Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: deader - 06.10.2012, 15:15:16
-
Moro arvon tietäjät!
volvo pitänyt erikoista jumputus ääntä, kovenee vauhdin mukaan, kuuluu 40kmh ylöspäin? yli 120 vauhdissa tuntuu jo reilusti hyttiin asti.
Ääneen ei vaikuta: moottorin käynti, jarruttelut, käännökset.
Tasasen vittumaista tykytystä nopeuden mukaan kasvaen Kuskinpuolelta lähtöisin ehkäpä?.
Ratti osottaa myös oikeelle 5cm eli aurauksissa olis säädettävää, silmämääräsesti kuitenkin ihan ok, ei voi aiheuttaa tälläistä ääntä.
Moottorin tukikumit ok, tukivarret ok, ei missään väljää katsastusmiehen mukaan, etti vikaa ~20min.
Vanteet ok, renkaat ok, vaihdettu ympärinsä.
Itselle herää mieleen, Vetoakseli / pyöränlaakeri?
Ei kuitenkaan Vinq tai rahise tms, tum tum tum tum tum tum. :/
Talvivanteista yks kiero, edellinen omistaja mennyt kunnolla mettään?
Volvon kävin hakeen pohjoosista kädettömältä asentajalta joka ilmeisesti tätä korjasi pojalleen tms. Kusipää kun jätti kertomatta että konehuonetta purettu tyylillä "ruuvi sinne ruuvi tänne, mikäs tämä mutteri on? ei tärkeä varmaankaaaaa..."
11/11 asti tätä laitettu kuntoon.
JA autohan on italiantuonti 2.0 turbo farmarii.
-
renkaat varmasti pyöreät ettei ole pinta irti /kuvokset ratkenneet, jousen ylä lautasen kumi ehjä etupäässä, nämä on joskus vaikeita metsästää nuo äänen aiheuttajat ???
-
renkaat varmasti pyöreät ettei ole pinta irti /kuvokset ratkenneet, jousen ylä lautasen kumi ehjä etupäässä, nämä on joskus vaikeita metsästää nuo äänen aiheuttajat ???
renkaat kunnossa, pitää huomenna kattoo toi jousen yläkumi.
-
mikäli ääni tulee edestä, vika on mitä ilmeisemmin renaiden välisellä alueella. Jousten yläkumit ei tohon vaikuta ollenkaan..palat paskana ja rallattaa levyhin kiinni? Pyöränlaakeri? Sen testaaminen: nosta keula, pyöritä rengasta, jos tärisee jousessa niin laakerivika ilmeinen.. Vetari viasta en osaa sanoa, tarkista ovatko suojakunmit ehjät, jos on rikki niin silloin siellä on hiekkaa ja kiviä mitklä rikkovat vetarit..
-
mikäli ääni tulee edestä, vika on mitä ilmeisemmin renaiden välisellä alueella. Jousten yläkumit ei tohon vaikuta ollenkaan..palat paskana ja rallattaa levyhin kiinni? Pyöränlaakeri? Sen testaaminen: nosta keula, pyöritä rengasta, jos tärisee jousessa niin laakerivika ilmeinen.. Vetari viasta en osaa sanoa, tarkista ovatko suojakunmit ehjät, jos on rikki niin silloin siellä on hiekkaa ja kiviä mitklä rikkovat vetarit..
Ääni tulee edestä, jouset oli ok, jarrut on kunnossa, pitää viä tarkastaa ettei oo tullu muutosta.
tuolla tavalla testasin pyöränlaakeria jo omatoimisesti aikasemmin, tuntui kyllä pyörivän loistavasti eikä tärissy jousessakaan, tosin kunnon vauhtia en sille antanu. Tehdään tämäkin viälä toisen kerran.
Vetoakselin suojakumit ehjät, sitä mietin että onko siellä rasvaa, luulis kyllä et muutakin ääntä tulis.
Outohavainto; Sateella tuntuis olevan siedettävämpää tua jumputus, VOIKO aurauskulmat olla nyt kuitenkin vikana?? käytän lähipäivinä viä suuntauksessa.
Niin ja auto on kuitenktin hallittavissa viä yli 200kmh, Tosin hulluutta taitaa olla moisia vauhteja ajella.. järki luovutti vaan kun tuli uuden karhee audi tt vierelle kiusaan..
-
niin oliko pelti vai alumiinivanteet? onko jarruremppaa tehty? meinaan jos uudet satulat ottaa kiinni liimapainoihin niinkuin mulla, jouduin siirättää ne painot eri kohtiin kun hankas kiinni.. toi äänen kiihtyminen nopeuden mukaan viitttaa kl renkaisiin..jos siellä on lamelleissa kiinni kivi tai vastaava..tai sit rengas hankaa jonnekin..
-
niin oliko pelti vai alumiinivanteet? onko jarruremppaa tehty? meinaan jos uudet satulat ottaa kiinni liimapainoihin niinkuin mulla, jouduin siirättää ne painot eri kohtiin kun hankas kiinni.. toi äänen kiihtyminen nopeuden mukaan viitttaa kl renkaisiin..jos siellä on lamelleissa kiinni kivi tai vastaava..tai sit rengas hankaa jonnekin..
Alumiinivanteilla 15" ei ota kiinni mihkään ja kiviä ym ei ole kiinni, renkaat kunnossa. jarrut on tehty 2010, auto seissy sen jälkeen ~15kk ajoa on tullu nyt noin 5000km. edellisen omistajan tekemä remppa, pitäsköhän sitä ny rassata se satula ainaki kerran viä kuntoon jos sieltä vika, epäilen kyl :!
-
Apukuskin puolen vetarissahan on tukikumi ja -laakeri välissä, olisiko tuo yksi mahdollisuus?
-
Apukuskin puolen vetarissahan on tukikumi ja -laakeri välissä, olisiko tuo yksi mahdollisuus?
ehjältä vaikuttaa, Epäilys iskee kuskinpuolen vetariin.. pitäs varmaa liikkeeseen viedä, tietäsivät varmaan äänestä kun on niin erikoinen et se tulee kyl pyörivästä osasta, samanlainen ääni ku rengas vipattais, mut kaikki renkaat käyty läpi eikä mitään vikaa, nyt olen ruvennut huomaamaan että ääni kuuluu matalemmin kaarteissa, eli vähän kun väljä vetari kiristyis tms ei näistä tiiä hullukaaan.
-
ehjältä vaikuttaa, Epäilys iskee kuskinpuolen vetariin.. pitäs varmaa liikkeeseen viedä, tietäsivät varmaan äänestä kun on niin erikoinen et se tulee kyl pyörivästä osasta, samanlainen ääni ku rengas vipattais, mut kaikki renkaat käyty läpi eikä mitään vikaa, nyt olen ruvennut huomaamaan että ääni kuuluu matalemmin kaarteissa, eli vähän kun väljä vetari kiristyis tms ei näistä tiiä hullukaaan.
Onhan molempien puolien napamutterit kunnolla kireällä? Siis ne vetarin päässä olevat isot mutterit.
-
Onhan molempien puolien napamutterit kunnolla kireällä? Siis ne vetarin päässä olevat isot mutterit.
Tätä epäilin kans aluks, kävin hakee ison hylsyn ku ei ollu kaapissa sopivaa, momentti avain kyllä uupu, mutta luulis et jatkovarren kans ku ei liikkunu tiukempaan, et olis kiinni kunnolla. se vetoakseli täs on mielenpäällä kyl paljon ajellessa, jotenkin tuntuu et välillä äänet pienenis ja sit taas tulee takasin ku "paikat lämminny" eli voiskohan olla et ei olis rasvaa tarpeeks siä vetarin kumin alla? vaikuttaako tämä vetarin löysyyteen, luulis ny et se kirskuis tms vinkunaa pitäis jos voitelusta olis kiinni..
Kerrotaan nyt viälä yks selvennys äänestä, reilusti samankaltainen ku kierolla vanteella ajellessa.. vempu vempu :D
Kaippa täs pitäs auto nostaa ylös viä ja alkaa vähä purkaan jos löytys vikaa, sen verta paljon tullu vaan ton kans puuhattua et nyt ei kyl mielenkiintoo löydy, mökkiki tarvis valmiiks saada enne talvea!
Pääsisköhä 500e setelillä tästä vai kustantaako paljokin enemmän jos esim se vetari siä on vaihtokunnossa?
Pieni pelko jääny huoltamoita kohtaan ku tuli omistettua alfa romeo 156, aina 1000e, oli sitte mikä vaan pikkuvika!!
-
onko vetarit suoria? ettei ole mennut mutkalle? onko vetarit kunnolla laatikossa kiinni?
Mä ainakin lähtisin siitä että vaihtaisin ne laakerit ja samalla tarkistaisin ne vetari käyttämällä ne laatikosta irti.
Vaihdelaatikon öljyt menisi silloin kyllä vaihtoon...
-
Kokeileppas vaihtaa etu/takapyörä keskenään.
Ensin se vasen puoli missä oletettavasti aiheuttaja.
Koeajoa sit vaan ja tunnustelee muuttuko.
-
Kokeileppas vaihtaa etu/takapyörä keskenään.
Ensin se vasen puoli missä oletettavasti aiheuttaja.
Koeajoa sit vaan ja tunnustelee muuttuko.
Kokeiltu on ei eroa, ääni katoo kun ihan vähän kääntää oikeelle, reilummin kääntäessä jumputtaa oikeen kunnolla... tänään rupeen tota purkaan jos sieltä nyt jotain löytyis
-
Jos ratin asento suorraan ajaessa on muuttunut vinoon niin jossain nivelessä on kulumaa...tuo saattaa aiheuttaa jumputusta kun rupeaa heilumaan väljyyden puolelta toiselle...tai sitten rengas on kulunut epäkeskeisesti...se selviää kun vihdat edestä taakse ja päinvastoin...
-
Jos ratin asento suorraan ajaessa on muuttunut vinoon niin jossain nivelessä on kulumaa...tuo saattaa aiheuttaa jumputusta kun rupeaa heilumaan väljyyden puolelta toiselle...tai sitten rengas on kulunut epäkeskeisesti...se selviää kun vihdat edestä taakse ja päinvastoin...
Joo, samaa mieltä, jos ratti on pikkusenkin vinossa ( normaalia suoraa tietä ajettaessa ) niin sitten nelipyöräsuuntaukseen, osaava paja ei ala suuntaamaan jos huomaavat, että joku nivel/pusla on kulunut.
Auraus/pyörien suuntaus vaikuttaa paljon, ja voi pitää ääntäkin, jos rengas koittaa pyöriä poikittain kulkusuuntaan nähden,,,,toki sen huomaa rankaan kulumisesta.
-
Vetoakseleiden sisemmät nivelet kannattaa tarkistaa... Ei välttämättä huomaa kun nostaa auton ylös joten jos siltanosturilla saa asuton nostettua niin ehkä helpompi todeta. -98 tdi vaihdoin juuri oikean vetoakselin melko voimakkaan ravistamisen takia ja siihen olikin edellinen omistaja tai asentaja vaihtanut kumin ja unohtanut rasvat pois kun oli aika kuiva. Siinä tosin oli myös helposti havaittavissa oleva välys kun heilutteli, ja sitä välystähän ei siis havainnut kun nosti 2-pilaronosturilla!!!
-
ostin kans hetki sit 850 t5 ihmettelin kans jumputusta.. kävin kulmiensäädös ja edelleen sama rattivinos ja puolsi vastaa tulijoiden kaistalle menin takas sit huomattii kudosvaurio kuskinpuolen etupyöräs sit vaihdoin takarenkaan eteen .. ja vararenkaan taakse .. edelleen jatko pientä jumputusta.. sitku pääsin kotio vaihoin talvirenkaat johan loppu tärinät ja jumputukset molemmis kuskin puolen renkais kudosvaurio :D
-
Joo, itellä kans sattu olemaan kudosvaurio molemmissa renkaissa ja käyttäytyi samalla tavalla kuin olisi vetari menossa. Vedossa jumputti ja hieman hiljeni kun löysäsi kaasun.. Kesärenkaat vaihdoin keväällä alle, ni piti ihmetellä vähän aikaa että vaihdoinko autoa, ku oli niin erilainen ajaa.. 8) Suosittelen kyl kokeilemaan muita renkaita molemmille puolille eteen. :o