Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: AUH - 10.02.2011, 16:51:07
-
Noniin nyt se sitten rupes lipsumaan!? :'( Paikoillaan on edellisen omistajan laittama moponetin :nohnoh joku kytkin paketti ja ajettu sillä on vasta n35tkm! Elikkäs mitä suositteletta tilalle, saako näihin sachin race asetelmia? Ja auto siis on tuo s70 t5 2.0.
-
Eipä löytäny paikallinen varaosa putka muuta sachia kuin ns vakio mallia ja näitäkin oli tarjolla montaa eri mallia vaikka eikös nämä t5 set ole samoja koneita riippumatta onko 2,0 vai 2,3 litranen? Eli eikös kukaan oo laittanu etuvetoon parempaa kytkintä ja jos ei niin minkä verran tuommoset perus sachit kestää vääntöä??
-
ainakin 850 on sama kytkin, 2.0 ja 2.3 t-5. (josta ainoa poikkeus on 850R manuaali jossa erillainen kytkinlevy mutta sama painolevy).
t5 vakiollaotetaankivasti 300hv ja 4-500nm.
oisko siinä käynnyt niin että vauhtipyörän takana oleva kampiakselin stefa ei ole vaihdettu ja nyt se heittää öljyt pitkin vaihdelaatikon koppaa ja kytkinlevyä!
tarkista onko vauhtipyörän asentutunnistin "märkä". (korkein kohta siinä missä lohko-laatikko kohtaa).
asentutunnistin parilla M8 tai M10 pultilla kiinni muistaakseni.
tässä oiis kuitenkin hyvä tietää mikä vuosimallinen auto sulla on niin selviäisi onko normi vai tuplamassavauhtipyörä
-
Oho jäi näköjään noista tiedoista pois eli vuosimalli on -97.
-
Oho jäi näköjään noista tiedoista pois eli vuosimalli on -97.
Allright... koitan katso jos tuo normi/tuplamassa tieto tulis jossain vastaan. :D
mut ennekun lähdet tilamaan/suunnittelemaan uutta kytkintä niin suosittelisin tuon vauhtipyörän stefan tarkistuksen. Se on tyyppivika.
laatikon pohjassa on myös "reikä" josta pääsee nesteet valumaan pihalle.
sen vois tarkistaa että onko siinä öljyä..
kestävempää kytkintä on muutama eri vaihtoehto.
850R kytkin on ensimmäinen "vaikkari" joka on vähän parempi.
sintteri
tai sit löytyy kaksi painolevyä (joka vaatii vauhtipyörän muokkaamista) 707 ja olisiko se toinen ollut. 768?
jos normivauhtipyörä niin en suosittele joustamatona kytkintä... koska se on hyvä tapa rikkoa laatikon.
tuplamassavauhtipyörän kestää tuon joustamattoman kytkimen.
-K
-
Kiitoksia näistä! Mut eikö tuo kytkin mee jokatapauksessa vaihtoon jos on öljykylvyn saanut? Pitää huomenna kokeilla jos sais työpaikan talliin sen verran tilaa et pääsis tarkistelemaan miten asia on?
-
ainakin 850 on sama kytkin, 2.0 ja 2.3 t-5.
Osassa 2.0 turboja on se pienempi (228mm) kytkin kuten vapareissa. Vauhtipyörä on (uutena) sama pienessä ja isossa.
-
Kiitoksia näistä! Mut eikö tuo kytkin mee jokatapauksessa vaihtoon jos on öljykylvyn saanut? Pitää huomenna kokeilla jos sais työpaikan talliin sen verran tilaa et pääsis tarkistelemaan miten asia on?
Menee kyllä vaihtoon, mutta pointti oli siinä että itse kytkin ei olisi luistanut, vaan syy oli öljyssä. Eli pitää myös vastaavalla kytkimellä jos öljy poistetaan yhtälöstä.
-
Noniin nyt on tutkittu ja hutkittu sen verran että kyllä siellä öljyt on kytkyttimeen päässy! >:( :'( Siinäpä sitä on sitte operaatiota tiedossa!? Nyt kun vielä sais tietoa et mitä tuonne kannattaa tunkea tilalle? ??? Ja niin sanottu pulttaa kiinni vaihtoehto käy vain koska ei jouda olemaan niin kauaa romut levällään et vois jotain koneistaa?
-
SRE HD kytkin voisi olla ihan hyvä vaihoehto. Tinakonemiehet voi sitten kertoa oikean mallin.
-
Tuo oli itelläkin mielessä mutta paikallinen varaosa putka sano et ei kuulemma saatavilla? :o Aukaisivat vain kirjan ja sano et ei näköjään saa ja ei siitä sen enempää? Olipa Oulussa asuessa helppoa osien ehtiminen, ei tarvinnu muutakuin mennä mäkeliininkadulle ja jos ei jotain saanu niin se suurin piirtein vaikka "tehtiin"!? :pomo:
-
Valmista järeämpää painolevyä ei ole saatavana 850 malleihin. 850 T5R vakio kytkin asetelma Sachina pitää orkksis massalevyllä sen 440Nm. Sre sintterin saa ostettua mutta se oli aika kallis. Luokkaa 350e ja on jousitetulla keskiöllä. Siihen 850 vp saa koneistettua sen audiin kuuluvan -707 Sre asetelman ja siitä pikkasen tomakampi oli muistaakseni audin -754 Sre asetelma. -707 pitää noin 600nm massalevyllä.
-
Mulla on tuollainen SRE sintterilevy. 520 Nm lupaavat väännönkestoa vakioasetelmalla.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/th_DSC05323.jpg) (http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC05323.jpg)
-
Olisko tuosta sre sintteristä mitään osa numeroa, tai millä tiedoilla tuota pitäs ruvetä kyselemään?
Vois varmaanki olla mun käyttöön hyvinki riittävä paketti tuommonen sre levy ja vakio asetelma.
-
Olisko tuosta sre sintteristä mitään osa numeroa, tai millä tiedoilla tuota pitäs ruvetä kyselemään?
Vois varmaanki olla mun käyttöön hyvinki riittävä paketti tuommonen sre levy ja vakio asetelma.
:juhau: siinä se on levyssä näkyvissä.
-
Tulipahan oltua kunnon puusilmä, ku en hokannu et tuo suurenee!!! :D Kiitos tästäkin :pomo:
-
Lainataas vähän kytkinkeskustelua. Onkos tuossa 2.5T.ssä sama kytkin kuin T5:ssa. Auton vuosimalli on -98. Riittääkö vakiolevy 255/410 "rasitukselle", vai suositteletteko jotain muuta. Alkaa olla kohta levyn vaihto edessä.
-
Ainakin Motonet myy samaa kytkintä turbollisiin malleihin(2 mallia, alustanumeron mukaan), joten sen perusteella arvelisin, että kytkin on molemmissa sama. Ja eiköhän se tuon tehon kevyesti kestä, omassani on 274/440 eikä tunnu luistelevan(muutakuin etupyörät kaasua painaessa) :)
Tosin mun auto on -99, joten en tiedä meneekö sama noista kahdesta mallista siihenkin, mutta tuollainen tuntuma vakiokytkimen pitämisestä on :)
-
Lainataas vähän kytkinkeskustelua. Onkos tuossa 2.5T.ssä sama kytkin kuin T5:ssa. Auton vuosimalli on -98. Riittääkö vakiolevy 255/410 "rasitukselle", vai suositteletteko jotain muuta. Alkaa olla kohta levyn vaihto edessä.
Tuli tilattua paikalliselle autokorjaamolle aika kuun lopulle. Uutta tulee asetelma, painelaakeri, työsylinteri ja stefa vauhtipyörän taakse. Luulisi kestävän tämän auton loppuiän. Ei viitsi kokeilla tuossa pihalla että onnistuuko tälläinen remontti taivasalla. Noin 1200€ koko hoito :buck2:.
-
Tuli tilattua paikalliselle autokorjaamolle aika kuun lopulle. Uutta tulee asetelma, painelaakeri, työsylinteri ja stefa vauhtipyörän taakse. Luulisi kestävän tämän auton loppuiän. Ei viitsi kokeilla tuossa pihalla että onnistuuko tälläinen remontti taivasalla. Noin 1200€ koko hoito :buck2:.
Volvon "kirjan" mukaan tuo korjausaika jos on työkalut on jotain 5,7h.
Suosittelen itse vetareiden stefaoja vaihtamista ja mahd vetareiden kummien vaihto kun kerran tavarat irrallaan!
-
Joo ei varmaan pihalla kannata ruveta tekemään jos ei omista kunnon lehmän hermoja! 252R kans tehtiin mun ex s70 pari kertaa tuo ja pienen harjoittelun jälkeen tuon tekee n8h kahteen mieheen tallissa ja suht hyvillä työkaluilla ynnä muilla apulaitteilla. Ja varoituksen sana kaikille se kampiakselin stefa on sit aika tarkka asennettava!
-
Kaivetaan täältä joku mooseksenaikainen topikki ylös..
Onko jollakin tietoa/kokemusta Kl-racingin myymästä jousitetusta 6-lapaisesta sintteristä. Yritin googlailla ja sitä kyllä moni suositteli, mutten mitään kongreettista tietoa väännönkestosta löytänyt. Ruotsi on vähän kehno ::) Sre levyhän on yksivaihtoehto.. Jotain +400hv tehoja haetaan joskus.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/800/koppling-3/sinterlamell-6-puck-8/volvo-850_v70-vitmotor-91-fjadrar-240mm-6-puck.html (http://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/volvo-22/800/koppling-3/sinterlamell-6-puck-8/volvo-850_v70-vitmotor-91-fjadrar-240mm-6-puck.html)
-
Sellasta asiaa kysyisin että kuinka paljon tuo 850 t-5 2.3 vm.-95 orkkis kytkin kestää? Ei oikeen tietoa löytyny. Semmoset 350 ponia on autoon tulossa ja vasta pari tuhatta km sitten on uusi orkkiskytkin laitettu. Kuinkakohan nopeasti alkaa luistamaan ja minkälaisella mahollisimman halvalla setillä sais pitämään. Alkaa muutenkin jo pudjetti loppua :D