Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vkona - 01.10.2012, 10:24:23

Otsikko: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: vkona - 01.10.2012, 10:24:23
Tuulilasin pesunesteen loppumisen varoitusvalo palaa koko ajan vaikka nestettä on.
Otin anturin pois säiliöstä ja vaikka kääntelin sitä edes takas ylös ala niin varoitusvalo ei sammu.
Kun johdon ottaa irti niin sitten sammuu.
Onko tuo korjattavissa mitenkään tee-se-itse menetelmin?
Jos on, löytyykö ohjetta?
Vai meneekö hankittavaksi?
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: mikan - 02.10.2012, 15:03:10
Siellä on kypsynyt reed-kytkimen kontaktit.

Korjaaminen onnistuu vaihtamalla sinne uusi reed-kytkin.
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=215
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=7404

Vedät anturista sisuskalut irti, niin sitten näet rakenteen.  Tämän tarkempaa ohjetta ei ole antaa. Talonpoikaisjärkeä käyttämällä siitä projektista selviää.

Näin minäkin selvisin projektista.  :)
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: hevonen - 03.10.2012, 08:51:10
Ihan vähän tähän liittyvää kun en viitsi omaa ketjua perustaa...
Ootteko miettinyt että kannattais takavetoon vaihtaa vaikka etuvedon paisuntasäiliö jossa on nestetasonanturi?
Siitä sitten vaan oma merkkivalo kabiiniin, vaikka semmonen takasumari edes.. :D Olis pelastanut monta moottoria.

Turboissa kun pettää sen vesikiertoisen öljynjäähyn letkut niin ei edes höyryjä konehuoneesta tule. Eikä tule vaikka lämppärinletkukin pettäis jos mennään matkavauhtia.(kokemusta on)
Kukapa sitä lämpömittaria koko ajan tuijottaa..?
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: HembalanD - 03.10.2012, 11:58:14
Kyllä olen miettinyt ja taidampa laittaakin.

Semmosen jännän homman huomasin että 850 säiliössä, onkohan tuo irroitettava tuo anturi? Meinaan ainakin 9satkun säiliössä on ihan saman näköinen paikka säiliön pohjassa tulpattuna?
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: Spoileri - 03.10.2012, 13:10:06
Ihan vähän tähän liittyvää kun en viitsi omaa ketjua perustaa...
Ootteko miettinyt että kannattais takavetoon vaihtaa vaikka etuvedon paisuntasäiliö jossa on nestetasonanturi?
Siitä sitten vaan oma merkkivalo kabiiniin, vaikka semmonen takasumari edes.. :D Olis pelastanut monta moottoria.

Turboissa kun pettää sen vesikiertoisen öljynjäähyn letkut niin ei edes höyryjä konehuoneesta tule. Eikä tule vaikka lämppärinletkukin pettäis jos mennään matkavauhtia.(kokemusta on)
Kukapa sitä lämpömittaria koko ajan tuijottaa..?

Eipä siitä lämpömittarin tuijottamisesta ole välttämättä mitään iloa, jos järjestelmässä ei kierrä nestettä, jonka lämpötilaa mitata. Tuo merkkivalo on kyllä hyvä, mutta itelläni meinas käydä vähän höpösti, kun tinalohko vuoti pitemmän aikaa nesteitä kannen välistä ja oli jo ehtinyt tottua siihen, että paisuntasäiliö tyhjenee parinkymmenen kilometrin matkalla. Kerran sitten kaupungilla syttyi valo ja ajattelin vaan, että ihan normitapaus ja ajelin Lappeenrannan Autotarvikkeeseen glykolia hakemaan. Parkkiruudussa nostin peltiä ja hetken märkää konehuonetta kummasteltuani totesin ylävesiletkun lähdön syyläristä katkenneeksi. Onneksi ei kuitenkaan mitään sen enempiä tuhoja syntynyt, mutta lämpömittari ei tuolla vajaan kilometrin kuivana ajetulla matkalla reagoinut tilanteeseen mitenkään, ellei sitten viisari hiukan laskenut.

Ja kiitokset mikan. Tuota ohjetta varmaan tottelee myös 960 lasinpesunesteen anturi, jos siihen autoon joskus jaksaisi vaikka käydä käsiksi.
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: hevonen - 03.10.2012, 14:49:31
Eipä siitä lämpömittarin tuijottamisesta ole välttämättä mitään iloa, jos järjestelmässä ei kierrä nestettä, jonka lämpötilaa mitata.
Ihan totta. Mullakin heitti vetet mäjelle kesähelteellä ja laskin aika rempseesti vielä semmosen 7km kaupan pihaan kun paikallaan ollessa alkoi höyry nousemaan... Mittari näytti normilämpöjä vaikka kansi veteli kuivana.
Mitään ei silti hajonnut, ei edes pahvi.
Siitä mulla sitten lähti tuo ajatus sen nestetason mittaamisesta. Ihme ettei takavedoissa(940), edes uudemmissa ole vaikka vanhemmissa etuvedoissakin on...

Sitä anturia en kasipätkästä ole koittanut repiä, olisko irroitettava. Jokuhan sen tosin sinne on laittanutkin. :o
Kasipätkän paisari nyt kyllä menee melko suoraan tohon takavetoon.

Ps. Tuon kuivana ajetun matkan tiedän siitä kun letkun korjattuani palasin kaupasta kotiin niin tiessä näkyi kyllä selvästi mihin suurin osa nesteestä oli suhahtanut... :P
Otsikko: Paisuntasäiliö
Kirjoitti: janne81 - 03.10.2012, 16:03:45
960 säiliössä on anturi ja on muuten samanlainen kuin 940 säiliö.
Eilen hain uuden säiliön(940) siniseltä ja sielläkin on koho ainakin sisällä, mutta pohjassa reikä tosiaan ummessa.

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=66295
Otsikko: Vs: 900-sarjan tuulilasin pesunesteen määrän anturi
Kirjoitti: J-P Heimonen - 05.10.2012, 00:22:17
Se jäähdytysnesteen merkkivalohan on siellä mittaristossa melkein kaikissa 700-sarjan volvoissa siinä turvavyömerkkivalon vieressä ,mutta nestemäärän anturia ei taida olla kuin joissain torbovolvoissa.