Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Putkimiina - 11.02.2011, 08:09:42
-
Huollatin volvoni jälleen Tallinnassa. Normi huolto + käsijarrun korjaus (ei ottanut kiinni), homma toiminut aikaisemminkin erittäin hyvin ja hinnat töineen / osineen noin puolet Suomeen (ainakin siniseen) verrattuna.
Katsastus mies valitteli viime leimalla kuluneista alustan osista ja päätin asennuttaa huollon yhteydessä volvoon alustasarjan (jouset + iskarit). Kaikki muutkin "kilkkeet", alatukivarret jne uusittiin samalla ja myös pyöränkulmat säädettiin.
Auto (=alusta?) tuntuu täysin normaalilta taajamanopeuksissa, mutta kun vauhti nousee noin 70km/h alkaa auto ravistamaan. Tuntuu että varsinkin esim rampeissa moottoritielle normaalisti kiihdyttäessä ravistus alkaa jo hieman hiljaisemmassa nopeudessa.
ELI; APUVA VIISAAMMAT!!!
Mistä syytä kannattaa lähteä hakemaan? (En ajatellut nyt ihan ensimmäiseksi suksia takaisin Tallinnaankaan)
Voisiko syy olla niinkin yksinkertainen, että pyöränkulmat on sittenkin viturallaan?
Kaikki muu tuntuu / kuulostaa toimivan normaalisti, renkaan paineet ok, vanteet puhtaat jne.
A-P-U-V-A-!
-
Veikkaisin vetoakseleiden murrosniveliä. Ne on "kuluneet" vanhaan korkeaan ajoasentoon, ja nyt kun koppaa madallettiin niin murtokulma muuttui. Kokeilepa kaarrella ja vedättää/ moottorijarruttaa samalla. Jos vapina muuttuu kaarrellessa, ja varsinkin jos ratti tapissa vedättäessä tuntuu vapinaa/ jurinaa, löytyy vika nivelistä.
Totesin saman vaivan aikanaan etuveto Corollassa, kun laitoin madallusjoudet 150tkm ajettuun kiesiin.
-
Itselläni meni oikeasta vetoakselista juurikin se sisempi nivel heti madalluksen jälkeen. Kulmat muuttuu nivelissä madalluksen takia kuitenkin sen verran että jos ovat nivelet ovat jo hieman kuluneet niin menevät sitten hyvin äkkiä rikki. Sisempi vetonivel oireilee juurikin kiihdytyksissä, tulee kova tärinä. Sanoisin että 90% tapauksista tärinä tulee oikeasta vetoakselista. Se kuluu jotenkin helpommin. Aloita vian etsiminen siitä.
-
Ok, selailin itsekin ajan kanssa noita vanhoja viestiketjuja ja siltähän tuo haiskahtaa että nivel (tai kaksi) on ottanut itseensä.
Ja jos siis olen ymmärtänyt oikein niin sitä pelkkää niveltä ei voi uusia, vaan pitää vaihtaa koko pask... eikun vetoakseli?
Onko syytä vaihtaa molemmat puolet samalla kertaa? (Luulisi olevan järkevää, mutta lompakkohan ei ole samaa mieltä.)
-
Koko vetoakselin joutuu uusimaan jos sisempi nivel on rikkoutunut. Itse vaihdoin vain sen oikean puolen ja olen ajanut sen jälkeen 15tkm, eikä ole tärinät palanneet. Itse en ainakaan vaihtaisi kuin sen rikkinäisen puolen, jos vika on vain toisella puolella.
-
Kiitoksia vastauksista, näillähän sitä taas mennään eteenpäin (eli kohti seuraavia haasteita)!!!!!
-
Varmista vielä, että vanteiden sisäpinnat on puhtaat lumesta/kurasta/jäästä