Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 13.10.2012, 14:57:07
-
Montako prosenttia on hyväksyttävissä oleva ero?
Mittailin Delphin valikoitua sarjaa, ja ero suurimman ja pienimmän tuoton välillä oli 5%.
Mielestäni tuo on liikaa.
-
yhden prosentin luokkaa pitäisi olla, 5 prosenttia jo aivan liikaa, saattaa yksi pytty nakuttaa ja toinen käydä jo rikkaalla silloin... etenki valikoidulle sarjalle prosentin parin ero on maksimi.
-
Eipä ole kaksinen laatu noissa suuttimissa, jos valikoidussa sarjassa on eroa jo 5 %.
-
Siis mitä muoviämpäri??
Suuttimiin on kaiverrettu T-27, T-37, T-30, T-35.
(http://imageshack.us/a/img688/4854/img0687lv.jpg)
Eikös niissä kuuluisi olla samat numerot?
-
Vai onko niin, että FUTUREZ itse mittaa tuoton suuttimesta ja kaivertaa siihen tunnistenumeron ja arpoo lähimmäksi osuneet keskenään?
-
Menee vähän ohi aiheen mutta aika läheltä silti
Sähkö_ruiskusuutinhan on solenoidi joka katkoo polttoaineen virtausta
Suuttimen max tuottoon vaikuttaa suuttimen kärjen rei`än/reikien pinta-ala
Onko suuttimien rungoissa eroa?
Voiko pikku suutinta porata isommaksi?
Mikä tekee isommasta suuttimesta kalliimman?
-
Menee vähän ohi aiheen mutta aika läheltä silti
Sähkö_ruiskusuutinhan on solenoidi joka katkoo polttoaineen virtausta
Suuttimen max tuottoon vaikuttaa suuttimen kärjen rei`än/reikien pinta-ala
Onko suuttimien rungoissa eroa?
Voiko pikku suutinta porata isommaksi?
Mikä tekee isommasta suuttimesta kalliimman?
En sentään ihan niin urpo ole, että olisin mitannut nuo tuottoerot 100% aukioloajalla.
Kokeiltu on usealla "kierrosluvulla" sekä erilaisilla aukioloajoilla.
Edit: Ja vaikuttaa myös liikkuvien osien massa.
-
Tarkoitin että valmistetaanko eri kokoiset suuttimet vain muuttamalla suutin reiän porausta?
Eli on typerää maksaa isommista suuttimista vain siksi että ne on tehtaalla porattu isommalla terällä :(
Täytyy joskus koittaa kauanko Boschin suutin kestää 100% aukiololla polttoaine virtaa ja kauanko ilman polttoainetta.
Veikkaan että polttoaineen virratessa suutin on pitkä ikäinen ja tyhjänäkin kestää pitkään
-
Tarkoitin että valmistetaanko eri kokoiset suuttimet vain muuttamalla suutin reiän porausta?
Eli on typerää maksaa isommista suuttimista vain siksi että ne on tehtaalla porattu isommalla terällä :(
Täytyy joskus koittaa kauanko Boschin suutin kestää 100% aukiololla polttoaine virtaa ja kauanko ilman polttoainetta.
Veikkaan että polttoaineen virratessa suutin on pitkä ikäinen ja tyhjänäkin kestää pitkään
Nyt täytyy sanoa, että en ymmärrä.
Missään polttomoottorissa ei voi olla järkevästi 100% aukioloaikaa, koska se on erittäin kaukana suuttimen lineaarisesta alueesta.
-
Nyt täytyy sanoa, että en ymmärrä.
Missään polttomoottorissa ei voi olla järkevästi 100% aukioloaikaa, koska se on erittäin kaukana suuttimen lineaarisesta alueesta.
Ei missään moottorissa pidäkkään olla lähellekkään 100% aukioloja
Kun näppään suuttimen polttoainepumpun jatkoksi ja annan sille jatkuvan jännitteen niin se typerä suutin on kokoajan auki.
Näitä 100% (ja jopa suurempiakin :idiot2:) aukioloja on nähty usemmissakin MegaSquirt projekteissa
Ja jos nyt otan tollasen perus 200cc suuttimen ja avarran sen reiän vaikka kaksinkerteiseksi niin saanko 400cc suuttimen?
Kaasutin moottorissa tämä onnistuu
-
Ja jos nyt otan tollasen perus 200cc suuttimen ja avarran sen reiän vaikka kaksinkerteiseksi niin saanko 400cc suuttimen?
Kaasutin moottorissa tämä onnistuu
Ei taida onnistua, koska sitä on mahdoton purkaa(poraaminen ei muuten onnaa) niin, että sen saisi vielä kasaan.
-
Nyt täytyy sanoa, että en ymmärrä.
Missään polttomoottorissa ei voi olla järkevästi 100% aukioloaikaa, koska se on erittäin kaukana suuttimen lineaarisesta alueesta.
Continuous Injection K-Jet=100%
Megan sekventiaali-ruiskutus ei kovin kaukana ole 100%:sta
-
K-jetin ei sähkösuuttimia ei voi koko asiaan verrata.
-
Ei taida onnistua, koska sitä on mahdoton purkaa(poraaminen ei muuten onnaa) niin, että sen saisi vielä kasaan.
Onhan noita suurenneltu kultaisella 90-luvulla paljonkin. Itsekin olen yhdet Volvon 190cc vakiosuuttimet suurentanut noin 350cc:ksi.
-
Onhan noita suurenneltu kultaisella 90-luvulla paljonkin. Itsekin olen yhdet Volvon 190cc vakiosuuttimet suurentanut noin 350cc:ksi.
Juuri tätä tarkoitin.
Kuvitellaampa vaikka että uusi 300cc suutin maksaa vaikkapa 50e. Saman valmistajan 1000cc suutin maksaa 100e.
Erona ei siis ole muutakun suuttimen reiän/reikien koko?
Kiva taas maksaa tyhjästä
-
Reikien lukumääräkin voi muuttua, ainakin jos vertaa Bosch EV14 suuttimia, 330cc suuttimessa oli 4 reikää, 957cc mallissa 7 huomattavasti isompaa reikää.
-
Reikien lukumääräkin voi muuttua, ainakin jos vertaa Bosch EV14 suuttimia, 330cc suuttimessa oli 4 reikää, 957cc mallissa 7 huomattavasti isompaa reikää.
Kyllä, mutta reikien määrän lisääntyminen ja poranterän paksuuntuminen ei selitä hinta eroa
-
Kyllä, mutta reikien määrän lisääntyminen ja poranterän paksuuntuminen ei selitä hinta eroa
Tää on varmaan niin kutsuttu markkinarako. Helppo pyytää hintaa enemmän asiakkailta, joilla on väkisińkin enemmän rahaa, koska tarvitsevat suurempia suuttimiakin.
-
Tää on varmaan niin kutsuttu markkinarako. Helppo pyytää hintaa enemmän asiakkailta, joilla on väkisińkin enemmän rahaa, koska tarvitsevat suurempia suuttimiakin.
Tässä olisi jollekkin sepälle hyvä sauma ruveta poraamaan vakio suuttimia suuremmiksi
-
Tässä olisi jollekkin sepälle hyvä sauma ruveta poraamaan vakio suuttimia suuremmiksi
Ei siitä poralla saa mitään irti. Yyber hienolla venttiilinhiomatahnalla ja hakaneulalla hion joskus ne omat tekeleet. Mittatulkilla mittasin ensin alkuperäisen reiän koon ja sitten laskin prosentteina tavittavan tuoton kasvun ja samalla prosenttisuhteella suurensin reikää. Mittaustulokset menivät lähes 100% yksiin laskelmien kanssa. Sumu oli ihan ok, mutta ei selvästikään niin hienojakoinen, mitä tehdastekoisessa suuttimessa.
Kaveri kokeili joskus kipinätyöstäkoneella, mutta tuotto vähän lähti käsistä :2funny: Eli ainakaan se kyseinen kipinätyöstölaite ei ollut riittävän tarkka.
-
Tässä olisi jollekkin sepälle hyvä sauma ruveta poraamaan vakio suuttimia suuremmiksi
Kuvittelisin että jos tämä poraus onnistuisi kuin strömsöössä , näitä seppiä kyllä löytyis :oEi siitä poralla saa mitään irti. Yyber hienolla venttiilinhiomatahnalla ja hakaneulalla hion joskus ne omat tekeleet. Mittatulkilla mittasin ensin alkuperäisen reiän koon ja sitten laskin prosentteina tavittavan tuoton kasvun ja samalla prosenttisuhteella suurensin reikää. Mittaustulokset menivät lähes 100% yksiin laskelmien kanssa. Sumu oli ihan ok, mutta ei selvästikään niin hienojakoinen, mitä tehdastekoisessa suuttimessa.
Kaveri kokeili joskus kipinätyöstäkoneella, mutta tuotto vähän lähti käsistä :2funny: Eli ainakaan se kyseinen kipinätyöstölaite ei ollut riittävän tarkka.
Ei taida 99.9 % kykyjä näihin hommiin , ja palkoille ei varmasti pääse :'(
-
Yyber hienolla venttiilinhiomatahnalla ja hakaneulalla
Hiomatahna ja hakaneula kuulostavat kustannustehokkailta.
Kipinätyöstökone ja porat maksavat seteli rahaa
Oiskohan kellosepällä välineitä ja silmää suurennella suuttimia?
-
Tää porailujuttu on varmaan joku viikonlopun huumoripläjäys ;D
Hintoja: http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Hinnasto.pdf (http://www.vpv-motorracing.fi/VPV-Hinnasto.pdf)