Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: artoan - 08.10.2012, 20:29:30

Otsikko: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 08.10.2012, 20:29:30
Moi,
1998 2,5tdi V70 tarttis saada ajoon. On muutama isohko ongelma, johon tarvin teidän viisaampien apua.

Lyhyt kuvaus tilanteesta:
Viime talvena kesken ohitustilanteen alkoi turbo ujeltamaan (palosireeniä muistuttava ääni) äkillisesti. Auto kulki muuten kelvollisesti, mutta tehoa tuntui olevan vähänlaisesti. Ujellus häiritsi. Myös jalankulkevaa naapuriani, joka ohi kiihdyttäessäni oli äänen pannut merkille. Aloin selvittää ongelmaa.

Kuuntelutin ammattilaisella, joka sanoi syyksi paineilmavuodon. Olen nyt kompuralla paineistanut pätkinä ja lopulta kokonaan ahtimelta imusarjalle johtavan putkiston ja intercoolerin, vuotoa ei ollut havaittavissa (paitsi se tyhjennysreikä coolerin pohjassa, sen tulppasin).

Hankin kesällä vol-fcr:n ja OBD-II kaapelin. Vikakoodeina on ja pysyy EFI-235 EGR controller signal, EFI-242 Turbo control valve signal sekä EFI-724 Engine coolant heater signal. Koodit voi nollata, mutta niin ne vaan ilmestyvät aina takaisin.

Kun sitten vielä Lambda-valo syttyi palamaan, päätin vaihtaa osia. Ilmamäärämittari on nyt vaihdettu, kun täältä luin, että sillä voi ratketa lambda-valo-ongelma. Tällä kertaa ei vaikuttanut asiaan. Vaihdoin turbon ohjausventtiilin. Edelleen tulee tuo sama vikakoodi. EGR:n oon tulpannut, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta tilanteeseen.

Ajossa ahtopaine ei nouse ohjausventtiilille menevän letkun nipasta mitattuna 0,6baria korkeammaksi. Vissiin pitäis olla korkeampi?

Joku edellinen omistaja oli asentanut ruiskutuspumpun johtoon sellaisen viri-boksin liittimen väliin. Poistin virityksen ja kytkin liittimen suoraan yhteen ilman sitä viriboksin välikappaletta. Ei vaikuttanut asiaan, samat vikakoodit ja lambdavalo yhä vain.

Oon putsannut liittimiä ja ruiskutellut crc:tä kontaktin toivossa niihin sekä moottorinohjausboksin väylään. Tällä ei ole ollut vaikutusta tilanteeseen. Yhteistä näille kolmelle vikakoodikohteelle on se, että sähköjohdot niille kulkevat samassa nipussa.

Oon putsannut ahtopaineanturin nipan ja vaihtanut letkun siihen ja kaikki turbon ohjausventtiilin letkut. Ei apua asiaan.

Turbon ohjausventtiilin sähköliittimen irrottaminen ei tunnu vaikuttavan moottorin käyntiin. Samaa voi sanoa ilmamäärämittarin liittimestä -ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tästä imm-liittimen irrottamisesta tosin tulee sitten uudet kaksi vikakoodia; MAF ja imuilmalämpotilasensorin signaali -vikakoodit. Piuhan kiinnittämisen ja koodin nollaamisen jälkeen ne eivät palaa.

Millä saan auton jälleen takaisin iskuun? Miten sen saa pois tuosta korjaamollenilkutus -moodista?

Itse en keksi enää mitään muita vaihtoehtoja, kuin että ahdin tai hukkaportti olisi rikki tai että johtosarjassa jokin piuha poikki; silmämääräisesti vaurioita en havainnut. Vai onko se moottorin aivo mahollisesti sökönä? Millä voisin testata näitä?

Onko ketään, jolla olisi ratkaisuehdotuksia tähän tilanteeseen?

Olen kaikista vinkeistä kiitollinen! :)
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: dometic - 08.10.2012, 20:55:40
jos kerran ujeltaa niin veikkaan että turbo sökönä! ota imuputki irti ja kokeile onko välyksiä kuinka paljon.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 08.10.2012, 22:22:55
Mullon ollu imuputki irti ja pyörittelin turboa sormin. Vähän semmosta rahinan tyyppistä muistaakseni tuntui. Päittäistä väljyyttä ei akselissa kuitenkaan muistaakseni juuri ollut.

Mikä tän ahtimen malli on? Joku Garretin kolmonenko se oli vai mikä? Kysyn, ku vaihto-osaa metsästääkseni olis tieto tarpeen...
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: jussin78 - 08.10.2012, 22:25:57
Ujelluksesta voisi kyllä päätellä että ahtimen siivet olisi vaurioituneet.. Jos olisi ahtovuotoja niin ääninähän olis yleensä vain puhinaa ym ja vedot pois. Muuta kuin uutta ahdinta vain. Ota ahtimen imuputki irti ja katso josko näkisi heti suoraan onko joku siivistä vääntynyt...
Otsikko: Re: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: jaippi - 08.10.2012, 22:27:26
Olikos näissä Borg Warnerin KKK K14 turbon virkaa toimittamassa?

Otsikko: Vs: Re: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 08.10.2012, 22:41:04
Olikos näissä Borg Warnerin KKK K14 turbon virkaa toimittamassa?
Kyllä.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: Taavi.H - 09.10.2012, 00:03:12
Minusta tässä on nyt kaksi ongelmaa. Kuten moni on jo ehdottanut, ahdin lienee tiensä päässä. Ahdot ei nouse tarpeeksi ja ujeltava ääni.

Mutta noi vikakoodit ei selity viallisella ahtimella, ainakaan kaikki. Jotain johtosarjavikaa epäilisin. Tai joku viallinen komponentti sotkee hommat. Jollain fiksummalla voisi olla lisää ideaa...?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 10.10.2012, 13:47:06
Mun täytyy vielä mitata nuo ahdot uudestaan ajossa. Sitä varten pitäis vaan saada tuo lambda-valo sammumaan, ettei tuo kävis jollain ihme säästöliekillä sen vuoksi. Miten se oikein sammutetaan/nollataan? Vol-fcr:n nollausnappula joskus saa sen sammumaan noin sekunniksi, mutta sitten se tulee aina uudestaan heti. Mitä mä en nyt tajua? Mikä sen sytyttää, kun ilmamäärämittarikin on nyt vaihdettu?

Onko kenenlläkään antaa jotain johdotuskaaviota/ kaavakuvaa siitä, mihin nastaan moottoriaivon väylässä mikäkin piuha päätyy? Että pystyis esim mittailemaan tai testaamaan signaalireitin päästä päähän... Tai vetää nuo kuusi johdinta vaikka alusta loppuun uusilla piuhoilla. Eikai sitä koko johtosarjaa tarvi välttämättä vaihtaa?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 10.10.2012, 14:42:01
Et sä paikallaan kaasutellessa saakkaan siitä näkyviin oikeita ahtoja. Vain ajossa.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: Taavi.H - 10.10.2012, 14:48:30
Tämän kautta löytyy kytkentäkaaviota: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66.0

Ja suora linkki sun autoasi koskien: http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/1998_S70_V70_C70_Coupe.pdf
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 10.10.2012, 16:25:23
Et sä paikallaan kaasutellessa saakkaan siitä näkyviin oikeita ahtoja. Vain ajossa.

Totta, juurikin niin, kiitos. Edellisetkin alle 0,6bar oli myös mitattu ajossa, mutta viat ja lambdavalo päällä. Lisäksi aattelin vielä väsätä lukeman tarkentamiseksi mittarille ihan oman nipan; edelliset mitattiin ahtoputkessa olevasta lähdöstä.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 10.10.2012, 17:13:23
Hankin kesällä vol-fcr:n ja OBD-II kaapelin. Vikakoodeina on ja pysyy EFI-235 EGR controller signal, EFI-242 Turbo control valve signal sekä EFI-724 Engine coolant heater signal. Koodit voi nollata, mutta niin ne vaan ilmestyvät aina takaisin.
Tuli sellainen mieleeni koska itelle kävi niin. Koodit viittais samaan vikaan kuin mulla.
Kato siitä iskaritolpassa kiinni olevassa sulakeboxissa(siellä myös releitä), onko palanutta sulaketta. Ohjekirjan mukaan vois olla nro 10 tai 12. Kun ei muista enää. Viisi sulaketta siinö kuitenkin on, joku niistä.
Jos palanut löytyy niin sitten irrotat imuletkusta huohottimen lämmittimen liittimen. Kuvassa keltanen nuoli.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0304.jpg)
Nippusiteellä vaan liitin kiinni johonkin ja kokeilet vieläkö haraa vastaan. Jos sitä koodia ei poista heti niin voi mennä tovi ennenko valo sammuu. Vikatilasta en tiedä poistuuko heti.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: dometic - 10.10.2012, 22:32:30
Eikös näissäkin nollaannu vikavalot kun ottaa vaikka yöksi akulta maajohdon irti?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 11.10.2012, 09:54:41
Ooksä tarkistanu hukkiksen toimintaa? Ahtopaineensäätimeltä hukkikselle menevän letkun irrottamalla pitäs ahtaa just jotain 0,6-0,7 kun vakioahdot on 0,9. Ihan ku hukkis jumis sulla auki. Vilkase kans sitä kompurapuolelta hukkikselle menevää putkea, itellä ahdot heitteli kun siellä oli reikä. Käsittääkseni näissä hukkis pelaa tavallaan väärinpäin, kompurapuolelta tuleva paine pyrkii avaamaan porttia ja ahtop.säätöventtiililtä tuleva paine pyrkii pitämään sen kiinni.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: Däddy - 11.10.2012, 10:39:56
Joo itsekin suosittelen tsekkaamaan ne turbolle menevät ja tulevat imuletkut. Wanhuuttaan ovat ehkä ottaneet osumaa ja turbon paineet karkaa sitäkautta tms -> ujeltaa. En tiedä vaan arvaan - mutta taatusti halvempaa kuin uuden turbon ostaminen.

Lainaus
Turbon ohjausventtiilin sähköliittimen irrottaminen ei tunnu vaikuttavan moottorin käyntiin. Samaa voi sanoa ilmamäärämittarin liittimestä -ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Tästä imm-liittimen irrottamisesta tosin tulee sitten uudet kaksi vikakoodia; MAF ja imuilmalämpotilasensorin signaali -vikakoodit. Piuhan kiinnittämisen ja koodin nollaamisen jälkeen ne eivät palaa.
Tämmöiset oireet kun minusta viittaavat juuri risaan imuletkuun tms.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 12.10.2012, 13:55:57
Tuota hukkaportin jumitusta oon kans miettinyt. Miten sen oikein testaisin? Pitääkö mun ottaa tuo ahdin nyt vaa pöydälle? Voiko se viheltävä ääni tulla sieltä? Tarvinko mää uusia tiivisteitä, jos irrotan ahtimen liitoksistaan?

Tähän asti kaikki vinkit ollu hyviä, kiitos niistä! Nyt justhinsa meen tallhin tutkimaan kaikki ehdotetut kohteet...
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: Taavi.H - 12.10.2012, 14:01:47
Ihan ku hukkis jumis sulla auki.

Tämä kuulostaisi jotenkin loogiselta. Joten arvauskisassa seuraavan äänen annan tälle vaihtoehdolle.

Nyt justhinsa meen tallhin tutkimaan...

Kaustinen-slangia. :facepalm:

:D
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 12.10.2012, 17:21:03
Jee jee!
Tuo oli nyt sitten oikea vinkki tuo palanut sulake. Olin kattonu ne viimeks silloin, ku vielä ei ollu vikatila päällä. Nyt ku vaihdoin sulakkeen, irrotin huohottimen lämmittimen piuhan ja nollasin koodit, niin häipyi se lambda-valo ja nuo kolme vikakoodia samoin. Vihellys ei hävinnyt, mutta ahdot vissiin ainakin osittain palasivat, koska tehoa oli koeajolenkillä jälleen edelliseen verrattuna käytettävissä moninkertaisesti... Pitäsköhän nekin vielä mitata...

Mutta miten sitten tuo vihellys? Hukkaporttikuvio on mulle vieläkin epäselvä. Tutkin sitä ahdinta paikallaan, mutta voisko joku viisas nyt kertoa, mistä kohtaa se oikein päästää ahtopaineen sinne pakopuolelle? Mä en vaan löydä mitään yhteyttä (putkea/rakennetta) noiden puoliskojen välillä. Onko sen hukkaportin mahdollista olla semmonen, että se päästää vaan pakosarjalta tulevan pakokaasuvirran ahtimen ohi hukkiksen ollessa auki? Ettei se vaikuttaiskaan varsinaisesti painepuolelle?

Paikallaan kaasutellessa tuolta ahtimen kieppeiltä jostain pöllähtelee vähän pakokaasua, mutta en yhtään tajua mistä se voi tulla. Paitsi ehkä vuotamalla siitä verkkoputken pätkästä, joka pakoputkessa on...

Nythän tuon vois jo ottaa ajoon, mutta kun se pitää käyttää leimalla ensin. Ja onko tässä nyt se vaara, että ahdin on hajoomassa paloiksi ja siitä sitten saattaa irrota jotain kamaa ja mennä ilman mukana moottoriin?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: jussin78 - 12.10.2012, 18:02:19
Edelleen kyllä tutkisin niiden siipien kunnon...  :hello:

Onhan siellä välijäähdytin ym matkalla ennenkuin mahdolliset osat koneeseen pääsisi.
Ei kovin todennäköistä että ne sinne asti menisi muttei niitä kiva ole putsailla coolerista/ahtoputkista...
Käsittääkseni myöskään auki jäänythukkaportti ei pitäisi aiheuttaa vihellystä... vaan yleensä sellainen terävä ujellus/vihellys tulee imupuolen siivistä kuten aiemmin jo oli puhe  ;)
Jos päädyt sen ahtimen pöydälle nostamiseen niin oikeastaan ei (ainakaan yleensä) tarvitse kuin öljyn paluuputken laippatiivisteen mikä sekin useimmiten säilyy uudelleenkäytettävässä kunnossa... pakosarjan ja ahtimen välissä ei ole tiivistettä eikä tainnut olla pakoputkellakaan... Korjatkoon joku jos muistan sen väärin.

Ei siellä mitään yhteyttä olekkaan imu ja pakopuolen välissä!!! Pakokaasut johdetaan hukkaportin venttiilillä pakopuolen siipien ohi jolloin ei myöskään ahda!!

Väljä EGR-venttiili saattaa päästää myös hieman pakokaasuja läpi... Mutta myös mahdollista että tullut se haitari tiensä päähän...
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 12.10.2012, 19:32:43
Jee jee!
Tuo oli nyt sitten oikea vinkki tuo palanut sulake. Olin kattonu ne viimeks silloin, ku vielä ei ollu vikatila päällä. Nyt ku vaihdoin sulakkeen, irrotin huohottimen lämmittimen piuhan ja nollasin koodit, niin häipyi se lambda-valo ja nuo kolme vikakoodia samoin.
Ennen talvea käyt ostaan uuden imuputken Siniseltä. Mulla makso muistaakseni n.121€. Vastusta ei saa erikseen, kuulemma.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0384.jpg)
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: s73 - 12.10.2012, 21:11:45
Ennen talvea käyt ostaan uuden imuputken Siniseltä. Mulla makso muistaakseni n.121€. Vastusta ei saa erikseen, kuulemma.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0384.jpg)
minkälainen vastus siinä on, pystyisikö siihen tinaamaan toisen tilalle?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 12.10.2012, 21:13:55
minkälainen vastus siinä on, pystyisikö siihen tinaamaan toisen tilalle?
Ei hajuakaan. Mutta toi mötikkä pitäis purkaa jotta näkis mitä siellä on.
Mulla on vanha kyl tallessa. Pitäskö purkaa se joskus?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: s73 - 12.10.2012, 21:21:00
Ei hajuakaan. Mutta toi mötikkä pitäis purkaa jotta näkis mitä siellä on.
Mulla on vanha kyl tallessa. Pitäskö purkaa se joskus?
pura ihmeessä jos sen saat takaisin kasaan, hyvällä tuurilla se on  joku parin euron vastus mitä myyvät elektroniikkaliikkeissä.
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 12.10.2012, 21:28:27
pura ihmeessä jos sen saat takaisin kasaan, hyvällä tuurilla se on  joku parin euron vastus mitä myyvät elektroniikkaliikkeissä.
Siis jos sen puran. En todellakaan taida koota. Ei jaksa liimailla.   ;)
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 12.10.2012, 21:54:41
Oon kyllä kiinnostunu tietämään, mitä siellä palikassa on, jos päädyt purkamaan.

Vielä on itellä ne imupuolen siivet tsekkaamatta. Jäi huomiseen. Alkoi kuitenkin jo kehittyä päässä teoria asioiden kulusta:

Ongelma alkoi äkillisesti, kovimmilla pakkasilla tammi-helmikuussa. Otaksun, että tuo vastus on saattanut lakata toimimasta ensin. Huohottimen liitoskohta on saattanut tästä johtuen kerätä kylmällä kelillä jäätä. Jää on voinut irrota klönttinä ja mennä turbon imupuolelle sisään vaurioittaen kovimmassa vauhdissaan (voimakas kiihdytys, ohitustilanne) olevia siipiä. Tästä seurauksena on alkanut ahtimen vihellys. Vikakoodit ilmestyivät vastuksen aiheuttaman sähkövian ja sulakkeen palamisen myötä.

Vaikuttaako tää mahdolliselta teidän mielestä?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 12.10.2012, 22:03:24
Katsotaas jossain vaiheessa purkua.

Mutta imusiivet saat näkyviin helposti kun irrotat sen imuletkun.
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/Volvo/DSCF0375.jpg)
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 13.10.2012, 17:17:12
Moi. Mitäs raati sanoo näistä siivistä?

(http://dl.dropbox.com/u/4102628/SDC10815.JPG)

(http://dl.dropbox.com/u/4102628/SDC10818.JPG)

Kuvissa oon pyöräyttänyt siipiä vähän eri asentoon. Minusta tuo yksi on vähän mutkalla. Vai kuuluuko noiden näyttää tuolta?
Voiko tuota siipeä korjata, jos se on mutkalla? Vai täytyykö koko ahdin siinä tapauksessa uusia?
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: pomo - 13.10.2012, 19:27:53
Noihin mun ahtimen siipiin verraten jotain on erilailla.   :-\
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: jussin78 - 13.10.2012, 21:14:19
Näyttäisi siltä kuin melkein kaikista siivistä puuttuisi tavaraa... Tosin kuvakin voi valehdella mutta kaikissa siivissä pitäisi kuitenkin olla sama välys kompressoripesän reunoihin kuten tuossa POMOn kuvassakin näkyy... Ja tuo yksi siipi todellakin on aika pahasti mutkalla ja sitä ei voi oikoa...  :( Toki tuon ahtimen voi huoltaa ja vaihtaa uudet siivet jos ei ole syönyt pesää rikki mutta kustannuksia tulee vähän reilummin kuin mitä laitoin esimerkiksi käytetystä yv:llä...
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 23.10.2012, 00:26:00
Moi!

Kiitos jussin78, vinkkaamastasi purkaamosta vaikuttaisi löytyneen ihan toimiva ahdin. Ja hinta oli kohtuullinen. Myös imuputki huohottimen vastuksineen oli toimiva hankinta.

Vanhan ahtimen irrottaminen oli kyllä melko konstikasta puuhaa. Hirmu ahtaisiin paikkoihin on laitettu pultteja ja muttereita, jotka täytyy saada irti. Sanomattakin on selvää, että lujalla ne olivat. Ei auttanut muu, kuin kustomoida työkaluja koloihin sopiviksi. Onneksi lähipiiristä löytyy seppä. Pinnapultit vanhan ahtimen pakoputkilaipastakin irtosivat vasta kosanilla kuumentamalla :D Nekin oli pakko irrottaa, kun vaihto-osassa ei niitä tullut mukana...

Kävin sitten tänään aamulla ennen duunia näyttämässä Volvoa katsastuksessa. Päästöt oli oikeinkin hyvin rajoissa. Jarrutkin pitivät mukavasti tasan, vaikka olin uusinut vain toispuoleisesti taakse levyn ja satulan paloineen. Myös kässäri, jonka säätäminen oli kans yks sessio sinänsä, toimi varsin moitteettomasti. :)

Leimaa en kuitenkaan saanut. :( Uusintaan meni vielä vasemman raidetangon sisempi pallonivel eli aksiaalipää. Sen tuossa iltapuhteeksi vielä vaihdoin, niin eiköhän ala huomenna aamusta leimaa irtoamaan. Melko monta säätökertaa vaati, että sain aurauksen takaisin kohdalleen, mutta kyllä auto nyt viimeks tuntui jo ihan oikeaan suuntaan kulkevan... :D

Kiitän kaikkia erittäin hyvistä ohjeista, vinkeistä ja neuvoista. Mainiota, että tämä foorumi on olemassa! Olen oppinut taas valtavasti lisää ajoneuvoni tekniikasta ja lopulta saanut myös ikäänkuin onnistumisen elämyksiäkin -se on tällaisen harrastelun kannalta varsin mukava ja tärkeä asia :)
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: artoan - 23.10.2012, 09:37:54
Leima tuli. Asia toistaiseksi loppuunkäsitelty :D
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: jussin78 - 23.10.2012, 10:21:52
 *taavih-> O0
Otsikko: Vs: V70tdi -98: Lambda-valo palaa, turbo ujeltaa ja vikakoodia pukkaa. Mistä apu?
Kirjoitti: Taavi.H - 23.10.2012, 10:53:31
Kiitän kaikkia erittäin hyvistä ohjeista, vinkeistä ja neuvoista. Mainiota, että tämä foorumi on olemassa! Olen oppinut taas valtavasti lisää ajoneuvoni tekniikasta ja lopulta saanut myös ikäänkuin onnistumisen elämyksiäkin -se on tällaisen harrastelun kannalta varsin mukava ja tärkeä asia :)

Kiitoksia itsellesi, että jaksoit seikkaperäisesti selostaa tapauksesi, uskoisin että tästä on apua jatkossa muille vastaavien ongelmien kanssa painiville! :)