Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: rengas - 15.10.2012, 09:35:34
-
Miten usein vaihdatte automaattilaatikon öljyt? ( Auto S 80 D 5 vm 07. Nyt ajettu 150tkm.) En löytänyt käyttöohjekirjasta tästä mainintaa.
Edellisellä ajelin 279tkm eikä vaihdettu lainkaa. Hyvin toimi ei mitään ongelmia. Kyseessä oli 04 V 70 D 5.
-
Taitaa suositus olla 4v / 80tkm.
-
Itse olen omiin Volvoihini vaihdattanut automaatin öljyt 30 - 40 tkm:n välein
-
Mikä olisi paras tapa vaihtaa öljyt, huuhtelu, vanhat pois uutta tilalle vai vanhat pois uudet sisään ajo lenkki ja uusi vaihto. Tämmösiä tapoja tarjoiltiin eri liikkeissä.
-
Mikä olisi paras tapa vaihtaa öljyt, huuhtelu, vanhat pois uutta tilalle vai vanhat pois uudet sisään ajo lenkki ja uusi vaihto. Tämmösiä tapoja tarjoiltiin eri liikkeissä.
Huuhtelullahan se tehdään merkkiliikkeissä wirallisten ohjeiden mukaan. Pienemmät pajat sitten tekevät kuten halvimmalla pääsevät. Toki hyviä ei-merkkiliikkeitäkin on. Mutta en yllättyisi jos joku perus ad-hd-huolto lorottelisi 5W-40 öljyä vaihteiston täyteen ja valittaisi jälkeenpäin kuinka näitä nykyautoja on niiiin vaikea huoltaa.
-
Joo, ehdottomasti huuhtelemalla ja tuon TF80-SC laatikon öljynvaihtometodiin kannattaa tutustua vähän paremmin, ennen kuin sitten vasta, kun alkaa hommaan.
Muistelisin, että joskus sen kirjoitin tänne johonkin automaattivaihteiston öljynvaihtoa käsittelevään topiciin, mutta nyt en enää kirjoita, sen verran monta riviä kuitenkin :)
Jostain se löytyy :) Jos ei muuten, niin voi vaikka käydä pikaisesti noi mun viestit läpi :)
-
Mikä olisi paras tapa vaihtaa öljyt, huuhtelu, vanhat pois uutta tilalle vai vanhat pois uudet sisään ajo lenkki ja uusi vaihto. Tämmösiä tapoja tarjoiltiin eri liikkeissä.
Ehdottomasti ja vain ja ainoastaan huuhtelemalla. Edelliseen ja nykyiseen Volvoon on laatikkoöljyt vaihdettu ainoastaan huuhtelemalla, JWS3309 luokituksen mukaista öljyä käyttäen ja
max 40 tkm:n välein.
-
Asiastamitään tiiä, mutta tuo 40tkm tuntuu aika vähäseltä, puhutaanko ohkirjassa mitään.
-
Se on se 80tkm/4v, taksihuoltoa noudattavilla autoilla joilla huollot pyörii 20tkm välein.
-
Öljyt vaihdatettu. 8 litraa veloittivat 108e öljyn hinta. Huuhtelutavalla lisätty. Laatikko tuntuu ainakin vaihtavan nyt huomaamattomammin mitä ennen vaihtoa. 150 tkm mentiin ekoilla öljyillä. Ei turha työ. :)
-
Tuntuu kyllä hieman hätävarjelun liioittelulta tuo 40tkm vaihtoväli!?.
-
Tuntuu kyllä hieman hätävarjelun liioittelulta tuo 40tkm vaihtoväli!?.
Laatikon öljynvaihtovälihän on omistajan vapaassa harkinnassa. Itse olen tuohon suht lyhyeen vaihtoväliin päättynyt omien käyttökokemuksieni
ja käyttöolosuhteiden perusteella.
-
Öljyt vaihdatettu. 8 litraa veloittivat 108e öljyn hinta. Huuhtelutavalla lisätty. Laatikko tuntuu ainakin vaihtavan nyt huomaamattomammin mitä ennen vaihtoa. 150 tkm mentiin ekoilla öljyillä. Ei turha työ. :)
Kuullostaa vähältä, koska järjestelmän öljytilavuus on muistaakseni 7 litraa, eli huuhtelussa luulisi menevän enempi öljyä?
Suatan olla myös viärässä.
-
8 litraa on käsittääkseni 6-vaihteisen automaatin huuhteluhuollon perusmäärä. Usein tuo 8 litran huuhtelu riittää mainiosti.
-
8 litraa tosiaan riittää hyvin, kun ensin laskee kaiken ulos mitä pohjapropusta tulee.
"Huuhtelu" vaiheessa uusi öljy työntää vanhaa edellään ulos järjestelmästä, ne eivät kovin suuressa määrin sekoitu keskenään
Öljynjäähdytyksen liitäntä, josta öljy otetaan ulos, on öljykierron lopussa, eli siitä se palaa normaalisti sinne vaihteiston pohjalle.
-
Ihan perus juttu ELI:
Jos ajat paljon kaupunkiajoa jolloin vaihteisto/venttiilikoneisto tekee enemmän "töitä" vaihda esim joka kolmas syksy / 60tkm
Jos ajat matka-ajoa niin vaihdata vaikka esim joka kolmas syksy / 100tkm
Isoja kuormia vetävälle suosittelisin joka syksy / 50tkm
Niin ja suurin syyhän on vaihteistoöljyjen vaihtoon kondensiovesi. Eli kun kovat pakkaset -> autolla liikkeelle -> öljyt lämpenee -> auto parkkkiin -> öljyn sekaan kondensoituu vettä -> venttiilikoneisto talmaantuu -> vaihtovirheet, nykäisyt yms....
Kovilla kuormilla vedettäessä taas öljyt " palavat " nopeastikkin.
Vaihto mieluiten vain volvolla ellei " paikallinen " ad hd liike vaihdata huuhtelemalla.
Huuhtelu siis tarkoittaa KARKEASTI: Lauhduttajasta letku irti -> auto käyntiin -> Öljy lentää letkusta -> Kun loppuu sammuta auto -> Täytä mittatikun kautta menetetty määrä -> Aloita alusta. Niin monta kertaa uusiksi että öljy kirkasta ! TARKISTA ÖLJYN MÄÄRÄ MITTATIKUSTA, KUN HOMMA ON OK !!
-
Ihan perus juttu ELI:
Jos ajat paljon kaupunkiajoa jolloin vaihteisto/venttiilikoneisto tekee enemmän "töitä" vaihda esim joka kolmas syksy / 60tkm
Jos ajat matka-ajoa niin vaihdata vaikka esim joka kolmas syksy / 100tkm
Isoja kuormia vetävälle suosittelisin joka syksy / 50tkm
Niin ja suurin syyhän on vaihteistoöljyjen vaihtoon kondensiovesi. Eli kun kovat pakkaset -> autolla liikkeelle -> öljyt lämpenee -> auto parkkkiin -> öljyn sekaan kondensoituu vettä -> venttiilikoneisto talmaantuu -> vaihtovirheet, nykäisyt yms....
Kovilla kuormilla vedettäessä taas öljyt " palavat " nopeastikkin.
Vaihto mieluiten vain volvolla ellei " paikallinen " ad hd liike vaihdata huuhtelemalla.
Huuhtelu siis tarkoittaa KARKEASTI: Lauhduttajasta letku irti -> auto käyntiin -> Öljy lentää letkusta -> Kun loppuu sammuta auto -> Täytä mittatikun kautta menetetty määrä -> Aloita alusta. Niin monta kertaa uusiksi että öljy kirkasta ! TARKISTA ÖLJYN MÄÄRÄ MITTATIKUSTA, KUN HOMMA ON OK !!
Tf-80sc vaihteistoissa ei ole mittatikkua.
-
Itselläni on 262tkm ajettu 2007 vm s80 jonne on ainoastaan kerran vaihdettu öljyt edellisen omistajan toimesta kun autolla oli ajettu 242 tkm ja silloinkin laitettiin jotain muuta öljyä kuin sitä volvon omaa, eli sinne laitettiin sitä "volvon vaatimusten mukaista" öljyä ja täytyy kyl sanoa että vaihteisto ei vaihda ihan niin kuten sen pitäisi vaihtaa, vaihdot tuntee vähän liian hyvin ja muutenkin vaihteiston toiminta on jotenkin hidas. Oon ajannut volvolla n. 4000 km ja aion kyllä lähiaikoina vaihtaa vaihteistoöljyt uudestaan ja kunnon öljyihin. Toivottavasti ei oo liian myöhäistä ja uudet öljyt parantaa vaihteiston toimintaa.
Jutun pointti oli se, että kyl kannattaa vaihtaa vähän useammin ku 240tkm välin :D, varmaan se 60 tai 80 tkm on ihan sopiva vaihtoväli.
-
Se on se 80tkm/4v, taksihuoltoa noudattavilla autoilla joilla huollot pyörii 20tkm välein.
Mää muistasin että se on 60tkm... muttaa miten vain ;D Se nyt ei lienenyt kovin olennainen asia!
-
Jos vaihdattaa sinisellä ja kyseessä vain laatikon öljynvaihto niin mitä kaikkea operaatioita neth tekee? Varsinaisen vaihdon lisäksi nollaavat öljynlaadun laskurin mutta ei mitään muuta? Mietityttää että eihän vain jotain uutta softaversiota tungeta "takuutyönä". En nyt kaipaisi niitä. Autokin jo 9v vanha ja kolmisen vuotta sitten ei ollut mitään päivitettävää mutta kun sitä ei koskaan voi olla niistä veijareista varma.
Toinen kysymys: huuhteluvaihto on ollut ainut oikea tapa myös 5v geartroniceille? Kysyn tätä siksi että harkitsen toisen mahdollisuuden antamista "hyväksi todetulle volvo korjaamolle". Selvästi oli nämä harmaakoppa 6 vaihteiset hieman vieraampia/oudompia ja jos näiden öljynvaihto jotenkin eroaa vanhemmista niin lähes saletisti menee homma väärin. Vaihtotarjouskin on vain 200eur ja tolla hinnalla saa SAH:lla hädintuskin öljyt.. Mulla olis SAH:lle kyllä alennuskuponki notta ei tässä hirveistä hintaeroista lopulta puhuta. Kenties ois paree mennä SAH:lle
-
Mää muistasin että se on 60tkm... muttaa miten vain ;D Se nyt ei lienenyt kovin olennainen asia!
60 tkm on taksien huolto-ohjelmassa automaattivaihteiston öljynvaihtoväli. Mulla 2 vuotias hiljattain 240 tkm huollossa ja laatikkoöljyt vaihdettiin (4. kerran).
-
60 tkm on taksien huolto-ohjelmassa automaattivaihteiston öljynvaihtoväli. Mulla 2 vuotias hiljattain 240 tkm huollossa ja laatikkoöljyt vaihdettiin (4. kerran).
Pitäis itekki käydä vaihtamassa litkut laatikkoon.
-
Itse siirryin käyttämään Castrol ATF Multivehiclea ja tuntuu toimivan kuin tauti. 10l yleensä käytän niin letkusta tulee saman väristä tavaraa kuin purkistakin. Kahden vuoden välein vaihto ja kilsoista viis, kunhan 60 tkm ei ylity.
Helppo ja nopea homma (ensimmäisen harjoittelukerran jälkeen). Ei mene tuntiakaan aikaa , varsinkin jos hyvät tilat ja nosturi on(onnistuu toki ramppien ja tunkin avullakin ja xc:llä varmaan ilmankin) .
-
Kysytääs vielä täältäkin, jos sattuis joku asiasta perillä löytymään. Eli tuon Tf-80:n laatikon öljynvaihdosta ja tarkemmin ottaen lauhduttajalle menevän letkun irroitus metodia kaivattaisiin. Siinä siis ulkopuolinen kiinnitys ja jonkinlaiset pienet siniset haittalipareet, jotka pitävät letkua kiinni.
Mikäköhän lie tuon letkuliittimen oikea irroitusmenetelmä?
Googlesta en onnistu löytämään kuin vanhemman mallin laatikkoon sovellettavia ohjeita...
edit. liitin/letku irti...
-
Kysytääs vielä täältäkin, jos sattuis joku asiasta perillä löytymään. Eli tuon Tf-80:n laatikon öljynvaihdosta ja tarkemmin ottaen lauhduttajalle menevän letkun irroitus metodia kaivattaisiin. Siinä siis ulkopuolinen kiinnitys ja jonkinlaiset pienet siniset haittalipareet, jotka pitävät letkua kiinni.
Mikäköhän lie tuon letkuliittimen oikea irroitusmenetelmä?
Googlesta en onnistu löytämään kuin vanhemman mallin laatikkoon sovellettavia ohjeita...
edit. liitin/letku irti...
En tiedä tuon liittimen irroituksesta mutta ite otin irti laatikon päästä sen alemman letkun ja kierrätin öljyn sitä kautta. Tuo on kiinni vain yhdellä pienellä pultilla.
-
Oliko niin, että -10 asti TC-80SC öljyvaatimus on JWS-3309 ja -11 eteenpäin JWS-3324 ?
Onko kokemuksia esim. Mannol ATF-WS öljystä JWS-3324 vaatimuksen kanssa, vai onko Volvon oma ylivertaista? :)
-
Lainaanpa tätä topikkia, kun ei pikku asian takia kehtaa uutta luoda.. Eli tarkoitus olisi ollut laittaa xadon automaattilaatikon lisäaineet laatikkoon mutta joku nysvännyt täyttöpropusta torxi kannan pyöreäksi.. Onnistuuko lisätä esim. Lauhduttimen putkesta tms. Ettei valuta öljyjä laatikosta pihalle? Ilmeisesti tuo tf-80sc aika tarkka öljynmäärästä.
-
Tuttu laatikoiden korjaaja antoi minulle suosituksen tuosta tf-80sc:n öljynvaihtovälistä, jota monet taksimiehet käyttävät.
20tkm välein vaihtaa sen ~4l mitä propusta tulee. Pysyy laatikko kunnossa ja koko ajan on öljyt suht hyvät.
Tuolla tyylillä ajattelin omaani tästä eteenpäin hoitaa.
-
Lainaanpa tätä topikkia, kun ei pikku asian takia kehtaa uutta luoda.. Eli tarkoitus olisi ollut laittaa xadon automaattilaatikon lisäaineet laatikkoon mutta joku nysvännyt täyttöpropusta torxi kannan pyöreäksi.. Onnistuuko lisätä esim. Lauhduttimen putkesta tms. Ettei valuta öljyjä laatikosta pihalle? Ilmeisesti tuo tf-80sc aika tarkka öljynmäärästä.
onnistuisikohan täyttöropun aukaisu tuolla tai vastaavalla sarjalla?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/Irwin-Bolt-Grip-pultinirroitussarjan-lisahylsyt-38-5-osaa
tai sitten on migillä hitsattava mutteri roppuun kiinni.
Lisäaineen pitäisi pystyä valuttamaan lauhduttimen putkestakin.
-
Bilteman versio tuosta pultin avaussarjasta löytyy, siinä ei ainakaan ollut sopivan kokoista hylsyä mikä ois purrut proppuun tarpeeksi lujaa.. Pittää joskus hitsailla mutteri tuohon, tosin aivoboksin joutuu purkamaan vierestä poies ettei sitä polta siinä sivussa :) jospa kokeilis lauhduttimen putken kautta lirutella, kun öljyt vasta vaihdettu laatikkoon niin ei pakottavaa tarvetta suaja proppua auki..
-
Bilteman versio tuosta pultin avaussarjasta löytyy, siinä ei ainakaan ollut sopivan kokoista hylsyä mikä ois purrut proppuun tarpeeksi lujaa.. Pittää joskus hitsailla mutteri tuohon, tosin aivoboksin joutuu purkamaan vierestä poies ettei sitä polta siinä sivussa :) jospa kokeilis lauhduttimen putken kautta lirutella, kun öljyt vasta vaihdettu laatikkoon niin ei pakottavaa tarvetta suaja proppua auki..
Varmaan riittää kun akun kaapelin irrottaa. Migin maadoitus pihdin välissä pitää mutterin ja keskeltä hitsaa, tällöin migin virrat tuskin kulkee auton tietokoneiden läpi.
Tahtoo olla kun irrottelee pistokkeita niiden lukitukset saattaa vaurioitua tai löystyvät ja pistoke tuntuu jäävän löysälle, kuten omassa on nyt.
-
onnistuisikohan täyttöropun aukaisu tuolla tai vastaavalla sarjalla?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804099/Irwin-Bolt-Grip-pultinirroitussarjan-lisahylsyt-38-5-osaa
tai sitten on migillä hitsattava mutteri roppuun kiinni.
Lisäaineen pitäisi pystyä valuttamaan lauhduttimen putkestakin.
Voit kaataa öljyt sisään lauhduttimen letkusta myös (ylempi, toki) mutta on rauhallisen miehen hommaa...
-
Miten lähtee ylempi lauhtuttimen letku irti hajottamatta pikaliittimen klipsuja?? Laatikonpäästä jos yrittää irroittaa niin tulleepi ainakin jonkin verta öljyä ulos..
-
paina jonkin verran sisään päin ja purista sivuista ja tämän jälkeen koita vetää irti. Jos putken irrottaa laatikosta tulee öljyt pihalle.
Omassani oli alkujaan tosi tiukassa. Ole varovainen taitaa putki olla Volvolla sen 100€
http://workshop-manuals.com/volvo/xc60_awd/l6-3.2l_vin_96_b6324s2/maintenance/fluids/fluid_a/t/component_information/service_and_repair/procedures/page_2446/
-
Hieman ketjua lainatakseni kyselen seuraavaa, kun automaattitietäjiä on paikalla:
Noin 60km/h-70km/h ajellessa tuntuu välillä kun tasamaalla tai pienessä ylämäessä menee, että auto alkaa hieman nypyttää (S80, 07 D5 AT). Kierrokset eivät seilaa, kulutusmittari ei reagoi, mutta nykimisen huomaa selvästi. Tapahtuu hyvin pienellä käyntialueella, vaihteesta riippumatta noin 1750rpm kohdalla (Tekee siis välillä muissakin vauhdeissa). Normaali kyytiläinen tuota tuskin edes huomaa mutta kuski kyllä. Tänään ensimmäisen kerran nyki pari kertaa vähän enemmänkin. Tuntuu siltä kuin bensa-autossa ei oikein kipinä riittäisi, mutta heti kun kaasuun koskaa, moinen lakkaa.
Swedespeediltä ja muilta foorumeilta olen yrittänyt googlailla, mutta suurimmassa osassa puhutaan "ominaisuudesta" jonka voi jollain softapäivityksellä saada hoitoon. Voiko tosiaan johtua laatikon / moottorinohjauksen softasta, vai onko tuossa polttoainepuolella jotain häikkää?
-
Itse itselleni vastaten, tulevaisuudenkin varalta jos jollain samaa ongelmaa; Kannattaa putsata Maffi. Oli aikamoisessa sotkussa. Putsailin tuon ja nyt ajeltu nykimättä.
-
Itse itselleni vastaten, tulevaisuudenkin varalta jos jollain samaa ongelmaa; Kannattaa putsata Maffi. Oli aikamoisessa sotkussa. Putsailin tuon ja nyt ajeltu nykimättä.
Hyvä tietää. Millä putsasit?
Muutaman kerran olen huomannut että on jonkin verran esiintynyt nykimistä, joten pitääpä tarkistaa tuo.
-
Oli jostain vanhoista projekteista jäänyt jotain "Air Sensor Clean" -spraytä. Purin maffin irti ja ruiskin tuota ihan huolella, tuntui liuottavan rasvan.
Nyt joku 300km ajeltu tuon projektin jälkeen ja tuntuu tosiaan aika tehokkaasti hävinneen. Ihan aavistus taitaa olla vielä jäljellä, mutta saatan kuvitellakin. Sen verran huomaamatonta menoa tuon putsauksen jälkeen. Kannattaa kokeilla kun ei siihen montaa minuuttia saa kulumaan.
-
Oli jostain vanhoista projekteista jäänyt jotain "Air Sensor Clean" -spraytä. Purin maffin irti ja ruiskin tuota ihan huolella, tuntui liuottavan rasvan.
Nyt joku 300km ajeltu tuon projektin jälkeen ja tuntuu tosiaan aika tehokkaasti hävinneen. Ihan aavistus taitaa olla vielä jäljellä, mutta saatan kuvitellakin. Sen verran huomaamatonta menoa tuon putsauksen jälkeen. Kannattaa kokeilla kun ei siihen montaa minuuttia saa kulumaan.
Missä tämä MAF sijaitsee? Heti ilmanputsarin jälkeen?
-
Löytyi MAF ja on jo putsattukin. Vaikuttaa lupaavalle. Alkoi olla aika pahaa rynkyttämistä alle 1500rpm isolla vaihteella etenkin kun kevensi hieman kaasua. Pahentunut pikkuhiljaa ja olen luullut että nyt alkaa puskea jotain isompaa vikaa päälle. Mutta kun pruuttasin liki pullollisen sitä crc sensor cleaneriä ja löin rojut nippuun niin ei rynkytä enää pätkääkään. Olisiko kerrankin minunkin korjaus onnistunut :2funny: No seuraillaan. Olihan tuo jokatapauksessa aika jo puhdistaa kun 300tkm jo ylittynyt.
Kiitos vinkistä taski!
-
Toivotaan että pysyy poissa.
-
Löytyi MAF ja on jo putsattukin. Vaikuttaa lupaavalle. Alkoi olla aika pahaa rynkyttämistä alle 1500rpm isolla vaihteella etenkin kun kevensi hieman kaasua. Pahentunut pikkuhiljaa ja olen luullut että nyt alkaa puskea jotain isompaa vikaa päälle. Mutta kun pruuttasin liki pullollisen sitä crc sensor cleaneriä ja löin rojut nippuun niin ei rynkytä enää pätkääkään. Olisiko kerrankin minunkin korjaus onnistunut :2funny: No seuraillaan. Olihan tuo jokatapauksessa aika jo puhdistaa kun 300tkm jo ylittynyt.
No jos itsekkin kokeilisi tätä, elikkä missä tämä maffi siis sijaitsee? Noin niiku vilkaisematta kyselen, jos vaikka aamulla vähän katselisi ;D
-
No jos itsekkin kokeilisi tätä, elikkä missä tämä maffi siis sijaitsee? Noin niiku vilkaisematta kyselen, jos vaikka aamulla vähän katselisi ;D
Kyllä tuo putsaus tosiaan auttoi. Huimat 2 päivää testannu mutta alan uskoa ettei nykytys enää palaa.
Ilmansuodatinkotelosta moottorillepäin lähtevän putken alkuosa on MAF kotelo. Jos sulla harmaakoppa ni avaa ecu liittimet siitä suodatinkotelon päältä ja siirrä johdot sivuun. Avaa suodatin kotelon kannen 4 torx ruuvia ja sitten se klemmari siitä maf kotelon kohdalta ja vedä pois kansi maffeineen. Sit saat kätevästi avattua ne 2 torx ruuvia jolla maf kotelo on suodatinkotelon kannessa kiinni. Sit vain vedät maf kotelon pois ja alat ruiskuttekemaan. Ei kantsi tökkiä anturia millään.
Jos mustakoppa ni ei oo ecu siinä tiellä. Ois saattanu harmaakopan maf irroituskin onnistua ilman ecu liitinten irroitusta mut en jaksanu näperrellä. Avaimet virtalukosta ja odota jokunen minuutti ennen ku ecu liittimet irrotat
Edit: ei sit kannata ruiskutella carburator cleaneriä, tärpättiä tms ärtsyjä aineita vaan ainoastaan maf putsaukseen tarkoitettua. Tuo crc air sensor cleaner oli reilun kympin. Haisi puhtaalle alkoholille mut aika hitaasti haihtui. Pruuttasin tosiaan reilusti ja kaikkiin mahdollisiin koloihin edestä ja takaa
-
Kyllä tuo putsaus tosiaan auttoi. Huimat 2 päivää testannu mutta alan uskoa ettei nykytys enää palaa.
Ilmansuodatinkotelosta moottorillepäin lähtevän putken alkuosa on MAF kotelo. Jos sulla harmaakoppa ni avaa ecu liittimet siitä suodatinkotelon päältä ja siirrä johdot sivuun. Avaa suodatin kotelon kannen 4 torx ruuvia ja sitten se klemmari siitä maf kotelon kohdalta ja vedä pois kansi maffeineen. Sit saat kätevästi avattua ne 2 torx ruuvia jolla maf kotelo on suodatinkotelon kannessa kiinni. Sit vain vedät maf kotelon pois ja alat ruiskuttekemaan. Ei kantsi tökkiä anturia millään.
Jos mustakoppa ni ei oo ecu siinä tiellä. Ois saattanu harmaakopan maf irroituskin onnistua ilman ecu liitinten irroitusta mut en jaksanu näperrellä. Avaimet virtalukosta ja odota jokunen minuutti ennen ku ecu liittimet irrotat
Edit: ei sit kannata ruiskutella carburator cleaneriä, tärpättiä tms ärtsyjä aineita vaan ainoastaan maf putsaukseen tarkoitettua. Tuo crc air sensor cleaner oli reilun kympin. Haisi puhtaalle alkoholille mut aika hitaasti haihtui. Pruuttasin tosiaan reilusti ja kaikkiin mahdollisiin koloihin edestä ja takaa
Aivan! Kiitokset selkeistä ohjeista, harmaakoppa S80 siis kyseessä. Pitänee kokeilla tuota kikkaa kuhan saa vain aikaseksi! ;D
-
Tuossa ei kuivumisen odottelua lukuunottamatta tuhraannu kuin 10min aikaa, ja sekin varpailla tehden joten pieni vaiva saavutettuun hyötyyn nähden. Jos toimii siis. Nyt useamman sadan kilometrin jälkeen täytyy tosiaan todeta että nypytys on 90%:sti hävinnyt mutta aavistus nykimistä tietyissä tilanteissa vielä tuntuu, joten taidan ottaa vielä uuden kierroksen ja putsata tuon maffin. ITsellä oli niin paksussa rasvassa koko kotelo että en ihmettelisi vaikka paranisi vielä entisestään.
-
Mulla ei varsinaisesti ollut rasvassa. Pikemminkin päinvastoin eli oli hyvin kuiva. Mutta onhan sinne 10v ja 300tkm aikana väistämättä pakkautunut hippunen jos toinenkin vaikka onkin suodattimen takana. Se anturi kun on sellainen kätevä "sokkelo" johon varmasti pölyä alkaa kertyä vuosien saatossa kun pääsee alulle
Edit: issekukin kun tuon pikkuhomman kiireessä tekee niin..kantsii kuitenkin severta maltaa että laittaa rättiä imuputken suulle heti kun sen kannen&maffin irroittaa.. Mopohommissa aikoinaan tuli opittua kantapään kautta. Kampikammioon tipahtanutta sokkaa houkuteltiin hyvän aikaa pois sieltä ;D
-
No niin, toinen kierros tehty ja jäädään odottelemaan tuloksia.
Rivien välistä luettuna, muillakin ilmeisesti tuota nypytys / nykimisongelmaa tuossa 1500-1700rpm kohdilla siis ollut?
-
No niin, toinen kierros tehty ja jäädään odottelemaan tuloksia.
Rivien välistä luettuna, muillakin ilmeisesti tuota nypytys / nykimisongelmaa tuossa 1500-1700rpm kohdilla siis ollut?
Täälläkin nypyttelee toisinaan vähän (D5). Eli ei vielä paha, mutta rattimies huomaa kuitenkin. Tarttee joskus tehdä tämä putsaus. Purkki sattuu olemaan jo hyllyssä, kun putsailin joskus 850 MAFfia, syytä en enää muista ???
-
No niin, toinen kierros tehty ja jäädään odottelemaan tuloksia.
Rivien välistä luettuna, muillakin ilmeisesti tuota nypytys / nykimisongelmaa tuossa 1500-1700rpm kohdilla siis ollut?
Mulla ihan rynkytti 1500rpm ja alle kun geartronic nakkasi vitosen silmään. Siis noin 50-60kmh nopeuksissa. Ihan kuin ois aivan liian iso vaihde mutta kylläkait näiden pitää puhtaasti noilla kiekoilla vetää. Muutaman kerran piti nostaa jalka kaasulta kun oli meni niin pahaksi. Yleensä paheni kun kevensi kaasu esim. loivaan alamäkeen tms. Nyt kun mahavi puhtas niin ei oo tehny kertaakaan. Tosi smoothisti menee allekin 1500 kunnes nakkaa pienempää silmään
-
Meikäläisellä tuo ei kovin pahaksi koskaan äitynyt, mutta sen verran että kyllä sen huomaa.
"Normijannu" tuskin olisi moista edes tajunnut, mutta itse kun on vähän liiankin tarkka kaikkien vapinoitten yms. suhteen.
Mikähän tuon nypytyksen oikea syy on, miten MAF voi tuota aiheuttaa?
-
Meikäläisellä tuo ei kovin pahaksi koskaan äitynyt, mutta sen verran että kyllä sen huomaa.
"Normijannu" tuskin olisi moista edes tajunnut, mutta itse kun on vähän liiankin tarkka kaikkien vapinoitten yms. suhteen.
Mikähän tuon nypytyksen oikea syy on, miten MAF voi tuota aiheuttaa?
Eikö liene moottorinohjaukselle aika oleellinen tieto että mihin tahtiin sitä ilmaa huilaa. Jotain epämääräistä siinä anturitiedossa niin vanhankansan ecu alkaa pähkimään höpöjä ja tekemään pöljyyksiä
-
Näinhän se varmaan menee, mutta siltikään meikäläisen tekniikan ymmärrys ei riitä käsittämään että miksi kys. ominaisuus ilmenee vain 1500-1750rpm kohdilla, muutoin ihan normaalin tuntuista menoa.
Lukittaako 60km/h vauhdissa laatikko turbiinia --> väärää tietoa eculle --> lukkoon ja auki turbiinia niin että nypyttää? Toisaalta silloin kyllä kierroksetkin muuttuisivat, sitä itsellä ei tehnyt missään kohtaa.
-
Näinhän se varmaan menee, mutta siltikään meikäläisen tekniikan ymmärrys ei riitä käsittämään että miksi kys. ominaisuus ilmenee vain 1500-1750rpm kohdilla, muutoin ihan normaalin tuntuista menoa.
Lukittaako 60km/h vauhdissa laatikko turbiinia --> väärää tietoa eculle --> lukkoon ja auki turbiinia niin että nypyttää? Toisaalta silloin kyllä kierroksetkin muuttuisivat, sitä itsellä ei tehnyt missään kohtaa.
Näin minä ole ajatellu. Turbiinin lukitus/vapautus temppuilua. Ei se välttämättä kierroksiin vaikuta kun on tasainen nopeus.
-
Tätä ittekin miettiny, omassa vanhassa v70 2.4d 2010 automaatissa, ajettu joku 150 000 alko nykimään ~1500 kierroksessa man. 3 vaihteella, pidin kierrokset pitemmän aikaa vakiona, sitten kiihdyttäen, nykiminen heikkenee ja loppuu jossain ~2000 kierroksessa kokonaan.
D-asennossa 3> 4 vaihtaessa pieni 2x nykäisy ~ 1800-2000 kierroksen kohdalla kuitenkaan ei aina..Softako mahdollisesti.... Muuten ei pienintäkään nykimistä.
Juu, ja laatikko huuhdeltu ~60 000 ja 140 000 km.
.
-
Eikai se laatikko noin pienissä nopeuksissa lukitu. Muistelen että yli 80kmh vasta.
Eikä se ole minusta mikään ihme että jollain tietyllä kierrosalueella näkyy pykimisenä tuo maf likaisuus. Jos näkyisi isommalla kierrosalueella niin lykkäis varmaan jo vikakoodia. Nythän ei lykkää, ainakaan mulla ei lykännyt. Polttomoottorien virittelijät kai törmäävät aika usein jos jonniilaisiin kuoppiin teho ja vääntökäyrissä. Viheliäisen monimutkaista on polttomoottorin toiminta ja siihen liittyvät virtaukset sun muut ;D Nämä kun on turbomoottoreita ja vähän jokapaikasta vielä kulahtaneitakin niin varmaan vielä paljon mutkikkaampaa
Edit: joku sanoi että oli ollut rasvassa se maf. Eikai ole rasvasuodatin käytössä..? Niitä en omiin vehkeisiin kyllä ikinä enää laita
-
Kyllä mulla on ihan tavallinen volvon orkkissuodatin, sen takia itsekin vähän ihmettelin että mistä on tullut noin öljyiseksi se imupuoli.
Voihan toki olla että joskus on ollut rasvattava suodatin ja joku vetänyt öljyä ihan huolella.
-
Lainataan vanhaa ketjua...
Elikkäs auto on V70 2.4D -07. Kuusi vaihteinen jossa ei enää ole lootalle mittatikkua vaan ylimääräinen öljy lasketaan pienemmästä ropusta auton alta. Torx T40.
Kysymys: Pitääkö auton olla kuuma vai kylmä kun lasketaan pohjaropusta ylimääräiset öljyt?
-
Onkos tuo tf-80sc on 2005 ikäisissäkin? Vai onko eri laatikko? Öljyjä pohdiskelin, että tulisi oikeat jos vaihtelisin ne joku ehtoo.
-
Jos on harmaakoppanen D5, niin on juurikin tuo. Jos on bensa 5-sylinterinen niin AW55, yhtä kaikki, molempiin menee JWS3309.
-
Mustakoppainen (kun ilman pyörreläppiä) d5 ja awd v70
-
JWS3309 silti. :)
-
Hyvä tietää, kiitos paljon :)
-
JWS3309 silti. :)
Tapaukseen suoraan liittymättä, missä kohtaa se laatikko/öljysuositus muuttui näitä uudemmissa? Tuossa -11 mallin aaweedee seitenkymppiä tutkiessa arvottiin että kumpi öljy pitäis olla...
-
Oma veikkaukseni on, että öljyluokitus vaihtui ~06/2010-> eli MY2011, jolloin myös tuo aisinin tf80sc vaihtui gen2:seksi.