Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: HV215 - 26.09.2012, 20:37:23
-
Laitetaas tänne etuvetofoorumille ECM ongelmaa, vaikka AWD onkin kyseessä. Elikkäs alkoi auto sammuilla, ja tekstinäyttöön ilmestyi vika, ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon. Ajoin saman tien merkkihuoltoon, kun auto suostui senhetken pysymään käynnissä. Sinisellä tutkivat asiaa, ja diagnoosi oli, että ECM moottorinohjausyksikön ja muiden mokkuloiden välillä yhteyksiä puuttuu, vikakoodeja oli useampi rivi. Ainakin automaattilaatikko mainittiin ja jotain muuta. En saanut vikakoodeja itselleni. Asentaja oli sitä mieltä, että kyseessä on kosteusongelma. Liitin oli putsattu ja suojattu kai jollain rasvalla. Mutta kerrottiin myös epäilystä, että itse ECM yksikkö olisi voinut myös saada kosteutta ja sitä kautta ongelma voisi olla vakavampikin. Sain kuulla toteamuksen, että jos vikakoodit uusii ja oireet jatkuu, niin menee ECM uusiksi. (Tähän kohtaan pakko mainita, että siniselle kun vein, niin ensimmäinen rivi laskussa on itse toteamani asiat "sammuilee ajossa, ajonvakautus vaatii huollon", ja 29,40€, kiitos! Siis työn vastaanottoko maksaa jo kolkyt egee!!!??? Muuten vikakoodien luku ym oli yhteensä 225€, ihanan kallista!)
No nyt sitten tänään sama ongelma palasi, auto sammui pari kertaa ja sama vikailmoitus. Hetken odottelua ja avainta pois vähäksi aikaa, ja auto toimii taas. Nyt sitten kysymys: onko kellään kokemusta vastaavasta ongelmasta? Voiko ECM saada kosteutta ja hajota? Jos näin on, niin missä kannattaa vaihtaa ja mitä mahtaa maksaa?
Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että ECM:ään on ajettu virisofta debilillä (n. 500€ muistaakseni), niin sehän häviää sitten vaihdon myötä taivaan tuuliin? Vai onko paikkaa, missä sen saisi talteen ja ajettua uuteen ECM:ään, jos vaihto todella tulee ajankohtaiseksi?
-
Unohtui mainita, ihan kuriositeettina vaan, niin sinisen tiskillä totesivat, että moottorin ohjausyksikön tarkistussumma ei täsmää, ja viittaa virisoftaan... Tottahan myönsin, että softattu on, ja aina huoltojen yhteydessä olen sanonut, että ei sitten päivityksiä service 2.0 mukaan. Tulipahan vaan mieleen, eli ainakin debilin softaus alkuvuodelta 2010 näkyi merkkiliikkeessä.
-
Se yksikköhän on siinä ilmansuodatinkotelon päällä oman suojakannen alla. En ole ikinä kuullut, että näissä olisi ollut tämänkaltaisia ongelmia. Eihän moottoria ole vaan pesty?
Jos yksikkö vaihdetaan niin softa häviää. Softaus näkyy CEM:n (keskuselektroniikkayksikkö) tarkistussummassa. Sillä ei sinänsä merkitystä.
Mitäpä jos antaisit Debilin kavereiden selvittää? Jos yksikkö meneekin vaihtoon niin pelimieshän neuvottelee uuden virisoftan sopuhintaan :)?
Musta sun kuuluis saada kopio vikakoodiprintistä. Olethan siitä maksanutkin.
-
Vähän samoilla linjoilla Jackalin kanssa, ei oo tullut tuollaista ECM ongelmaa vastaan, muutankin moottoriohjausyksikkö viat on tosi harvinaisia.
Toki se yksikkö on tuossa mallissa melko herkässä paikassa, kun sitä huoltojen yhteydessä liikutellaan ja saatetaan liittimiäkin irroitella ja uudelleen asentaa ym.
Suosittelisin tosiaan myös jonkun toisenkin tekedän diagnoosin asiasta.
(Tähän kohtaan pakko mainita, että siniselle kun vein, niin ensimmäinen rivi laskussa on itse toteamani asiat "sammuilee ajossa, ajonvakautus vaatii huollon", ja 29,40€, kiitos! Siis työn vastaanottoko maksaa jo kolkyt egee!!!??? Muuten vikakoodien luku ym oli yhteensä 225€, ihanan kallista!
Tuskin työn vastaanotosta on mitään veloitettu, ensimmäinen työrivi on todennäköisesti se, josta asentaja aloittaa työlle leimaamisen ja voisin veikata, että siihen sisältyy kutekuinkin esim. koeajoa ja tetaamista, että saa vian päälle, sehän on ensimmäinen edellytys vianetsinnän aloittamiselle, että sen vian saa sieltä esiin.
Jos tuota riviä ei olisi, niin se sisältyisi muihin ja loppusumma olisi silti sama.
-
Veikkaan huonoa maadoitusta tai murtunutta johtosarjaa jossain etupään alueella. Oma koodinlukija ja kytkentäkaavio auttaisi vian selvityksessä. Koska vikakoodeja on vähän siellä sun täällä, ei ainakaan niitä bokseja kannata alkaa vaihtelemaan. Ollaan äkkiä sijoitettu puoli autonhintaa turhiin varaosiin.
ECM varsin hyvin suojattu tuollaisessa uudemmassa vanhemmassa. Ehkä huolto on havainnut virisoftan ja takertunut siihen ja epäillyt että siinä olisi vikaa. Nuo boksit ovat myös sähköisesti hyvin suojattuja ja kestäviä.
Maadoituspisteet löytyvät kaaviosta ja ne voisi puhdistaa. Huonon maadoituksen takia kaapeleissa liikkuva data alkaa olla virheellistä. Koska yksiköt keskustelevat keskenään voidaan useita laitteita tulkita vialliseksi.
-
Täytyypä käydä siniseltä kysymässä kopiota vikakoodilistasta. En itsekkään oikein jaksa uskoa, että ECM olisi kovin vikaherkkä osa, enneminkin voisi kuvitella, että maadoitus tai johtosarjavika voisi olla kyseessä.
Moottoria ei ole pesty, mutta sinisellä kaveri esitti, että moottoritilaan pääsee yllättävän paljon vettä, kun on ollut näitä rankkasateita ja isoja lammikoita, epäili jopa, että jos kulkeutuu tuulilasinpesunestettä, missä pesuaine alentaa pintajännitystä, niin se tunkeutuu joka rakoon ja voi johtaa ongelmiin.
Kyllä me siellä huollossa tosta virisoftasta keskusteltiin ja kerroin, että se on ollut siellä reilut 2,5 vuotta ja aika tasan 100tkm, eikä tähän asti mitään ongelmia. Huollon kaverikin sanoi, että ei siitä pitäisi mitään ongelmia kosketushäiriöiden muodossa tulla, kun softatessakaan ei hänen mielestä ECM:n omaan liittimeen tarvitse koskea.
Yritän selvittää ekaksi nuo konehuoneen maadoituspisteet ja kattoa ainakin ne läpi, ja jos vika uusii, niin pitää ottaa toinen lausunto joltakin joka on Volvojen sähköjä enemmän tutkinut.
-
Sähkökaavio taitaa löytyä tämän osion FAQ-osasta.
Edit: senverran offtopiccia noista .pdf-muotoisista kaavioista, että isonäyttöiseen puhelimeen saa tallennettua pdf:n. Jos siinä sattuu pdf:n hakemisto ja haku toimivan niin se on kätevä apu vianetsinnässä. Haun jälkeen tarkkaa kohtaa voi zoomata :).
-
Jep, kaavio löytyi ja alustavasti jo kävin läpi ja putsailin noita maadoituksia. Sulakeboksissa oli "Engine management system" rele, mihin lie liittyy, mutta putsasin senkin kontaktit varuilta. Nyt sitten vaan seurataan, uusiiko vika...
EDIT: releen kautta näemmä sähköä kaasupolkimen asentotunnistimelle, mistä taas yhteydet ECM:ään.
-
Jaahas, vika uusiutui, johan tuo muutaman päivän pelasikin... nyt vaan ei suostu käynnistymään enää ollenkaan. Vasta ensi viikolla lähtee toiselle pajalle vian arvuutteluun. Mielenkiintoista kuulla millainen diagnoosi tulee toiselta korjaamolta sinisen sijaan. Täytyy koittaa saada käyntiin vaikka akun miinuskenkää irti pitämällä ja sitten starttiyritystä. Vikakoodit kai jää talteen, vaikka akun miinus olisi pidempääkin irti?
-
No niin, vika löytyi nyt pääreleestä. Se oli kai pätkinyt ensin, milloin ilmeni noi ekat sammumiset, ja sitten kyrvähti koko rele lopullisesti. Toivottavasti tämä oli nyt tässä, eikä releen kärähtämisen taustalla ole sitten jotain toista vikaa...
-
Tuskin. Hienoa, että selvis näinkin vähällä.
-
Voisitko hieman valoittaa että mikä rele oli kyseessä, kun itsellä on vähän saman tyyppinen vika omassa v70 d5:sessa? Tarkoitatko jotakin niistä releistä jotka on sulakeboksissa ilmansuodattimen vieressä?
-
Tarkennettuna siis, tarkoitatko ECM:n pärelettä joka sijaitsee ylhäällä mainitussa paikassa?
-
Joo, rele FMA3, main relay, engine management system, siellä ilmasuodattimen viereisessä sulakeboksissa.
Kuva löytyy myös tämän osion FAQ lopussa olevista kytkentäkaavioista.