään moottorissa. Jos moottori laitetaan käymään kylmänä 800 rpm, niin öljypumppu ei nosta paineita...
Näilla harrastajafoorumeilla tiedetään mitä vaan maailman lopun aikataulusta lähtien, mutta Jyrki K:n sanoja lainatakseni: Absoluuttinen fakta on... , Todellinen syy sille, miksi korotettu joutokäynti kylmänä -funktio on sinne suunniteltu on lämmittää pakosarjassa kiinni oleva katalysaattori toimintalämpötilaan mahdollisimman nopeasti, jotta kylmäpäästöt pienenevät ja maailma pelastuu ::)
-
Ei ole ohjelmoitavissa, noin korkealle kierrosten nousu ei ole normaalia, vaan vika jossain.
Korotetut kierrokset kylmänä käynnistettynä sen pitäisi kyllä siellä tonnin kieppeillä pysytellä
Ok...Olisko Miksulla mitään vinkkiä heittää missä vika voisi olla esim. ilamassamittari eli sellasia juttuja joita voisi itekseen tsekkata ensin vai pitääkö viedä auto taas siniselle.alkaa kohta nyppiä koko vehje jotta saa mennä vaihtoon jos nuo viat ei ala loppua,vertaan vanhaan 850 vm -97 vapariin niin toimi kuin junan vessa.ja siinä tyhjäkäynti kiekat kylmäkäynnistyksen jälkeen oli siellä tonnissa.Eikä muutakaan harmia ollut.harmittaa kun piti mennä hyvä auto vaihtamaan :( kun uudemman tekniikan perässä pitää juosta.
-
Joo, kyllä tuossa omassa ainakin täysin kylmänä käynnistettäessä kiepit on luokkaa 1500-1700 noin 20sek ja sen jälkeen putoaa tuonne 1000r/min siitä tuollaiset 15sek niin on normi tyhjäkäyntikierrokset.
Näin tuo on pelannut ainakin , ja muutama muukin tuolla tutuilla. ;)
Joten normaalia tuntuu olevan.
-
Tuossakin on yksi tapaus http://www.youtube.com/watch?v=qjz3NN52bS8
Kyllä se on ihan normaalia, turha sitä on jännittää ;)
-
Tuossakin on yksi tapaus http://www.youtube.com/watch?v=qjz3NN52bS8
Kyllä se on ihan normaalia, turha sitä on jännittää ;)
Ok,lopetetaan jännittäminen sitten :2funny: ja annetaan koneen laulaa lauluaan.ihmetyttänyt vaan noi kiekkalukemat.mutta jos toisilla on samoja lukemia niin ei kai siinä sitten isompia vikoja liene sen osalta,tänks vastauksista.
-
Joo, kyllä ne kiekat tosiaan tuola 1500 tietämissä kuuluu olla jonkin aikaa ja nimenomaan katalysaattorin lämmittämistä varten, eikä sitä saa ohjelmoitua pois.
Tämän topic:n aiheuttamana tajusin juuri yhden volvon kiekkamittaria katsella ja kyllä se noin korkea ihan normaalistikkin on, oli vaan sellainen mielikuva itsellä, että ei se noin korkeilla käy, mutta käyhän se.
-
Joo, kyllä ne kiekat tosiaan tuola 1500 tietämissä kuuluu olla jonkin aikaa ja nimenomaan katalysaattorin lämmittämistä varten, eikä sitä saa ohjelmoitua pois.
Tämän topic:n aiheuttamana tajusin juuri yhden volvon kiekkamittaria katsella ja kyllä se noin korkea ihan normaalistikkin on, oli vaan sellainen mielikuva itsellä, että ei se noin korkeilla käy, mutta käyhän se.
Ok ,kiitti vastauksesta Miksu.
-
Joo, normaalilta kuulostaa, itellä geartronic ja tullu tapa nykästä melko hitaasti R:n yli N:lle niin ettei pakki ehdi kytkeytyä ja sitten 2 sek päästä D:lle. Kierrokset rauhoittuu heti kun tietsa hiffaa et oli vaihde menossa päälle.
Manuaalissa ei kai auta ku ootella.
Jos riuhtasee heti kylmästartin jälkeen D:lle niin ei tunnu kivalta kiusata laatikkoa semmosella nykäsyllä 1500rpm.
2,5T A -04
-
Manuaalissa ei kai auta ku ootella.
Manuaalissa on kytkin, jota voi painaa :2funny: Ei siinä mitään odotella tarvii, ihan sama paljonko kierroksia koneessa on. Näin ainakin omassa autossani.