Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Konefriikki - 29.09.2012, 16:21:45
-
Onko normaalia toimintaa, että puskee koko ajan lämmintä ilmaa reunimmaisista ja jalkatilan suuttimista. Lämmön säätö vaikuttaa vain keskimmäisiin suuttimiin. Pitäiskö toimia näin?
-
Lämppärin hana rikki eli vuotaa läpi. Helppo vaihtaa. Talvella ja syksyllä ei hirveästi haittaa, kun yleensä kuumaa tarvitaan. Keväällä sitten tulee ongelmia kuumuuden kanssa.
-
Lämppärin hana rikki eli vuotaa läpi. Helppo vaihtaa. Talvella ja syksyllä ei hirveästi haittaa, kun yleensä kuumaa tarvitaan. Keväällä sitten tulee ongelmia kuumuuden kanssa.
Eli tällänen on rikki vai?: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307721/0
Missäs toi on ja miten vaihetaan? Alfamerin korjausopas ei tunne tuota hanaa :).
E: tai varmaan tuntee, mutta itse en tiedä mikä osa on ja en pysty päättelemään noista nimistäkään kirjassa.
-
Moi.
Hana on hieman harmittavaisessa paikassa kojelaudan alla lämppärin vasemmassa kyljessä.
Ota kuskin puolelta keskikonsolin paneeli auki. Taskulampulla näet tulipellin läpi tulevat letkut.
Sieltä pitäisi paljastua tuon näköinen osa:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Volvo%20240/240alkuperinenlmpprinventtiili.jpg)
Uusi osa on tuon näköinen:
(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/hana4.jpg)
Volvon osanumero: 9131997
Alfamerin korjausoppaassa lämppärin hana on käsitelty sivulla 171 ja 172. Ja kuvassa 11.39 kyseinen osa on numero 22.
-
Niin ja ihan selvennyksen vuoksi.. siinä lankun lämppärissähän on päällekäin kaksi lämpötilan säätövipua. Se alempi jossa lukee muistaakseni "air mix" säätää vain niitä keskisuulakkeita. Ylempi säätää sitten tuota hanaa, jolla pitäisi saada lämpimän syöttö pois kokonaan.
-
Niin ja ihan selvennyksen vuoksi.. siinä lankun lämppärissähän on päällekäin kaksi lämpötilan säätövipua. Se alempi jossa lukee muistaakseni "air mix" säätää vain niitä keskisuulakkeita. Ylempi säätää sitten tuota hanaa, jolla pitäisi saada lämpimän syöttö pois kokonaan.
Joo ei ole itselle vielä ihan selvää miten nuo eroaa toisistaan. :)
Ja kiitos D`Artagnan:lle ohjeista katsotaan jos saataisiin kuntoon!
-
Kai siinä on ajatuksena että kaikkialli muualle tulee kuumaa, mutta tuosta keskisuuttimesta voi sitten säätää halutessaan viileämpää raitista ilmaa naamalle tms.. Sen tarpeellisuus on vähän outo, kai siinä jokin ajatus kuitenkin on ollut. Kun ylempi hana on kiinni, niin tuosta keskeltäkään ei lämmintä saa vaikka sen punaiselle kääntäisikin.
-
Tässä alkaa kelit lämpenemään niin alkaa olla ajankohtaista tuon hanan vaihtaminen. Tarviiko tossa tyhjentää jotain vesiä koneesta kun ton vaihtaa? Oletan että siellä on jäähdytysnesteet kierrossa :D. Pitäisi jostain käydä hakemassa tommonen hana. Onko suositella jotain varaosa puljua pk-seudulla? Motonetissä näyttää saldot nollaa...
-
Alavesiletku jäähdyttäjästä irti ja vedet ulos. Siitä huolimatta sisälle tulee letkuista vettä jonkin verran niin kannattaa laittaa sanomalehtiä reilusti lattialle.
Hae siniseltä uusi hana. 90€ maksoi joku vuosi takaperin kun itse ostin ja hyvin on toiminut, ei vuoda. Tarvikehanat kuulemma monesti vuotaa, että kannattaa sitä taustaa vasten miettiä säästääkö muutaman kympin. Keskusautohallin myymässä tulee myös hyvät ohjeet mukana ja nuo uudet letkun pätkät.
-
Alavesiletku jäähdyttäjästä irti ja vedet ulos. Siitä huolimatta sisälle tulee letkuista vettä jonkin verran niin kannattaa laittaa sanomalehtiä reilusti lattialle.
Hae siniseltä uusi hana. 90€ maksoi joku vuosi takaperin kun itse ostin ja hyvin on toiminut, ei vuoda. Tarvikehanat kuulemma monesti vuotaa, että kannattaa sitä taustaa vasten miettiä säästääkö muutaman kympin. Keskusautohallin myymässä tulee myös hyvät ohjeet mukana ja nuo uudet letkun pätkät.
tai sit laskee pihalle sieltä mistä ingenjöörit sen suunnitellu, eli nelos-sylinterin kohdalta pakopuolelta löytyvästä propusta
-
^"Tapoja on tuhansia, käytämme niistä vain yhtä" ;)
Syylärin alavesiletkuun pääsee helpommin käsiksi eikä tarvitse odotella koneen jäähtymistä että voisi mennä lohkon kyljessä olevan vesipropun kimppuun.
-
En tiedä onko sattumaa, mutta kolmesta vinokoneesta olen sitä lohkon tyhjennysroppua koittanut avata, ja kolmessa se on jäänyt avaamatta.. Tosin pitkää hylsyä ei ole koskaan ollut käsillä, vaan aina olen koittanut kiintolenkillä sitä taistella auki
-
Mä olen kahdesta koittanu, ja kahdesta myöskin saanu. Tosin ekalla kerralla koitin avata sieltä lohkon kyljestä :D Hetken aikaa tusasin kun tajusin ottaa pienemmän avaimen käyttöön ::)
-
En oo vielä tavannu vinokonetta, jossa se roppu ei aukeais.
Se lämppärin toimintalogiikka on minusta aivan loistava, voit ajaa lasille ja jaloille kuumaa ni pysyy huuru poissa ja keskeltä kylmää niin ei paistu hyttiin, erityisen kätevää jääautona palvelevassa laitteessa kun tulee helposti muuten hiki riehuessa piikkipyörillä ;D