Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Kulmamies - 06.10.2012, 20:24:21
-
Olisiko arvon raadilla tietoa, että mihin johtoon kytketään Webaston lähettämä sisäpuhaltimen ohjaus automaatti-ilmastoituun 960:iin? Jotenkin se saattaisi liittyä siihe puhaltimen tehoyksikköön, mutta en tohdi omien kytkentäkaavio tulkintojen perusteella tehdä mitään peruuttamatonta :D
-
Löysin alkuperäiset ohjeet Ardicin kytkemiseksi automaatti-ilmastointiin, mutta ne oli niin sekavat ja tarvitsee jotain johtosarjoja, että ei ole mitenkään sovellettavissa Webaston kanssa.
Olisiko muita hyviä ideoita?
-
Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.
Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.
Yritin löytää kytkistä jonka oon pari vuotta sit saanut, mut ei onnistanu, ja autokin on maalaamolla, ni en tällähetkellä pääse sinne käsiksi.
Se johtosarja tosiaan on just se mihin rele jne tule kiinni, ja sekava ohje on kyllä.
-
1. Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.
2. Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.
1. Tällä tavalla on jo valmiiksi tehty Webaston johtosarjassa ja kytkentäohjeissakin on tämä kytkentä. Asia mitä en tajua, on se, että ECC maadoittaa tehoyksikön kautta puhallinmoottorin, niin mistä ihmeestä mä tiedän, että millä nopeudella puhaltimen saa pyörimään.
2. Mitä tällä nastalla 5 mahdetaan ohjata? Pyöriikö puhallin tämän kytkennän ansiosta sitten jollain tietyllä nopeudella? Siis siihen nastaan 5 syötetään jännite?
Kiitos vastauksesta, kyllä tämä sika vielä tapetaan :2funny:
-
Tein nyt sjs:n ohjeen mukaisen kytkennän ja puhallin tuntuisi toimivan. Pieni epäkohta siinä tosin on, kun puhallin pyörii sillä nopeudella, mihin katkaisin on asetettu. Normaalistihan se on aina automaatti-asennossa, jolloin puhallin ei siis toimi Webaston ohjaamana. Pitää aina muistaa kääntää puhallin ykköselle, kun haluaa, että auto lämpeää sisältäkin.
-
Pitää aina muistaa kääntää puhallin ykköselle, kun haluaa, että auto lämpeää sisältäkin.
TÄYSILLE >:D
-
Kyllä mulla se puhallin vaan toimii automaattiasennossa, tosin hatara muistikuva on että nasta 22 piti kanssa laittaa tuohon samaan herätekaapeliin kiinni ECC yksiköstä. Tuosta nastanumerosta en nyt mene vannomaan, yritän kattoa huomenna kun käyn purkamassa autoa.
Nasta 5 on siis vaan heräte ECC yksikölle, että se maadoittaa puhallinmoottorin, nasta 22 vai mikälie laittaa sitten puhaltimen tehoyksikön nopeudelle 1,5 kuulemani mukaan.
-
Onko tähän tullut selkoa? Itselläni asennettuna s90.iin eberi, mutta tuo puhallinkytkentä vielä kummastuttaa, nastaan 5 jos antaa herätettä, ei tapahdu mitään muuta, kuin että ilmastoinnin napin valo alkaa vilkkumaan. Nstassa 22 ei myöskään tapahdu mitään. Nastassa 2. Puhallin lähtee pyörimään sillä nopeudella kun asettaa paneeliin, mutta samalla virroittaa myös ulkolämpötilamittarin, radion ja tupakansytyttimen. Miten saa toimimaan automaattiasennossa?
-
Juu, puhallinmoottorille täytyy tuoda plus VAIHTOreleellä, niin että releen ollessa virraton se on kytketty puhaltimen ORANSSIN 4mm2 virtakaapelin väliin, ja virrallisena se ottaa plussan suoraan akulta (sulakkeen läpi tottai) jotta puhallin pyörisi kun ECC yksikkö ei saa sytytysvirtaa.
Sitten webastolta tuleva herätekaapeli kytketään releen kelaan ja muistaakseni myös ECC paneelin nastaan 5. toinen pää releen kelasta kytketään tottakai miinuksen, vai oliko se nyt plussaan, riippuu kumpaa herätettä tottakai webastolta tulee, muistin mukaan tulee plussaa.
Yritin löytää kytkistä jonka oon pari vuotta sit saanut, mut ei onnistanu, ja autokin on maalaamolla, ni en tällähetkellä pääse sinne käsiksi.
Se johtosarja tosiaan on just se mihin rele jne tule kiinni, ja sekava ohje on kyllä.
Tämän ohjeen mukaan olen nyt lämmittimen kytkenyt. Toimii muuten hyvin eberin ollessa kytkettynä, mutta kun kääntää avaimesta virrat päälle eberin käynnissä ollessa, paneeli menee virrattomaksi ja puhallin sammuu.. :idiot2:
Lämmityslaite toimii taas kun lämmittimen sammuttaa. Mikähän tässä nyt mättää.
Jos taas otan releen pois välistä ja vedän pelkän eberin herätekaapelin paneelin nastaan 2. Lämmityslaite toimisi oikein, mutta samalla virroittaa myös radion, ulkolämpömittarin, tupakansytyttimen, yms.
Kyseessä siis s90 automaatti-ilmastoinnilla
-
Eikö oikeasti ole kellään enää 900-sarjan volvoja lisälämmittimineen? Ois ihan kiva saada tuo Puhaltimen ohjaus toimimaan oikein. Nastat 1 ja 2 virroittaa virtalukon. 5 nastaan nähtävästi tulisi syöttää eberin heräte, mutta muuta ei tapahdu kuin että lumihiutale nappi alkaa vilkuttamaan. Pitääkö tuonne paneelin taakse tuoda vielä maa johonkin?
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/ecc_zpsbb85d9a9.jpg~original)
-
Eikö oikeasti ole kellään enää 900-sarjan volvoja lisälämmittimineen? Ois ihan kiva saada tuo Puhaltimen ohjaus toimimaan oikein. Nastat 1 ja 2 virroittaa virtalukon. 5 nastaan nähtävästi tulisi syöttää eberin heräte, mutta muuta ei tapahdu kuin että lumihiutale nappi alkaa vilkuttamaan. Pitääkö tuonne paneelin taakse tuoda vielä maa johonkin?
(http://i247.photobucket.com/albums/gg151/tuomasroivas/ecc_zpsbb85d9a9.jpg~original)
Mulla ardic 091-b asennettiin viime talvena. Autona 945 turbo classic., auto-ilmastoinnilla. yksi ainut johto (tässä tapauksessa keltainen) kytkettiin liittimeen numero 5.. (kuvassa numero 6/35) ja se riitti., ei releitä ei mitään muuta kun tuohon ohjaus.. ilmastoinnin sininen merkkivalo palaa kun puhallin on päällä... (mutta eipähän välttämättä päde tähän ongelmaan mutta pidän keskustelua yllä... )