Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo71 - 08.10.2012, 19:51:32
-
Millä kummalla saa ulomman vetonivelen irti laakeripesästä ?
Auto on vm-94 10 venttiilinen automaatti farmari.
Onko siellä booreissa liima ?
Akselin päähän ei voi lyödäkään kun menee varmaan kierteet piloille ?
-
Saattaahan siellä alunperin joku lukiteliima olla, mutta eiköhän tuohon ikään mennessä se vetari ole jo irti käytetty.
Eihän siinä vetarissa kierteet ole päähän asti, ei ainakaan noissa omissa ole ollut...lekaa vain rohkeasti siihen vetarin päähän. Se nyt vaan on vain ajan saatossa jämähtänyt hiukan laakeripesään kiinni ;)
-
Näin täytyy tehdä. Täytyy viedä jonnekkin jossa prässi jos ei muuten lähe.
-
Biltemassa on vetoakselin päähän kiinnitettävä apukamu, jonka saa kiinni liukuvasaraan. Tuolla on olen pari vetoniveltä irroittanut .
Eipä taidakkaan olla enää tuota 9,90 maksavaa vimpainta niillä, mutta kun laitat Googlen kuvahakuun "vetoakselityökalu (https://www.google.fi/search?q=vetoakselity%C3%B6kalu&hl=fi&client=firefox-a&hs=Wky&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UxxzULWRKOfa4QSSsICgCg&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1333&bih=592)" niin näkyy idea, tuon osaa jokainen tehdä itekkin ;) Tuon kun laittaa liukuvasaraan (http://www.motormarket.fi/kuva-data/3-C904009.jpg), niin pitäis irrota
-
Vaihe 1: puretaan jarrusatula edestä ja kaikki hilpetöörit edestä, haetaan kaikki sorkkaraudat ja lekat, käytetään niitä kaikista asennoista ja eri suunnasta eri paikkoihin ja mennään kahville. Yleensä vaimo osallistuu aiheeseen tässä vaiheessa.
Vaihe 2: Jarruosat kiinni ( alatukivarsi irti rungosta ) kunnollinen ote, rauhallinen työntö, hengitä sisään ja reipas nykäisy. Ja sitten ihmettely että oliko se muka kiinni.
Tarkistetaan ettei lähtenyt laatikosta tms, jos lähti, eiku takaisin ja uudestaan.
-
Koko hoito on irti mutta vetarin pää on tosi lujaa kiinni laakeripesässä.
-
Koita jäähdyttää kylmäspraylla akselia ja sitten vaan se laakeripesä hyvälle tuelle ja lyöt massavasaralla.
Siinä ei ole rekyyliä eikä siten pomppaa ja kaikki voima saadaan kohteeseen.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=78-2550
Lähtee se jäähdyttämättäkin.
-
Kuskin puolen vetari lähti laakenavasta ihan vetämällä mutta toinen on tiukassa kuin tatti persiissä.
-
Lähtihän se !! Kymmentonnin prässissä. Oli ruostunut täydellisesti.