Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tipi - 10.02.2011, 21:09:23
-
Auto on manuaali, ajettu > 400 tkm. Eli kun pakkasta luokkaa -20 C tai enemmän, auto käynnistyy ja sammuu muutaman sekunnin päästä (tietenkin ensin lämmitetty lohko/sisälämmittimellä ja webastollakin). Jos auton hinaa lämpimään, puolen tunnin päästä lähtee kuin palmun alta. Jos jollain opilla saa käyntiin pakkasessa niin sitten toimii normaalisti. Sama vika ollut vuosia (silloinkin kun mittarissa oli < 200 tkm).
Autoon tehty normaalit huollot, merkkiliikkeessäkin (vaihdettu filtterit, hehkut jne. Ruiskun ajoitus ok) ja tankissa on jäänestoa. Huollossa on vakiohoito: annetaan olla lämpimässä jonkin aikaa ja hop -toimii. Mutta kun ajelen kotiin niin seuraavana aamuna sama vika.
Kertokaahan ajatuksia missä vika voisi olla. Pakkaskelit tuntuu jatkuvan...
-
Tulisi mieleen, että moottoriohjaus ei saa oikeaa tietoa koneen lämpötilasta? Tai sitten saa tiedon mutta ei pysty toimimaan sen mukaisesti?
Ilmeisesti ei ole vikakoodeja?
-
Kokeile semmoista, että annat olla virran päällä yli 7 sekuntia, ja starttaa vasta sitten. Vaikuttaako mihinkään?
-
Tuntuu, ettei koneen lämpötilalla pitäisi olla merkitystä, koska käynnistyy muutamaksi sekunniksi (?). Vikakoodeja en muista saaneeni, ainoastaan huollon mukaan "vika elektroniikassa".
Kokeilin 7 sekunnin viivettä, ei auttanut.
-
Minun tietojeni, jotka eivät ole ns. varmoja, mukaan auton elektroniikka säätää ruiskutusennakkoa kylmäkäynnistyksessä. Voisiko pumpussa olla mekaaninen vika? Eli elektroniikka luulee muuttavansa pumpussa jotain, mutta pumppu ei toimikaan niinkuin pitää. Tarkoittaisi sitä, että vikavalo ei tällöin syty.
-
Minun tietojeni, jotka eivät ole ns. varmoja, mukaan auton elektroniikka säätää ruiskutusennakkoa kylmäkäynnistyksessä. Voisiko pumpussa olla mekaaninen vika? Eli elektroniikka luulee muuttavansa pumpussa jotain, mutta pumppu ei toimikaan niinkuin pitää. Tarkoittaisi sitä, että vikavalo ei tällöin syty.
Tämä kuulostaisi varsin loogiselta selitykseltä.
-
Eli jos vika on pumpussa, miten se voisi varmentaa? Vaatiiko pumpun vaihdon?
-
Nyt kannattaisi ottaa yhteyttä semmoiseen kaveriin, joka tuntee tuommoisen sielunelämän tarkasti. Eli välttämättä merkkihuolto/normaali korjaamo ei osaa sanoa tuosta asiasta. Itse ehkä lähtisin kysymään esim. Findieselin kaverilta apua.
Noita pumppuja voi minun mielestä korjatakin, ja jos se vika nyt on siellä, niin ei luulisi koko pumpun olevan sökö, vaan joku servo(?), magneettiventtiili(?) tms.
Se miksi se pyörii pari sekuntia voi johtua hehkutuksesta, eli kun hehkun apu loppuu ja ruiskutushetki on tarpeeksi pielessä, niin ei pysy käynnissä.
-
Paikallisen dieselkorjaamon mukaan saattaisi olla ruiskun vika: on kuulemma näillä kilometreillä tapauksia, joissa pumpun jousi on kuoleentunut / poikki.
Korjaus mahdollinen, tosin varmin tapa vaihtaa pumppu.
Hehkutuksen puuttumiseen en oikein usko, koska hehkut on uusittu vuosi sitten eikä itseasiassa hehkutus mene päälle lainkaan koska lämmitetty lohkolämmittimellä ja webastolla ennen käynnistysyrityksiä.
Näinhän se menee, osia pitäisi vaihtaa eikä siinä mitään mutta ongelma onkin että auttaako vaihto eli ensin pitäisi saada tilanne ettei auto lähde käyntiin, vaihtaa osa (samassa paikassa) ja sitten, jos lähtee käyntiin, hyristä tyytyväisyydestä kun tuli oikeas osa vaihdettua. Mutta: jos ei lähde vieläkään niin riemu on rajaton kun on maksanut noin 1500 € uudesta pumpusta joka ei sitten auttanutkaan.
Voi kun olisi joku mittaus jolla voisi paikantaa vian...(?) silloin kun vika on päällä mutta eipä ole sellaista korjaamoa joka ottaa mittarin kouraan ja lähtee yli 20 asteen pakkaseen.
-
Käytetty takuupumppu maksaa purkamolla 600-700 euroa, eli alle puolet tuosta 1500 eurosta. Sen jälkeen voit kaupata tuon vanhan pumpun osaavalle kaverille, joka kunnostaa siitä ehjän. Tai sitten korjautat itse, jos on selkeä vika (esim. se jousi), ja myyt samalla hintaa eteenpäin.
Transporterin/A6:n pumppuja on vieläkin halvemmalla, mutta siitä en tiedä, käyvätkö ne Volvoon (lähinnä erilainen moottorinohjaus). Ruåttin puolella on pari pumppua myynnissä, tosin ilman hintaa. Mutta monesti olen sieltä saanut rojut halvemmalla.
-
Transporterin/A6:n pumppuja on vieläkin halvemmalla, mutta siitä en tiedä, käyvätkö ne Volvoon (lähinnä erilainen moottorinohjaus). Ruåttin puolella on pari pumppua myynnissä, tosin ilman hintaa. Mutta monesti olen sieltä saanut rojut halvemmalla.
Vanhemmat periaatteessa käyvät, uudemmat ei. Noissa VAG-tuotteissa muuttuu tuo ruiskutuspumpun liitin erilaiseksi jonkun vuosimallin kohdalla ja samalla muuttuu jotain muutakin pumpun ohjauksessa.
Eli jos ruiskutuspumpun liitin on samanlainen, on mahdollista että sen volkkarista tai audista peräisin olevan pumpun saa soviteltua paikoilleen.
-
Ajonesto temppuilee!!
Ettei vaan olis avaimen tunnistuksessa vikaa? Itellä V70 tekee pakkasella samoin, mutta avain pois virtalukosta ja pari napautusta avaimella siihen virtalukonreijän kehykseen niin seuraavalla starttauksella jää käyntiin! Niinkauan kun naputtamalla toimii säästää korjauskustannukset, mutta paha jos jää johonkin korpeen kun vikaantuu totaalisesti. (juotosvikoja/pakkasestajohtuvia) Ei ole esiintynyt kesäkelillä eikä kun auto on sisältä lämmin!
Honkte
-
koita antaa sille täydet hehkut ennen käynnistämistä. lämpötila-anturin johto irti kannen päältä, kakkossylinterin kohdalta.
luulee olevansa täysin kylmä vaikka oot pitäny lohkarissa sitä.. vikavalo tuosta syttyy vähäksi aikaa palamaan mutta sammuu kyllä sitte jonkun ajan päästä.
-
samaa vikaa itelläki ja mietitty on että mikä p**kele riivaa.. ajotukset ok ja blaablaa.. ilman lämmitystä ei puhettakaan saada käyntiin -20 ja yli vaikka hehkuttais sata kertaa..
-
TDI:ssä ajonesto estää moottoria käynnistymästä edes hetkeksi.
Bensakoneissa hörähtää sekunniksi ja sammuu.
Itselläkin oli samanlainen ongelma paljon ajetussa 850:ssa.
Tosin lämpötilaksi riitti 0 astetta.
Erään kertomuksen mukaan väljähtänyt pumppu ei nosta painetta tarpeeksi nopeasti joten suuttimen aukeaminen/ruiskutushetki tämän takia myöhästyy.
-
Joo! Näin siinä tapauksessa, että ajonesto ei tunnista avainta heti. Avaimen tunnistus hukkuu vasta kun starrtauksen jälkeen avain kääntyy takaisin ! Omassani ainakin hukkasi peräjälkeen, mutta avaimen poisto virtalukosta ja pari napautusta siihen kehälle niin seuraavalla starttauksella jää aina käyntiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Honkte
PS. Olen elänyt kyseisen vian kanssa kolmisen vuotta. Ohjeen ohittamiseen antoi VOLVOJEN kanssa pienen ikänsä temunnut autoasentaja!