Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ari E - 04.10.2012, 21:56:24
-
mitähän en nyt tajua? Laitoin nokat takapään hahlojen mukaan kannen tiivistepintojen tasolle, kuitenkin niin että nokkien ero 180 astetta.
sitten pyöritin varovasti kampuran ykk:hon mutta mitäs, joku 10 astetta ennen mäntä saavutti 1. sylinterin pakonokat.
käänsin pakonokkaa kunnes mäntä ei enää ottanu venttiiliin kontaktia ja tältä se näytti:
Toinen valkoinen merkki nokkapyörässä siis ajoitusmerkki, kun nokka on takapään hahlon mukaan ajoitettu ja noin se näyttää olevan kaikissa netin kuvissa ???
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/04102012236.jpg)
sama tilanne takapäästä
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/04102012243.jpg)
täytin nostinkupit öljyllä ennen asennusta, mutta eikai ne enää kanna liikaa, nokkaa nimittäin pyöritelty jo jonkin verran asiaa tutkiessa
-
Ainakin joissain 5-pyttyisissä ajoitusmerkit onkin vähän ennen yläkuolokohtaa.
Eti se kampuran hammaspyörässä oleva tosi pieni merkki ja laita sen mukaan nippuun.
-
Ainakin joissain 5-pyttyisissä ajoitusmerkit onkin vähän ennen yläkuolokohtaa.
Eti se kampuran hammaspyörässä oleva tosi pieni merkki ja laita sen mukaan nippuun.
onko tosiaan näin :o ite merkkasin varman ykk merkin kannen ollessa irti ja laitoin sen mukaan :hello:
käympä juoksemassa tallilla *karkuun->
-
En varmaan taas ymmärtänyt tätä oikein mutta onko tuossa kuvassa tuolla puolen kierroksen päässä ne rattaan omat ajoitusmerkit?
Jos laitat jakoa niin nokat on 1/2 kierrosta pielessä?
-
Eräässä 850:n vaparikoneessa tätä ihmeteltiin, kun kampuran ajoitusmerkki ei ollutkaan yhtäkuin ykk.
(Ison hihnapyörän merkki on ykk, hammaspyörän merkki ei.)
Laitettiin sitten kuitenkin tehtaan merkkien mukaan ja toimiihan se.
B6xx4 konetta en ole avannut, mutta toin vaan tämänkin mahdollisuuden esille.
Suosittelisin etsimään ne alkuperäiset merkit ja niiden mukaan kasaamaan.
-
En varmaan taas ymmärtänyt tätä oikein mutta onko tuossa kuvassa tuolla puolen kierroksen päässä ne rattaan omat ajoitusmerkit?
Jos laitat jakoa niin nokat on 1/2 kierrosta pielessä?
merkit tein kun käänsin nokat tuon 180 astetta ja merkkasin saman kohdan jossa venat ei enää ota kiinni mäntään.
tuolloin siis 6 sylinterissä ykk.
aika tarkalleen 180 asteen ero tuli merkkeihin.
Hihnan laiton kannalta ei oo väliä kumminin päin nokat on, eli onko 1 vai 6 sylinterissä alkamassa imutahti
nokien välinen asento pitää vain olla 180 astetta ja nokkien asennon saa ilmeisesti varmuudella oikein kun laittaa nuo takapään hahlot tasan tiivistepinnan mukaan.
Eräässä 850:n vaparikoneessa tätä ihmeteltiin, kun kampuran ajoitusmerkki ei ollutkaan yhtäkuin ykk.
(Ison hihnapyörän merkki on ykk, hammaspyörän merkki ei.)
Laitettiin sitten kuitenkin tehtaan merkkien mukaan ja toimiihan se.
B6xx4 konetta en ole avannut, mutta toin vaan tämänkin mahdollisuuden esille.
Suosittelisin etsimään ne alkuperäiset merkit ja niiden mukaan kasaamaan.
kävin tallilla juoksemassa, en löytäny vielä noita virallisia merkkejä kampurasta, sopivasti tallilla ei ollu kunnon lamppua millä olis voinu selvemmin tihrustaa
-
Kuutosen korjausopas kyllä löytyy netistä. Kampuran merkki on kyllä sellanen hyttysen jätös, että on hankala löytää.
-
Vitoskoneessa se alamerkki on myös siinä valussa johon hihnapyörä vedetään niillä neljällä ruuvilla, semmonen viiva. Aika paljon selkeempi kuin ne, tai se hiuksella pyyhkäisty viiva rattaassa.
Oiskohan sama tossa.
-
Vitoskoneessa se alamerkki on myös siinä valussa johon hihnapyörä vedetään niillä neljällä ruuvilla, semmonen viiva. Aika paljon selkeempi kuin ne, tai se hiuksella pyyhkäisty viiva rattaassa.
Oiskohan sama tossa.
ku on ihan tasainen. Vuosimalli -90, ei vissiin tuossa vaiheessa vielä kukaan svenssoni hienoa parannusta kehitelly :2funny:
ennen todellista ykk kohtaa on moniura hihnapyörästä jonkun matkaa lähteny reunasta maalit ja tilalla ruostetta.
huomenna vois ottaa tuon kuningas mutterin irti ja tutkia noita palikoita lähempää, nyt tuo jäätävän kokoinen vauhtipyörä hihnapyörän päässä sotkee jonkin verran :idiot2:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8170.210
ei siis mitään tuollaista
vaan tällainen RACE ratkaisu S*
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/04102012245.jpg)
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/04102012244.jpg)
-
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.
-
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.
tuo sokka löytyy
nyt äkkiä peilin kanssa tallille -H-
ja sieltähän se löytyi, tuo virallinen merkki on todellisuudessa 90 astetta eykk merkki :idiot2:
-
Eiköhän se ole just sitä varten, ettei tartte olla niin tarkka kannen kasausvaiheessa. Tjsp. ::)
-
no joo, tottunu joka tapauksessa aina laittamaan männät turvallisen matkan päähän kasatessa ja viimeisenä kampura kohilleen :D
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/DSCN0022.jpg)
ala rattaassa oli vielä olemattoman pieni hahlo päässä, arvatenkin pölystä tukossa
(http://i751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/960/DSCN0031.jpg)
-
Kampiakselin rattaassa tosiaan on hampaan harjalla pieni lovi jakomerkkinä. Ja vastaavasti koneen puolella pieni nystyrä. Moniurapyörän taakse vähän piiloon jää osa kampiakselin hammasratasta jossa ei enää ole hammastusta vaan sileämpää pintaa. Siinä pinnassa on samalla kohtaa hampaassa olevan loven kanssa nystyrä. Näkee kun vähän kuikuilee moniurapyörän ohi. Jollei näy niin pyörittäen kampiakselia vaan, siellä se on. Muistikuvan mukaan moniurapyörän ja kampiakselin hammaspyörän välinen ohjuritappi(jos näissä vanhoissa sitäkään on?) osoittaa noin klo 13-14 kohti kun kampiakseli on kohillaan. Silloin kun kampiakseli on oikeassa asennossa, voi nokkia pyörittää ympäri vapaasti.
Tätä mä just......
-
näköjään päässä heitti huolella ja luetun ymmärtäminen oli mitä sattuu tuohon aikaan illasta :facepalm:
-
ja sieltähän se löytyi, tuo virallinen merkki on todellisuudessa 90 astetta eykk merkki :idiot2:
semmonen oliko 5-6 hammasta kun kääntelin kampura vastapäivä ykk sta niin oli merkit kohalla , onneksi kääntelin tota kampura pois ykk sta ennen kasausta kun täällä oli puhetta siitä kiitos -H-
tottunu vaan kasaamaan sillai että kone on ykk , tää on vähän erilainen :-[ eihän noilla nokkapyörien merkillä tee mitään jos ei varmista etukäteen ,vielä kun remmi on paikalla että missä asenossa ne on laitettu .... nehän on säädettävät
voiko sanoa että mikä näissä muuttuu kun vaihto väli vaihtele 45000-120000km
-
Löytyiskö täältä takavetopuolelta vastausta siihen että, miten tehdään nokkien ajoituksen hienosäätö säädettävästä nokkapyörästä? Takapuolelta hahlo kannen tasolle, mutta riittääkö nokkapyörän merkin silmämääräinen kohdistus vai miten? Saakos sen nokan vaihdelaatikon puolella olevan suojalätkän ehjänä pois vai pitääkö varautua ostamaan uusi?
-
voiko sanoa että mikä näissä muuttuu kun vaihto väli vaihtele 45000-120000km
Hihnapyörät ja hihna vaihtuivat leveämpiin.
-
Saakos sen nokan vaihdelaatikon puolella olevan suojalätkän ehjänä pois vai pitääkö varautua ostamaan uusi?
lähtee niinkuin miranoolin kansi
Hihnapyörät ja hihna vaihtuivat leveämpiin.
ahaa pystyykö näitä päivittää uusiin eli onko esm kampurassa jotain ero
-
ahaa pystyykö näitä päivittää uusiin eli onko esm kampurassa jotain ero
Pystyy ja mullakin olis yhdet leveämmät pyörät ylimääräisenä.