Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tiivonen - 29.09.2012, 23:27:43

Otsikko: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 29.09.2012, 23:27:43
Iltaa vaan....

Ajoneuvo on 945 -98 b230ft aw71l
vaihdettiin tuossa päivällä levismerkkisen 13c ahtimen tilalle 15g solmu... Vanha turbo on syöttänyt jonkin aikaa öljyä järjestelmään, eli voitelu on ollut kunnossa  :P ajelin jonkinmatkaa kuin vanhat rouvat. Sitten loppui sadan kilsan jälkeen kärsivällisyys ja nostin säätimellä ahtoja 0,7-0,8 barin tienoille. Pelas oikein kivasti. Tosin jo ennen tuota operaatiota sammui kahdesti kun lähdin liikkelle hieman reilummin ja hölläsin kaasun. Noh... vedin sitten 0-satajotain ja voiláá... ensin luulin että tähän tuli samanlainen pomppumittaristo kuin vanhassa 740:ssä... kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru. Mutta ahh... kun yrittää lähteä kiihdyttämään pintakaasulla niin pätkii aivan pöljänä. Mistähän sitä alkaisi haarukoimaan? Vaihdelaatikko? Ei saa momentinmuunnin pitoja? Sähköt? Tulpat ja johdot uusittu jokin aika sitten.... Bensapuoli? Miksi alkoi oireilla vasta vedon jälkeen? Onko systeemiin päässyt öljy tehnyt taikojaan?

Voi herranen aika sentään näitä vehkeitä  >:(
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: Xuppo - 30.09.2012, 00:03:29
Tarkastappas että ei ole ahtoputkissa vuotoja tai välijäähdyttimestä pamahtanut pääty irti tms.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 30.09.2012, 10:41:20
Ei tuntuisi olevan ilma puolella vuotoja.... Ihan kuin kävisi kolmella tai jotain semmosta. Röpöttää ja yskii kuin viimeistä päivää. Tyhjäkäyntikin kuulostaisi vähän turhan raa'alta. On se aina vähän heijannut, mutta nyt se vaikuttaisi hieman epävireiseltä sekin. Kun kierrokset nousee niin käyntikin muuttuu tasaiseksi. Nyt kun muistelee niin perjantaina ihmettelin ohitikseen lähtiessä että lähtee nykien, mutta sen laitoin rikkinäisen turbon piikkiin.

Tulpista oli taas vaihteeksi ne päät mellein kieryneet irti. Johdot on melkein uudet. Katellaan vielä virranjakajan sisään...

Jotain videotakin otin, muttei taida matalammat sävyt kuulua kännikkävideossa: https://www.youtube.com/watch?v=OAtaPILwXlQ&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=OAtaPILwXlQ&feature=youtube_gdata_player)
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 30.09.2012, 13:30:53
Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu toimivasta. Oli vähän öljtä ja kulumaa, muttei auttanut mitään. Räkii ja pätkii kun kierrokset nousee n.2000rpm, siitä tippuu kevyellä kaasunpainamisella lähelle tonnia ja sitten hieman kaasua lisäämällä kiepsahtaa yli kahdentonnin ja ainakin ilman kuormaa käynti on tasaista. Kun kierrätti ja nosti kaasua niin kuului rilahdus joka oli ilmeisesti by-passin kalvo johon on tullut reikä... ehkä kalvo ei auttanut enkä enää uskaltanut kierrättää ettei mene sekin kalvo, jos se nyt särkeytyi nyt koekäyttäessä.

Kerran sytytti lambda valonkin, mutten tiedä siitäkään kun kokeiltiin mm. Ilmamassa-anturin irroitusta.. valo hävisi akunkengän irroituksella. Vr-anturi pästeltiin irti ja puhdistettiin rasvat päältä.. ei vaikutusta.

Jos saadaan jotain letkya/putkea haalittua niin kokeillaan ohittaa cooleri. Voiko ahtopuolen vuoto tehdä noin epämääräisen osakaasukäynnin?
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: Toni - 30.09.2012, 14:29:48
Iltaa vaan....

Ajoneuvo on 945 -98 b230ft aw71l
 kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru.

Tuo viittaa sytytyspuolen vikaan. Onhan puolalle kunnon (+) ja puola ok tai kokeile toisella puolalla.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: mikan - 30.09.2012, 23:26:39
ensin luulin että tähän tuli samanlainen pomppumittaristo kuin vanhassa 740:ssä... kiekkimittari hyppelehti ja koikkelehti 1000-2000 kierroksen välissä kuin epileptinen kenguru. Mutta ahh... kun yrittää lähteä kiihdyttämään pintakaasulla niin pätkii aivan pöljänä. Mistähän sitä alkaisi haarukoimaan? Vaihdelaatikko? Ei saa momentinmuunnin pitoja? Sähköt? Tulpat ja johdot uusittu jokin aika sitten.... Bensapuoli? Miksi alkoi oireilla vasta vedon jälkeen? Onko systeemiin päässyt öljy tehnyt taikojaan?

Laatikko ei missään nimessä tuota tee!

Sähköt ja vielä tarkemmin EZK:n puolelta vikaa etsisin.

Kuten toni sanoi, tsekkaa puola!  ;)
Syttypäätettäkään ei kannata unohtaa, jos puola on kunnossa.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 03.10.2012, 18:34:58
Sen verran on tämäkin päivittynyt että uudella vr-anturilla pätkimisen alku siirtyi parisataa kierrosta alemmas.... puola on ilmeisesti viallinen ja(vastus oli vähän reilut 7kohm) se tulee liikkeeseen huomenna. Jos vika ei ole siinäkään niin alkaa olemaan ideat vähissä.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 04.10.2012, 15:06:24
Sillälailla.... puola vaihdettu uuteen boschilaiseen ja tyhjäkäynti siistiytyi, mutta pätkii edelleen pikkukierroksilla. Siinä on tonin tinaama sytkäboksi paikallaan. Voiko se olla sökö? Pakkohan sen 0-jonnekkin kenkäisyn on liityttävä jotenkin tähän häsmäkkään, mutta miten :p sytkäosat on vaihdettu päätettä ja boksia lukuunottamatta ja uusi vr-anturi vain laski pätkimisen alkua parisataa kierrosta. Argh.... :idiot2:

Edit: sytkäboksi ehjä. Entäs seuraavaksi? Joku anturi? Nakutus?
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: mikan - 04.10.2012, 15:50:16
Sillälailla.... puola vaihdettu uuteen boschilaiseen ja tyhjäkäynti siistiytyi, mutta pätkii edelleen pikkukierroksilla. Siinä on tonin tinaama sytkäboksi paikallaan. Voiko se olla sökö? Pakkohan sen 0-jonnekkin kenkäisyn on liityttävä jotenkin tähän häsmäkkään, mutta miten :p sytkäosat on vaihdettu päätettä ja boksia lukuunottamatta ja uusi vr-anturi vain laski pätkimisen alkua parisataa kierrosta. Argh.... :idiot2:

Edit: sytkäboksi ehjä. Entäs seuraavaksi? Joku anturi? Nakutus?

Syttypääteaste sieltä etulokarista kandee tarkistaa samaten se johtosarja!
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 05.10.2012, 12:56:20
Uutta: Pääte, puola, puolanjohto.
Vähän käytettyjä: tulpanjohdot (uudet on paketissa joten sama kai nekin on laittaa), virranjakajan kansi ja pyörijä

Ja kokeiltu kahdella boksilla ja eri tulpilla.

Ei apuja näistä.... whee... Seiskasatasen kasassa oleva helmapalkki ja kuskinovi vaikuttavat selkeämmiltä korjauskohteilta.

Jatoistaiseksi ei ole johdoista tai liittimistä löytynyt outouksia.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: hevonen - 05.10.2012, 13:09:51
Oliko se vr-anturi kovin paskainen? Jos vetolevyn reikäkehä on tosi likainen, voi myös vaikuttaa.
Anturi pois ja joku teräsharja siihen reikään ja starttia...

Ja sitten nää tavalliset, b-pumpun rele ja suutinrele on kunnossa?
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 05.10.2012, 15:18:07
Vr-anturi oli mustan kakkelin peitossa. Pitää jostain ettiä tupsuharja millä ropeltaa puhtaaks. Releet on vielä kattomati/kokeilemati. Yhjäkäyntimootori on ok. Joku siellä vaan pätkäsee ilmeisesti syttyä vähän vajaassa kahessa tonnissa. Ja riippumatta siitä onko kierrokset laskemassa vai nousemassa...  >:(

https://www.youtube.com/watch?v=FBVtkAmEyTk&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=FBVtkAmEyTk&feature=youtube_gdata_player)
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: Volsu91 - 06.10.2012, 00:07:20
Eihän tässä ole mitään jälkiasennus hälyä, jossa on ajonesto?
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 06.10.2012, 02:22:34
Eihän tässä ole mitään jälkiasennus hälyä, jossa on ajonesto?

Ei oo semmostakaan  :(
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: hevonen - 06.10.2012, 10:46:46
Tuo kuulostaa niin säännölliseltä pätkimiseltä että boksi sen tekee. Oliskohan se immu nyt sitten sökö? Mittaa se.
1-terminaalin ja maan väli 0 ohm kun imm on irtikytketty.
Auto käynnissä, imm kytkettynä 3-terminaalin pitää antaa 2.3V joutokäynnillä.
Vedät sitä imm liittimen kumisuojaa pois niin näet liitinnumeroinnin.

Mittaa seilaako lambdajännite 0.1-0.9 voltin välillä, liitin siinä repsikanpuolella tulipellissä.

Jos ei tuolla vikaa löydy, homma sellanen lediviritys millä voit lukea koodit siitä "obd" liittimestä.
Senkin tekemiseen löytyy netistä ohje, on myös faq:ssa.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: sekokupu - 06.10.2012, 13:04:10
Vr-anturi oli mustan kakkelin peitossa. Pitää jostain ettiä tupsuharja millä ropeltaa puhtaaks. Releet on vielä kattomati/kokeilemati. Yhjäkäyntimootori on ok. Joku siellä vaan pätkäsee ilmeisesti syttyä vähän vajaassa kahessa tonnissa. Ja riippumatta siitä onko kierrokset laskemassa vai nousemassa...  >:(

https://www.youtube.com/watch?v=FBVtkAmEyTk&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=FBVtkAmEyTk&feature=youtube_gdata_player)

Näyttää vähän tutulta: http://youtu.be/yE6JMZXdOWE (http://youtu.be/yE6JMZXdOWE)
Noin teki omakin pari vuotta sitten, sopivan satunnaisesti. Tuli vaihettua sytkäosat (poislukien ezk, pääte, puola). Tosin toisilla tuli kokeiltua, ei apua. Bensanpaineet oli myös ok. Tosin ihan hetki myöhemmin bensapumppu lojahti, tuli sekin vaihdettua, eikä ole kyseistä "ominaisuutta" enää koskaan tullut takaisinkaan.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: mikan - 06.10.2012, 14:59:45
Minusta tuo viittaa vahvasti kipinän katoamiseen (kierroslukumittari tipahtaa paljon).

Mahdollisia syitä ovat puola, syttypääte, EZK, Piuhat tai se pirskatin VR-anturi.

Tuo VR-anturi on nimittäin tajuttoman vaativa sen etäisyytensä suhteen.  2mm heitto automaagin peltikehässä aiheuttaa pätkimistä. Nimimerkillä kokeiltu on...   :P
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 12.10.2012, 20:34:57
Vikakoodien lukulaite tehty... tulos... ei mitään. Ei vikakoodeja. Lennosta immu irti niin sen jälkeen antaa imm-vikakoodin. Koodien nollaus ja kävin vielä kiusaamassa sitä koeajolla. Tuntuu hirveältä ajaa tolla. Ajaessa se rykii melkein kolmeentonniin asti. Aivan kamalan kuulosta... pätkii ja joku ihme räkiminen kuuluu. Kun siitä päästään yli niin meno tuntuis maistuvan. Moottorijarrullakin nykii kiekkimittari. Lyhyen lenkinkään jälkeen ei anna mitään vikakoodeja.  :'(
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: mikan - 12.10.2012, 21:16:22
Sytkä ongelmia!  Eivät generoi EZK:n jälkeisistä komponenteista vikakoodeja, joten sieltä vikaa etsimään.
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 13.10.2012, 13:25:33
duididutskii.... asentoanturin kehään onpi osunut jotain. muutama kiiltävä kohta ja kenties joku orkonenkin. Kerpele. Konehuoneen puolelta on kuulunut rilahduksia jo pitkän aikaa... ne laitettiin rikkinäisen turbon piikkiin. Liekkö sitten siellä laatikon ja koneen välissä ollu joku kilpikonna tai vastaava, joka sitten kilahti lopullisesti kun polokasin vauhtia vimosen kerran. Saakohan tuota kehää raoteltua ilman että koko laatikko tulee syliin?
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: tiivonen - 13.10.2012, 17:34:51
Ai juukeli sentään....  ::)

Parsataa euroa, vissiin kolmisensataa kilometria osien noutoa ja lopulta ruuvimeisseli ratkas tämänkin ongelman. Kun sitä ei perkele usko vaikka miten yritetään neuvoa  :(

Vika oli asentoanturin mittakehä ja tarkemmin sinne kuulumaton esine (sentin pituinen murjoutunut metallitappi jossa on toisessa päässä mahdollisesti sokan ura), joka oli runnonut yhdestä kohdasta mittakehää niin ettei anturi vissiin enään mittaillut niinkuin pitäis. Kehälle pääsi näköjään alapuolelta sen tarkastusluukun kautta. Jotain siellä tuntuisi olevan nyt vieläkin irrallaan kun helähtää kierroksilla, mutta kassellaan, Nyt se ainakin käy ja kukkuu!

Edit: Vielä sieltä löytyi ilmeisesti mutterikin (https://www.dropbox.com/s/83otpwv0qi0cfh8/volvosta.jpg).. liekkö ollut joskus M6 pinnapultti muttereineen ja ne on katkennunna tuolla karusellissä... Vuosia ne on siellä joka tapauksessa olleet, jos eivät ole jostain vauhtipyörästä tai muusta paikan päällä irronnut?

Suurkiitokset ja kumarrukset kaikille osallistuneille!
Otsikko: Vs: B230ft alkoi vedon jälkeen nykimään/pätkimään hulluna
Kirjoitti: Volsu91 - 14.10.2012, 19:09:20
No johan oli erikoinen vika. Ei kyllä tulis ekana mieleen... No hyvä että rupes pelaamaan!