Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: wiile - 06.10.2012, 13:18:46
-
Olisiko jollain tietoa/kokemusta millanen nokka-akseli toimisi katu käytössä? ja missä vaiheessa nokan nosto on liijan raju normaaleille ventiili kupeille?
jotain mittoja olis kiva saada nii olisi helpompi kysellä niiten perää.
-
Nokat tähän koneeseen on ehkä viimeinen vaparimodi, kallis, eikä itsessään anna kuin muutaman heposen, ja niitäkin enemmän, kun on muut asiat kunnossa.
ennen sitä, kandee vaihtaa läppärungot, peltisarja, suuttimet ja lastuttaa, tai ohjelmoitava ruisku. ja ehkä keventää vauhtipyörääkin. turbosatsi vois olla helpompi melkeen tohon, vaikkei lailliseks saakkaan.
-
Eka vastaus on perinteisesti että ei kannata vaan laita turbo
Asiaan: B234F nokat ja varsinkin ajoitukset on suunniteltu vähäpäästöisyyttä silmällä pitäen. Säädettävät nokkapyörät antavat vapaat kädet ajoitusten suhteen. Paremmilla nokilla saa varmasti lisää suoritus kykyä mutta ei mahottomia vakio koneesta. Ei kovin kustannus tehokasta
-
Esim Cat Cams tekee nokkia hydraulunostajille.
(http://ubuntuone.com/32F6yCkVfp1FdpwxvFkAF9)
-
Kiitos veksi!
-
Jos vakiruiskua aiot käyttää, nii se varmasti asettaa oman rajansa. Ainakin LH2.2 varustettu 8v-vinokone huomaa varsinkin tyhjäkäynnillä vähänkin kireämmän nokka-akselin.
Ja nyt puhutaan ihan vakioakseleista. Jostain oikeesti kireestä nokasta ei ole kokemusta vakioruiskun kanssa.
-
Eka vastaus on perinteisesti että ei kannata vaan laita turbo
Asiaan: B234F nokat ja varsinkin ajoitukset on suunniteltu vähäpäästöisyyttä silmällä pitäen. Säädettävät nokkapyörät antavat vapaat kädet ajoitusten suhteen. Paremmilla nokilla saa varmasti lisää suoritus kykyä mutta ei mahottomia vakio koneesta. Ei kovin kustannus tehokasta
Tuota tasan tarkoitinkin, että ei mitään järkeä vaan vaihtaa nokkia, ennen sitä on fiksumpaa tehdä paljon muutakin kuten juuri imusarja+läppärungot, lastu+ohjelmointi, peltisarja jne.
Tarkoituksenani oli siis esittää se että nokkien vaihto ekana ei ole fiksu idea, vaan ensin tehdään muut järkevät vaparimodit mitkä antavat samalla hinnalla 20-50hv, sitten nokat päälle jotka antavat SITTEN 10-20hv, ennen muita vaparimodeja ehkä antavat 0-10hv, eli kuten Veksi sanoi, ei itsessään kovin kustannustehokasta.
-
juu u on mull tossa peltipako ja lastu, pitää viellä hommata siis tuo läppärunko ja imusarja
mistäköhän niitä löytäiss? vai pitääkö ite rakentaa?
-
juu u on mull tossa peltipako ja lastu, pitää viellä hommata siis tuo läppärunko ja imusarja
mistäköhän niitä löytäiss? vai pitääkö ite rakentaa?
Racing osiolta löytyy myynnissä mp läppärunkoja, imusarjojakin varmaan löytyy jostain valmiita 16v kanteen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18717.msg339479#msg339479
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10211.msg191283#msg191283
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22937.msg410170#msg410170
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21047.msg377408#msg377408
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21264.msg380820#msg380820
Ja lastuhan olis hyvä aina ohjelmoida muutosten mukaan, etenkin nokat tarvitsisivat uudet bensa ja sytkäkartat.
-
Moron.
Kuinkahan paljon samaisesta moottorista uskaltaa nostaa puristuksia?
Esim. tää A. Graham Bell:in kirja suosittelee että pitäisi 98 polttavassa moottorissa olla puristukset luokkaa 9,5-10,5
-
kyllä 11 suhteellakin kärsii ja 12llakin kun ajelet viinalla :)