Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: DEE-5 - 11.02.2011, 12:26:49
-
Mistähän mahtaa johtua kyseinen homma: Kylmänä automaattilaatikko vaihtaa ilman ylimääräsiä toimenpiteitä mutta, kun hetken on ajanu niin vaihtaessa tuntuu pari nykäystä. Eli tuntuu kun laatikko vaihtaisi kaks pykälää peräkkäin. Tämä tapahtuu joka vaihteella. Laatikkoon öljyt vaihdettu hetki sitten ja teki samaa jo ennen öljynvaihtoa.
Olipas selkeesti selitetty mutta toivottavasti joku hokas mitä meinasin. :D
Autohan on vm.2006 V70 D5 AWD. (6-vaihteinen automaatti)
Edit: Otsikko muokattu kuvaavammaksi T:(Miksu)
-
Ootko varma että sinne vaihteistoon on laitettu Volvon oma öljy
mikä on tälle vaihteistolle tarkoitettu? (Mobil 3309). Se toinen nykäys johtuu ilmeistesti momentinmuutimen lukkiutumisesta. Tämä TF80-sc on oppiva laatikko. Se oppii ajotavan mukaan vaihtelemaan vaihteita. Jos auto on uusi sinulle niin voit vaikka repäistä sen TCM sulakkeen irti ja antaa olla 10min niin pitäisi laatikon nollaantua. Sulake löytyy konepellin alta, sulake rasiasta.
En kyllä ihan varma ole että riittääkö sulake vai pitikö ottaa akun napa. Osaako joku muu kommentoida? ::)
Sulakkeen pitäisi kyllä riittää. Toki jos laatikon jarrupannat on vedetty huollossa liian tiukalle ilmenee myös kyseistä oiretta.
-
Ei tuu tollasia oireita vaikka ei olisi oikeat öljyt. Ja teki tuota jo ennen öljynvaihtoa. Ei varmasti johdu myöskään jarru pannoista.
Venttiili vialta tuntuu, ja siten jonkun verran hilloakin palaa jos tuon haluu kuntoon.
Kannattaa kokeilla putsata laatikon nopeusanturit, sekun on varmaan helpoin ja samalla ainoa mitä voit tehdä ilman että avaat venttiilipöytää. Jos noi heittää niin voi tulla ihme vaihtoja. Kannattaa myös lueskella vaikka tuolta mitä sen kanssa voi muuta kokeilla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=934.0
-
Vaikka tässä ei oljysitä ole kysymys, niin samanlaisia oireita saadaan jossain suhteessa väärillä öljyillä nimenomaan lämpimänä.
Öljy lämpenee ja sen kitkaominaisuus muuttuu. jos väliaineen kitka pumppupyörän ja turbiinin välissä on jotain muuta, kuin pitäisi tulee muuntimen kiinnitymisestä nykivää. Näin teoriassa ::)
-
Tämä on lähinnä heitto, mutta tapahtuisko tuossa niin jotta vaihteen vaihdossa seuraava pykälä menee tupaan (eka töks), mutta hiukan luistaa, TCM käskee lisää painetta ja kitkalevyt alkaa pitämään (toka töks)...
Noh kumminkin, en ole koskaan kuullut jotta oiretta olisi joka vaihteella... Mitäs se tekee jos ottaa ja kiihdyttää oikein kunnolla? Asiasta mitään tietämättä heitto myös venttiiliyksikköön tai sitten on ohjelmistossa jotain häirää.?
Merkkitiskillä ne melkeinpä jo sisään kävellessä huikkaavat tiskiltä jotta uusi aski, melkeinpä käyttäisin jollain automaatteja korjaavalla pajalla ajettavana. Parempi diagnoosi tulee semmoselta, joka pääsee näkemään, kuulemaan ja aistimaan...
-
On tuttua omasta 960 AW43, vai mikäse nyt oli. En oikein usko että mitään varsinaista vikaa on, olen myös sillä kannalla että nämä piemmät jälkinykäykset ovat tuon muuntimen lukkiutumisesta aiheutuvia. Jos se muuten toimii ok, niin en ihmeemmin vaivaisi itseäni haeskelemalla vikaa jota ei ehkä ole. Minulla on suht. tuore vaihtoaski Ruotsista, eli kyllä se pitäisi sen puolesta olla ok.
-
Ei tuosta 6 lovisesta ole kokemusta, mutta ainakaan 5 loviset eivät lukitu 1 ja 2 vaihteella. Jos se toinen nykäisy tuntuu myös niillä niin sitten ei välttämättä ole tuosta momentinmuuntimesta kyse.
-
Se kai mulla W-asennossa pikkuvaihteet on ilman lukitusta. Muuten mulla toimii tämä toinen järjestyksessä oleva ihan hyvin niin kylmänä kuin kuumana. Tämähän on esisarjan 91 auto ja laatikkoa mainostettiin huoltovapaana. Sellainen se varmaan onkin, kun tulee vikaa niin vaihdetaan uuteen. :2funny:
-
Momentinmuunnin rupee joo lukitteleen vasta kolmosella. En muista missä nopeudessa tuo puolittainen lukitus tulee mutta lukkoonhan tuo menee vasta 80+ nopeuksista. Vakkarilla toki vaikka kuinka aikasin ja oisko geartronic puolellakin ollu jotain eroa.
Vika kuvaus on sen verran epäselvä että on vaikea oikeen sanoo juuta tai jaata. Vähän yksityiskohtaisemmin vois kuvailla miten tuo ilmenee ja millä vaihteilla ja nopeuksilla.
Ja tosta öljystä... vika oli jo ennen sitä joten tuskin on vaikutusta asiaan. Toisekseen on näihin porukka tunkenu sisään ihan normia at öljyjä eikä siitä ole tullut mitään oireita. luulen että se lisäaine mikä tuossa mobilissa on vaikuttaa enempi pitkässä juoksussa.
-
Mulla öljyt on puhdasta punaista, eikä käteen tunnu mitään "karheutta" ja tietojen mukaan nämä oli sisällä kun tuli Ruotsista. :)
-
muokattu ja kysytty omassa topicissa...
-
Kannattaa kokeilla putsata laatikon nopeusanturit, sekun on varmaan helpoin ja samalla ainoa mitä voit tehdä ilman että avaat venttiilipöytää.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=934.0
Miten laatikon nopeusantureihin pääsee käsiksi ja onko noita nopeusantureita monta ?
-
Miten laatikon nopeusantureihin pääsee käsiksi ja onko noita nopeusantureita monta ?
5-vaihteisessa ne on siinä askin päällä, mutta 6-pykäläisessä muistaakseni niiden sijainti on kyllä askin sisällä, eli askin irroitus ja halkaisu..
-
Paljonko on autolla ajettu?
Itsellä on D5 vm 2006 A. Kun autolla oli ajettu n 100 tkm, niin laatikko vaihtoi kickdownilla ohitustilanteessa kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa voimakkaan pamauksen saattelemana. Aluksi se oli satunnaista ja kun 150 tkm lähestyi, niin sitä tapahtui lähes jokaisessa ohituksessa, mutta vain silloin kun laatikko oli riittävän lämmin.
Laatikon toiminnasta tein useita valituksia ja sitä tarkastettiin huoltojen/muiden korjausten yhteydessä sinisellä, mutta mitään vikaa ei löytynyt (ei myöskään mitään vikakoodeja). Autoon oli tehty suositusten mukainen laatikkoöljynvaihto 60 tkm:n välein sinisellä. Vasta kun otin maahantuojaan yhteyttä otti paikallinen sininen minut vakavasti ja pyysi auton uudestaan koeajolle. Koeajon suoritti paikallisen volvon päämekaanikko ja olin itse mukana. Olin tulloin jo tajunnut sen, että laatikon täytyy olla riittävän lämmin, jotta vika ilmaantui. Lyhyen koeajon (olin itse ajanut laatikon lämpimäksi ennen koeajoa) jälkeen todettiin laatikon olevan täysin romu. Maahantuoja ja paikallinen liike maksoivat pääosin uuden laatikon ja asennuksen - osuuteni oli n 6000 eskon kustannuksista n 600 ekeä.
Vikoja on ko laatikoissa ollut ja jos vika on ylläolevan mukainen, niin vaihto tai remppa voi olla tulossa...
-
Paljonko on autolla ajettu?
Itsellä on D5 vm 2006 A. Kun autolla oli ajettu n 100 tkm, niin laatikko vaihtoi kickdownilla ohitustilanteessa kahta vaihdetta päälle yhtäaikaa voimakkaan pamauksen saattelemana. Aluksi se oli satunnaista ja kun 150 tkm lähestyi, niin sitä tapahtui lähes jokaisessa ohituksessa, mutta vain silloin kun laatikko oli riittävän lämmin.
Laatikon toiminnasta tein useita valituksia ja sitä tarkastettiin huoltojen/muiden korjausten yhteydessä sinisellä, mutta mitään vikaa ei löytynyt (ei myöskään mitään vikakoodeja). Autoon oli tehty suositusten mukainen laatikkoöljynvaihto 60 tkm:n välein sinisellä. Vasta kun otin maahantuojaan yhteyttä otti paikallinen sininen minut vakavasti ja pyysi auton uudestaan koeajolle. Koeajon suoritti paikallisen volvon päämekaanikko ja olin itse mukana. Olin tulloin jo tajunnut sen, että laatikon täytyy olla riittävän lämmin, jotta vika ilmaantui. Lyhyen koeajon (olin itse ajanut laatikon lämpimäksi ennen koeajoa) jälkeen todettiin laatikon olevan täysin romu. Maahantuoja ja paikallinen liike maksoivat pääosin uuden laatikon ja asennuksen - osuuteni oli n 6000 eskon kustannuksista n 600 ekeä.
Vikoja on ko laatikoissa ollut ja jos vika on ylläolevan mukainen, niin vaihto tai remppa voi olla tulossa...
Hei vaan!
Minulla on vastaava ongelma ja kysyisin tuosta takuun toteutumisesta.
Omalla osallani merkkihuolto ajaa niin rauhallisesti kojeajossa ettei vika tue koskaan siellä.
Oliko sinulla vielä takuu voimassa ko. autossa, vai miten sait takuuseen menemään?
-
Kuinkahan suuressa määrää automaatteja ilmenee näitä kalliimpi ongelmia ennen kuin joku 400-500 tonnia on mittarissa. Erityisesti käytetyn auton ostajaa tällainen varmasti kiinnostaa, laatikonvaihto voi olla puolet koko auton hinnasta, joskus jopa enemmän kuin koko auton markkinahinta.
edit: pikkusen eri hintaluokan ongelma kuin mittarin tinaus / vaihto.
-
Tällaiset riskit tuppaavat näkymään käytettyjen hinnoissa. Minusta nämä 6v geartronic volvot eivät ole pahanhintaisia. Voisi jopa sanoa että halpoja jos kilometrit lähestyvät "riskirajaa". Niinpä päädyin itsekin moiseen. Vanha viidakon sanonta kuuluu että ei ole automaattia joka yli 200tkm kestäisi
-
Vanha viidakon sanonta kuuluu että ei ole automaattia joka yli 200tkm kestäisi
Hondan dieselin automaatti! Toimii ja kestää! Vehon kautta mm. ei ainuttakaan ole vaihdettu saati korjattu. Itsellä jo toinen dsl autom ja olen hyvinkin tarkka autosta ja ei mitään ongelmaa ja kummatkin olleet softattuja reilulla kädellä. Eli viidakon sanonta ei päde ihan 100%:sti :)
-
Hondan dieselin automaatti! Itsellä jo toinen...
Sinulla on oikeus vaieta. Kaikkea sanomaasi voidaan käyttää todisteena sinua vastaan.
:D
-
Sinulla on oikeus vaieta. Kaikkea sanomaasi voidaan käyttää todisteena sinua vastaan.
:D
:D
-
Jou :D ja rehellisyyden nimissä sanottava että omakin geartronic on ylittänyt 200tkm. 200466km mittarissa jos oikeen tarkkoja ollaan. Sienipilvi näyttää olevan myöhässä
-
Minulla ei ollut takuu enää voimassa, mutta tappelun jälkeen sen sain hoidettua. Laatikkohan toimi muuten loistavasti, mutta rekan takaa ohitettaessa (nopeus n 85-90 km), niin laatikko paukautteli todella äänekkäästi ja tärähdyksen saattelemana. Onni oli, että suositusten mukaiset laatikon öljynvaihdot oli tehty ajallaan. Kuluttajariitalautakunnan päätöksissä löytyy myös useita päätöksiä siitä, kuinka paljon automaattilaatikon pitäisi kestää normikäytössä (periaatteella mitä enemmän ajat, niin sitä suurempi on oma maksuosuutesi ja laatikon pitäisi kestää vähintään n 250 tkm).