Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Muusikko - 25.09.2012, 01:03:58

Otsikko: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: Muusikko - 25.09.2012, 01:03:58
Toistuva n 4-5 sek välein kuuluu joutokäynnillä tod, näk. kaasuläppäkotelosta n. 3 -4 sek pituinen lievä koriseva ääni jonka jälkeen kuuluu hiljainen ikäänkuin venttiilin/läpän sulkeutumisääni. Jarrun alipaineletkun liitin tuntuu väljältä , sehän nousee ylös siitä läppäkotelosta ja menee tehostimelle. Liikuttelin sitä ja sain korinan jopa kerran loppumaan. Onko muilla vastaavaa? Alkuun luulin että juttu tulis venttiilien VVT-säätimestä jakopään hihnan yläpään vierestä , tosin korahtelu loppui silloinkin kun siitä otin virtajohdon irti, auto on ollut vasta n. kuukauden, jakohihna on vaihdettu edellisen omistajan aikana äskettäin. Mikähän siis ??
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: vee40td - 25.09.2012, 11:31:04
Veikkaan VVT pyörää.
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: Muusikko - 25.09.2012, 12:45:28
Minkäsnäköinen pyörä tuossa on, lähinnä saattais olla jokin säätötappi mikä liikuttaa jotain venttiilisäädintä, virtajohto tulee solenoidinnäköiseen lieriöön. Neljällä pultilla on kiinni venttiilikopassa, kovasti kehottavat laittamaan uuden tiivisteen jos tuon avaa. Millähän tuon sitten testais?
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: (Miksu) - 25.09.2012, 18:16:42
Väittäisin myös, että ääni tulee VVT-pyörästä, ääni taasen johtuu siitä, että se pyörä on kulunut.
Eli kyseinen osa on imunokka-akselin hammashihnapyörä.


Tuoltahan se ääni löytyy, voit verrata.
http://www.youtube.com/watch?v=zScIGOfXnt0

Tuossa on vikana siis se VVT-pyörä
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: Muusikko - 26.09.2012, 19:22:48
Jess, täsmälleen sama juttu on meidän vehkeessä. Täytyypä alkaa ottamaan selvää tuon vaihtamisesta. Kiitos.
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: Muusikko - 26.09.2012, 23:16:27
Sorry, edelleenkin mietityttää miten tuommoinen metallinen hammaspyörä voi kulua? Voiko hammashihnoissa olla jotain minimaalisia eroja, tarkoitan että eikös sekin voi tuota aiheuttaa? Tai hihnan kireys väärin säädetty?
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: (Miksu) - 26.09.2012, 23:33:40
Sorry, edelleenkin mietityttää miten tuommoinen metallinen hammaspyörä voi kulua? Voiko hammashihnoissa olla jotain minimaalisia eroja, tarkoitan että eikös sekin voi tuota aiheuttaa? Tai hihnan kireys väärin säädetty?

Pyörän sisällä on nokka-akselin ajoitusta muuttava öljynpaineella toimiva osa, joka kuluu, hammaspyörä tuskin on kovin kulunut, eikä se sitä ääntä aiheutakkaan.

Tuo ääntä pitävä hammashihanpyörä on siis nokka-akselin ajoituksen säätöä hoitava pyörä, nimeltään VVT-pyörä, eli Variable Valve Timing
Otsikko: Vs: S40 1,6 lvm 2000 joutokäyntikorahtelu
Kirjoitti: Muusikko - 27.09.2012, 00:49:58
Ahaa, ilmankos olikin jossain YouTubejutussa näytillä, siis öljynpaineella toimii,, korjausoppaassa kovasti varoitetaan että roskia ei saa siihen päästää jos avataan . Toisessa jutussa joku tyyppi sanoi että öljyn liikatäyttökin saattais aiheuttaa häiriöitä tuossa. Kyllä tää homma alkaa valkenemaan , kiitos taas.