Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miikel - 07.10.2012, 16:31:37
-
(http://imageshack.us/a/img152/4457/wp000017.jpg)
Mistä johtuu, että 1 2 4 sylintereissä männänrenkaille käynyt noin?
Kyseessä noin 300hp turbo vinokone
-
Onko tietoa?
Arvauksiakin otetaan vastaan.
Arvattu on jo:
Rallisetä: Liikaa kenkää kylmänä.
Korjaamon setä: Liian tiukka poraus.
-
Seuraava arvaus.....
Laitettu vanhaan paljon kuluneeseen sylinteriin uudet renkaat / männät , ylin rengas "törmää"yläpään kulumapykälään .
Nähty joskus myös männän rengasvälin pettäneen samassa tilanteessa.
esko
-
Seuraava arvaus.....
Laitettu vanhaan paljon kuluneeseen sylinteriin uudet renkaat / männät , ylin rengas "törmää"yläpään kulumapykälään .
Nähty joskus myös männän rengasvälin pettäneen samassa tilanteessa.
esko
Eskon arvaus meni väärin.
Lohko on porattu ja uudet männät+renkaat.
Kuka kokeilee seuraavaksi?
-
Väärä kiven karkeus hoonatessa. Väärä hoonaustapa?
-
Väärä kiven karkeus hoonatessa. Väärä hoonaustapa?
Ööö...
Vaikea arvioida...
2000 km kohdalla laukesi kerralla. Ahtoja ehkä 1.5 bar.
Huono sisäänajo?
-
Paljon päittäisvälystä?
-
Yhdessä ft koneessa missä oli nakuttamalla haljenneet männänrengasvälit niin näytti renkaat juuri tuolta :o
-
Pytyt jääneet putsaamatta.
-
männän kyljessä olevat pystysuorat viivat kertoo jo sen että sisäänajo tekemättä liikaa tossua ennenkuin ns , paikat asettunut kohdalleen tai vastaavasti mäntä on loppuun ajetusta moottorista josta löytyy myös kyseiset kulumat männästä ja renkaista.
-
Tuolla oli selkeästi kerrottu vikoja: Liikaa painetta, johtuen ahdoista tai nakutuksesta.
Asennusvika (tuskin jos 2k toiminut ok) tai sitten liian paljon välystä renkaan urassa (väljä ura tai liian ohut rengas)
Tosin vaikea sanoa onko tossa tapauksessa ensin hajonneet renkaat, vai mäntä.
Ei oikeen löytynyt kuvia, mistä renkaista pelkästään olisi murtunut osia pois.
Tietenkin on mahdollista, että renkaissa valmistusvika.
-
lisää veikkauksia.
Renkaat eivät olleet vielä oleentuneet sylinteriin kunnolla, kun on kuormitettu moottoria=> kuumat kaasut renkaan välistä alakertaan=>öljykalvo renkaan ja sylinterin välissä pettää=>rengas leikkaa kiinni ja murtuu.
Onko renkaat tarkoitettu tbo käyttöön???
-
Onko renkaat tarkoitettu tbo käyttöön???
Kyllä näissä turbokoneissa on menestyksekkäästi käytetty myös vaparikoneen mäntiä ja niiden männänrenkaita.
-
Jep, kuvista näyttäisi että renkaat valua?? Turbokäytössä yleisin on terässeos rengas joka kestää kuormaa murtumatta paremmin kuin valu.
-
Arvaillaan: liian tiukka poraus + liian pieni renkaan päittäisvälys ?