Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Miki74 - 27.09.2012, 23:12:33
-
Eli auton vasemmalta puolelta kuuluu välillä ikävä kolahdus. Jokin selkeästi väljä. Mistähän voi olla kyse? Varsinkin kylmänä ajettaessa esim. korotettuun suojatiehen. Merkki on v70 vm 2005.
-
Iskarin yläpää olis se perinteinen näissä mikä poikii.
-
voi olla myös jousen alapään ja jousilautasen välinen kumilätkä sökö,mulla kolisteli ne silloin tällöin.
-
Lisäksi voi olla joku muuki :D Tai kaikki yhessä. Mullaki auto välillä rattailla liikkuva kastanjetti ja ihmeellisti loppuu pitkäksi aikaa kaikki kolinat. Luultavasti minun lullassa välillä santaa lujasti jousilautasella, ei kai kolinat ittestään välillä taukoa ees volvossa.
-
Mikäs aiheuttaa sellaista "nuljahtelua" kun kääntää pyörät ihan ääriasentoon ja ajaa hiljaa eteenpäin? Ikään kuin keula heilahtaisi sivusuunnassa tai pyörä jotenkin retkahtaisi. Puslako väljä? Samalla ohjauspyörässä tuntuu nykäys. Korostuu etenkin epätasaisella ajaessa. Ja terävissä kuopissa suoraan ajaessa kuuluu kopsahdus vasemmalta edestä.
-
Itellä sama vika, epäilen alapalloa koska kaikki muut liikkuvat on jo vaihdettu. Huomenna pääsen pajalle tutkimaan ja jos saan pelittämään niin raportoin :)
-
Joo, alapallo vaihdettu eikä kopina hävinnyt. Epäilys hiipii taas Motonetin iskarin yläpäihin joilla ajettu ehkä 15tkm/4-5kk. Eikös näihinkin käynyt ne XC90 yläpäät, vois olla vähän tukevampaa tekoa?
-
Laitoin emännän heiluttelemaan rattia ja löysin väljän raidetangon sisäpään kuskin puolelta. Nyt sitten pitäisi keksiä jostain, että onko tuossa SMI vai ZF ohjausvaihde kun raidetangot näkyy olevan sen mukaan. Epäilen, että olisi ZF kun kaikki muutkin osat tuntuu olevan -04 mallin osia ja SMI:n vaihdetta on vain vuoteen 2003 asti. Pumppukin on ZF.
-
Kiitos vastauksista. Täytyy alkaa tutkia, tai viimeistään katsastus-setä kertoo omat näkemykset.
-
No ei ollutkaan raidetanko väljä kun käytin ulomman pään irti ja kokeilin heiluttaa. Ohjausvaihteessa tuntuu pieni välys, eli saakohan sitä jotenkin kiristettyä?
-
Kiinnostaisi myös voiko kiristää hammastankoa
-
No ei ollutkaan raidetanko väljä kun käytin ulomman pään irti ja kokeilin heiluttaa. Ohjausvaihteessa tuntuu pieni välys, eli saakohan sitä jotenkin kiristettyä?
Ainakin SMI:n hammastankoa pystyy kiristämään
-
Mikäs aiheuttaa sellaista "nuljahtelua" kun kääntää pyörät ihan ääriasentoon ja ajaa hiljaa eteenpäin? Ikään kuin keula heilahtaisi sivusuunnassa tai pyörä jotenkin retkahtaisi.
Olisiko kuitenkin herra Ackermannin ongelma http://fi.wikipedia.org/wiki/Ackermann-ehto. Hammastangolla ei voi totetuttaa täydellistä ohjausta - käytännösä sisempi pyörä kääntyy enemmän kuin pitäisi. Varsinkin liukkaalla pinnalla (sateinen, hiukan syyslehtiä jne.) renkaisiin syntyvä sivuttaisjännitys voittaa kitkan ja rengas "lumpsahtaa" sivuttain.
-
Mielenkiinnolla totesin, että kun laittoi talvirenkaat alle, niin loppui kolinat. Että silleen.
-
Joo mulla loppu kans kolinat kun kesänakit lähti :o