Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Maikki_S - 29.09.2012, 21:53:22
-
Autona volvo v70 2005 d5, automaattivaihteisto ja ajettu 265 tkm.Etuveto.
Tänään jarrutehostin meni täysin yhtäkkiä rikki ja haluaisinkin ymmärtää hieman paremmin syitä tuon rikkoutumisesta.
Autohan jäi jumiin sänkipellolle ja yritin päästä liikkeelle nitkuttamalla autoa eteen- ja taaksepäin nopealla tahdilla( d- ja r-vaihteet). Tuossa en kuitenkaan onnistunut vaan otin ulkopuolista vetoapua eräältä pakettiautolta. Laitoin omastani pakin samalla päälle helpottaakseni irrottautumista pellosta. Hinattava matka oli kaksi metriä.
Tuon operaation jälkeen jarrut eivät ole toimineet kunnolla ja viaksi olen korjaamokäsikirjan ohjeita noudattaen todennut tuon jarrutehostimen. Jarrut eivät ole muuttuneet viimeisen 30 km aikana
Mitä tuossa olen voinut tehdä väärin, rikkoakseni jarrutehostimen?
-tyhjäkäynnilla tuleetulelipainetta
-
Mitä tarkoittaa se, että jarrut ei toimi kunnolla?
-
Joudun käyttämään 4-5 kerrtaista voimaa polkimen painamiseen normaaliin verrattuna. Jarrunesteen pinta on lähes max-tasossa. Järjestelmässä ei ole vuoto, eli poljin ei painu normaalia alemmaksi. Absit toimii, mutta tosiaan joutuu runttaamaan poljinta aika kovin.
-
Moi ei kannata panikoida voi ollaa ihan pikku vikaa että sitä alipainetta ei vaan pääsee sinne tehostimeen jolloin se poljinvoima ei kevene.Suhiseeko siellä tehostimen luonaa kun jarrrua painelee ja kone käy( konepelti ylös).Tuossa yhdestä merkistä takaisin kutsu-
Jarrutehostimen toiminta voi lakata. Jarrutehostimen alipaineventtiilin mahdollinen häiriö lisää jarrutuksessa tarvittavaa poljinvoimaa ADAC, VOSA 2000
-
Alipaineletku oli mulla irti tehostimen päästä ja tyhjäkäynnillä sinne tulee alipainetta. Letkussa oleva venttiili toimii. Tyhjäkäynnillä kun painelee jarrua niin suhinaa kuuluu vain ohjaamon puoella. Lisäksi kun jarrun painaa pohjaan auto sammutettuna ja sen jälkeen käynnistää, niin poljin ei painu tehostimen avustamana yhtään.
-
Noitten juttujen perusteella kyllä siinä tehostimessa jotain vikaa on kun se alipaine sinne tulee ja ei mitään kummiskaan tapahdu.Eli voit viellä sekata jarrupolkimen asentotunnistimen ainakin näissä vanhemissa Volvoissa se on jarrutehostimen etupinnassa,Muutenhan jos tehostin on rikki eli sitä painettaa siellä ei synnyt niin vaihto silloin ajankohtainen .Ilman tehostusta jarrutttaminen on aika raskasta ja jarrunesteitä järjetelmässä riittävästi ja siinä hinauksessa mitään vahinko ei syntynyt autoon.Kyllähän sen auton pitää kestää tuollainen heijaaminen ilman vahinkoja.
-
Jos se tehostin on alkanut suhisemaan sieltä jarrupolkimen luota, niin se on näihin tuleva ihan normi vika, eli tiiviste hajoaa, korjauksena siihen on tehostimen uusinta.
-
Joudun käyttämään 4-5 kerrtaista voimaa polkimen painamiseen normaaliin verrattuna. Jarrunesteen pinta on lähes max-tasossa. Järjestelmässä ei ole vuoto, eli poljin ei painu normaalia alemmaksi. Absit toimii, mutta tosiaan joutuu runttaamaan poljinta aika kovin.
Sen tehostimen sisällä on kaksi kumikalvoa. Moottorin puoleinen kalvo on ehkä puhki.
D5:ssa on sellainen lähes tyyppiviaksi luonnehdittava ominaisuus että tehostimeen pääsee hiukan moottoriöljyä alipainepumpusta. Alipainepumpulta on varsin suora letkunpätkä tehostimelle ja pumpusta kulkeutuu vähitellen moottoriöljyä tehostimeen. Öljy jää tehostimen pohjalle ja pehmentää kumikalvon. Vika olisi helposti estettävissä esim metrin mittaisella letkulla joka kiertää sopivasti yläkautta niin että öljy valuu takaisin pumppuun. Bensiinimoottoreilla olevissa autoissa ei tuota ongelmaa ole.
Varsinkin bensavehkeen purkuosa on ihan ok kunhan osanumero täsmää. Osa vaihtuu 2005 erilaiseksi kun tulee joku jarruvoima-anturi lisäksi. Vaihto-operaatio tuossa on se ahdistavin osuus, kun kojelaudan alta joutuu ruuvaamaan 4 kpl puolittain jumissa olevia muttereita ;).
Edit: muokkaampa senverran ettei noita nyt niin paljon ole hajoillut. Jostain enemmänajetuista olisi hyvä testailla jarrua katsastuksen tyyliin, ettei tule yllättäviä tilanteita.
-
Ebaysta jo eilen tilasin purkuosan. Sattumalta se on bensa-autosta. Osanumeron perusteella
ebaysta löytyi neljä sopivaa osaa.
-
Saako tehostimen pois ilman moottorin tiputtamista?
-
Kyllä saa vaikka varsin ahdasta onkin. Se, mitä irroitellaan, selviää siinä samalla.
-
Sai tosiaan vaihdettua ilman moottorin tiputusta. Tässä yksilössä irroittaa vielä alipainepumppu sekä ABS-yksikön jalusta rungosta.
Nyt kun purkuosana tullut osa on paikoillaan, niin antaa seuraavat vikakoodit:
BCM 0103
ECM 940A
vakionopeudensäädin ei toimi,
sekä mittaristossa lukee: JARRUASSISTENTTI VAATII HUOLLON
Autocomilla kun tuota katseltiin, niin antoi pelkästään vikakoodin BCM 0103. Autocomin avulla nähtiin noita anturitietoja. Jarrupoljinta painaessa anturi ei välittänyt tietoa jarrupolkimen liikkeestä. Eli jarrupolkimen liike 0 mm.
Miten olisi syytä edetä selvittääkseen tämän vian?
-
Onko se tehostimessa oleva liikeanturi se joka tuli purkuosan mukana vai auton alkuperäinen??
Jos tuli purkuosan mukana, niin vaihda se auton alkuperäinen siihen tilalle.
-
Irroitin sen jo vanhasta tehostajasta vaihtaakseni sen, mutta johtojen uudelleen kytkentä tehostajaan ja pääsylinteriin poisti vian.
Jos vika tulee uudelleen päälle niin pitää vaihtaa tuo vanha liikeanturi paikoillensa.