Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 0yxxy0 - 09.02.2011, 18:17:47

Otsikko: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: 0yxxy0 - 09.02.2011, 18:17:47
Onko ohjetta B230FK moottorille 940 -95 jakopäänremmin vaihtoon? Mitä kannattaa vaihtaa samalla aukasulla? Onko mitään erikoista niksiä? Ajoitus merkit? Tarviiko kuinka paljon purkaa ja onko vasuri kierteitä? Ja mitä on joita ei kannata irroittaa? Onko jotain varotuksia  :nohnoh ? (esim seat kuningas pulttia ei kannata irroittaa) Tähän en ole koskaan vaihtanut remmiä. 460 2.0l ja 1.7l , seattiin d ja wv d olen (ei tarvi hirveän pikkutarkasti kertoa).
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 09.02.2011, 20:17:03
Voivoi, hankalaa näin neuvoa mutta tuon linkin ohjeet ovat yleispätevät.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146.0

Itse vaihtaisin samalla nokka-akselin ja väliakselin stefat, vaikka eivät olisi vuotaneetkaan. Kampuran stefa myös jos on vuotanut.
Se alumiinilaippa joka paljastuu muovien poiston jälkeen, sieltä alakerrasta, kannattaa kiristää ne pultit(m10 avainkoko) ettei vuoda sen takia. Tiiviste on ehjä mutta tuo väli löystyy.

Mitään vasuria ei ole, on ihan selkee homma. Sulla on jo niin tuore tapaus ja jakaja on kannen takapäässä niin noista väliakselin ajoitusmerkeistä ei tarvii välittää tuon taivaallista, se käyttää vain öljypumppua. Kunhan saat hihnan niin, että se on kireällä ja kampuran ja nokan merkit ovat kohdillaan. 8)

Asennuksen jälkeen voit pyörittää konetta avaimella kierroksen tai pari varmistaaksesi jakomerkkien olevan kohdallaan, nää turbokoneet vakiona on ns. vapaastipyöriviä. Ei siis hajoa mitään vaikka remmi katkeaisi.

On melko helppo harjotella verrattuna näihin sa*t*nan etuvetoihin. P>


edit. Sytytystulppia en ite oo irroittanut tuohon hommaan, toki se helpottaa koneen pyörittämistä mutta ei sitä tosiasiassa paljoa tarvitse pyöritellä...
Kampiakselin hihnapyörän pultin saat kätevästi auki kun laitat hylsyn ja vääntimen, tarvittaessa putki jatkovarreksi nojaamaan kuljettajan puolen runkopalkkiin ja startilla napautat niin pultti löystyy.
Startilla napautuksen ajaksi vaikka puolanjohto irti. ;)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: 0yxxy0 - 10.02.2011, 20:15:46
Kiitos.

Kuulostaa suht simppelille, ajattelin että jos siihen on keksitty jotain niksejä/konsteja, mukavampi kuin tietää jo etukäteen mitä sieltä on odotettavissa. Sehän tässä autossa on hankala kun alfamer:kin tekee vain tukholman murteella korjauskirjan. Ois mukavampi kuin tekis ensimmäisellä kotimaisella kielellä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: MaZi - 11.02.2011, 12:57:18
helppo on vinokoneeseen hihna vaihtaa tosiaan :D itsellä viime talvena meni remmi poikki ja pakkohan se oli vaihtaa ulkona pakkasessa :-\ no eipä mennyt kuin puolituntia  :)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: 0yxxy0 - 13.02.2011, 07:26:49
En päässyt puoleentuntiin. Meni kampiakselin hihnarattaasta "kiila" poikki (olematon nypykkä). Nyt kuuluu kysymys onko kiila ura lähes yläasennossa kun muut merkit on kohdallaan, jos näin on niin toivoa pienemmästä remontista jos alhaalla ura niin teettää enenmpi työtä ajoituksen suhteen? Startilla aukaisin ja kiila särky siinä ja kampiakseli pyörähti ennenkuin asian huomas. Ratas meni tilaukseen. Millä/mistä jumitatte koneen että kuningaspultin saa tarpeeksi tiukkaan? Kiristimen jousen viritys viellä arpapeliä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Huikkoster - 13.02.2011, 10:49:33
Kiristetty siten että kaveri sisälle, vaihdepäälle ja polkee jarrua kovaa.

Kiristin pitäisi saada pohjaan ja lukittua sinne jollain tapilla tangossa olevasta reiästä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: MaZi - 13.02.2011, 10:53:08
itse ammuin pulttipyssyllä kiinni ::) kiristin on helppo esim ruuvipenkissä painaa kasaan ja lukita vaikka poran terällä. kiilauran kohdasta en 100% varma ole, mutta eikös sen pysty päättelemään siitä missä kohtaa kampiakselin pyörässä on kolo? :idiot2:
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Ari E - 13.02.2011, 11:10:07
kiilaura osoittaa ykk:ssa sen hihnansuojamuovin 0 kohtaan
ajatuskatkos. Ei pitäs kirjoittaa mitään kuumeessa :-[
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: järviin - 13.02.2011, 13:06:33
kiilaura osoittaa ykk:ssa sen hihnansuojamuovin 0 kohtaan

Ei ainakaan B230F:ssä.
(http://img26.imageshack.us/img26/3227/img0314h.jpg)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: 0yxxy0 - 13.02.2011, 15:18:36
Ei ainakaan B230F:ssä.
(http://img26.imageshack.us/img26/3227/img0314h.jpg)

Kiitos tiedosta hyvä tietää ettei oo 1/2 kierrosta hihnaratas pyörähtänyt suhteessa kampiakseliin. Eli merkit saa kohdalleen.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 13.02.2011, 17:02:34
Tulihan ne tärkeimmät jo. Siitä halusin vain muistuttaa että tässä alasiivan  kiinnityksessä pitää olla tarkka. Jos sen ampuu pulttipyssyllä kiinni eikä se olekaan linjassa, tulee nämä edellä olleet ongelmat tuon kiilan ja siivan asennon kanssa. mieluimmin huolellinen puhdistus ja käsin momenttiin oliko senyt 160nm ja sitten se kulmatiukkaus 60 ast metrisellä varrella.

Sitten nämä hajoaakin ajan kanssa jolloin merkit eivät ole linjassa. Lukkoliiman käyttö ei ole välttämätöntä mutta ei siitä haittaakaan ole. kiristin tarkastaa tai uusia ja se vesipumppu on tärkeä. Meillä hajosi laakereistaan vähän jälkeen hihnahomman , onneksi pihalle, mutta on parempi vaihtaa se suosiolla kun on helppo homma, kun tilaa on enemmän. Ja alkup. pumppua valusiivalla suosittelen, peltiset on..... ;)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 13.02.2011, 19:10:29
Tossa kuva turbossa pettäneestä rattaasta. Näkee vissiin aika hyvin? Kiila ja "nypy" on vastakkain.
Hampaat pystyy tuosta kuvasta laskemaan.
Oli oma vika, en vetänyt momenttiin... :tickedoff:

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1279.jpg)
Kiristettyä sen tosiaan manuaalissa saa siten, että nelonen päälle ja kaveri polkee jarrua.
Tomaatissa aiheuttaa erinäisiä toimenpiteitä, esim. startin irroitus.

Tuon kuvan pitäisi selventää asiaa, jos siitä jotain ymmärtää. Jos ei ymmärrä, kysykää. Sitä varten me täällä ilman korvausta vapaaehtoisesti päivystetään. *taavih->
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: sorvari - 13.02.2011, 20:39:26
olin eilen vaihtamassa nokkaa omaan 9 satkuun b230ft koneeseen,tuli pieni yllätys eteen kun otin
 sen suojakotelon pois niin nokkapyörä oli hampaan verran myöhäisellä :o
 onko hihna voinu hypätä hampaan yli...vaihdoin sen viime kesänä ja yritin olla mahdollisimman huolellinen,pyöritin konetta räikällä useamman kierroksen välillä tarkastaen ajoituksen.
olen vaihtanu kaikkiin autoihini hihnat itse mutta tämmöistä ei ole koskaan käyny.
ihmeellisintä oli että koneen toiminnassa en huomannu mitään omituista.
 autossa on isompi turbo joka ahtaa kunnolla vasta 3 tuhannen jälkeen, nyt on t-nokan tilalla v
minkäänlaista väännön häviämistä alhaalta en huomannu mutta tehoja ei päässy kokeilemaan kun kytkin luistaa  >:((sre asetelma tilattu) ja  nyt on ajoitus varmasti oikein.

 se kampiakselin pultti vedetään 60nm + 60 astetta.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 13.02.2011, 22:59:41
Hyvä kun korjasit momentin tuli väsyneellä muistilla, itse kun yleensä alun vedän mopolla. ;) En usko että hihna on hypännyt on vaan venynyt ja muutenkin niissä on se n.hammas toleranssia merkeissä, eli kun kiristin vapautetaan se siirtää hihnaa vähän. :)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 14.02.2011, 16:41:50
En päässyt puoleentuntiin. Meni kampiakselin hihnarattaasta "kiila" poikki (olematon nypykkä). Nyt kuuluu kysymys onko kiila ura lähes yläasennossa kun muut merkit on kohdallaan, jos näin on niin toivoa pienemmästä remontista jos alhaalla ura niin teettää enenmpi työtä ajoituksen suhteen? Startilla aukaisin ja kiila särky siinä ja kampiakseli pyörähti ennenkuin asian huomas. Ratas meni tilaukseen. Millä/mistä jumitatte koneen että kuningaspultin saa tarpeeksi tiukkaan? Kiristimen jousen viritys viellä arpapeliä.

En halua mitenkään v*ttuilla mutta museon puolella oli vääntöä tästä pultin avaamisesta startilla. Itse olen sillä linjalla että starttia käytetään auton käynnistämiseen, ei mihinkään muuhun ja yllä oleva esimerkki vain korostaa sitä.  ::)

Me tehtiin tuon pultin irroitus ja kiristys seuraavasti; vanhat kiilahihnat irti. Huonoin hihna kiedotaan kampuran hihnapyörän ympäri ja vedetään vesipumpun (tai jonkun vastaavan) yli ja vedetään esim. laturin jalan taakse vaikka ruuvarilla tai jollain kammella. Näin me saimme riittävästi kitkaa aikaseksi jotta toinen sai väännettyä tuon hihnapyörän pultin auki reilulla metrisellä varrella.  :idiot2: Kasausvaiheessa laitettiin sinistä Loctiteä pulttiin ja samalla menettelyllä kiristys. Kun ei taas varmaksi muista että koska tuo hihnanvaihto tehtiin niin ei voi varmaksi sanoa, mutta on se sielä pysyny jos joku epäilee tuota kireyttä. On siitä reilu puolivuotta ainakin ja kilometrejäkin on tullut toistakymmentätuhatta.

Ei muuta, jatkakaa.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 14.02.2011, 18:14:48
En minäkään halua... Mutta ei yhdestäkään ole avaustavasta johtuen mennyt kiilaa ja niitä avauksia on aika monta. Eikö se nyt saatina ole se ja sama millä sen vääntää auki? Jos ratas pyörii mukana, vika on jossain muualla. Pyörisköhän se sittenkin vaikka vääntäis puhtaasti sillä avaimella?(niinkuin tuo starttiavauskin tekee)

Toki saatte vääntää vaikka lenkillä jos haluatte ja pystytte.
Vääntää saa ja pitää. :)

Jatkakaa.

Kertokaa muuten onko tuo starttiavaus tehnyt jollekin noita rikkoja?
Myös onnistuneet jutut ovat erittäin mielenkiintoisia... O0
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: pikatraktori - 14.02.2011, 19:34:17
Avaamiseen ja kiristämiseen on olemassa vasta-avain, jolla tartutaan hihnapyorässä oleviin kolosiin. Avaus tehdää sitten yhdessä tuon vasta-avaimen kanssa pitkällä varrella olevalla hylsyllä. Oikein näppärä asentaja voi tehdä tuollaisen itsekin. En muista oliko tuo jo kuvana tuolla "erikoistyökaluissa". Avauksessa ei periaattessa tule noita "hammasvaurioita" ja momentit saa pilkuntarkasti paikalleen. Näin, jos se oikein tehdään :). Näissä "hätätyökaluissa" voi syntyä juuri noita yllättäviä vaurioita. Onneksi se ei ole yhtä tiukassa kuin Audin vitosissa ;D.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 14.02.2011, 23:37:55
 :'(  No voi ihme. tällaista se on kun yksin? joutuu touhuamaan . Niitä osia kyllä on itsellä ylimääräisiä ehjiä. Se pulttipyssyllä kiinnitys/ irroitus on tarkka siitä että painesäätö pitää olla löysällä kiristettäessä ja täysillä avattaessa jolloin iskuvaikutus avaa juuttuneenkin useinmiten.

Tuo edellä esitetty keino on hyvä, mutta korjaamolla on yleensä kiire joten ei noita käytetä vain raaka voima ja sitten on muovit hajalla kopassa kun samaa käytetään pieniin ja isoihin ruuveihin. >:(

Se huono puoli näissä voima iskuissa on juuri se että voidaan aiheuttaa säröjä jotka sitten piilevänä viimein rikkovat osan eli useinmiten tämän alarattaan, kun se on valua niin se ei kestä kovia iskumaisia rasituksia .

On näitä auottu onnistuneesti maailman sivu ja sitten tulee se kerta kun avatessa putoavat osat palasina pois. Eli osa on rikottu jo aiemmin, mutta pettää lopullisesti vasta myöhemmin.

minänyt en juuri näitä ole harrastanut kun on ollut hyvät opettajat ja sitten omakohtaisesti, viisas kun on rikkonut käsiin.kolmessakymmenessä reilussa vuodessa kuitenkin hieman tasaantuu ja turhat liikkeet jää pois.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 15.02.2011, 12:56:55
Avaamiseen ja kiristämiseen on olemassa vasta-avain, jolla tartutaan hihnapyorässä oleviin kolosiin. Avaus tehdää sitten yhdessä tuon vasta-avaimen kanssa pitkällä varrella olevalla hylsyllä.
Juu, niinhän niitä on, ei vaan oo tullut tehtyä kun on muutenkin onnistunut. ;) Yhden rattaankiilan oon tosiaan omaa syytä rikkonut, sen takia että jätin kiristämättä kunnolla ja aukes ajossa. Sain silti ajettua auton "piiloon", ettei jäänyt keskelle kylää ;D. Meno hyytyi pikkuhiljaa kun ratas siirtyi ja siirtyi...
Mitään muutahan ei särkynyt, kun oli turbokone.

Käytetyn rattaan otin romukoneesta, uuttakin taisin kysellä, olis volvolla ollut tilaustavaraa ja hinta oli joku ihan tolkuton.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 16.02.2011, 07:05:51
Käytetyn rattaan otin romukoneesta, uuttakin taisin kysellä, olis volvolla ollut tilaustavaraa ja hinta oli joku ihan tolkuton.

16v kampuran hihnapyörä Sinisellä maksoi jonkin aikaa sitten ~50€. En pidä pahana hintana. Tämän päivän hinnasta ei ole tietoa. Luulis että 8v pyöris samoissa hinnoissa.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 16.02.2011, 11:56:53
16v kampuran hihnapyörä Sinisellä maksoi jonkin aikaa sitten ~50€. En pidä pahana hintana. Tämän päivän hinnasta ei ole tietoa. Luulis että 8v pyöris samoissa hinnoissa.
Jep, tuo ratas maksaa 45€ ja se on tilaustavaraa, mun mielestäni toi on silti ryöväystä kun noita käytettyjä löytyy vaikka mistä peltoromusta :sundaydriver:, kun ei ne tuosta materiaalista valmistettuna edes kulu mitenkään merkittävästi.
Toista oli kymppisarjan koneessa jossa tuo ratas oli jotain patarautaa, hirveä kulumaura vanhoissa. Remmi söi ratasta niin että hihnan hammas lopulta alkaa kulua.

Näin mulla oli yhdessä 200 sarjalaisessa tehnyt, tais olla vm-80.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: TOK - 16.02.2011, 13:16:17
Kertokaa muuten onko tuo starttiavaus tehnyt jollekin noita rikkoja?
Myös onnistuneet jutut ovat erittäin mielenkiintoisia... O0

Onnistuneesti -91 lankun B230F:stä avasin startilla. Mulla oli vänkärinpuolen runkoaisaa vasten räikässä jatkovartena putkenpätkä. Näpäys vaan ja auki oli. Työkaluilla vääntämällä ensin koetin, ei inahtanutkaan.

Autolla ajettu tuon jakopäärempan jälkeen kymppitonni, käy ku kello. Mentiin myös lentokentällä lujaa kerran...
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Huikkoster - 16.02.2011, 15:22:05
Meillä avattu samalla kikalla monta kertaa ja aina toiminu. Mutta jos pulttipyssy on käytettävissä niin sitä on käytetty.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 16.02.2011, 15:31:43
Onnistuneesti -91 lankun B230F:stä avasin startilla. Mulla oli vänkärinpuolen runkoaisaa vasten räikässä jatkovartena putkenpätkä. Näpäys vaan ja auki oli.
Vänkärinpuolen...? Luulis että hakee vauhtia sen 1/2 kierrosta..? En tiiä... Paitti jos se varsi on runkopalkin alapuolella.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: TOK - 16.02.2011, 15:48:10
Vänkärinpuolen...? Luulis että hakee vauhtia sen 1/2 kierrosta..? En tiiä... Paitti jos se varsi on runkopalkin alapuolella.

Alapuolella nimenomaan. Joku syy mulla oli miksi ei voinut laittaa kuskinpuolelle runkopalkin päälle... Sain kiilattua sen jatkovarren sopivan naftisti siihen että pysyi sen aikaa kun meni räpsäyttämään avaimella starttia.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 16.02.2011, 21:32:57
Meillä avattu samalla kikalla monta kertaa ja aina toiminu. Mutta jos pulttipyssy on käytettävissä niin sitä on käytetty.
Jes, ei vaan turboihin moni pyssy mahdu, ellei ota kennoja ylös.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Bymark - 16.02.2011, 22:54:50
:idiot2: Kasausvaiheessa laitettiin sinistä Loctiteä pulttiin ja samalla menettelyllä kiristys.

Jaa että sinistä Loctiteä, hyvä että et laittanut punaista, miten helskutissa meinaat saada irti ensi kerralla?
Kiristys ritänee...
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.02.2011, 05:09:47
Jaa että sinistä Loctiteä, hyvä että et laittanut punaista, miten helskutissa meinaat saada irti ensi kerralla?
Kiristys ritänee...

Eihän se lukite avaamista estä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 17.02.2011, 08:02:00
Eihän se lukite avaamista estä.
Ei nii. On mullakin tuolla sinistä ollut eikä se nyt mitä vähän vaan jarruttaa ettei itekseen aukee... ELK
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Hesma - 17.02.2011, 17:21:16
Yhden rattaankiilan oon tosiaan omaa syytä rikkonut, sen takia että jätin kiristämättä kunnolla ja aukes ajossa.

Sama täällä, tämän jälkeen olen kasannut lukitteen kanssa nuo ja hyvin on toiminut.
Starilla myös avattu jokunen pultti ja ei ole ongelmia ollut.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 17.02.2011, 19:41:24
Ei nii. On mullakin tuolla sinistä ollut eikä se nyt mitä vähän vaan jarruttaa ettei itekseen aukee... ELK

Nimenomaan tuohon itsestään avautumiseen tuota on tavattu käyttää, varsinkin tärisevissä kohteissa.  O0
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Kisko - 17.02.2011, 22:03:15
Nimenomaan tuohon itsestään avautumiseen tuota on tavattu käyttää, varsinkin tärisevissä kohteissa.  O0
Jos väärin muistan niin joku sanoi landiassa että ilman lukitetta tuo pultti voi löystyä vaikka vetäis minkälaiseen raivomomenttiin. Tiedä sitten...
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.02.2011, 05:46:38
Jos väärin muistan niin joku sanoi landiassa että ilman lukitetta tuo pultti voi löystyä vaikka vetäis minkälaiseen raivomomenttiin. Tiedä sitten...

Voi pitää paikkansa. Mistä noista tietää.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 05:55:50
No minä' käytän aina Locktiteä, enkä pyssytä kiinni. 8)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Turbo 242 - 18.02.2011, 07:03:58
No minä' käytän aina Locktiteä, enkä pyssytä kiinni. 8)

Samoilla linjoilla. Pulttipyssyä ei oo tullu käytettyä, edes renkaita vaihtaessa.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: pikatraktori - 18.02.2011, 09:36:09
Jos väärin muistan niin joku sanoi landiassa että ilman lukitetta tuo pultti voi löystyä vaikka vetäis minkälaiseen raivomomenttiin. Tiedä sitten...
Raivo ei aina auta näissä kiristyshommissa. Näissä Volvon pulteissa esiintyy usein näitä momentit+asteet virityksiä ja ne kyllä pysyvät jos ne kiristetään ohjeen mukaan. Esimerkiksi ylikiristys voi aiheuttaa pysyvän muodonmuutosen ja liitos ei "pysy kiinni" kuin korkeintaan loktaitin avulla. On selvää että jos kampiakselin mutteri kiristetään pulttipyssyllä, siitä ei voi kukaan sanoa onko se oikein kiristetty. Tiettyyn momenttiin kiristetty ruuviliitos pysyy siksi että "varsiosa" venyy, mutta ei synny pysyvää muodonmuutosta.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 18.02.2011, 10:54:18
Niinpä. Tuota pitäisiköhän nyt kysyä ketjun aloittajalta, onko hänelle jäänyt mitään epäselväksi.. meinaan kun itsekin tahdon välillä lipsua aiheesta. se pitää taas mennä vähän ulos seisoskelemaan -25C niin sisälle tultaessa vertyy. ;)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: 0yxxy0 - 19.02.2011, 09:12:05
Niinpä. Tuota pitäisiköhän nyt kysyä ketjun aloittajalta, onko hänelle jäänyt mitään epäselväksi.. meinaan kun itsekin tahdon välillä lipsua aiheesta. se pitää taas mennä vähän ulos seisoskelemaan -25C niin sisälle tultaessa vertyy. ;)

Kiitoksia kaikille avustaneille. Eilen sain autoon osat ja kasaan. Kuningaspultti momenttiavaimella ja asteilla sekä sinisellä lukitteella, kiinnipito jarrulla ja siivapyörän remmin virityksellä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: WEBERMAN - 20.02.2011, 18:52:45
Hienoa :) Ja sitten vain keliä 8)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Fileman - 02.03.2011, 11:02:36
Itse kun vaihdoin hihnan niin 4 vaihde päälle ja jarrupohjaan, sitten pompin räikän päällä kyllä se pultti aukes  :D kun laitoin kasaan niin en ajanut kuin pari kilometriä ja en ole nyt aivan sata varma onko kunnolla kiinni joten... en tiedä lukiko tuola jossain mutta mistä tuota lukitetta saa? jos ottais auki ja laittas sitä väliin ja uudestaan kiinni :)
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: TOK - 02.03.2011, 16:03:29
en tiedä lukiko tuola jossain mutta mistä tuota lukitetta saa?

Mistä tahansa tarvikeliikkeestä. Hyllyssä jossa on CRC:n kemikaaleja yms. on yleensä myös kierrelukitetta. Pikkuinen kynsilakkaputelin näköinen purkki tavallisesti.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Fileman - 02.03.2011, 16:56:31
Mistä tahansa tarvikeliikkeestä. Hyllyssä jossa on CRC:n kemikaaleja yms. on yleensä myös kierrelukitetta. Pikkuinen kynsilakkaputelin näköinen purkki tavallisesti.

Tack.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: hevonen - 02.03.2011, 17:18:54
Tack.
Jos sen ohjeiden mukaan kiristit, ei se itekseen aukea, säästä hikeäs...
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: TOK - 02.03.2011, 17:43:42
Jos sen ohjeiden mukaan kiristit, ei se itekseen aukea, säästä hikeäs...

Ei kai tuo iso remppa ole pelkkä hihnapyörä avata ja kiriä takasin. Tuskin kerinnyt vielä kovin juuttua jos vastikään käytetty auki, ja saa avatessa vähän palautetta itselleen että oliko se nyt kovinkaan tiukassa ekan kasauksen jäljiltä.
Otsikko: Vs: Jakopäänhihnan vaihto 940/B230FK
Kirjoitti: Fileman - 02.03.2011, 18:39:01
Ei kai tuo iso remppa ole pelkkä hihnapyörä avata ja kiriä takasin. Tuskin kerinnyt vielä kovin juuttua jos vastikään käytetty auki, ja saa avatessa vähän palautetta itselleen että oliko se nyt kovinkaan tiukassa ekan kasauksen jäljiltä.

Toihan siinä onkin. :) mielummin hikeä "kulutun" kuin katson mitä tapahtuu kun se aukee ajossa :)