Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jompsa - 11.10.2012, 15:21:15
-
Nyt tuli volvoon semmosta vikaa että aina kun löysää kaasun tai hidastamisen jälkeen painaa äkisti kaasua nii perä vippasee ja tuntuu kun auto kääntys vähäsen. yirtin vaihde päällä pyöritellä renkaasta mutta mitään suurempaa väljää ei noin löytyny. kuskin puolella vetarissa kylläkin tuntuu millin-kahen välys mutta ei kai tonkaa noin paljo pitäs vaikuttaa että auto ei pysy suorassa.
-
Pitkittäistuen pusla(t) väljänä? Eii pitäs vetarin vaikuttaa? Vai? :idiot2:
-
Juu pitää niitä kattoa seuraavaksi tarkemmin, tota välystä ei huomaa muullatavoin kun painamalla äkisti kaasua tai löysäämällä kaasun, pienissä nopeuksissa ei huomaa mitään, vaan pitää ajaa yli 70km/h. Mutkiteltaessakaan ei huomaa mitään eikä kolahtele monutuissa.
-
Reaktiotangot kannatta kokeilla, että ovat jämyt eli ehyet puslat. Taka-akselin puslat tarkastaa myös lampun kanssa.
-
Taka-akselin ylätuki varren puslat?
-
Joo. Sieltä oikealta puolelta on akselin ja alatukivarren pusla riekaleina. Minkähänlainen operaatio on vaihtaa, onko kokemuksia onko ollu lujassa. taitaa mennä kohtapuolin kaikki muutki puslat takapäästä uusiksi oli joka ikinen jo ihan haurastuneita, onhan tolla toki ajettu 380tkm ettei ihmekkään.
-
Kaasupilli, rautasaha, prässi, vinku nyt ainakin syytä varata työkaluiksi puslien vaihtoon. Silloin tällöin pultti muurautunut puslan sisään. Rälläkkää, puukkosahaa ja varuilla kun olis varapultit.
-
Rässillä helpoin vaihdella niitä puslia. Joskus joutuu pulttia katkomaan kun pyörii tyhjää, ne kannattaa käydä siniseltä.
-
Joutuuko irrottaan takatukivarret että saa noi takatukivarren taaimmaisen puslan vaihdettua vai kuinka? Lisäkis siihen joutuu tekemään semmosen erikoistyökalun? Vai millä ootta noita takimmaisia puslia irrotelleet?
-
ei tarvi irrottaa kun iskari alapäästä ja se helan pitkä pultti,olettaen että sulla on nosturilla auto ja saat pyörät roikkumaan.
-
Itse olen jäähdyttänyt puslat ennen asennusta pakkasessa.Helpompi asentaa kun kylmä on supistanut metallikuoren.
-
Rässillä helpoin vaihdella niitä puslia. Joskus joutuu pulttia katkomaan kun pyörii tyhjää, ne kannattaa käydä siniseltä.
Mitens prässillä saadaan vaihdettua alatukivarren taaempi pusla, siis se suurin niistä puslista joka on kiinni taka-akselissa.
-
Selaappa foorumia, siella on kyllä aika seikkaperäiset ohjeet olemassa. Työn tehneenä ei aivan ruokatuntijuttu. Hyvät välineet ratkaisee.
-
Ne alatukivarren takimmaiset puslat ovat pikkuisen kartion malliset. Ne koputellaan paikalleen banjon puolelta jarrulevyä kohti. Ja toki otetaan pois päinvastaisessa järjestyksessä. Ennen vanhojen poistoa on hyvä pestä alue vaikkapa painepesurilla ja paikalleen ne meni WD-40:n ja moottoriöljyn kanssa. Lämmitin puslan pidikkeitä vain kuumailmapuhaltimella ja löin puslaa vasaralla käyttäen apuna joko 140-, tai 240-sarjan(uudempi) etupyörän romulaakerin isompaa liukupintakehää, joka meni hyvin puslan ulkokehää vasten :D
-
Oli helppotöinen vaihtaa kun entinen oli ruosteen ansiosta kadonnut olemasta ;D kerranki ruosteesta oli edes jotain hyötyä. motonetistä ostettu pusla oli tönärillä mitattuna melkee 1mm liika paksu joten sorvasin vähä sitä nii meni paikalleen nätisti moukarilla ja laudan palasella. uitin puslaa ennen paikalleen laittoa tervapöntössä:D, toi terva on ruostetta vastaan pirun tehokasta, yksi raskaankaluston korjaamoki on luopunu melkeenpä kaikista myrkyistä ja käyttää akseliston osissa tervaa ruostesuojana ja hyvin aukeaa pultit seuraavallaki korjaamokäynnillä.