Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Muusikko - 25.09.2012, 01:03:58
-
Toistuva n 4-5 sek välein kuuluu joutokäynnillä tod, näk. kaasuläppäkotelosta n. 3 -4 sek pituinen lievä koriseva ääni jonka jälkeen kuuluu hiljainen ikäänkuin venttiilin/läpän sulkeutumisääni. Jarrun alipaineletkun liitin tuntuu väljältä , sehän nousee ylös siitä läppäkotelosta ja menee tehostimelle. Liikuttelin sitä ja sain korinan jopa kerran loppumaan. Onko muilla vastaavaa? Alkuun luulin että juttu tulis venttiilien VVT-säätimestä jakopään hihnan yläpään vierestä , tosin korahtelu loppui silloinkin kun siitä otin virtajohdon irti, auto on ollut vasta n. kuukauden, jakohihna on vaihdettu edellisen omistajan aikana äskettäin. Mikähän siis ??
-
Veikkaan VVT pyörää.
-
Minkäsnäköinen pyörä tuossa on, lähinnä saattais olla jokin säätötappi mikä liikuttaa jotain venttiilisäädintä, virtajohto tulee solenoidinnäköiseen lieriöön. Neljällä pultilla on kiinni venttiilikopassa, kovasti kehottavat laittamaan uuden tiivisteen jos tuon avaa. Millähän tuon sitten testais?
-
Väittäisin myös, että ääni tulee VVT-pyörästä, ääni taasen johtuu siitä, että se pyörä on kulunut.
Eli kyseinen osa on imunokka-akselin hammashihnapyörä.
Tuoltahan se ääni löytyy, voit verrata.
http://www.youtube.com/watch?v=zScIGOfXnt0
Tuossa on vikana siis se VVT-pyörä
-
Jess, täsmälleen sama juttu on meidän vehkeessä. Täytyypä alkaa ottamaan selvää tuon vaihtamisesta. Kiitos.
-
Sorry, edelleenkin mietityttää miten tuommoinen metallinen hammaspyörä voi kulua? Voiko hammashihnoissa olla jotain minimaalisia eroja, tarkoitan että eikös sekin voi tuota aiheuttaa? Tai hihnan kireys väärin säädetty?
-
Sorry, edelleenkin mietityttää miten tuommoinen metallinen hammaspyörä voi kulua? Voiko hammashihnoissa olla jotain minimaalisia eroja, tarkoitan että eikös sekin voi tuota aiheuttaa? Tai hihnan kireys väärin säädetty?
Pyörän sisällä on nokka-akselin ajoitusta muuttava öljynpaineella toimiva osa, joka kuluu, hammaspyörä tuskin on kovin kulunut, eikä se sitä ääntä aiheutakkaan.
Tuo ääntä pitävä hammashihanpyörä on siis nokka-akselin ajoituksen säätöä hoitava pyörä, nimeltään VVT-pyörä, eli Variable Valve Timing
-
Ahaa, ilmankos olikin jossain YouTubejutussa näytillä, siis öljynpaineella toimii,, korjausoppaassa kovasti varoitetaan että roskia ei saa siihen päästää jos avataan . Toisessa jutussa joku tyyppi sanoi että öljyn liikatäyttökin saattais aiheuttaa häiriöitä tuossa. Kyllä tää homma alkaa valkenemaan , kiitos taas.