Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: jarmo21 - 26.09.2012, 19:29:11
-
Morjens. Kardaanin laakerin tukikumi rikki. Täristää niin vietävästi. Onko kenelläkään keinoa, miten homman saisi kohtuuhinnalla hoidettua. Uusi kardaani maksaa maltaita (n. 1300 euroa),
mikä on ihan järjetön hinta kun pelkästään tukikumi on rikki.
-
en varsinaisesti osaa auttaa mutta itsellä on täysin sama tilanne päällä,auto makaa korjaamolla ja tässä mietitään että miten ton sais kohtuu hinnalla kuntoon.ei tosiaankaan tee mieli ostaa uutta kartaania volvolta.
toivottavasti jollakin olisi ratkaisu
-
Tuolta AWD -osiosta löytyi tieto:
"siihen saa sopimaan 965:sen kardaanin tukilaakerin ku koneistaa sen jossain sen siihen sopivaksi.. Korikiinnikkeet ovat samalla kohtaa.
Ja uus kardaani maksaa volvoll 1400€, että siitä sitten miettimään. Volvolta et saa suoraan tuohon tosiaan laakeria".
Ilmeisesti itse akseli pitää kuitenkin katkaista sorvissa kun on kuulemma "yhtä puuta"?
-
:o>ei oo rahastuksella rajaa....oikeen suunnittelon huipputeos ...muutama kymppihän tukikumin hinnaksi pitäs olla riittävä >kuluva osakin vielä?, tuolla hintaa saa vaikka katsastetun kesäauton ::).
Toivottavasti tuolla 965 systeemillä edes hiukan huokeemmaksi tulisi, niin saa tuokin loistava idea rahastuksen suhteen nenilleen... ;).
Entäs ulkomailta? onko samaa hintaluokaa jos jostain sattus saamaan? Vai rahastaako muutkin kenties ideasta viisastuneena?
Hmm...>saispa vaikka entisen kumiosan irti ja ehjänä pujotettua nivelen yli ja ei ku liimaten uusi vastaava kiinni :P.... kaipa sekin on ajateltu laipan koolla tyrmätä ::)....
-
Nostellaas vanhaa ylös. Oisko kellään tuota tuotenumeroa että voisi hakea volvolta osan tuohon omaan v70 awd -99 ton tukilaakeri paketin? Tai tarkkoja tietoja minkä ikäisestä käy tuohon autoon. ::)
-
Jos otetaan esim. 97vm 960, niin laakeri ja kannatinkumi ovat kaikissa samat: 183265 (koko pitäisi olla 45 X 75 X 16) ja 1340501
-
Kiitän tästä. Ens viikolla kardaani irti ja jostain tukilaakeri paketti tilaukseen sekä koneistamon kautta kiinni ;)
-
Eipä kestä. Siihen tukilaakerin yhteyteen on saatavilla muutakin pikkuhilua, eli kannattaa katsoa/kartoittaa tarpeet kun kardaani on osina.
-
moi,
Oon myös saatavilla pelkkää laakeria irrallisena, käy suoraan ilman sorvauksia. Niitäkin on kolmea eri mallia, tais olla niin et alkupään 97-98 on omansa ja 99- omansa ja sit vielä kolmas.
Tilasin juuri itselle ebaysta alkupään laakerimallin.
-
moi,
Oon myös saatavilla pelkkää laakeria irrallisena, käy suoraan ilman sorvauksia. Niitäkin on kolmea eri mallia, tais olla niin et alkupään 97-98 on omansa ja 99- omansa ja sit vielä kolmas.
Tilasin juuri itselle ebaysta alkupään laakerimallin.
Kolmea eri laakeria on olemassa, kuten kardaanejakin.
vm.97-98, 98-99 ja (99)-00
98-00 Laakereita löytyy, voi tiedustella privalla... ;)
-
Mites sen laakerin vaihdat ilman akselin katkaisemista sorvissa?...on tehtaalla tyssähitsattu laakerin asentamisen jäljkeen...ainakin omassa.
-
Mites sen laakerin vaihdat ilman akselin katkaisemista sorvissa?...on tehtaalla tyssähitsattu laakerin asentamisen jäljkeen...ainakin omassa.
98-99 kardaanit on tähän mennessä kaikilla ollut irroitettavalla liitoksella, 00 mallissa on hitsattu kasaan.
-
Voikos tollasella -99 awd v70 ajaa ilman kardaania ilman paikkojen hajoamista? Kun töihin pitäis päästä ja pitää aikas ilkeetä ääntä ajaessa jo.. Ja oisko jollakin ohjeita kardaanin irroitukseen, että onko mitään erikoista hommassa vai vaan pultit irti ja akseli alas ::)
-
Voikos tollasella -99 awd v70 ajaa ilman kardaania ilman paikkojen hajoamista? Kun töihin pitäis päästä ja pitää aikas ilkeetä ääntä ajaessa jo.. Ja oisko jollakin ohjeita kardaanin irroitukseen, että onko mitään erikoista hommassa vai vaan pultit irti ja akseli alas ::)
pultit irti ja akseli alas ja kovaa ajoa.