Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jaho - 26.09.2012, 09:45:32
-
M47.
Kun kylmänä lähtee(oli kesä tai talvi), niin ykkösvaihde menee kevyesti päälle. Kun ajelee jonkin aikaa, ykkösvaihteen kytkeminen jäykistyy.
-
Olisiko hyvä vaihtaa siihen öljyt. Muttei api gl-5:sta!
Synteettinen vaihteistoöljy on näissä poikaa.
Eikä sitten atf:ää.
Se on kekkosen ajan suositus - 30.08.1986 jälkeen on tullut hyviä synteettisiä vaihtoehtoja. :2funny:
Mobilin VS 200 lienee kovasana, 2 purkkia sitä, jä jää vähän täydennysöljyäkin hyllyyn!
Itsellä on nyt toinen satsi Redlinen synteettisiä askissa, ja hyvin pelaa yli 600 tkm ajettu m47 II silläkin.
Pieni vollotuskin askista hävisi, kun laitoin uudet Redlinet. Eli se mainosteksti siinä purkin kyljessä pitänee ainakin osin paikkansa.
;) Ja tästä se sitten taas alkaa!
-
357tkm kohdalla vaihdettu. Nyt ajettu 398tkm. Mitä lie edellinen omistaja laittanu.
Mulla oli edellisessä 740:ssä sama juttu. Siinä ei auttanut vaihteistoöljyn vaihto.
Jotkut uskovat sen johtuvan siitä, että kytkin ei irrota täysin. Akselissa töhnää, paineasetelma löystynyt/ jopa rikki jne. En itse usko siihen. Kyllä silloin kuuluisi "varattu" ääni eli rutinaa kun yrittäisi ykköstä.
Täytynee kokeilla "kunnon" öljyä. Ei se pahaa te vaihtaa.
-
Nämä perusjutut lienee myös hyvä tarkistaa eli vaihdekepin alapään puslat/helat sekä pakkilukon rauta.
-
Jees jees. Tehty on.
Kysymys onkin, mikä asia muuttuu kun jokin paikka lämpenee ja ykkönen huonenee.
-
Jees jees. Tehty on.
Kysymys onkin, mikä asia muuttuu kun jokin paikka lämpenee ja ykkönen huonenee.
Melkein kokeilisin säätää pakkirautaa hiukan enemmän "sivuun". Voi olla ettei auta, mutta on ainakin helppo koittaa.
-
säädetty on. Ajelin viikon siten että kepin alla olevat levyt ja kumipalkeet oli pois tieltä ja säätelin sitä kohdilleen. Nyt just parhaimmillaan.
Ei se vaikuta tuohon että miksi muuttuu ajon aikana!!!
-
Lukekaa nyt hyvänen aika viesti.
Luin kyllä viestisi ja et aloitusviestissä kertonut näitä puslia ja pakkilukonrautoja säätäneesi, siksipä ehdotin niitä. :) Eihän ne tuohon ajon aikana muuttumisen kenties vaikuta, mutta voivat pahentaa ongelmaa.
Jos öljyt on edellisen omistajan laittamia etkä tiedä mitä siellä nyt on, vaihda ihmeessä ne öljyt. Pari litraa synteettistä vaihteistoöljyä ei paljoa maksa ja työ on helppo niin siitä lähtisin.
-
Huonosta öljystä tulee lämmetessään vielä huonompaa.
Tuo oire voi sopia myös jumittavaan silmälaakeriin. Sehän on tavallinen kuulalaakeri, lämmetessään sen käytös voi muuttua jos vetelee viimesiään. Laakeri jumii vähän niin ei tahdo mennä vaihde paikallaan, tai pienessä liikkeessäkään silmään, sitten kun se hirttää kokonaan, et saa ykköstä päälle kuin kone sammuksissa. :o
Silloin kyllä loota tuuttaa varattua.(rutinaa)
Paa nyt sinne ensin kunnon öljyt ja ressaa vasta sitten. :)
-
Joo.
Mulla muuten on jäänyt edellisestä 740 uusi silmälaakeri hyllyyn. Taisi maksaa peräti kolme euroa. Se laatikko ulisi ku kiimainen kolli kissa.
Jospa tässä innostuu vaihtamaan öljyt ja samoilla tulilla peräöljyt :o
Eikä tuo ykkösvaihteen takeltelu ole paha vielä, joka kerta on ykkösellä lähdetty :hello:
-
Meneekö pakki nätisti kun ykkönen takkuaa? Jos ei, on vika irrottamattomassa kytkimessä, ja voin toivottaa tervetulleeksi kerhoon.
-
Mutta jos kytkin ei irrota kunnolla, niin kai se hylkisi kunnolla??
Joskus aiemman 740:n kohdalla kokeilin pilli-spray vassua laittaa haarukan kumipalkeesta kytkinakselille. No jaa oliko vaikutusta, en osaa sanoa. ehkä oli ehkä ei...
-
Mutta jos kytkin ei irrota kunnolla, niin kai se hylkisi kunnolla??
Joskus aiemman 740:n kohdalla kokeilin pilli-spray vassua laittaa haarukan kumipalkeesta kytkinakselille. No jaa oliko vaikutusta, en osaa sanoa. ehkä oli ehkä ei...
Jos se tahmaa hiukan, niin kyllähän synkrot sen jaksaa pysäyttää, käy vaan vähän synkrojen päälle.
-
Paitsi että ykkösessä ei taida olla synkroa
-
samaa ongelmaa meikäläisellä. 940 ja m47 kans. kunnon öljyt juur vaihettu. Kytkin alkaa olemaan tiensä päässä. Varmasti myös se vaikuttaa jotenkin
-
Tämän tyyppinen "vika"oli kuukauden verran taakse päin omassa 740:ssä.Kylmänä pakki meni hyvin päälle,lämpimänä,
ei sitten millään,huusi varattua.
Ensin kytkinpolkimen poikittaisholkin väljyys pois holkittamalla,ei parantunut.
Sitten epäilyt silmälaakeriin ja kytkinlevyyn,laatikko pois paikaltaan.
Silmälaakerissa ei mitään vikaa,kytkinlevy 1.1m/m ohuempi kuin uusi,kuitenkin uusi levy paikalleen.
Todennäköisin syy "varattu" ääneen lämpimänä oli,ettei kytkin irroittanut tarpeeksi hyvin.
Laitoin painelaakeria liikuttavan haarukkaa nupin alle tavallisen prikan,joka pidentää paakan liikettä.
Nyt menee vaihteet päälle kylmänä ja lämpimänä.
-
Paitsi että ykkösessä ei taida olla synkroa
Paitsi että on. Pakissa ei ole.
-
Paitsi että on. Pakissa ei ole.
Paitsi jos on M90-loota, jolloin myös pakki on synkronoitu.
Mulla on samoja oireita, paikallaan seistessä pakki ja ykkönen eivät solahda kovin hyvin sisään, varsinkaan heti startin jälkeen.
-
:)
Onko jollakin auttanyt kytkinakselin voitelu. Siitäkin on vääntöä käyty kannattaako tehdä. Ja kauanko siinä ylipäätään jokin voiteluaine pysyisikään.
Tuo oli mielenkintoinen, että prikka väliin. Voisiko jokin pieni jatkos auttaa kytkinvivussa?
-
Paitsi jos on M90-loota, jolloin myös pakki on synkronoitu.
Paitsi että nyt on kyseessä
M47.
-
Redline synteettistä näkyy olevan kahta tyyppiä. MTL ja MT-90. Ei nyt aleta sitä juupas joopas ketjua, mutta tuo MT-90 taitaa olla jämäkämpää tavaraa. Redline sivuilta löysin maininnan että MT-90 on "varsinainen synkronointiöljy".
-
Edellisellä kerralla oli tuo MTL. Nyt, vähän vahingossa, MT-90.
"Täyssynteettinen esteripohjainen vaihteistoöljy erityisesti käsivalintaisiin vaihteistoihin. Täyttää vaatimukset API GL-4, viskositeettivaatimukset 75W, 80W-90 vaihteistoöljy sekä SAE40 ja 10W-40 moottoriöljy. MT-90-öljyn kitkakerroin on optimoitu synkronirenkaille. Se mahdollistaa erittäin nopeat ja täsmälliset vaihdot sekä ylös- että alaspäin, niin kesällä kuin talvellakin."
Hyvin on vielä pelittänyt. Saa nähä miten 35 asteen pakkasessa vanhus pelaa.... :sundaydriver:
-
Jaa-a. Jotenki tuntus perstuntumalla että jos mulla kerran kylmänä menee ykkönen paremmin, eli silloin öljyt "jäykempänä", niin tuo MT-90 olis sitte parempi ku MTL??
-
Ei oikein vakuuta Redline MT-90. Aika pientä pakkasta ollut ja jo nyt takkuaa kakkosvaihde. Entiset litkut, mitä lie olikin, toimi paremmin.
edit: Taitaa olla jokin muu ongelma nyt. Ei auta vaikka lämpenee loota tuohon kakkoseenkaan. Ykkönen jo aiemmin teki takkuamista. Mutta tuo kakkosvaihteen huonompi kytkeytyminen tuli minusta yhtäkkiä.
Pitääpä tsekata, onko pakkilukon vastinrauta liikkunut. Tai peräti laatkon kiinnitys yms.
-
Jaa-a.
Viimeksi kesällä säädin pakkilukon vasteen hyväksi. Nyt piti muuttaa säätöä. Menee taas kakkonenkin paremmin.
Ei ollu liikkunu ainakaan säätö.