Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: leipuri - 25.09.2012, 22:19:51
-
joo tosiaan ostin just kyseisen kalikan ja jakopää+kaikki kilkuttimet menossa vaihtoon.tyhjäkäynnillä pitää älytöntä meteliä joka kaasua antaessa vähenee,ei kokonaan. no otin sit moniuran pois ja meteli eikun lisäänty!mutta taas kierosten noustessa n.1500rpm kaikki äänet häviää,onneksi..pitkällä meisselillä yritin paikantaa tuloksetta.etupäästä tuntus tulevan??? ossooko joku arvata?
-
Alipainepumppu?
-
Voisko alipainepumppu (kläk,kläk,kläk) kenties olla vai minkälainen kolina on kyseessä, venttiilin nostin,laakeri,jne ...>muuttuuko taajuus kalinassa kierrosten mukaan .. vai kalkattaako samaan tahtiin kierroksista piittaamatta kenties ääninäyte vois selventää jos tänne semmosia jotenkin saa :P? Sen pumpun saa hiljaseksi putsaamalla ylimääräset öljyt pois sisuskaluista olen jostain kuullut....ehkäpä juttua täälläkin jossain ollut>kallis kapistus kokonaan uusia...
-
moniuran ollessa paikoillaan ääni pysyy(kalkatus,epäsäännöllinen)välillä katoaa tullakseen takas.siis kierroksia annettaessa ja moniura pois päältä ni äänet katoaa kierroksilla mutta tyhjäkäynnillä metel(muuttuu metalliseksi pärinäks)i pahempi kuin hihnan kanssa.!
-
ääni on vähän kuin paskana oleva nostaja.mut miten se hihna siihen vaikuttas tai a-p pumppun...erikoista. luin et jollain oli pultti siellä kiristäjässä irti,oisko sama . käteen ei tuntunu irtonaiselta.
-
Se pumpun kolina on just sellasta terävää, niinko nostajankin, mutta kovempi.
-
no tutkitaan pumppu ja hutkitaan lisää jos tarvis. KIITOS
-
Jos pumppu avatessa lähes täynnä mootoriöljyä, olet luultavasti löytänyt syyn kalinaan.
-
Jarrun painaminen yleensä vaikuttaa ääneen, jos kyseessä alipainepumppu.
-
aika vahvasti vaikuttaa alipainepumpun ääntelyltä. Helppo tosiaan todeta painamalla jarrua voimakkaasti pari kertaa tyhjäkäynnillä. Jos kalina lakkaa hetkeksi niin vikapaikka on alipainepumppu.
-
en ole Viellä päässyt avaamaan ,mut jarrulla ei mitään vaikutusta...
-
mietin sitä, että jos apulaitehihnan poissa/paikallaan olo vaikuttaa niin voisko kyseessä olla kampiakselin päässä oleva hihnapyörä eli tuttavallisemmin värinänvaimennin? mulla ei ole hajoamisesta kokemusta kun vaihdoin sen kun ruostetta alkoi ilmestymään apulaite hihnalle. Jossain vaiheessa käsittääkseni alkaa kolisemaan kun pääsee pahaksi.. Ravistaako kone?
-
en ole Viellä päässyt avaamaan ,mut jarrulla ei mitään vaikutusta...
Jos ja kun tuo monurahihnan poisto kerran ääntelyä muuttaa..? olisko loogista käyttää ne mööpelit tarkastelun kohteena mitä tuo piiri pieni pyörittääkin??>äänen jatkuessa ilman hihnaa
taas ompi se haaste joka tyrmää ne pumput sun muut siellä puolella olevat härpäkkeet?
Kampiakseliltahan tuo ottaapi voimansa kuten jakopään remmikin....metallinen pärinä joka lakkaa
1500rpm seutuvilla....päriseekös pellinsärmä/jakohihna koteloon tms. jossain kuten tuosta pärinästä ymmärsin ,jotta kierroksien mukaan ei kalkatus tihene tai harvene kuten esim. kiertokangen tai kampiakselin laakerivika jne..kolistaessaan tekee.>joutokäynnillä pääsee resonoimaan ja kierroksilla ei "ehdi"pärisemään vuan mikäs se siellä vois tuommonen päristin ollakkaan>katkennut ohjaustehostimen kiinnike tms. ehkäpä.....vaan johan se hihnakin taitas livetä automaattisesti pois .....entäpä siellä jakopiän kotelon sisällä...miltähän nuo vermeet siellä näytää/kuulostaa?>räpättääkö kuin fillarin päristin vai kalkattaa kuin alipainepumppu tai kolisee kuten kiertokangen laakeri ja eihän suutin jumita?>ainakin 740 kutosessa oleva "suutinjumi" saa aika mojovan paukutuksen aikaan....vähä kuin mäntä paukkus kanteen ääntä muistuttaa. Tuo hihnan poisto ja seurauksena suurempi meteli saa jo arvaamaan jakoremontinkin mahdollisuuksia..?>hihna löystynyt tms?? Juu ne värinänvaimentimetkin olen jo unohtanut,...hyvä pointti tuokin härpäke!
Katselkaa ja kosketelkaa toisianne.... oikeen tunteella...tekee suhteelle hyvää ;).
-
Joo löyty vika sitten, moniuran kiristinhän se siellä resonoi.moottorin käydessä kun painaa kiristintä kunnolla alas , niin loppuu metakka.jotain siellä on irti , jousi ei ole kai poikki.ja taas hihnan pois ollessa ottaa taajuuden kåynnistä...perjantaina uudet palikat kiinni ni loppuu arvailu :)
-
Uusi n. 160e.
-
Viimeksi ostin Oulun Tarviketorilta. Hinta oli satasen luokkaa. Samanmerkkinen ja samanlainen oli kuin alkuperäinenkin.
-
Jeps,aamulla duunin pihaan päästyäni ääni muuttu jo sorvaamiseksi...no päivän päätteeksi jakopää auki ,ja risan linkun lisäks varsinainen syyllinen paljastui hajun perusteella;dampperistahan oli vulkanisoinnit sulanut ja pitkin jakopäätä roiskinut....hihnakehä kokonaan irti.hankas sisäreunasta jakohihnan kiristimen pulttia vasten :2funny:ei hetkeäkään liian aikasin avattu ???huomenna nippuun uusilla osilla. ;) Harjukselle pisteet..
-
Se tulee 5syl tdi.ssä eteen jossain vaiheessa. Taitaa volkkarin tiskiltä saada halvimmalla. Maksoin muistaakseni 210eur kampiakselin pultin kera kun sen volkkarilta hain. Hyvä,että vika löytyi ;)
-
Jeps,aamulla duunin pihaan päästyäni ääni muuttu jo sorvaamiseksi...no päivän päätteeksi jakopää auki ,ja risan linkun lisäks varsinainen syyllinen paljastui hajun perusteella;dampperistahan oli vulkanisoinnit sulanut ja pitkin jakopäätä roiskinut....hihnakehä kokonaan irti.hankas sisäreunasta jakohihnan kiristimen pulttia vasten :2funny:ei hetkeäkään liian aikasin avattu ???huomenna nippuun uusilla osilla. ;) Harjukselle pisteet..
No niin, alkaapi suhte lämpenemään.....hyvä ,kun ajoissa selvisi ettei muuttunu moniongelmaiseksi jakohihnan jne..suhteen :)...Tsemppiä vaan remontin korjuuseen toivottaa hän!