Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvosami - 12.10.2012, 17:50:20
-
Auto siis T-5R, ahtopaineet ilman TCV:n johtoa 0,4 bar. eli se on normaali ? ja TCV:n kanssa 0,5, ja nousee 4000 rpm:n kohdalla jonnekkin lukemaan 0,6. kun tuo T-5R:n ohjainlaite siis tekee niin.. joo, MUTTA, kun auto käy tyhjäkäyntiä paikallaan, ja jäähdytysnesteen lämpötila nousee, ja seisonnan jälkeen kun lähtee ajamaan, niin ahtopaineet nousevat lukemiin 0,5 & 0,7 bar. Eli vaikuttaako vaikuttaako tämmöisessä moottorinohjainlaitteessa tuo lämpötila noin paljon, vai onko nyt jotain muuta. ? Itse ajattelin että tuo lämpöanturi antaisi väärää tietoa. ?
Ahtimessa on pakopesä halki (tuttujuttu mitsuissa) mutta miten se sitten vaikuttaisi lämpimänä noin. ???
Kokeiltu toisella TCV:llä, sama homma jatkuu, ilmamassamittari puhdistettu, eikä anna vikakoodeja..
Niin ja ne TCV:n letkut tullut jo vaihdettua uusiin..
niiin, ja Ohjainboksin ruuveja ja lukitusklipsejä on väännelty joskus, ja peräluukussa on " SAM" lätkä, (Sam Stefansons) liittyiskö tuo siihen.. Muttei tullu (vielä) kahtottua sinne boksin sisään mitä siellä on.
Vinkkejä ja näkemyksiä otan vastaan :hello:
-
Enpä tiiä muuta mutta eikös normi T-5:n ahdotkin ole jo 0.6 bar? Mulla ainakin on.
Tosin mulla on automaattiaskilla ja lyö täydet ahdot vasta 5000rpm--->.
Lämpövaikutuksesta ohjainlaitteeseen en tiedä mutta entäs jos se sun mittaris lämpiää ja näyttää vähän eri paineita..?
-
niin no joo, eipä tullut mainittua että ihan perstuntumallakin sen huomaa että tehoa piisaa ihan erilailla, paljon "räjähtävämmin" ikäänkuin tulee se teho lämpimänä. Ja viileällä koneella se on vähän semmonen kuminauhamainen se moottorin käytös. niin, ja normiajossa toisinaan tuntuu ettei tuo TCV toimi ollenkaan, kaasupohjaan 80km/h ajossa-> ahdot 0,4 bar. kaasu ylös, ja taas pohjaan, niin noin 0,5 bar, luokaa ja taas vetoja enemmän.. :buck2:
-
ärrän pitäis ahtaa 0.8 vakiona ellen väärin muista ::)
-
hmmh. ??? täytyy vaikkapa hukkaportin kelloa alkaa tutkimaan. jos se ois särki..
-
zulurin kirjottamaa faktaa:
ahtopaine: 0.6bar
overboost +0.2bar
teho
jatkuva 225hv
overboost ainaka (20-30sec)240hv
kannattaa muuten kattoa se ahtoputkisto läpi jos jossain olis vuoto. toki toi hukkaportin tangon säätökin kantsii tarkistaa. mulla tuo humppaus aiheutu siitä et tyhjäkäyntimoottorin ohut kumiletku oli halki --> vuoti painetta pihalle eri verran eri kerroilla eli joskus oli 1.2 joskus 0.8 mut toi kulminoitu siihen kun koko letku halkes tyystin niin sitten ei ollu ahtoja ollenkaan :D
-
Paljonkos 850R:n kuuluu ahtaa vakiona? Ja pystyykö tuon TCV:n jotenkin testaamaan?
-
ookkei, no täytyypä tarkastella nuo letkutkin, keväällä nuo tuli vaihdettua silikonisiin moottoriremontin yhteydessä. Että jospa siellä olis joku onneton vuoto.
ja tuo faktatiedon mukaan ei oo kyllä kaikki tehot ollu koskaan tallessa (mitä tää ny vuoden ollu mulla tuo auto)
----------
Tässä tänään tarkasteltu putket/letkut, kaikki muut ok. paitsi bensatankilta tuleva evap:n letku oli irti liitoksestaan, siinä nipussa missä menee bensaletkut autonalla. -> ei vaikutusta.
Moottorinohjausboksin availin, siellä ei minunmielestä ollu mitään piirilevy tinaus yms. virityksiä
Hukkaportin kello ei vuoda. mutta aavistuksen löysähkö oli se tanko siihen läppään. Kun tallin nurkassa toinen samanlainen kone, niin siinä oli paljon tiukempi tanko. Täytyy koittaa vaihtaa vaikka tuo hukkaportinkello, kun se säätötanko on tod.näköisesti mallia ruostunut ja jumissa... ;D
-
Hukkaportin kello ei vuoda. mutta aavistuksen löysähkö oli se tanko siihen läppään. Kun tallin nurkassa toinen samanlainen kone, niin siinä oli paljon tiukempi tanko. Täytyy koittaa vaihtaa vaikka tuo hukkaportinkello, kun se säätötanko on tod.näköisesti mallia ruostunut ja jumissa... ;D
niin senhän pitäis olla sillein säädetty että tangon joutuu vetämään siihen tappiin paikoilleen. itsellä taitaa olla juuri sen "reiän verran" pielessä eli montahan silliä se olis ::)
-
Paljonkos 850R:n kuuluu ahtaa vakiona? Ja pystyykö tuon TCV:n jotenkin testaamaan?
Zulurin kirjoittamaa:
ahtopaine: 0.88bar (volvota varmistettua tietoa)
ja ei sitä tcv:tä oikein pysty mielestäni testaamaan ??? kun ei välttämättä näytä mitään vikakoodiakaan jos vehje on mekaanisesti rikki...
-
nyt sitten hukkaportin kello vaihettu. Eipä hypi enää paineet lämpösenä/ kylmänä. :hello: (ihmetyttää vaan vieläki että miten tuo lämpeeminen vaikutti asiaan) Vielä kun sais sopivaan mittaan tuon tangon, sitä tulikin jo jokusen kerran ruuvailtua ties minne. Kun tuo tanko oli aikalailla tapissaan tuossa "vaihtokellossa".
-
Hyvä että vörkkii... Omassa automaatissa oon nyt huomannut outoa käytöstä... Ahtaa sen max 0.6 bar kun polkee pienestä nopeudesta mutta jos vauhtia on vaikka sata ja lyö lämän tiskiin, tulee tietenkin kick down vaihto ja ahdot on vähän aikaa 0.7 bar... :o. Sen ohituksen ajan suunnilleen ja jos pitää kaasun edelleen pohjassa, alkaa pikkuhiljaa pudottamaan ahtoa loppujen lopuksi sinne 0.5 bar seutuun ennen kuin vaihtaa isompaa.
Onko toi normitoiminta automaatilla or what? *kahvia->
Ihan kiva on toi "overboost" toiminto ohituksessa silti tommosella ei ärrällä, eron huomaa...