Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Divi - 03.10.2012, 09:51:50
-
Koitetaas tätä kautta, jos löytyis joltain kokemusta.
Motti: B5254T
Ohjaus: Motronic 4.4
Lukulaite: Bosch KTS540
Mitään vikaa ei autossa tunnu, mutta vikavalo palaa ja antaa koodin "119 - Painetunnistin" ilman mitään kummempia lisätietoja.
Nollauksen jälkeen menee 5-500km ilman valoa kunnes se sinnikkäästi syttyy uudelleen. Tuntuu että nykyään syttyy nopeammin kuin ennen, vuoden verran tuo valo on siis tuossa nyt oleillu kun ei selkoa siihen tahdo tulla. Säällä, vuodenajalla, ilmaskosteudella tai marsin asennolla ei tunnu olevan vaikutusta tuon valon syttymishetkeen. Semmoinen tunne kuitenkin että aina on motti ollu lämpönen kun tuo syttyy. Imuvuotoja ei ole.
Volvon koodikartat ei tuota koodia tunne, eikä myöskään Boschin P0 kartta. P1119 oli joku IMM viittaava koodi. Onko kellään ollut samaa tilannetta? Pitäiskö IMM koittaa putsata bräkleenillä tms? Ahtopaineanturiahan tässä ei taida olla, vaan moottorinohjaus laskee ahtopaineen IMM ja kaasuläpän asennon perusteella.
:tickedoff:
-
IMM:in koodi näky olevan 0 280 217 107, eli sama boschilainen mitä mätänettiki tarjoo tolle.
70s 20V/T/T5/R ->98 Bosch-ilmamassamittari 0280217107 (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/283368/2)
Lieköhän tuo nyt kuitenkaan oikea? Ettei olis edellinen omistaja laittanu väärää IMM:ää tähän? Vikavaloa tää ei tosin aluksi sytytelly mutta oisko tuo sitte herkempi paskalle jos on hitusen väärä IMM?
Google tarjois ehkä ennemmin 0 280 218 108 tälle koneelle. Mitä on raati mieltä voiko vika olla tuossa?
edit: pitäskö se hakee ainesta tuon putsaamiseen ja kokeilla sitä? :idiot2:
edit2: hain ainesta (CRC air sensor cleaner), lauantaille lupailee poutaa.
-
eihän tuo putsaaminen ota jos ei annakkaan olen itsekkin puhdistanut elektro sprayllä ja taitaapa olla oikeitakin puhdistus aineitakin ja tietenkin omalla vastuulla ::)
-
Boschin miehetkään ei ollu varmoja, epäilivät IMM. Joten putsataan se kun kelit sallii ja jos ei auta niin etitään jostain varmasti ehjä kappale testiin.
Jos jollakin on nyt faktaa kumpi tuossa kuuluis olla, niin saapi kertoa:
0 280 218 108
0 280 217 107
-
Mielestäni tuo koodi viittaa imuilman lämpötilaan
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42231
P1119 Manifold Absolute Temperature Circuit High Input
Siellä imuputken päällä on muistaakseni se anturi, koitas puhdistaa se ensin.
tuolla sivulla se alimmainen
http://www.theautopartsshop.com/auto+parts/volvo+intake-manifold-temperature-sensor.html
voi sitä mitata yleismittarillakin, jos saat siitä jotain järkeviä lämmön mukaan vaihtuvia arvoja.
En tiedä kyllä minkälaisia arvoja pitäis tulla, mutta villi arvaus on, että jotain 1kohmin molemmin puolin lämpötilasta riippuen.
Näyttää vähän vaikka tukan kuivaajaa sille niin näkee muuttuuko arvo, ei kuitenkaan liian kuumaksi!!
-
perkele.. nyt ku tuumaa niin:
Semmoinen tunne kuitenkin että aina on motti ollu lämpönen kun tuo syttyy.
Ja viimesin kerta mitä muistan, niin valo syttyi lämpösellä koneella parkissa tyhjäkäynnillä.
Puhaltaisko tuo sähköflekti sitte lämmintä ilmaa senverran jokapuolelle että imuilman lämmöt nousee.. paskanen anturi voi tuota edesauttaa.
Noh IMM on nyt jokatapauksessa toss viereisessä vessapaperiämpärissä kuivumassa. se sai kylvyn ja ruskeeta kliineriä sieltä tuli pihalle että olihan se paskanenkin.
-
Niin ja tuo imuputki on todennäköisesti aivan ruskeessa mohnässä myös.
Ota irti ja pese vaikka bensalla tai jollain muulla liuottimella.
En kyl tiiä missä tuo anturi sijaitsee tässä vuosimallissa.
99 mallisessa se on siinä imuputken päällä.
Tuli vielä mieleen, että paskainen coolerikin varmaan nostaa lämpöjä.
Onko ollut ongelmia talvella coolerin jäätymisen kans?
Mulla ainakin cooleri jäätyy parin vuoden välein talvisin, jollei sitä pese välillä bensalla, eikä sekään aina tuohon auta, jäätä vaan muodostuu tietyllä kelillä.
-
Sattuuko näkymään kuvassa?
(http://division.kapsi.fi/kuvat/Autot/Volvo%20V70%202,5T%20-98/07092012/P9070024.JPG)
Jos menis parkkikselle tutkimaan asiaa.. >
-
No ei tosta nyt näy kun se on siellä alempana.
(http://www.lakesidedp.com/uploadpics/pcv/ptc.jpg)
http://www.justanswer.com/volvo/2nl27-pvc-issue-oil-filler-cap-dipstick-popped-pcv-wrench-vin.html
-
Ok, eiköhän tuon kuvan perusteella jo löydy jos se sielä on missä oletetaan.
IMM ruuvailin äsken paikalleen, nollasin valon ja testasin. 12,5km testilenkki kone lämpöseksi, sit pihassa odottelin kymmenisen minuuttia flekti päällä muttei syttyny valo vielä. Täytyy tuo anturi etsiä ja putsata ja seurailla sitten syttyykö se valo vielä.
-
eli ylös lähtee paksu letku, ohjaamoon päin ohut letku ja keulaa päin liitin?
-
No nyppäät sen anturin jossa tuo liitin on irti siitä putkesta ja puhdistat.
Eik se nyt just oo sit tuon postaamani kuvan mukainen?
-
joo eiköhän, on vaan aika syvällä tuola ahtoputken alla tomun ja paskan peitossa. Pitää luurata tarkemmin jahka sade lakkaa.
edit: ni ja valo sytty taas, eli IMM putsaus ei auttanu.
-
Tuossa kuvassahan taitaa olla huohottimen liitäntä ja huohottimen lämmitysvastus
-
Mjoo eikä tosta anturista (http://www.autopartswarehouse.com/details/QQVolvoQQV70QQOES_GenuineQQIAT_SensorQQ19992002QQW0133-1660956.html) ny sentäs lähde mitään putkia, ihan vaan johto :idiot2:
Vielä ku löytäis sen anturin tuolta konehuoneesta. ;D
-
Tuossa kuvassahan taitaa olla huohottimen liitäntä ja huohottimen lämmitysvastus
Niin minustakin on, nimittäin omasta 850 T5 2.3l -96:sta putsasin juuri tuon osan. Tarinaa kuvien kera löytyy täältä: 850T5 -96 tyhjäkäynti korkealla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24690.0)
Omassani kasipätkässä ei edes liene imusarjan lämpömittaria, liekö sitten semmoinen tullut pari vuotta tuoreempiin moottoreihin(?)
Edit:
Tuo postattu moottoritilan kuva on hyvin hyvin tutun näköinen. Tullut katseltua tuota maisemaa hyvin intensiivisesti muutaman päivän ajan :pomo:
Nokkapelli mulla naksahtaa kiinni kahdella lukolla, tuossa näemmä yhdellä. Niin ja tietty valot yms detaljin on erimoisia, mutta muuten harvinaisen tuttua näkymää.
-
no joo, en tästä vanhemmasta tiedä
olisko toi numero 1 1347010
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1115294&ukey_assembly=244693
toi 3 on ilmankorkeusanturi, joten toi lämpöanturikin sopis sijainniltaan
jossain luki, että kaikissa 70 turboissa olis imuilman lämpöanturi.
mene, tutki, tiedä ja ilmoita.
EDIT se onkin siellä puskimen oikeassa laidassa imuilman aukon lähellä, parit anturit päällekkäin
http://www.justanswer.com/volvo/3ia67-intake-air-temperature-sensor-located-volvo.html
-
ot näistä nyt sit selvää, kun toien lähde tarjoaa tuolle sun koodille ihan muuta:
[P1119]
MAP Sensor/MAF Sensor Adaptation Performance Problem Or Signal Out Of Range (Upper Limit)
--------------------------
tuo on sille lämpötila-anturille
Jos ohjausyksikkö saa ulkolämpötilan anturilta signaalin, joka vastaa lämpötilaa alle -45°C (liian suuri signaali) tai yli +140°C (liian pieni signaali), ohjausyksikkö tulkitsee tämän viaksi ja muistiin tallentuu 10 sekunnin kuluttua vikakoodi EFI-251.
Jos signaali on epävakaa 25 sekunnin ajan, ohjausyksikkö tulkitsee tämän viaksi (signaali satunnainen) ja muistiin tallentuu vikakoodi EFI-251.
sinne liittimen napaan 1 pitäis tulla 5V maata vasten
-
P0119 Engine Coolant Temperature Circuit Intermittent
Tommonenki löyty... On se kumma että samalle koodille löytyy monta selitystä, ja joka selitykselle vielä monta erilaista mahdollista vikakohtaa. Turhia nämä tämmöset vikakoodit ja vikavalot. >:(
-
Suosittelen käyntiä volvolla vikakoodin luvulla. Pääsee loppuviimeks paljon vähemmällä, kun todennäköisesti sieltä löytyy erottelevampi vikakoodi.
-
Suosittelen käyntiä volvolla vikakoodin luvulla. Pääsee loppuviimeks paljon vähemmällä, kun todennäköisesti sieltä löytyy erottelevampi vikakoodi.
Joo, hyvinkin todennäköisesti sillä vanhemmalla volvon system testerillä luettaessa tulee sellainen koodi, joka ei sen osalta jää sitten epäselväksi ja varmaan löytyy koodinumerolle selityskin.
-
täytyy käydä kyselemässä :)
edit: sain maanantaille ajan...
-
"EFI-422, Ilmanpainetunnistimen signaali virheellinen" elikkä se mikä mittaa korkeutta merenpinnasta ja löytyy apukuskinpuolelta etulampun takaa. 170e uus volvolla ja tilaustavaraakin vielä. :facepalm: Kellään purkuautossa moista vapaana?
Siis tämä: http://www.volvopartswebstore.com/products/sensor/1104615/1275342.html
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injection-pump/sensor-air-pressure/1013802/
-
Juu mulla on jo tiedos kokolailla tohon hintaan noname tarvikeanturi paikalliselta diileriltä, katselen tovin jos löytyis jonku purkuautosta käytetty vielä sopivampaan hintaan kun ei kehtaisi satasta pistää nyt kiinni tuohon muun rempan ohella.. :idiot2: