Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jen - 10.10.2012, 11:49:35
-
on tullut aika pikkuhiljaa laittaa auto talveksi kuivaan latoon talviunille,jätetäänkö täydellä tankilla vai suhteellisen tyhjällä tankilla?
-
Aina, kun laitetaan bensavehkeet talviteloille, niin tankki pitää olla täynnä. Tämä siksi, ettei tankkiin kondensoidu vettä. ;)
-
tämä se on selevä sitten.
-
Ja bensan sekaan bensan säilöntäainetta ja googlettamalla löytyy asiaa siitä...
Saat sitten sen keväällä käyntiin ilman, että joudut viemään tankillista bensaa ongelmajätteisiin tms.
Nykyajan bensat ei säily kauan aikaa...
-
Ja bensan sekaan bensan säilöntäainetta ja googlettamalla löytyy asiaa siitä...
Saat sitten sen keväällä käyntiin ilman, että joudut viemään tankillista bensaa ongelmajätteisiin tms.
Nykyajan bensat ei säily kauan aikaa...
Eipä ole meillä talviseisonta ulkona vajaallakaan tankilla pilannut mitään, vaikka ei ole säilöntäaineita käytetty. Muutaman kerran milloin mikäkin auto seissyt talven yli pihassa. Käynnistykseen ei ole tarvittu muuta kuin että akussa on virtaa.
-
Eipä ole meillä talviseisonta ulkona vajaallakaan tankilla pilannut mitään, vaikka ei ole säilöntäaineita käytetty. Muutaman kerran milloin mikäkin auto seissyt talven yli pihassa. Käynnistykseen ei ole tarvittu muuta kuin että akussa on virtaa.
Ja meillä ei Volvot seiso koskaan ;D.
Tuo bensan lisäaine maksaa alle kympin, eli ei kallis uhraus... kait.
-
Pienkonebensaa sekaan, se kestää talven yli paremmin. Varsinkin kaasareitten kanssa hyväksi havaittu.
-
Ja meillä ei Volvot seiso koskaan ;D.
Tuo bensan lisäaine maksaa alle kympin, eli ei kallis uhraus... kait.
Kahdelle kortilliselle viis autoa niin miten ajat kaikilla ;)
Kyllähän tankki olis hyvä talvisaikaan pitää mahdollisimman täynnä, sehän on pikemminkin sijoitus kuin kulu kun keväällä se lörsä ei ainakaan halvempaa ole kuin edellissyksynä... Tuskin tuosta lisäaineestakaan ainakaan haittaa on, vaikka ilmankin on meillä pärjätty.
-
Kahdelle kortilliselle viis autoa niin miten ajat kaikilla ;)
Sullakin on tuo "omistavan luokan" vaikeus :D.
Itellä ei sentään ole kuin kolme kulkinetta tuossa ja jokaisella erikseen ainakin kerran
viikossa ajoa, sekä lisäksi yksi niistä vie n. 20-30L/100km eli ei pääse bensa vanheneen...
-
Eipä ole meillä talviseisonta ulkona vajaallakaan tankilla pilannut mitään, vaikka ei ole säilöntäaineita käytetty.
Samma här, mutta eipä siitä haittaakaan ole, jos sinne plöräyttää säilöntäainetta, jos haluaa varmistella ja saapi mielensä rauhallisemmaksi.
-
Vaikka kuiva lato olisikin, niin silti kannattaa investoida se alle 10e kosteudensyöjään ja laittaa se vaikka etujalkatilaan. Kummasti sitä kosteutta kuitenkin aina on, kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Ei tule sitten sitä homeylläriä, eikä etujalkatilat ole täynnä vettä. Motonet myy säilöntäainetta 9.90e/pullo. Ajaa asiansa tankissa. Renkaisiin painetta ainakin 3bar, jos auto ei ole pukkien päällä. Akku irti ja mieluiten varastoon, jossa lämpötila aina plussalla. Itsellä ollut tapana myös nyppiä talveksi 242:n sulakeboksi tyhjäksi, niin tulee automaattisesti keväällä kiristeltyä ja putsailtua sulakeboksi.
-
Eipä ole meillä talviseisonta ulkona vajaallakaan tankilla pilannut mitään, vaikka ei ole säilöntäaineita käytetty. Muutaman kerran milloin mikäkin auto seissyt talven yli pihassa. Käynnistykseen ei ole tarvittu muuta kuin että akussa on virtaa.
Samoin, vajaa tai täysi tankki ei niin väliä. Itse jätän melkein tyhjäksi, keväällä tuoretta ja menoksi. Mutta yhden kerran hartsiintuminen iski. Sen jälkeen on kiltisti laittanut säilöntäainetta... Seisonnan oloista / pituudesta mahdolliset ongelmat riippuu...
-
Vaikka kuiva lato olisikin, niin silti kannattaa investoida se alle 10e kosteudensyöjään ja laittaa se vaikka etujalkatilaan. Kummasti sitä kosteutta kuitenkin aina on, kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Ei tule sitten sitä homeylläriä, eikä etujalkatilat ole täynnä vettä. Motonet myy säilöntäainetta 9.90e/pullo. Ajaa asiansa tankissa. Renkaisiin painetta ainakin 3bar, jos auto ei ole pukkien päällä. Akku irti ja mieluiten varastoon, jossa lämpötila aina plussalla. Itsellä ollut tapana myös nyppiä talveksi 242:n sulakeboksi tyhjäksi, niin tulee automaattisesti keväällä kiristeltyä ja putsailtua sulakeboksi.
Mites jos parit lasten vaipat heittäs sisälle. Toimivatko kosteudensyöjinä?
-
Mites jos parit lasten vaipat heittäs sisälle. Toimivatko kosteudensyöjinä?
On niitä vaippoja nykyään aikuisillekin...toimisivatkohan isompina (king size) paremmin? :D
-
Mites jos parit lasten vaipat heittäs sisälle. Toimivatko kosteudensyöjinä?
On niitä vaippoja nykyään aikuisillekin...toimisivatkohan isompina (king size) paremmin? :D
Ennen varsinaiseen tarkoitukseen tarkoitettua käyttöä vai jälkeen :2funny:...
Tuohon on olemassa oikeita aineitakin ja kaiketi halvempiakin/tehokkaampiakin: http://www.matkailuautokauppa.fi/kosteudenpoistaja__absodry_pr_2030170033.html
Toimisikohan tuo jos vaikka yrittäisi saada "tunkkaisen" hajun autosta pois(?).
-
-Tankki täyteen 98 oktaanista (säilyy paremmin) ja sekaan vielä bensiinin säilöntäainetta.
-Renkaisiin n.3bar. paineet. (vanhan liiton pukeille nostaminen on myös hyvä tapa, koska jouset säilyvät silloin paremmin)
-Akku lämpimään sisätilaan ja lataukseen kuukauden välein niin pysyy kunnossa.
-Öljyn vaihto on hyvä ajoittaa niin että seisotukseen laitettaessa on uudet öljyt koneessa.
-Pesu ja vahaus.
-Kosteuden poistaja etujalkatilaan, itselläni ollut tapana jättää myös 240 etujalkatilan tuuletusräppänät auki seisonnan ajaksi.
-Kaikki ylimääräinen tavara autosta pois, sekä rekisteriote kotiin.
-Säilytyspaikka olisi hyvä olla tuulettuva kylmä -tai sitten lämmin talli.