Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: PeetuV - 02.10.2012, 07:56:37
-
Potilas on vm.98 V70 TDI, se moottorityyppi missä ilmamäärämittari on vielä läppämallinen. Ongelmana on että joutuu kylmänä (5-10asteen) kelissä sekä myös lämpimänä hetken sahaamaan että käynnistyy. Pumpun remmi vaihdettu 6tkm sitten, eilen tarkastettu ajoitus ja se oli kohdillaan.
Ei löytynyt vikakoodeja mutta näytti imuilmananturin arvoksi 13 asteen ulkolämpötilassa 1 astetta. Mahtaako tuo vaikuttaa kylmäkäynnistykseen sekä missä päin anturi sijaitsee?
-
Anturi on siinä ilmamäärämittarissa, eli erillistä anturia ei ole.
-
Tätä pelkäsinkin, voiko tuo anturin väärä arvo vaikuttaa käynnistymiseen? Pumpun ennakko oli 0,6-0,9 asteen paikkeilla, ainakin testeri näytti tämän ohjearvoksi.
-
Mittasin pumpun perästä heittokellolla ja sain ennakoksi 1.3mm? Menikö tämä nyt oikein, ensin laitoin ykk merkin vauhtipyörästä kohdalleen, sitten pyöritin konetta vastapäivään kunnes kello pysähtyi, kellon nollaus ja kone takaisin ykk merkkiin ja mittarin lukema ylös?
Vikavalo ei pala mutta saa sahata tovin käymään kylmänä.
-
Ilmamassamittarin voi putsata ihan itsekin CRC:n Air Sensor Clean:lla. Tässä ohjeet: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
-
Ilmamassamittarin voi putsata ihan itsekin CRC:n Air Sensor Clean:lla. Tässä ohjeet: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus
Varmasti oiva tuote, mutta ei tässä vanhemmassa ilmamäärämittarissa taida paljoa olla puhdistettavaa ;)
-
Varmasti oiva tuote, mutta ei tässä vanhemmassa ilmamäärämittarissa taida paljoa olla puhdistettavaa ;)
Aloittajan autosta en tiedä, mutta oman -96 kasipätkän immun noilla ohjeilla putsasin.
-
Joo tässä on se vanhempi läppämallinen imm, uudemmissa on vissiin ilmamassamittari? Mutta tuohon pumpun ajoituksen, testeri näytti korjaamon mukaan dynaamisen ajoituksen olevan kunnossa, voiko tietokone korjata noin paljon pielessä olevan perusennakon?
Ennakon säädöstä vielä, tapahtuu alempaa/takimmaista kiristin kiristämällä/löysäämällä? Onko se ylempi ohjainrulla jousen kanssa kiristyvä vai miten hihnan kiristys tapahtuu jos alempaa kiristintä löysätään?
-
Alemmasta säädetään ennakko ja säädön jälkeen varmistettava/säädettävä ylemmästä pyörästä hihnan kireys taas oikeaksi.
Paljon ajetuissa ennakon rooli korostuu kylmäkäynnistystä ajatellen. Kannattaa säätää niin aikaiselle, kun mahdollista ilman, että vikavalo syttyy. Omassa 480tkm ajetussa palaa satunnaisesti vikavalo, koska ennakko on liian aikaisella, mutta kylmänä ei ehdi edes kunnolla avaimeen koskea, kun auto jo käy :)
-
Ei auttanut ennakon säätö, laitoin 0.35mm mutta yhtälailla saa sahata käymään kylmänä. Pitääpä mittailla hehkuja vielä jos niistä olisi jokin pimeänä, käymään kun lähtee niin käy kyllä nätisti.
-
Ajan myötä näissä saattaa alkaa vuotaan suutinten paluuletkut ja vetaisee seisoessaan sen takia ilmaa järjestelmään>pitkä startti. Onko letkut päistään kostean näköiset?
-
Jos liian aikaiselle säätää niin alkaa kyllä myös tehot kaikkoamaan.. ainaki itellä hävis alaväännöt kun pikkasen liian aikaiselle käänti..
-
Ei ole letkut mitenkään pahan näköiset, tosin 4-5 suuttimen välistä ja 5 suuttimelta pumpulle lähtevä letku on kangaspäällysteistä, muut letkut ihan perinteistä kumiletkua, voi olla että olisi jo edellisen omistajan toimesta vaihdeltu. Pitääpä vaihtaa kaikki samalla kun vaihtamaan alkaa, jotain 4-5mm sisähalkaisijaista tuo letku taitaa olla?
Suodatinjalasta lähtevän letkun banjopultin kuparitiivisteet uusin jo, täytyy tutkia onko letkut sieltä kuluneet.
-
Muistaakseni 4mm.