Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Make - 25.09.2012, 13:48:35

Otsikko: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Make - 25.09.2012, 13:48:35
Miten irtoaa kattokaiteet ja onko saatavilla peitelvyjä kiinniitys pisteisiin?
V70 2009
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Kulmamies - 25.09.2012, 17:31:24
Kaiteet ovat kiinni sisältä päin 10mm kannalla olevilla muttereilla, eli menee kattoverhoilun irrottamiseksi. Teoriassa voi ehkä saada työkalut mahtumaan, kun irrottaa kauhukahvat ja oviaukkojen reunatiivisteet ja taivuttaa kevyesti verhoilua, mutta en lähtisi riskeeraamaan, kun verhoiluun jää helposti vekit.

Vesikouruun jää noin 12mm siistit pyöreät reiät, jotka voi tulpata vaikka mustalla kumitulpalla. Kattopellit ovat erilaisia kaiteettomissa ja kaiteellisissa. Vesikouru on tulpasti leveämpi sellaisissa autoissa, missä on kaiteet. Näihinhän ei siksi saa edes jälkiasenteisena noita kaiteita, kun pitäisi kattopelti myös vaihtaa.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Make - 26.09.2012, 21:12:17
Kaiteet ovat kiinni sisältä päin 10mm kannalla olevilla muttereilla, eli menee kattoverhoilun irrottamiseksi. Teoriassa voi ehkä saada työkalut mahtumaan, kun irrottaa kauhukahvat ja oviaukkojen reunatiivisteet ja taivuttaa kevyesti verhoilua, mutta en lähtisi riskeeraamaan, kun verhoiluun jää helposti vekit.

Vesikouruun jää noin 12mm siistit pyöreät reiät, jotka voi tulpata vaikka mustalla kumitulpalla. Kattopellit ovat erilaisia kaiteettomissa ja kaiteellisissa. Vesikouru on tulpasti leveämpi sellaisissa autoissa, missä on kaiteet. Näihinhän ei siksi saa edes jälkiasenteisena noita kaiteita, kun pitäisi kattopelti myös vaihtaa.
No voihan.. Menee kyllä liian iso töiseksi. Kiitti tiedosta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Diesel - 27.09.2012, 12:41:04
Kiinnostaa kovasti miksi ihmeessä pitää kattokaiteet irrottaa ?

 ;)
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Ribbe - 27.09.2012, 12:52:21
Kiinnostaa kovasti miksi ihmeessä pitää kattokaiteet irrottaa ?

 ;)
Ilman paremman näköinen?
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: -jadi- - 27.09.2012, 15:14:53
Ilman paremman näköinen?
O0   Aivan, siksi omani meni aikoinaan tilaukseen ilman kattokaiteita.
Laitetaas kuva kattokaiteettoman uran leveydestä:
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/kattokaiteettoman%20vesiura/001.jpg)
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Make - 27.09.2012, 15:41:15
Ilman paremman näköinen?
Juu näin. Korostaa entisestään auton korkeaa olemusta.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: mbsilver - 08.04.2016, 19:56:30
Itseänikin kiinnostaisi noiden kattokaiteiden irroitus.  Ei erityisemmin hivele omaa silmää tuo ulkonäkö, eikä niille ole sen puoleen käyttöäkään.  Onko jollakin tietoa kiinnitysreikien sijainnista, eli ovatko uran pohjalla vai jossain ihan muualla?

Tietäisi vaan, saako paikattua reiät siististi pienillä peitetulpilla, joiden väliin tiivistemassaa.
Ulkonäön kannalta olisi paras, jos olisivat uran pohjalla keskellä, mutta uskallan epäillä...
Ja liekö keskimmäisessä jalassa kiinnitystä, kun ei näyttäisi olevan mitään irroitettavaa suojaa, niin kuin edessä ja takana?
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: Kulmamies - 08.04.2016, 20:04:36
Itseänikin kiinnostaisi noiden kattokaiteiden irroitus.  Ei erityisemmin hivele omaa silmää tuo ulkonäkö, eikä niille ole sen puoleen käyttöäkään.  Onko jollakin tietoa kiinnitysreikien sijainnista, eli ovatko uran pohjalla vai jossain ihan muualla?

Tietäisi vaan, saako paikattua reiät siististi pienillä peitetulpilla, joiden väliin tiivistemassaa.
Ulkonäön kannalta olisi paras, jos olisivat uran pohjalla keskellä, mutta uskallan epäillä...
Ja liekö keskimmäisessä jalassa kiinnitystä, kun ei näyttäisi olevan mitään irroitettavaa suojaa, niin kuin edessä ja takana?

Reikä on kutakuinkin keskellä sitä kourua.

Edessä ja takana on kaksi kiinnitysruuvia ja keskellä yksi. Nämä kaikki siis laitettu sisäkautta, joten kattoverhoilua pitää raottaa, jotta muttereihin pääsee käsiksi.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: mbsilver - 08.04.2016, 20:28:33
Ok, näytti vaan niin kuin etukiinnikkeen pultti osuisi jopa uran "ohi" yläpuolelle. Ala puolelta raotin kattoverhoilua sen verran, että mutterit löytyivät palkin sisältä upoksista.  Melkein helpointa olisi porata pultin kannat yläpuolelta pois ja pudottaa jämät verhoilun raosta, mutta peitelevyn mutterit joutuu siltikin alakautta asentamaan. Tavaratilan verhoilua joutunee vähän enemmän raottamaan/purkamaan.

Täytyy yrittää löytää motivaatiota toimenpiteeseen...
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: HulluJaYlpee - 08.04.2016, 22:24:58
Itse oon käsittänyt että etummaiset mutterit sijaitsee etuovien yläpuolella.. ovi auki ja kaks reikää pitäs näkyä.. mut noista takimmaisesta ei mitään tietoa.. ja tämä on niin mutu tuntua ku olla ja voi.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: mbsilver - 09.04.2016, 08:42:19
Juu, oven yläpuolella on jotkin pultin reiät, mutta ne eivät liity kattokaiteiden kiinnitykseen.
Otsikko: Vs: Kattokaiteiden irrotus
Kirjoitti: mbsilver - 14.04.2016, 20:05:52
No niin, tulipahan purettua sisustaa ja testattua, miten kattokaiteet saisi irti. Homma sujui ongelmitta niin kauan, kunnes huomasin, että niin etummaisessa kuin takimmaisessakin kiinnikkeessä on kolme katon läpi menevää reikää...
Eli se pulttien päällä oleva muovihärpäkekin on lukittu kattopellissä olevaan reikään. Sitä, mikä sen tarkoitus on, en kylläkään tajunnut?

Eli varsinaiset pulttien reiät olisi suht helppo tulpata siisteillä peitetulpilla, joihin tulee alapuolelle mutteri. Taas se keskimmäinen reikä on kotelon sisässä siten, ettei siihen ole mitään mahdollisuutta saada asetettua vastamutteria!
Ja on muuten etummaisen kiiunnikkeen mutterien takaisin laitto hiukan sorminäppäryyttä vaativa laji, ettei mutterit tipu ja kieri palkin sisässä tuulilasin nurkkaan... Poishan ne saa sieltä helposti kääntämällä auto katolleen ja heiluttelemalla edestakaisin, josko sattuisi tulemaan samaa reittiä takaisin...

Helpoin ja ehkä siistein tapa olisi tulpata reiät jollain sopivalla liimattavalla listalla, joko koko pitkällä tai sitten sopivan mittaisilla paloilla, jotka peittäisivät reiät.
En vaan tähän hätään keksinyt muuta kuin kromarrua metritavarana myytävää listaa.