Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V70_D5 - 10.02.2011, 07:29:03
-
Moi.
Pitäs irroittaa startti hiilien vaihtoa varten, onkohan monella pultilla kiinni ja millaisella kannalla pultit? Auto siis V70 D5 vm 02.
-
Pultteja on kaksi ja voi olla vielä kulmarauta startin toisessa päässä. Pulttien koot jos en ihan väärin muista on 14mm kannalle ja virtajohdon mutteri 13mm. Ja se kulmarauta jos sellanen on niin starttiin kiinni kahdella 10mm mutterilla ja lohkoon yhdellä 12mm kannalla. Saattaa olla että muistan koot väärin, mutta jotain tollasia ne muistaakseni on.
-
Mistä muuten arvelet että hiilet tarvitsee vaihtaa? Mulla on paristakin d5:n startista tullut loppu sentakia, että hetken startattuaan startti irroittaa otteensta vauhtipyörän hammaskehältä ja tekee käynnistämisestä haasteellista. Löytyykö jostain tarvikkeena edes niitä hiiliä?
-
Mistä muuten arvelet että hiilet tarvitsee vaihtaa? Mulla on paristakin d5:n startista tullut loppu sentakia, että hetken startattuaan startti irroittaa otteensta vauhtipyörän hammaskehältä ja tekee käynnistämisestä haasteellista. Löytyykö jostain tarvikkeena edes niitä hiiliä?
...hmmm...samankaltaista oireilua ollut jo jonkin aikaa. Loogisesti pääteltynä...olisko vika sitten kuitenkin itse solenoidissa? Eli solenoidin vastinpinnat kärsivät ajanmyötä virran kytkeytymisestä ja pinnat hapettuvat jolloin kosketus huononee, eikä virta riitä pitämään bendixiä vauhtipyörällä...??? No, ainakin "ennenmuinoin" starteissa oli paljonkin tuollaisia vikoja...miksei siis Volvoissakin?! :D
-
Mistä muuten arvelet että hiilet tarvitsee vaihtaa? Mulla on paristakin d5:n startista tullut loppu sentakia, että hetken startattuaan startti irroittaa otteensta vauhtipyörän hammaskehältä ja tekee käynnistämisestä haasteellista. Löytyykö jostain tarvikkeena edes niitä hiiliä?
Oireilee juuri samalla tavalla. Aamulla kesti taas sen viisi minuuttia, että sai auton käyntiin, välillä taas toimii ok. Huommannut, että ongelma kylmäkäynnistyksissä lämpimänä starttaa aina hyvin. Noista hiilistä en ole varma, mutta tarkoituksena on ottaa startti irti purkaa se ja puhdistaa, siinä samalla olisi voinut vaihtaa hiilet jos niitä saa jostain.
Kiitokset vastanneille...
-
Kun tuollaista viallista hetken ihmettelin, niin päädyin sellaiseen tulokseen, että vika on kulunut ratas. Sen hampaat olivat melkolailla teräväkärkiset ja selvästi kuluneet kartiomaisesti nimenomaan noin puolivälistä starttikehän suuntaan. Luulen että ratas vaan ajautuu ulos starttikehältä tuon kulumisen takia. On tuossa toki muitakin vikamahdollisuuksia, kuten takertelu mekanismissa, jolloin purkaminen, puhdistamien ja kasaaminen saattaisi auttaa.
-
Nodi, nyt on startti putsattu, oli meinaan aikas likainen sisältä. Hiilet oli vielä hyvä kuntoiset. Hyvin tuntuu pelittävän pyörittää konettakin paremmin kuin aikaisemmin.
-
No joo, toimihan se muutaman päivän puhdistuksen jälkeen. Tänään uutta starttia tilalle..
-
Kun startti on irrallaan, pyörittele se vauhtipyörän hammaskehä ympäri ja tarkasta, että ei ole kuluneita kohtia, jos ne on kuluneet, niin uuden startin bendix kuluu nopeasti taas ja sitten saa vaihtaa sen hammaskehän ja taas kerran startin.
-
Kun startti oli viimeiksi irti tarkistin myös tuon hammaskehän, oli ihan ok.
-
Mistä muuten arvelet että hiilet tarvitsee vaihtaa? Mulla on paristakin d5:n startista tullut loppu sentakia, että hetken startattuaan startti irroittaa otteensta vauhtipyörän hammaskehältä ja tekee käynnistämisestä haasteellista. Löytyykö jostain tarvikkeena edes niitä hiiliä?
Eiköhän tähän auta pelkän bendixin vaihto, jokusen kympin. Sitä paraikaa itse teen.
lisäsin:
Omaan XC70/D5/2003 löytyi Boschin numerolla 1 006 209 653. Tampereelta mm Joukon Auto.
-
Eiköhän tähän auta pelkän bendixin vaihto, jokusen kympin. Sitä paraikaa itse teen.
Mistä tuollaisia saa? Olis parikin pikkuvikaista starttia, joista saisi ehjät.
-
Sama vika on minunkin autossani ensin pyörittää hyvin ja sit rupeaa lyömään tyhjää. jonain päivinä auto toimii moitteettomasti lukuun ottamatta sitä että stratti pitää aikamoisen rahinan kun auton lyö käymään. meinaan vaihtaa uuden ens viikolla.
-
Oli helppo homma vaihtaa uusi startti. kolmella pultilla kiinni ja sitten uutta tilalle.
Kiinnitin aika aljon huomiota noihin after coolerin putkiin olivat koko pahasti karstassa sain niitä hetken puhdistella.
Siitä tulikin mieleeni että onkohan itse cooler samalla tavalla tukossa ja onko se helppo pestä/ mahdollista.
Mitä haittaa coolerin tukkeutuminen aiheuttaa autolle?
-
Juurikin kyseinen ongelma päällä ja pahenee kokoajan.
Tänään tuntu että ei lähde enää ollenkaan kun kokoajan irtoaa...
Mikä tässä nyt on oikea peliliike? Uusi startti vai tuo Bendixin vaihto?
En oo ehtiny katsoa niin mistä tuon helpoiten löytää ja irrottaa? D5 -03.
-
En oo ehtiny katsoa niin mistä tuon helpoiten löytää ja irrottaa? D5 -03.
Yläkautta helppo irrottaa... Moottorin päällä oleva muovi pois ja sitte se paksu letku mikä imusarjaan tulee ni se irti.. Sen jälkeen startti on ku pässin otassa, helppo irrottaa.. :)
-
omassa kulkineessa oireilu oli just niin että väliin pelas väliin ei.Noh tartti pöydälle ja pentispyörä vaihtoon,kaikkimuu näyttiolevan kunnossa.ja takas paikolleen,hyvin on toiminu.Yleensä vika on tuossa pentispyörässsä ja ne hampaan päät kuuluu olla viistot,ei vaikuta siihen että potkii poispäältä.kaikki osat löytyy autotarvike liikkeestä kun ottaa siitä startti moottorista sen numerosarjan mukaan.
-
noh..
Tuli tänään suoritettua irroita-ihmettele-putsaa/rasvaa-kiinnitä operaatio. Nyt pelaa hyvin, uskon tosin että ei kovin kauaa.
Jäin ihmettelemään että miten tuon bendixin saa tuosta irti, siinä on joku pieni prikan/laakerin sekoitus joka ehkä lukkorenkaalla kiinni siinä akselissa, en viitsinyt vielä ruveta irroittelemaan kun pitää tuo bendix hommata mutta kun se on ajankohtaista niin miten se irtoo?
Mitään varsinaista vikaa tuossa ei ollu, toki vähän jähmeästi liikku osat kun on jonkun verran startteja takana. Bendixistäkään en löytänyt mitään varsinaista vikaa, paitsi että vapaakytkin oli aika tahmea, en tosin ymmärrä miten tuo liittyy siihen että ratas ei pidä.
edt:
Jos moottori pyörähtää ja sitten vain startti jatkaa pyörimistä vika on bendixissä joka rupeaa luistamaan. -> uusi bendix.
Jos startti pyörii mutta moottori ei pyörähdä niin bendix pyörän siirto hammaskehälle ei toimi, putsaus ja pieni rasvaus auttaa. Tämän kuulee äänestä.
-
Niin siitä bendixin toppari-lukkorengas yhdistelmästä: lähteekö se ihan ulosvetäjällä (järjellisellä voimalla)?
Sinne kun ei mitään tavan lukkorengaspihtiä saa mahtumaan, eikä tuo hirveitä määriä mahdu laajenemaankaan siellä...
En ruvennut tutkimaan enempää ennenku on uus osa hyppysissä (no, tuli siinä hetki ihmeteltyä erilaisia työkaluja millä sitä vois ronkkia :P)
-
Mister auto tarjoaa tämmöistä starttia enkä huomannut vaihtolaitteen palautuksesta mainintaa. Toimituskulut 10€.
CEVAM
Käynnistinmoottori
CEVAM - Viite: 3847
194.01 €
Tuo hammaspyörä vapaakytkimineen ei taida olla monesta paikasta saatavilla. Vanhasta uusimalla kuluvat osat voisi saada lopulta parhaan paketin.
-
Tossa aiemmin mainitulla varaosanumerolla löytyi oikee osa ehkä viidessä minuutissa. Suomesta vieläpä.
Maksoi kakskymppiä...Eli ehkä sekin purkamisen vaiva voi kannattaa? :pomo:
-
Nimark.fi näkyy myyvän. Enpä ole ennen moisesta kuullutkaan.
Vapaakytkin, käynnistinmoottori (25,35€)
Osanumero : 1006209653
Merkki : BOSCH
Lisäksi halvempi malli = Lauber
-
Nimark:ista löytyi osa juu.
Tuo 25.53 on muuten rattaan koko. Hinta oli 20.85 ;)
Toppari lukkorenkaineen lähti kevyellä napautuksella sisäänpäin, eli ratasta kohti.
Enemmän sai asetella takas laittaessa. Ulosvetäjä auttaa siinä.
Hyvin toimii, ja miksei toimisi. Tuntuu että pyörittäiskin reippaammin ja hiljaisemmin.
Varmaan psykologinen vaikutus alennusvaihteen rattaiden rasvaamisesta ::)
-
Jep
-
V70 D5 2004:ssa oli käynnistysongelmia. Käynnistyi yskien ja välillä starttimoottorin ratas löi vetolevylle aika kipeän kuuloisesti. Eilen vaihdoin starttimoottorin, hommana noin 20 minuuttia ja nyt toimii.
-
Prkl kun olisin tajunnut lukea tämän keskustelun aiemmin, itse tänään uusin starttimoottorin autoon, vanha on muuten toimiva, siitä on juurikin tuo vapaakytkin kulunut väljäksi.
Taidampa korjata tuon entisen ja pistää myyntiin :)
-
Moi, eli tuossa perjantaina tuli vaihdettua startti, tosin purkamolta ostettu, eli käytetty. Edellinen startti ei enää oikein ottanut työkseen käynnistää autoa ollenkaan.
Nyt sitten tuo vaihdettu startti kylmänä ei ihan terveen oloisesti lähde käynnistämään kylmää konetta. Lämpimänä kuuluu tämä sama ääni taustalta, kuten kylmä startilla ja kylmä starttauksessa se edelleen tuntuu tekevän samaa kuten aiemmalla, tosin ei niin pahasti. Pitääkö tässä vielä koittaa korjata se edellinen startti, vaihtamalla siihen se vapaakytkin.
Autoon on vauhtipyörä vaihdettu reilu kuukausi sitten, katselin starttikehän kuntoa samalla kun vaihdoin tuon toisen startin tilalle, siellä näytti olevan kunnossa kaikki.
Autossa tämä starttivika ilmeni noin reilu viikko sitten.
Tuossa on videossa se ääni joka kuuluu kun starttaa. Ei tuollainen käynnistysääni ollut ainakaan sillon kun vielä hommat toimi.
https://youtu.be/TLycoT-1M1M
-
V70 D5 2004:ssa oli käynnistysongelmia. Käynnistyi yskien ja välillä starttimoottorin ratas löi vetolevylle aika kipeän kuuloisesti. Eilen vaihdoin starttimoottorin, hommana noin 20 minuuttia ja nyt toimii.
Pystykö vaihtamaan ihan yläpuolelta? Mulle sanottiin että pitää vaihtaa alakautta.
Edit; löysin vastauksen joka jäi aiemmin huomaamatta
-
O0 Tämän innoittamana tilasin kyseisen osan paikallisesta tarvikeliikkeestä. Rekisterinumerolla eivät löytäneet sopivaa bendixiä. Aika huonona jo ollut, eilenkin vaati toista kymmentä yritystä ennen kuin lähti käyntiin.
Nimark.fi näkyy myyvän. Enpä ole ennen moisesta kuullutkaan.
Vapaakytkin, käynnistinmoottori (25,35€)
Osanumero : 1006209653
Merkki : BOSCH
Lisäksi halvempi malli = Lauber