Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jyrki65 - 04.10.2012, 21:26:45

Otsikko: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 04.10.2012, 21:26:45
1. Olisi ongelma käynnin kanssa. Lähtee käyntiin mutta humppaa tyhjäkäyntiä kylmänä mutta ei normilämmöillä silloin käy ihan tasaseen ja hyvin.

2. Nyt tekee sen että ei anna kipinää aina vaan sahauttaa mutta ei lähde käyntiin ja sitten lähteekin käyntiin. Tarkistettu tulppa johdon nokassa.

Vaihdettu:
Puola, tulpanjohdot, puolanjohto, virranjakajankansi ja pyörijä.

Ruiskuteltu starttipilottia imusarjaan, ruiskuille, kaikille letkuille ja ahtoputkille. Ei käynti muutoksia silloin kun käy normaalisti. Silloin kun toimii niin ottaa kierroksia ja vetoja ajaessa normaalisti.

Käytetty tyhjäkäyntimoottori irti ja rasvattu crc:llä. Kuuluuko sen moottorin luistimen siellä sisällä pyöriä vai heilua edestakaisin?  Johtoliittimen irroitus ei vaikuta käyntiin.

Mistä voisi vikaa etsiä kun ei itse kaikkea osaa?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 05.10.2012, 10:16:17


1. Mulla oli kanssa huono tyhjäkäynti kylmänä ja ei oikeen reagoinu kaasuun. Mittasin IMM:n ja rikki se oli. Vaihdoin uuteen toimivaan ja alkoi pelittämään. Sen immun pystyy mittaamaan ootko kokeillu sitä? Kannattaa käydä vaikka jarru cleanerilla letkut läpi ja ettiä imuvuotoja. Tossa alla foorumilta bongattuja arvoja:

Vauhtipyörän antureiden vastukset on noin 1000 ohmia.

Moottorin lämpötila-anturi,10astetta= 3900-4100 ohmia,20astetta 2280-2720 ohmia,40astetta 1000-1100 ohmia.

Imuilman lämpöanturi immussa, navat 6 ja 22= 20astetta 2280-2720 ohmia ja 50 asteessa 760-910 ohmia.           

Ahtoilman lämpöanturi ennen kaasuläppää= 20astetta 985-1015 ja 40astetta 1018-1110 ohmia.                                                                 

Immu läppä paikallaan 500-1100 ohmia ,6 ja 9 navat ja kun liikuttaa läppää 8-200 ohmia,navat 6 ja 7.
Yleisesti vanhoissa ja toimivissa immuissa nuo 6-7 arvot ovat noin 30- 200ohm. Jos tuo alkuarvo on jossain 50 ohm paikkeilla, voidaan varmaan vielä katsoa toimivaksi. Ei kyllä mikään uudenveroinen mutta käyntihäikkää ei pitäisi sen takia olla.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 06.10.2012, 14:00:11
Kiitos näistä mittaarvoista.

Nyt olisi suurin ongelma se että ei tule kipinää ollenkaan. Mistä sitä osaisi etsiä vikaa kun on jo vaihdettu puola ja virranjakajankansi, pyörijä ja tulpanjohdot.

Ensin kävi hyvin sitten sammui ja ei tule kipinää.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 06.10.2012, 14:25:39


Kato sieltä moottorin ja vaihteiston välissä virranjakajan alla(jos jakaja on kannessa)  anturit jotka mittaa vaiuhtipyörän asentoa. jos on paskana niin se on ainaki yks paikka ja syy kipinän puuttumiseen. tutki ne ensin mittarilla.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 06.10.2012, 14:28:06


Toki vika voi olla ohjainlaitteissakin.. mutta kato eka ne anturit
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 06.10.2012, 14:30:04
Mitä arvoja niiden anturien pitäisi näyttää?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 06.10.2012, 14:41:16
Vauhtipyörän antureiden vastukset on noin 1000 ohmia. Kokeiles tolla ;)
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 06.10.2012, 14:47:03


Ja kannattaa samalla putsata ne anturit ottamalla irti. 1x kuusiokoloruuvi per anturi.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 06.10.2012, 16:09:03
Anturit mitattu ja olivat ok. Tarttee vielä käyttää irti ne.

Nytten Auto käynnistyy mutta kun käy jonkun aikaa alkaa humppaamaan ja kipinä katoaa kokonaan mutta kipinä palautuu jonkun ajan päästä takaisin kun auto seisoo jonkun ajan 10min.

Kokeilin sen kipinän tulpalta ja puolan johdosta.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 06.10.2012, 16:10:55
testasin myös onko akun navan irrotuksella merkitystä sen kipinän palautumiseen. Ei ollut.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: s73 - 06.10.2012, 16:15:09
Onko sytkäpäätettä lokarissa tai hall-anturia jakajassa? Vika voi olla niissä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hekivimi - 06.10.2012, 16:23:13
Ei taida olla hall anturia jakajassa kyseisessä mallissa jos muistan oikein? Mut tosiaan kato niitä piuhojaki siellä sytkäpuolella varsinki läpi ja mitteile vaikkapa et tieto kulkee ja ei oo oikkareita..
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 06.10.2012, 17:23:42
Joo, tyhjä on jakaja, ei ole hallia siellä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: tommi m - 06.10.2012, 17:49:01
ääni sytkävahvistimelle.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: s73 - 06.10.2012, 18:00:19
Joskus sytkäviat löytyy kädellä kokeilemalla, mm. Puola saattaa olla tulikuuma ei kärsi kdeellä kokeilla sitä kun kone on vähän aikaa käynyt. En tiedä toimiiko konsti päätteen kohdalla.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 06.10.2012, 18:17:51
Putsasin ne vauhtipyöränanturit, sillä ei ollut merkitystä mutta lisäksi putsasin sen sytytyspäätteen (lokarissa oleva mötikkä) liittimet ja se taisi auttaa nyt.
Lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä.

Lukuun ottamatta että kylmänä humppasi taas tyhjäkäyntiä kovasti. Pitääkö sen tyhjäkäyntimoottorin pylpyrä pyöriä siellä sisällä kun on virrat päällä? Tuossa se vaan heilahtaa ja ei muuta.

Sen pistokken irroitus ei vaikuta mitenkään tyhjäkäyntiin. Pitäisikö vaikuttaa?


Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: tommi m - 06.10.2012, 18:29:00
kyllä mä vaihtasin sen sytkäpäätteen kuitenkin. samaa humppausta teki omakin ja käynnistyi jos lystäsi. ei oo kallis kokeilu.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: TVS - 06.10.2012, 23:37:41
kyllä mä vaihtasin sen sytkäpäätteen kuitenkin. samaa humppausta teki omakin ja käynnistyi jos lystäsi. ei oo kallis kokeilu.
Vaan kun se onkin vähän kinkkisempi talkoo motroniccikoneiseen. Siinä kun ei ole sytkäpäätettä.

Puola voisi olla hyvä testata toisessa autossa, tai toisesta autosta, tuo oire viittaisi vähän siihen suuntaan...
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: tommi m - 07.10.2012, 00:09:29
sorry, en tiennyt  ELK
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 07.10.2012, 12:02:07
Puola on viikon vanha ja Boch mallia. Mutta mikä se yksikkö siinä lokarissa akun vieressä on?
En osannut nyt laittaa kuvaa tänne.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: järviin - 07.10.2012, 12:04:06
Ruiskusuuttimien etuvastuslodju.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: TVS - 07.10.2012, 13:13:42
Ruiskusuuttimien etuvastuslodju.
Uskoisin että kyse siitä suutinten ohjauspurkista, etuvastuksethan motikkakoneessa on vielä erikseenkin jollen nyt aivan metsään muista että sellaisenkin motronicin asennuksen yhteydessä laitoin?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 07.10.2012, 13:31:16
Se on suutinten tehopääte jos se on tuon näköinen, kuva jostain 1800-luvun kännykästä... :2funny:
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/060425_120217-1.jpg)

Tuossa on ne suutinten etuvastukset, ihan yhtä laadukas kuva...
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/060425_120140-1.jpg)

Tommonen vastuspaketti muuten löytyy ylimääräisenä jos joku tarvii, mulla kun ei enää takatuuppareita ole.
En viitti sitä mihkään myynti-ilmoon laittaa... Kysyä saa jos on tarvetta.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 07.10.2012, 14:37:09
Juuri tuota tarkoitin :)

Taas jatkuu, käy kylmänä mutta vähän lämpiää niin alkaa humppaamaan ja sytytys katkeaa.

Ei ymmärrä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 07.10.2012, 15:24:42
Puolalle tulee maatavasten jännite 12v. molemmille navoille + ja -. Onko se normaalia?
Napojen välille ei tule jännitettä kun on virrat päällä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Jyrki65 - 07.10.2012, 16:00:16
Missä sijaitsee se motronic boksi? Onko se sama mikä on repsikan jalkatilassa?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Rusakko - 07.10.2012, 16:08:26
Missä sijaitsee se motronic boksi? Onko se sama mikä on repsikan jalkatilassa?
Sielläpä hyvinkin
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 24.10.2012, 21:56:24
Minäpä jatkan hieman stooria kun tämä ko.ongelmapesäke seisoo tätä nykyä pihassani  :hello: Tai ongelmana ei enää ole kun hieman korkeahko tyhjäkäynti läpimänä, n.1200rpm.. eli tähän palaan humpaavaa tyhjäkäyntiä ei ole ja kipinäkin on vielä toistaiseksi pysynyt mukana, hyvä niin.. No nyt sitten kaikkia varmaankin kiinnostaa että mistä aiheutui nuo alussa olleen ongelmat... Voisiko nyt sanoa että vaihtoehtoja on 3... 1.Ensitöikseni etsin motronic-boxin käsiini ja huomasin että toinen ruuvi kahdesta joilla boksi kiinni telineessä oli tosi paksussa valkoisessa "könähkässä" eli tosi paljon hapettumaa oli ajan saatossa kertynyt. Puhdistin hapettumat pois jonka jälkeen boksi ajautui tv-ja videokorjaajalle. 2.Sittenpä oli aikaa puhdistella jo kertaalleen puhdistettu tyhjäkäyntimoottori. Karstaa lähti jonkin verran ja ei muuta kun paketti paikalleen. Tänään sitten tuli viestiettä boksi olisi nuodettavissa. Emäntä toi boksin sellaisten terveisten saattelemana 3.että tuskin pelaa kun ei tarvinnut kun kahta tinausta korjata/uusia... Noo, ei muuta kun boksi paikalleen ja volvo tulille... helpotukseni oli suuri kun viime viikolla vaivana ollut humpaava tyhjäkäynti oli poissa.. Koe ajoa on suoritettu n.30km ja ajossa auto tuntuu pelaavan ihan jees... Mutta tuo tyhjäkäynti on mielestäni aika korkea, varsinkin läpimällä koneella, mitäs sitten tehtäisiin...? Imuvuotoja en sen koommin kerennyt tutkimaan saatika mitään antureita mitata..
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: TVS - 24.10.2012, 22:26:39
Kaasuläpän perussäätö, tuossa voi vielä olla se musta säätöruuvikin läpän vieressä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 25.10.2012, 12:20:54
Kaasuläpän perussäätö, tuossa voi vielä olla se musta säätöruuvikin läpän vieressä.

Musta muovinen säätöruuvi löydetty josta kierroksia sain laskemaan... Kierrokset viisarinpaksuuden alle tonnin..., mennään tuolla nyt jonkinaikaa... En tosin sitten tiedä olisiko pitänyt huomioida jotakin muuta ruuvia pyöritettäessä...  ???
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 09.11.2012, 12:59:38
NO JUST!!

Voi kehveli soikoon!! Nyt se rupesi sitten temppuilemaan myös minulle eli humppaa tyhjäkäynti ja katosipa ne pirun kipinätkin muutamaksi minuutiksi.... ja vieläpä silloin kun mukulat kyydissä.. (onneksi ei kova pakkanen mutta kyllähän se vika täytyy jostakin löytyä) Eli tuo humppaava tyhjäkäynti on sellaista että ihan kun joku kävisi polkaisemassa kaasua sellaisella tahdilla että kiekkamittarin viisari ei kerkee laskeutua ns.normaali tasolle. Välillä kuulostelee sitten hörähtelevän ihan miten sattuu... Ja putken nokasta välillä pukkii savurenkaita..  :(  Nyt kun tuo kipinä sitten hävisi niin se häviää sitten laakista.., kipinä palautui n.5min odottelun jälkeen... Korjauksia on edellisen omistajan (Jyrki65) toimesta lueteltu tuolla aikaisemmin ja minun toimesta puhdistettu tyhjäkäyntimoottori toisen kerran ja moottorin takapäässä olevat anturit käytetty irti ja puhdistettu. Sitten vielä Motronic-boksi käynyt siellä tinauksien tarkastuksessa... Eli nytpä sitten porukassa miettimään mikä voi aiheuttaa tuon humppaavan tyhjäkäynnin ja mystillisesti häviävän kipinän... Mitään tietoa ei ole esim.millloin bensan suodatin on edellisen kerran vaihdettu, uusi on peräkontissa mutta omassa pihassa sitä en pysty vaihtamaan joten vaatisi jonkinlaista seikkailumieltä lähteä ajelemaan muutama kilometri että pääsis montulle...

No nyt tietoa milloin bensansuodatin vaihdettu: 9.11.2012 klo.14.30...  :2funny:  Eli sain vaihdettua suodattimen tuossa pihalla---> ei vaikutusta humppaavaan tyhjäkäyntiin.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: s73 - 09.11.2012, 17:02:12
Onko läppäkotelo puhdistettu? Sulakkeet puhdistettu tai vaihdettu?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 09.11.2012, 20:10:59
Onko läppäkotelo puhdistettu? Sulakkeet puhdistettu tai vaihdettu?
Kaasuläppäkotelo? en ainakaan minä ole puhdistanut...  Mitkä sulakkeet pitäis tarkastaa/puhdistaa/vaihtaa...?







Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: s73 - 09.11.2012, 20:34:34
Sytkän ja bensapuolen sulakkeet.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 10.11.2012, 23:11:25
Sytkän ja bensapuolen sulakkeet.
KAIKKI sulakkeet mitä autosta löysin on käytetty irti ja niiltä osin kunto tarkistettu, kaikki ok. Kävin ostamassa uuden vedenlämpötila-anturi aamulla ja kun huomasin että ei siinä vika niin vanha paikalleen ja tämä uus myyntiin... (löytyy markkinapaikalta). Tuota kaasuläppäkoteloa en ole vielä lähtenyt puhdistamaan... Puhdistetaanko se vai mittaillaanko immua... Millaiset pitäis olla arvot immussa kun meillä tuolla tallissa on lämmöt lähellä nollaa... Vai vaihtaisko kylmiltään tuon kylmäkäynnistysanturin...? senkin jo harjoittelin irroittamaan tuossa perjantai-iltana... entäpä ohjausboksi..., vaihdetaanko sekin jo nyt.. :/
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: s73 - 11.11.2012, 09:54:03
Haitariputki irti, näet läpän puhdistuksen tarpeen. Bräkleeni ja rätti käy puhdistukseen, tätä ajattelin tyhjäkäynnin vaelteluun. Mittaa se immu ensin, arvosta en tiedä. Oliko tässä bensapuoli kytketty jotenkin sytkään > ei bensaa> ei kipinää.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 11.11.2012, 21:20:16
Haitariputki irti, näet läpän puhdistuksen tarpeen. Bräkleeni ja rätti käy puhdistukseen, tätä ajattelin tyhjäkäynnin vaelteluun. Mittaa se immu ensin, arvosta en tiedä. Oliko tässä bensapuoli kytketty jotenkin sytkään > ei bensaa> ei kipinää.
No puhdistin sen läpän nyt joka tapauksessa--> ei vaikutusta. No sitten onneton menin vääntelemään immun kantta kun näytti että se olisi joskus käytetty auki niin eikös tuo kansi lähtenyt sitten irti.... Tuntui että se käynti sitten meni sitten ihan poskelleen... en tiedä... Mitähän tuolle immulle olis nyt sitten tehtävissä kun kerta noinki levällään olla höllöttää...? puhdistaa jotenkin...?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 12.11.2012, 11:26:50
[quoteImmu läppä paikallaan 500-1100 ohmia ,6 ja 9 navat ja kun liikuttaa läppää 8-200 ohmia,navat 6 ja 7.
Yleisesti vanhoissa ja toimivissa immuissa nuo 6-7 arvot ovat noin 30- 200ohm. Jos tuo alkuarvo on jossain 50 ohm paikkeilla, voidaan varmaan vielä katsoa toimivaksi. Ei kyllä mikään uudenveroinen mutta käyntihäikkää ei pitäisi sen takia olla.
][/quote]

Nyt sitten mittari jumppaa tehty tuolla pihalla immun ympärillä ja tulokset ovat seuraavanlaiset:

-Navat 6 ja 9 --> 568 ohm
-Navat 6 ja 7 ---> 68-540 ohm   (pistoke irti ja mitattu ulkopuolelta navoista)
-Navat 6 ja 7 --->55-286 ohm    (pistoke paikallaan ja mitattu immun sisäpuolelta navoista  :idiot2: )

-Vauhtipyörän anturit molemmat n.940 ohm.

Joko tuo immu pitää noilla lukemilla heittää verkon painoksi ja repiä autosta kilvet pois kun "uutta" käytettyä toimivaa immua ei tule löytymään... ???
                                                         
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 12.11.2012, 13:20:02
No kyllä tuo immu antaa aika karuja arvoja... Mistäpä nykyään saat toimivan immun? Ehkä jostain purkukohteesta jos on skarppina.
B200ET ja 230ET imm sopii kyllä keskenään, pientä hienosäätöä voi jousen asennolla tehdä niin on justiinsa.
Se on noissa kahdessa sama osa, se jousen kireys on vaan wähän eri. ;)
Toimii.

En nyt anna enää mitään toimintatakuuta ohjeilleni kun osat on tosi vanhoja. Arvot pitää kutinsa mutta ei niitä voi kovin paljoa soveltaa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 12.11.2012, 13:43:51
No kyllä tuo immu antaa aika karuja arvoja... Mistäpä nykyään saat toimivan immun? Ehkä jostain purkukohteesta jos on skarppina.
B200ET ja 230ET imm sopii kyllä keskenään, pientä hienosäätöä voi jousen asennolla tehdä niin on justiinsa.
Se on noissa kahdessa sama osa, se jousen kireys on vaan wähän eri. ;)
Toimii.

En nyt anna enää mitään toimintatakuuta ohjeilleni kun osat on tosi vanhoja. Arvot pitää kutinsa mutta ei niitä voi kovin paljoa soveltaa.

Onko ajatusta että miksi nuo arvot muuttuu noinkin paljon kun pistokkeen pukkaa paikalleen ja mittaa sisäpuolelta.?

Mutta on se vaan jännä että auto saattaa käydä useita minuutteja ilman minkäänlaista "sakkausta"... onpa käynyt jopa niinkin että ei ole oireillut mitenkään kun käytellyt pihassa vartinkin verran.., eli käy niinku normi-auton kuuluukin käydä...  ja tuolla ajossakin milloin on oire tullut niin tasakaasulla ajaessa tuntuu kun joku polkisi kaverina lisää kaasua mutta sitten mun se häviää niin sitten se häviää... hitto että tästähän tais tulla hieman haastavampi temppukenttä kun oletinkaan.. 
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 12.11.2012, 14:24:51
Myy se... :)
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 12.11.2012, 14:42:52
Myy se... :)
En kyllä vielä taida sitä tehdä... (pitäis ilmatteeks antaa niin ei oikein hotsita... :-\) Olis muuten suht hyvä kuntoinen auto, ei oikein pahasti ole ruostunut, vissiin pelastanut kun ollut meleki koko ajan suht "pohjoisessa" eli ei hirveesti ole suola päässyt tekemään tuhojaan ja ei vielä pahat kilometritkään... Onkai se ruvettava etsimään siihen immua ja boksia... Mutta pitää vielä ensitöikseen ruveta mittaamaan se läpöanturi sieltä kettumaisesta paikasta... Mikä se vastus arvo vois olla kun pihalla n.2astetta lämmintä...? Vai pitäiskö ruuvata irti ja antais lämmetä sisällä joitain tunteja että vois olla lähellä tuota +20astetta...?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 14.11.2012, 11:29:37
Eilen illalla käyttelin autoa pihassa ja reilun viiden minuutin käyttämisen jälkeen auto sammu kun saunalyhty... No n.minuutin odottamisen jälkeen starttausta mutta eipä luvannutkaan. Pari minuuttia lisää venttailua ja uusi yritys ja eiku tulille.... Muutaman minuutin kävi jonka jälkeen alkoi "höristely" sitä kesti parin minuutin verran jonka jälkeen sitten sammui.. Sitten ihan testi mielessä otin meisselin ja kopsauttelin kahvapuolella Motronic-boksin kylkeen jonka jälkeen auto käynnistyikin heti eka starttauksesta....  Olisiko sitten vaan ollut jokunen taivaankappale sopivassa asennossa kun auto käynnistyi vai olisiko mahdollista että tuossa boksissa on oikeasti jotakin häikkää..?  Liekkö miten yleisiä näissä malleissa nuo moottorin ohjausyksikön viat..?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 14.11.2012, 11:42:42
No, noissa bokseissa komponentit on jo maailmaa vanhempia joten ongelmia on jo siltä kantiltakin odotettavissa... (yli 20v vanha tietokone, revi siitä)
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 25.11.2012, 16:42:02
Päivitystä!!

Elikkäs löyty uus/vanha motronic-boksi markkinapaikalta ja ei muuta kun paikalleen----> autohan rupesi pelaamaan ihan (meleki) niinku pitääkin. Tyhjäkäyntiä käy niinku pitääkin ja kipinät on pysyneet vielä mukana, "uuden" boksin kans matkaa taitettu n.200 km:ä... Mutta pari lievää "oiretta" vielä on olemassa, toinen kyllä esiintyi sillä toisella boksillakin eli ongelma on jossakin muualla. Oire 1: Käynnistyksen jälkeen tuleva ekstra-hörähdys, ihan sama onko moottori kylmä tai lämmin... heti kun auto käynnistyy niin tulee sellainen tunne että joku polkaisee pikkuisen reippaammin kaasua.., ja tuntuu jopa vielä siltä että olis sellainen "tukehtumisen" oire... ???  "Vika" kestää maks.2sek ja sitten kun käynti tasaantuu niin sitten kyllä käy niinku pitääkin.

Oire 2: Huomasin eilen kun pitempään ajoin matkaa ja vastaseen pikkuisen tarjosin tennaria niin tuntui selvästi pientä nykimistä.., ei pahaa nykyä mutta huomasi selvästi että aika ajoin nykyä tapahtui... Reippaammin kun kiihdytteli niin en kyllä nykimistä huomannut...

Olisiko ideoita mistä edellä mainitut oireet vois johtua?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 25.11.2012, 22:47:24
Päivitystä!!

Elikkäs löyty uus/vanha motronic-boksi markkinapaikalta ja ei muuta kun paikalleen----> autohan rupesi pelaamaan ihan (meleki) niinku pitääkin. Tyhjäkäyntiä käy niinku pitääkin ja kipinät on pysyneet vielä mukana, "uuden" boksin kans matkaa taitettu n.200 km:ä... Mutta pari lievää "oiretta" vielä on olemassa, toinen kyllä esiintyi sillä toisella boksillakin eli ongelma on jossakin muualla. Oire 1: Käynnistyksen jälkeen tuleva ekstra-hörähdys, ihan sama onko moottori kylmä tai lämmin... heti kun auto käynnistyy niin tulee sellainen tunne että joku polkaisee pikkuisen reippaammin kaasua.., ja tuntuu jopa vielä siltä että olis sellainen "tukehtumisen" oire... ???  "Vika" kestää maks.2sek ja sitten kun käynti tasaantuu niin sitten kyllä käy niinku pitääkin.

Oire 2: Huomasin eilen kun pitempään ajoin matkaa ja vastaseen pikkuisen tarjosin tennaria niin tuntui selvästi pientä nykimistä.., ei pahaa nykyä mutta huomasi selvästi että aika ajoin nykyä tapahtui... Reippaammin kun kiihdytteli niin en kyllä nykimistä huomannut...

Olisiko ideoita mistä edellä mainitut oireet vois johtua?
Mä nyt vaan luulen että et yhtään motikkaa saa pelaamaan enää täydellisesti kun ne osat ei ole uusia enää.
Jos pelaa apaut jotenkin, sinuna olisin tyytyväinen. :P
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 26.11.2012, 09:20:34
Mä nyt vaan luulen että et yhtään motikkaa saa pelaamaan enää täydellisesti kun ne osat ei ole uusia enää.
Jos pelaa apaut jotenkin, sinuna olisin tyytyväinen. :P

Olen kyllä tosi tyytyväinen jo tuollaisenaan..., edistyshän ollut jo huimaa.., eli kohta vois miettiä sitä myymistä   :hello: Pakokaasulapun kävin hakemassa perjantaina ja seuraavaksi pitäis ruveta jännäämään katsastusta. Ainut mikä pikkaisen huolettaa on vänkärin käsijarru, jossakin vaiheessa päässy perästä öljyä kengille ja eipä tehot ole sitä mitä pitäis olla... perjantaina käytin levyn pois ja karhensin kengät ja rummun ja löin "kannen" kiinni... Uudet kengätkin olis autotallissa mutta nyt vielä koetetaan mennä mistä aita on matalin... ;) BTW: Millaisiin lukemiin tuollaisella autolla pitäis niinku päästä jos olisi niinku osapuilleen kunnossa....?
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: hevonen - 26.11.2012, 09:25:33
BTW: Millaisiin lukemiin tuollaisella autolla pitäis niinku päästä jos olisi niinku osapuilleen kunnossa....?
Vakiolastulla nättiä matka-ajoa(rajotusten mukaan, ei paljoo ohituksia) semmonen 8-8.5 l/100km meni meillä et. Keskikulutus siellä kympin luokkaa.
Vikingin lastulla ei päässyt alle 10 litran matka-ajossa, keskikulutus ehkä n. 11-12 litraa satasella... :P
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: MK-73 - 27.11.2012, 14:15:33
JIHUU!!

Ja niin sitä tuli reilu vuosi lisää ajoaikaa eli vuosikatsastus suoritettu puhtain paperein....  :hello:
Otsikko: Vs: 745 -89 B200ET käyntihäiriö ei anna kipinää nyt.
Kirjoitti: Okko - 27.11.2012, 16:23:56
Mulla 200ET vei kesällä n.12l/100km ja suurin syy löytyy (kuskin lisäksi) Superchipsin lastusta. Lähes koko kierrosalueen läpi afr on laajakaistamittarista katsottuna 12 pintaan. Vakiolastulla päästöjä otettaessa ainakin tyhjäkäynnillä afr oli 14,5 luokkaa, ajossa ei tullut testattua millaisena seos pysyy. Vähän ot:ksi lipsahti, mutta menkööt  :)