Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miikel - 07.10.2012, 16:31:37

Otsikko: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: miikel - 07.10.2012, 16:31:37
(http://imageshack.us/a/img152/4457/wp000017.jpg)

Mistä johtuu, että 1 2 4 sylintereissä männänrenkaille käynyt noin?

Kyseessä noin 300hp turbo vinokone
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: järviin - 12.10.2012, 19:23:36
Onko tietoa?
Arvauksiakin otetaan vastaan.

Arvattu on jo:

Rallisetä: Liikaa kenkää kylmänä.
Korjaamon setä: Liian tiukka poraus.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: eke - 12.10.2012, 20:39:37
Seuraava arvaus.....
Laitettu vanhaan paljon kuluneeseen sylinteriin uudet renkaat / männät , ylin rengas "törmää"yläpään kulumapykälään .
Nähty joskus myös männän rengasvälin pettäneen samassa tilanteessa.

esko
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: järviin - 12.10.2012, 20:44:26
Seuraava arvaus.....
Laitettu vanhaan paljon kuluneeseen sylinteriin uudet renkaat / männät , ylin rengas "törmää"yläpään kulumapykälään .
Nähty joskus myös männän rengasvälin pettäneen samassa tilanteessa.

esko
Eskon arvaus meni väärin.
Lohko on porattu ja uudet männät+renkaat.

Kuka kokeilee seuraavaksi?
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: The_OttoB - 12.10.2012, 20:53:10
Väärä kiven karkeus hoonatessa. Väärä hoonaustapa?
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: järviin - 12.10.2012, 20:55:56
Väärä kiven karkeus hoonatessa. Väärä hoonaustapa?

Ööö...
Vaikea arvioida...
2000 km kohdalla laukesi kerralla. Ahtoja ehkä 1.5 bar.

Huono sisäänajo?
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: The_OttoB - 12.10.2012, 21:39:12
Paljon päittäisvälystä?
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: mirok - 12.10.2012, 22:31:59
Yhdessä ft koneessa missä oli nakuttamalla haljenneet männänrengasvälit niin näytti renkaat juuri tuolta   :o
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: The_OttoB - 12.10.2012, 22:47:59
Pytyt jääneet putsaamatta.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: Perkkio75 - 12.10.2012, 22:48:53
männän kyljessä olevat pystysuorat viivat kertoo jo sen että sisäänajo tekemättä liikaa tossua ennenkuin ns , paikat asettunut kohdalleen tai vastaavasti mäntä on loppuun ajetusta moottorista josta löytyy myös kyseiset kulumat männästä ja renkaista.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: C70 - 13.10.2012, 08:26:44
Tuolla oli selkeästi kerrottu vikoja: Liikaa painetta, johtuen ahdoista tai nakutuksesta.
Asennusvika (tuskin jos 2k toiminut ok) tai sitten liian paljon välystä renkaan urassa (väljä ura tai liian ohut rengas)
Tosin vaikea sanoa onko tossa tapauksessa ensin hajonneet renkaat, vai mäntä.
Ei oikeen löytynyt kuvia, mistä renkaista pelkästään olisi murtunut osia pois.
Tietenkin on mahdollista, että renkaissa valmistusvika.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: PROMO1 - 13.10.2012, 10:25:00
lisää veikkauksia.
Renkaat eivät olleet vielä oleentuneet sylinteriin kunnolla, kun on kuormitettu moottoria=> kuumat kaasut renkaan välistä alakertaan=>öljykalvo renkaan ja sylinterin välissä pettää=>rengas leikkaa kiinni ja murtuu.
 Onko renkaat tarkoitettu tbo käyttöön???
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: JuHaU - 13.10.2012, 10:36:18
Onko renkaat tarkoitettu tbo käyttöön???

Kyllä näissä turbokoneissa on menestyksekkäästi käytetty myös vaparikoneen mäntiä ja niiden männänrenkaita.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: PROMO1 - 13.10.2012, 10:40:58
Jep, kuvista näyttäisi että renkaat valua??  Turbokäytössä yleisin on terässeos rengas joka kestää kuormaa murtumatta paremmin kuin valu.
Otsikko: Vs: Miksi männänrenkaiden pinta irronnut?
Kirjoitti: hyvoneju - 13.10.2012, 12:24:34
Arvaillaan: liian tiukka poraus + liian pieni renkaan päittäisvälys ?