Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Akusti - 27.09.2012, 16:34:23
-
Eli tuollasen vikakoodin antaa Vol-Fcr:llä ja tehot on alakierroksilla kateissa.
Pumpun ajoituksestako valittaa?
Lähtee kyllä näpäkästi käyntiin ja pelaa muuten ihan normaalisti niin tuntuu että ei kai se pumppu voi kovin viturallaan olla..
Kyseessä siis v70 vm-98.
-
Ettei olis vaan se neulannousuanturi joka on integroitu siihen 4-suuttimeen?
-
Niin tiedäppä siitä sitten.. Mites se tuo ajoitushomma hienosäädöltään menee?
Joutuukohan sinisellä käymään vielä..
-
Ite kun vaihdoin pumpun hihnan niin säädin stattisen ruiskutusennakon ohjearvoja aikaisemmalle REILUSTI (ettei tarvitse kesken hihnan eliniän säätä uudelleen) niin vikakoodi suomenkielellä oli että "Ruiskutusennakon säätö". Ja alakierroksilla vääntö huono. Ihan loogisesti riisseli tekee tuon, alavääntö huono kun on ruiskutusennakko aikaisella.
Kannattaa miettiä tekeekö sille mitään. Mulla kävi kerran niin että 48 tkm alko käynnistyyn huonosti vaikka keli oli plussalla, sen verran että ei hehkuttanu oli keli plussalla. tdi on aika tarkka perusajoitukselle ja käynnistyy huonosti jos ruiskutus menee hihnan venymisen vuoksi myöhäiselle. Silloin ei auttanut muuta kuin tehdä pumpun staattinen ajoitus alusta uudelleen. Niinpä laiskana miehenä panin uuden hihnan reilusti aikaisella. Se pumpun hihna on niin lyhyt ja kuristettu vielä niillä kahdella rullalla sen verran että se on kovilla ja venyy helposti. Vaihtoväli on 60 tkm, ei kestäny kun 78 tkm kun hampaat lähti yhdestä hihnasta ja meno loppui siihen, ei toki riko konetta vaikka pumpun hihna menee.
Siitä sinisen dynaamisesta ajoituksesta tuskin on mainittavaa hyötyä, kompuutteri kyllä säätää rusikutusennakkoa aika lailla äärettömästi kunhan sen vaan saa käyntiin. Kulkee se 2,5tdi koneella kuitenkin aika riittävästi vaikka alavääntöä pikkuisen puuttuisikin.
Voihan kyseessä olla ilmamassamittarikin, mutta mulla ianakin meni sen taki kaikki tehot pois silloin kun se piti vaihtaa. EI ole hirmu kallis osa motonetissä aito Bosch (puoltoista sataa).
Ja mulla kans V70 I-koppanen 2,5 tdi vm. 2000
ja edittiä: imamassamittarin arvot pitäsii näkyä testerillä ja siinä on ohjearvot vieressä eli sillai voi tarkistaa sen. En tiedä näyttääkö vol-fcr ilmassamiitarin arvot, kun tossa vm.2000 vl-fcr ei lue moottorin koodeja ollenkaan.
-
Hihnan vaihdosta on nyt 45tkm ja käyntiääni kuulostaa että vois olla pikkusen aikasella..
Pitää varmaan vaihtaa tuo hihna ihan ensimmäisenä ja sitten rueta ajotuksia solvaamaan...
-
Sen verran nipottamista tähän että pumpun hihnaa vaihtaessa se stattinen ajoitus säädetään mahdollisimman lähelle oikeaa (ehkä vähän aikaiselle voi laittaa omien mieltymysten mukaan). 2,5tdi klonkswagen on tarkka sille mekaaniselle ajoitukselle että se lähtee huonosti käyntiin jos ei ole riittävän tarkasti kohdallaan.
Ne dynaamiset ajoitukset testerillä voi sitten unohtaa, moottorin oma kompuutteri kyllä säätää ihan riittävän hyvin ajoitusta koneen käydessä.
Legendoja liikkuu siitä kuinka noheva testerimies koneen käydessä säätelee hihnankiristimistä ajoitukset kohdalleen. Silti olen sitä mieltä että kunnollinen stattinen ajoitus hihnaa asennettaessa kannattaa tehdä, säästyy turhilta murheilta.
-
No niin!
Nyt on uusi hihna paikoillaan ja ajoitus siirtyi samalla yhden hampaan myöhäismmälle.
Tuloksena alaväännöt huomattavasti paremmat ja vikakoodeja ei enää anna.
Starttuutti kyllä vähän normaalia pidempään joten saatto mennä vähä liianki myöhäiselle mutta pitää nyt vähän kuulostella että vieläkö joutuu hienosäätämään..