Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hekivimi - 26.09.2012, 09:51:07
-
Eli vaihdoin b200et:n tilalle b23et:n pelkän alakerran ja sain sen nyt sitten käyntiin, mutta jaksaa käydä tyhjäkäyntiä juuri ja juuri omin voimin. Imusarjasta kokeiltu ruuvata sitä tyhjäkäyntiruuvia ja ei vaikutusta mitenkään käyntiin, kun otan vaikka dumppia ohjaavan alipaineletkun irti niin se imee sieltä tietty ilmaa tyhjäkäynnillä ja käynti muuttuu normaaliksi... Eli käykö nyt sitten liian rikkaalla? Löysin koneesta yden imuvuodon ennenkun pistin alakerran vaihtoon ja imuvuoto nyt korjattu ja kone on tietty nyt sitten säädetty sen imuvuodon mukaan aikasemmalla omistajalla? Eli korjaantuisiko tilanne esim IMM:n "tyhjäkäyntiseosruuvia säätämällä?" Ja oliko niin, että kiristämällä sitä ruuvia siinä päällä niin seokset menee laihemmalle vai? ???
Kiitos avusta etukäteen!
-
Niin ja unohin mainita, että PLX on tilauksessa.
-
Jos tarkoitat immussa siinä sivussa päällä olevaa ruuvia, se vain avaa ja sulkee immun läpän ohittavaa pientä ilmakanavaa. Auki niin seos laihtuu jne...
Katoppa ettei oo kaasuläppää säädetty liian pienelle? Lytistä se lisäilmaventtiilin letku ja kato mitä kierroksia se pistelee joutoa? Joku 700-800 rpm vois olla silloin hyvä, jos ei jaksa käydä, säädä läppää noille kierroksille.
Muista sen jälkeen kaasuläppäkytkimen säädön tarkistus!
-
Se tyhjähäyntiventtiili on tulpattu, koska pisti auton soutamaan tyhjäkäyntiä ja nosti liian korkealle johonkin 1500rpm tienoille...
-
Mites se kaasuläpän säätö tapahtuu?
-
Käytä tuota ohjetta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=552.0
Se läpän säätöruuvihan on se pieni siinä sivussa joka lukitaan mutterilla haluttuun asentoon.
Nuo kuvaamasi oireet voivat johtua kaasuläppäkytkimen väärästä säädöstä, ei mene joutokäyntiasentoon ollenkaan, toinen vaihtoehto on aika kova imuvuoto.
-
Tuntuu et saa liian vähän happea koska jos otan imusarjasta alipaineletkun irti niin alkaa käymään nätisti tyhjää...
-
No sillonhan se saa liian vähän sitä happea jos läppä on säädetty liian kiinni. Kato nyt noi em. jutut.
Varsinkin kun se lisäilmajuttu on otettu pois käytöstä... :P
-
joo tarkistetaan tänään. :)
-
Se tyhjähäyntiventtiili on tulpattu, koska pisti auton soutamaan tyhjäkäyntiä ja nosti liian korkealle johonkin 1500rpm tienoille...
Eli vianhaun voit alkaa vaikka tästä. On aina hyvä lähtökohta alkaa virittämään moottorinohjauksella, joka on jo rikottu.
-
Onko boksi nyt jotenkin rikki vai? Sama kokoonpano tällähetkellä, mutta 2.3 alakerta vain vaihdettu. Tyhjäkäynti toimi hienosti vielä 200 alakerralla tyhjäkäyntiventtiili tulpattuna.
-
Onko boksi nyt jotenkin rikki vai? Sama kokoonpano tällähetkellä, mutta 2.3 alakerta vain vaihdettu. Tyhjäkäynti toimi hienosti vielä 200 alakerralla tyhjäkäyntiventtiili tulpattuna.
Jotakin on pielessä jo silloin jos se luisti tarttee tulpata. Ei kai boksi rikki lie, mutta kaasuläpän perussäätö on melko varmasti pielessä sun sovellukseen, motroniccikone ei tartte juurikaan tuota läppää auki ja se säätösysteemi hanskaa kierrokset kyllä hyvin kohdalleen. Kaasuläppää ja tyhjäkäyntikytkintä säätämällä voit saadakin tuon pelaamaan, ja loppusäätö sitten seosruuvista. Tai sitten se tyhjäkäyntisäätökin tarttee korjata.
-
Hmmm. Mistähän sitä tyhjäkäyntisäätimen aiheuttavaa soutavaa vikaa vois lähteä hakemaan? Nyt, kun tuo säädin on tulpattu ja katsottu, että tyhjäkäynti tunnistin naksahtaa kaasuläppään avattaessa heti on tyhjäkäynti jotain 500rpm luokkaa.. kaasuläppää avaamalla siitä ruuvista varmaan saakin ton tyhjäkäynnin säädettyä hyväks, mutta ois kiva saada se luisti toimimaan, kun kerran sellanen on. ;D
-
Kokeile nyt sen luistin kanssa.
Ota se luisti ensin kätöseen ja ruuttaa jotain wd:tä
tai crc:tä sinne lujasti ja pese sen luistin liikkuvat osat sillä.
Jos ei luisti toimi, mulla on myynnissä ehjä.
-
Soitin edelliselle omistajalle autosta, joka on tuttuni ja hän sanoi luistin olevan juuri vaihdettu ehjästä autosta. Eli kokeili itsekkin vaihtaa sen silloin, kun sillä souti se tyhjäkäynti. Ja tuon tyhjäkäynnin suotaminen on jännän olonen, kun kierrokset menee sinne 1500rpm paikkeille niin sytkä/suuttimet pätkäsis et tiputtaa kierrokset taas sinne alemmas? ja taas kierrokset kohoaa ja pätkäsee. Onko se normaali toimenpide toi pätkäsy jos tyhjäkäynti kiipee liian ylös?
-
Tuolta löytyy vianhaku ohjeita. Myös läpän/tyhjäkäynnin säätö
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/LH%202.4/LH2.4%20EZ%20116K.pdf (http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/LH%202.4/LH2.4%20EZ%20116K.pdf)
-
Joo, kyllähän noita vikoja voi suureksi osaksi hakea noilla lh-2.4 ohjeilla vaikka onkin motikasta kyse, vaikka eihän siitä mitään lambdoja sun muita sytkän bokseja löydykään.
Se läppäsäätö on tässä jo vinkattu aika vahvasti aikaisemmin.
-
Jep väärä linkki. Yritetään uudestaan ;)
http://www.volvowiringdiagrams.com/ (http://www.volvowiringdiagrams.com/)
-
Jep.
Tuolla myös mielestäni sikamaisen selkeät kaaviot: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm
-
Huomenta mestarit!
Nyt auto käy tyhjää *taavih->. Pieni ongelma jota ei välttämättä voi ratkasta ilman sitä laajakaista lambdää mittarin kera?
Auto tosiaan käy nyt tyhjää, mutta tuntuu tonne 3000rpm asti olemaan aika laiska vastaamaan kaasuun ja kuuluu sellanen pieni booaus? ittellä ei aikasemmin oo volvoista kokemusta ja voi toki olla ominaisuus paikallaan kaasuteltaessa ennen turbon mukaan tuloa? Kylmänä, kun käynnistää niin joutokäynti aika kankeaa ja ei oikeen reagoi kaasuun ja palautuu normaalisti noin 1-3 minuutin päästä ja toimii hyvin... Voiko tehdä tota jos seos liian rikas? Tuoksuu aikas rikkaalle lämpimänäkin :2funny:.
Kiitos kovasti auttaneille!
-
Vanhan motikan kanssa laajakaistalambda olis ihan perusteltu liike, mutta booaus luultavasti on laihan merkki. Toki jos ihan hillittömän sakeelle haisee niin voihan se olla niin rikkaallakin että tukehtuu kaasulla...
-
Varsinkin, kun käynnistää niin aluksi tulee hyttiin asti tosi rikkaan seoiksen katku tosin parkkihallissa, mutta kuitenkin, Ja silloin ei vastaa kaasuun (moottori kylmänä). Muutaman minuutin käytön jälkeen kone alkaa käydä jo melkeen hyvin tyhjää, mutta vähän ontuen ja kaasuttaessa tosiaan vähän booaa ja haisee kyllä rikkaalle vieläkin, mutta ei niin vahvasti. Seoksista varmaan johtuu toi alku käynnistyskin (rikkaalla)?
-
Toki voi olla, että tottunu liian tasaseen käyntiin tolla Exeolla :2funny:
-
Moi taas,
Saan tänään kaksi toimivaa IMM:ää joilla testailen tyhjäkäynnin vaikutuksia. Mittasin tossa kiinni olevasta immusta arvot ja pielessä ne olivat. Kun lääppää liikutti niin ampu luvut heti jonnekkin avaruuteen asti eli ei toiminut kun pitäs. Vois olla varmaan jotain vaikutusta tyhjäkäyntiin tällä? :D Jos se alkas nyt reagoimaan toimivalla immulla kaasupolkimeenkin heti starttauksen jälkeen.
-
Nyt on vaihdettu toimiva IMM ja auto alkoi vastaamaan kaasuun paremmin ja kylmänäkin heti toimii kaasun painallus, Mutta nyt hävis sitten taas tyhjäkäynti... :facepalm: Ideoita mitä seuraavaksi?
-
On tavallaan ominaisuus, bensansyöttö katkeaa kun kierroksia on yli 1500 ja kaasuläppä tyhjäkäyntiasennossa. Boksi luulee että moottorijarrutetaan...
-
Kun auton käynnistää niin onko se luisti silloin täysin auki vai kiinni? Eli kummasta asennosta se lähtee säätämään tyhjäkäyntiä? Tosiaan kokeilin huijata sitä kaasuläppä tunnistinta kiihdytys moodille käsin niin kierrokset anto nousta sinne 2000-2500 rpm ja pysy siellä.. sitku laitto tyhjä modille niin pätkäsee tosta 1600rpm tienoilta ja alkaa taas alusta kipuamaan...
-
Jos imuvuotoa ei missään ole niin olisko sulla nyt johtosarjassa vika, vaikkapa siinä imusarjan alapuolella...
Onko cooleri ehjä? Kokeile koeponnistaa se tai ohita se letkulla/putkella.
Eikö oo muuten mielenkiintoista miten paljon prosentuaalisesti täällä kysellään Motronicin vioista, huomioon ottaen sen, montako vanhaa et:tä on vielä liikenteessä. :P
Ne vaan alkaa loppumaan... Elektroniikan ikä on rajallinen.
-
Tein just uudet ahtoputkistot ja on uusi täysalumiinicooleri niin ei vuoda sieltäkään mistään... ;) Oiskohan tulpat ottanu itteensä sillon sillä rikkinäisellä immulla? Vaihdan ne ja tilasin just MSD Blaster 2 tehopuolan :pomo: Katotaa miten rupee wörkkii, ku toi nykynen on kuitenki alkuperäinen puola...
-
Joo ja sitten seuraavaksi teet sen hyppyjohtovirityksen suutinboksiin...(no se siinä akun yläpuolella)
Ainiin, pitäis kait kertoa miten se tehdään eikä vaan viisastella... :D
Hyppyjohto napojen 1 ja 14 väliin. Ei särje mitään mutta on monta päätettä saanut toimimaan.
-
Joo ja sitten seuraavaksi teet sen hyppyjohtovirityksen suutinboksiin...(no se siinä akun yläpuolella)
Ainiin, pitäis kait kertoa miten se tehdään eikä vaan viisastella... :D
Hyppyjohto napojen 1 ja 14 väliin. Ei särje mitään mutta on monta päätettä saanut toimimaan.
Täh? En oo tälläsesta lukenukkaan. Mitä tolla pitäs saavuttaa, kun duunaa ton hyppylangan? ;)
-
Täh? En oo tälläsesta lukenukkaan. Mitä tolla pitäs saavuttaa, kun duunaa ton hyppylangan? ;)
No saada viallinen suuttimien pääteaste taas toimimaan.
Ei siitä mitään vahinkoakaan ole.
-
Okei. Luulin jo hetken, että sillä saadaan volvosta 10 sekunnin auto. ;D
-
Okei. Luulin jo hetken, että sillä saadaan volvosta 10 sekunnin auto. ;D
Sehän on sitä jo vakiona, allekin...
Tosin mulla noi on kestäneet jopa vuosia... :o :2funny:
-
Kestänyt vuosia varttimaililla? :2funny: Tästä saa nyt joku hyvän volvon joka tulee hakemaan käteistä vastaan pois.... en viitsi enään paneutua tohon tyhjäkäyntiin.. Myyntiin menee
-
Heh, aattelin että nollasta sataan... :o
No, enpä minäkään tähän enää ajatusta uhraa. Onnea myyntiin. :pomo: