Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juike - 30.09.2012, 22:08:08
-
Elikkä kyseessä 94 vuoden 940 farkku B230FD koneella, autossa 2 vahvaria, yhteensä antotehoa n. 1,1kw rms. Kaapeloinnit ja liitokset tehty hyvin, ja vahvarien maadoitukset tehty paljaalle pellille. Popit ehti olla kiinni 2 viikkoa, niin meni ekan kerran laturista hiilet, ja siitä aikaa n. kuukausi. Ei ladannu ollenkaan, ja kun hiilet vaihettiin niin ilosesti latas 14,5V. Nyt on sitte välillä alkanu taas kiekkamittari hyppimään, joten mittasin jännitteen akulta ja laturista, akku näytti yön seisomisen jälkeen lämpimässä tallissa 12,4V, ja kun auton laitto käyntiin ja anto vähä kaasua, niin 13,7V max. Laturilta näyttää 13,9V. Onko siis akussa, laturissa vai molemmissa vikaa? Tänään laitoin akulta runkoon lisäksi vielä 20 neliöistä kaapelia, ja laturilta akulle samanlaista, niin laturin ja akun välinen "häviö" pieneni ~0,15V kun auto käynnissä. Laturihan on Boschin 80A. Sunnitelmissa on vaihtaa joku hyvä AGM akku talveksi viimeistään (saa suositella, pituutta kesti olla muistaakseni sen 30cm). Meneekö tähän esim 960:sten 100A laturit?
-
Oikeastaan vikaan liittymättä, kannattaa se laturin maadoitusjohto laittaa paksumpaa.
-
Juu siihenki kaapelia löytyy, pitäiskö se vetää lohkoon, runkoon, vai peräti akkuun?
-
nyt on laitettu 35mm^2 kaapelia laturilta runkoon, hiottu maalit kunnolla pois jne, mutta mittari näyttää ~14 volttia. Eilen tilasin 66Ah Yellow Topin, tulee varmaan parin päivän sisällä, pitää koittaa ladata se ensin ctekillä täyteen ja laittaa paikalleen, josko ois ollu vaan vanha 60Ah vesiakku väsähtäny.. Mutta tuosta laturiasiasta, ei se varmaan haittais sekään vaihtaa, eli onko tietoa meneekö esim 960 100A laturi tähän ysineliskanttiseen?
-
alkaa vaihtoehot rajautumaan pikkuhiljaa... Eipä Yellow Toppi paikallaankaan noussu jännitteet mihinkään, eli sitä samaa reilua 13,8 se näyttää laturin ja akun päästä mitattuna.. akunkengät putsasin ja hioin niitä vähä ja kiristin kunnolla (pluskengän alkuperänen pultti korkkas). Lisämaadotukset siis tehty laturille ja akulle hyvin, lisävirtapiuha laturilta akulle, ei vaan jännite nouse MILLÄÄN yli 14, se on siis max mitä ollu nyt mitä nyt parin viikon aikana taas kiinnittäny huomiota tuohon. Pitäiskö kävässä huomenna hakemassa (taas) hiilet/säädinpaketti varaosaliikkeestä ja kattoa auttaako.. Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen? :(
ps. lähtipä volvo hieman erilailla käyntiin täyteen ladatulla Optimalla, ku vanhalla akulla, meinas alkaa jo hymyilyttään ;)
-
Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen? :(
940 ilmastoiduissa on ainakin 100A laturi. 960 yleensä moniurahihnalla, että kaikista ei ainakaan sovi suoraan.
-
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?
-
eli periaatteessa 940 100A laturi menis paikalleen ilman hirveetä tuhoamista? Kyllähän se 13,9v saattaa riittää, mutta ihmetyttää vaan, ku n. 1,5kk sitte kun uuet hiilet laitettiin, näytti koko ajan 14,2-14,5v vaikka mitä teki, nyt ei nouse edes neljääntoista, ja tosiaan edellisellä akulla virta kävi vähiin ku tyhjäkäynnillä vähä aikaa esim kuunteli musiikkia (kiekkamittari alko hyppimään vaikkei kierrokset muuttunu, samaa teki n. 200 metriä ennen ku virta loppu lopullisesti sillon ku laturi meni) ja jos ei niin ala tekemään, niin tyhjäkäynti laskee välillä "basson mukaan" alle 500rpm ja nousee, laskee jne.
e. nyt n.40km ajon jälkeen ajoin talliin ja mittasin jännitteen auto käynnissä ja pitkät päällä, eli "suoraan ajosta", niin näytti 13,6V... jossaki on häikkää, mutta missä ??? viimiset 10km soitin kiinni, ja sitä ennen soitettu aika hiljaa.
-
alkaa vaihtoehot rajautumaan pikkuhiljaa... Eipä Yellow Toppi paikallaankaan noussu jännitteet mihinkään, eli sitä samaa reilua 13,8 se näyttää laturin ja akun päästä mitattuna.. akunkengät putsasin ja hioin niitä vähä ja kiristin kunnolla (pluskengän alkuperänen pultti korkkas). Lisämaadotukset siis tehty laturille ja akulle hyvin, lisävirtapiuha laturilta akulle, ei vaan jännite nouse MILLÄÄN yli 14, se on siis max mitä ollu nyt mitä nyt parin viikon aikana taas kiinnittäny huomiota tuohon. Pitäiskö kävässä huomenna hakemassa (taas) hiilet/säädinpaketti varaosaliikkeestä ja kattoa auttaako.. Eikö kukaan tiedä meneekö 100A laturi ->940:seen? :(
ps. lähtipä volvo hieman erilailla käyntiin täyteen ladatulla Optimalla, ku vanhalla akulla, meinas alkaa jo hymyilyttään ;)
Ei varmaan nousekaan yli 14 voltin kun se 13,5-13,8 volttia on normaali latausjännite, akku ei tykkää kovin hyvää jos yli 14 voltilla tuuppaa virtaa sisään. 15 voltilla saa normi vesiakun keitettyä kuivaks, 17 voltilla kiehuu niin, että porina käy. Isompaa laturia vaan kehiin jos pelkää ettei nykyises piisaa potku. Boschin kataloogin jos jostain saa käsiinsä niin siitä pystyy katsomaan laturin mitat ja arpomaan kiinnityksiltään sopivan.
-
Sinne käy se 100:n sisätuuletettu heittämällä. Itsellä tuollainen on vaidettuna 230FD:n. Tasaisesti antaa 14,1 volttia. Olen laittanut laturilta suoran kaapelin akulle. Ja maadoittanut laturin erikseen. Kaikki liitokset kaapelissa on tinattu. Puritusliitoksiin en luota.
Nätisti tulee reletyksen kautta 14 volttia myös lampunkannoille. Hyvin näkee. ELK
Itse laitoin joku aika sitten akuksi 70Ah Bosch-AGM:n.
Piruilessani otin kokeiluun Bilteman 100 amppeerisen laturin. Hyvin on vielä pelannut. Hintaakin vain jotain 140 euroa. Takuuaika vielä menossa. Voihan tuo yllättääkin...
-sfr-
-
Piruilessani otin kokeiluun Bilteman 100 amppeerisen laturin. Hyvin on vielä pelannut. Hintaakin vain jotain 140 euroa. Takuuaika vielä menossa. Voihan tuo yllättääkin...
-sfr-
Ei yllätä jos ajat 20-30tkm vuodessa. Pas...
-
eli periaatteessa 940 100A laturi menis paikalleen ilman hirveetä tuhoamista? Kyllähän se 13,9v saattaa riittää, mutta ihmetyttää vaan, ku n. 1,5kk sitte kun uuet hiilet laitettiin, näytti koko ajan 14,2-14,5v vaikka mitä teki, nyt ei nouse edes neljääntoista, ja tosiaan edellisellä akulla virta kävi vähiin ku tyhjäkäynnillä vähä aikaa esim kuunteli musiikkia (kiekkamittari alko hyppimään vaikkei kierrokset muuttunu, samaa teki n. 200 metriä ennen ku virta loppu lopullisesti sillon ku laturi meni) ja jos ei niin ala tekemään, niin tyhjäkäynti laskee välillä "basson mukaan" alle 500rpm ja nousee, laskee jne.
e. nyt n.40km ajon jälkeen ajoin talliin ja mittasin jännitteen auto käynnissä ja pitkät päällä, eli "suoraan ajosta", niin näytti 13,6V... jossaki on häikkää, mutta missä ??? viimiset 10km soitin kiinni, ja sitä ennen soitettu aika hiljaa.
Ensinnäkin, jos poppikoneidesi antoteho on 1,1kW :o
Niin pitäisihän jo peruskoulumatikalla osata laskea, että 80A*14V=1 120W, eli laturisi voi antaa maksimissaan laitteistosi antotehon verran. :nohnoh
Tähän kun otetaan mukaan waffareiden hyötysuhde, niin päästään siihen, että laturilta vaaditaan tehoa vähintään sen 1300W! Ja kun laturi ei tuota kykene antamaan, koska autokin kuluttaa sähkö useita satoja watteja, jolloin se teho pitää imeä akusta.
Koska tuota rääkkiä ei kestä akku, eikä laturi! :nuhtelu
Eli savolainen Wituiksmen ja sen mulkku serkkupoika Uusiksmen ovat tulleet vierailulle systeemiisi. :-[
Laskutikku ensin kouraan kun tuollaisia viritelmiä tehdään, ettei tuo savolainen parivaljakko tule vierailulle!
Edistynyt arvaus on, että laturisi diodisilta on rikki.
Voimakas suositus on, että sorvaat paikalleen vähintään 100A laturin tai mielummin 120A, niin pääset ongelmista.
Ja muista, että laturi ei anna tyhjäkäynnillä täyttä tehoa, vaan jotain 30-70% nimellismaksimista. :hello:
-
Ei yllätä jos ajat 20-30tkm vuodessa. Pas...
motonet vastaava "kesti" hyvin viitsen vuotta n. 150 tkm. on edelleen ehjänä tuossa varalla...
kuten sanoin ihan piruillessani otin tänän bilteman testiin.
voi se täällä, missä ei suolaa leiju talvella ilmassa, kestääkin pari vuotta. eli tuollaiset 60 tkm.
kerron kyllä sitten ääneen kun pettää....
:2funny:
-
se on mahdollisesti sillon ladannu 14.jotain kun on ollu akku vähissä? akku täyttyy niin laturi heittää ns. lepojännitteelle..
-
se on mahdollisesti sillon ladannu 14.jotain kun on ollu akku vähissä? akku täyttyy niin laturi heittää ns. lepojännitteelle..
:nuhtelu
Höpö höpö! Eipäs puhuta nyt ihan soopaa!
Auton laturi on vakiojännitelähde, eikä mikään akun älylaturi...
Sen pitäisi tuottaa mielellään 14-14,4V jännite aina ja kaikilla kuormilla, niin auton järjestelmät toimivat oikein ja normaalisti.
Eli auton laturi tuottaa vakiojännitettä hitusen lämpötilan funktiona, kuten pitääkin! :pomo:
-
Ei se nyt aivan noinkaan mene...
Ei se mikään vakiojännitevehje ole. Laturilla on tietyt kierrokset, joilla se tuottaa tyyppikilvessä luvatun verran jännitettä ja virtaa, alhaisemmilla kierroksilla vähemmän mutta korkeammilla ei sen enempää kuin on luvattu. Ja laturin tehosta riippuu miten paljon jännite tippuu kun sitä kuormitetaan. Ja joissakin latureissa on akkutunnistus (ainakin japseissa yleinen) eli ne haistelevat akun varaustilaa ja tiputtavat latausjännitettä kun akku on täynnä, ja lämpökompensointikin saattaa löytyä.
-
Ysineliskantin latureita voisi vielä sanoa vakiojännitelaturiksi mutta tuoreammissa autoissa noita älykkäämpiä vehkeitä löytyy.
-
Ei se nyt aivan noinkaan mene...
940:ssäkö?
Kyllä muuten menee! :nuhtelu
Jos puhut muista vehkeistä, niin tarina on toinen.
Kaikissa vanhoissa autoissa homma menee juurikin näin. Väylä-ohjatut ovat tarina erikseen.
Ei se mikään vakiojännitevehje ole. Laturilla on tietyt kierrokset, joilla se tuottaa tyyppikilvessä luvatun verran jännitettä ja virtaa, alhaisemmilla kierroksilla vähemmän mutta korkeammilla ei sen enempää kuin on luvattu. Ja laturin tehosta riippuu miten paljon jännite tippuu kun sitä kuormitetaan. Ja joissakin latureissa on akkutunnistus (ainakin japseissa yleinen) eli ne haistelevat akun varaustilaa ja tiputtavat latausjännitettä kun akku on täynnä, ja lämpökompensointikin saattaa löytyä.
Laturi mitoitetaan niin, että tyhjäkäynnillä se kykenee tuottamaan riittävästi tehoa pitääkseen auton laturin lähtöjännitteen vakiona normaalikulutukselle.
Se, että jännite tipahtaa kuormituksessa kertoo yleisesti alimitoitetuista piuhoista tms. mutta normaalitilanteissa laturin jännite on vakio.
Mitä tarkoitat akun tunnistuksella? Sitäkö, että latausjännite säätö tapahtuu akun jännitteen mukaan? Vaiko jotakin uudempaa älykästä järjestelmää?
Jos tarkoitit jotakin ennen 2000-vuotta tehtyä autoa, niin sellaisissa ei ole mitään akun tunnistusjärjestelmiä tms.
Jos latausjännitettä haistellaan akun navoilta, niin se on konsti kompensoida piuhojen tms. häviöt!
Lämpötilakompensaatio taasen syntyy zener-diodin luontaisista ominaisuuksista, eikä sitä ole tarpeen muuttaa.
Diodin kynnysjännite kun on aina lämpötilan funktio, ellei sitä ole erikseen kompensoitu. :juhau:
-
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?
Hifimiehelle 0.1 Volttiakin on tärkeä!
-
mie en ymmärrä miks tuo 13.9 ei riittäis?
Siksi, koska toimialajohtajat herra Fysiikka ja Matematiikka, ja heidän alaisensa johtaja Kemia ovat niin stanan wittuimaisia jätkiä, ettei mikään rajan alle jäänyt riitä. Ja siitä outoja tyyppejä, ettei mikään rajan alittanut ole riittävästi, vaan raja on ehdoton raja. Eikä niitä voida poliittisillakaan päätöksillä muuttaa miksikään! :hello:
Toki herrat Fysiikka, Matematiikka ja Kemia tarjoavat vaihtoehtoja, mutta ahne valmistaja ja köyhä kuluttaja valitsevat asikkaina lopulta toimialajohtajien suositusten ohitse, koska herrat poliitikko ja markkinointi eivät aina kuuntele nöyriä toimialajohtajiaan! ;)
Hifimiehelle 0.1 Volttiakin on tärkeä!
Ja akulle se 100 millivolttia on elintärkeitä voltin osia! :hello:
Hifi-mies ei välitä moisista "pikku-seikoista" vaan äänenpaine (primäärisesti) ja toisto-käyrä (sekundäärisesti) ratkaisevat!
Hifi-lehden tilauksen lopetin, kun "kulta-korvat" alkoivat kuulla eroja RCA-piuhoissa ilman mittaustulosten eroja, joissa ei mittausten mukaan ollut eroja! :uglystupid2:
Ja viimeinen niitti oli se, kun lehdessä esiteltiin kaiutin-johtoja joissa oli 22 eri johdinta eri taajuuksia varten. :facepalm:
Minä ehdottomana insinööri-pornon suurkuluttajana ja tuottajana arvostan vain faktisia tietoja tuloksista ja mittausmenetelmistä! :smitten:
"Musta tuntuu" jutuissa annan "mustan tuntua"! :2funny:
These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries:
Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V (2.1V per cell)
Open-circuit at full discharge: 11.7 V
Loaded at full discharge: 10.5 V.
Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.9 V for flooded cells
All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted −0.0235V/°C for temperature changes.
Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer's recommendation.
Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss)
Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.4 V (depending on temperature and manufacturer's recommendation)
Equalization charging (for flooded lead acids): 15 V for no more than 2.205 hours. Battery temperature must be absolutely monitored.
Gassing threshold: 14.4 V
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery
Yleisesti varavirtajärjestelmien lyijy-akuissa pidetään 2-5 vuoden vaihtovälillä latausjännitteenä 13,8V.
Akuissa kun on lataushyötysuhdekkin rasitteena.... :juhau:
Käynnistys-akuissa latausjännite on autoissa 14,0V tai maksimissaan 14,4V +20C lämpötilassa yleisesti. Eri valmistajat voivat speksata pieniä eroja materiaaliteknisistä eroista johtuen!
-
tännehän onki tullu asiaa.. maanantaina tulee uudet hiilet/säädin, ilmeisesti tarvikeosan tilasivat liikkeeseen, 8e oli hintaa? nykyiset on boschit. Saa nähä auttaako mitään, eipä paljoa menetä vaikkei auttaiskaan. seuraavaks uus laturi. harvoin kuitenkaan rämisytän tota volvoa kauaa yhtäjaksoisesti, että saattaa tuo virta riittää tuollaki laturilla.